Autor Wątek: Książka do nauki AI  (Przeczytany 5801 razy)

Offline igorw6

  • Użytkownik

# Luty 06, 2009, 20:20:54
Mam zamiar po wyuczeniu się C++ zając się Sztuczną intelięcją.Problem jest w tym bo nie wiem z jakich książek mam się uczyc albo PDF'ów.Najlepiej aby były po PL.Proszę o odpowiedź.
« Ostatnia zmiana: Maj 12, 2009, 17:03:41 wysłana przez Riddlemaster »

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Anonim

  • Użytkownik
    • Anonim's Page!

# Luty 06, 2009, 20:52:57
Ja Ci polecam samodzielne kombinowanie nad pseudo-sztuczną inteligencją. Efekty mogą być fajne, a przy okazji możesz się czegoś nowego nauczyć.
Pozdrawiam i życzę powodzenia w dalszej nauce
-Anonim

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Luty 06, 2009, 21:13:15
A jaka to jest pseudo-sztuczna inteligencja? ;D Nie-sztuczna -> prawdziwa -> sieć neuronowa na Chińczykach myślących za miskę ryżu? ;)

A poważniej, to na temat AI w grach jest sporo ciekawych blogów. Na przykład http://aigamedev.com/

Offline igorw6

  • Użytkownik

# Luty 06, 2009, 21:17:41
A może jakąś książkę z nauką od podstaw.

Offline rm-f

  • Użytkownik
    • Tu trolluje


Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Luty 06, 2009, 21:28:57
Nauką czego? To jest bardzo szeroka dziedzina...

Masz na zachętę skrypt z MSI (pierwszy z Google :P)

Offline kuba

  • Użytkownik

# Luty 06, 2009, 22:00:30
Temat chyba powinien się nazywać Książka do nauki AI :D

Offline LittleBee

  • Użytkownik

# Maj 10, 2009, 14:59:41
Jesli chodzi o materialy po naszemu to:
http://neuralnets.eu/ - wortal sztucznej inteligencji
http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=Sztuczna_inteligencja - troche materialow z jakiegos wykladu i SI

A jesli jezyk angielski to polecam przejrzec strony MIT OpenCourseware. Maja tam opublikowane mase materialow wykladowych. Do AI tez :)
http://ocw.mit.edu/OcwWeb/web/home/home/index.htm

Offline Oti

  • Użytkownik

# Maj 10, 2009, 18:27:17
Jakby nie patrzec, sztuczna inteligencja, to jednak inteligencja, ciężko/nie ma sensu tego nigdzie opisywac, bo każdy posiada już własną. :) Więc, chcąc napisac AI czegokolwiek w grze, spróbuj się wczuc w 'tego czegoś' rolę i myślec tak jak to coś. I potem to przelac do kodu.

Offline Control

  • Użytkownik

# Maj 11, 2009, 19:40:06
Tak jak wyżej.
Zastanów się czym jest sztuczna inteligencja i do czego Ci w grach będzie potrzebna.
To będzie raczej zwykły kawałek kodu, który na podstawie jakichś danych będzie wykonywał jakieś czynności, np. sterowanie przeciwnikiem....
Więc nie ma sensu czytać na ten temat książek, najpierw napisz grę, a później napisz proste AI. Z czasem możesz je robić coraz bardziej skomplikowane.
Jeśli uczysz się dopiero c++ to może najpierw zapoznaj się z jakąś biblioteką graficzną...
Zresztą póki co nie masz po co wybiegać tak daleko (xD) w przyszłość, skup się na tym c++.

Offline Cytadela

  • Użytkownik
    • KacperDEV

# Maj 11, 2009, 21:26:14
Właśnie, skup sie na najbliżesz przyszłości. Poza tym później sam bedziesz na logike mniej wiecej jak napisac dany obiekt SI. Ale jeżeli tak bardzo chcesz wiedzieć już teraz to proponuje poczytać o automatach skończonych. Fajna przyjemna i ciekawa rzecz. Mam gdzieś nawet artykuł w domu dość obszerny na ten temat. Jak kiedyś mi sie zachce to może go przepisze na wersje online. ;D

Myśle jednak, że szczegolnie na poczatku trzeba polegać na swojej wyobraźni i logice, a dzieki temu się nie zginie. (wiem, to ostatnie zdanie "de ża fiii")

Offline LittleBee

  • Użytkownik

# Maj 12, 2009, 15:46:40
Coz, nie torpedujcie tak zawodnika od razu ;)
Fakt, faktem, ze stosowanie takich stricte technik AI to sie oplaca dopiero tam, gdzie standardowe metody i zdrowy rozsadek zawodza ;) Ale przeczytanie jakiejs ksiazki ze wstepem do AI na pewno nie zaszkodzi i moze pomoc w systematycznym podejsciu do tego zagadnienia.

Offline Lipek Samo Zło

  • Użytkownik

# Maj 20, 2009, 13:01:12
Programming Game AI by Example - świetna i prosta książka (polecam na początek) - po angielsku
AI Game Programming Wisdom - kilka tomów, takie coś jak Perełki Programowania Gier ale dot. AI - też po angielsku

swoją drogą to nie wiem czy dostaniesz dobrą książkę o AI in Polish :P

Offline minus4

  • Użytkownik

# Maj 28, 2009, 20:00:25
Chętnie bym Ci pomógł, ale pytanie jest z typu , "chcę kupić samochód ale jeszcze nie mam prawa jazdy". KOledzy wyżej troszkę uprościli temat ;). Na początek polecam Ci zapoznanie się z algorytmami genetycznymi jako jedną z metod sztucznej inteligencji, spróbuj w ten sposób napisac swój własny mały ekosystem który sam żyje i się rozmnaża modyfikuje i ewoluuje :) Jak poznasz algorytmy genetyczne to możesz zaczynać z sieciami neuronowymi na początek sieci wielowarstwowe, abyś zrozumiał o co w nich chodzi :) Korzystając z gotowych bibliotek nie osiągniesz zbyt wiele bo dobrą AI trzeba rozumieć jak działa , więc trzeba sieć samemu zaprojektować i wyuczyć , tak więc jeśli chcesz pisac dobre AI proponuje najpierw sie mocno doedukować :) Gdybys miała jakieś pytania związane z dowolnymi metodami sztucznje inteligencji to wal śmiało :)

Offline jakimov

  • Użytkownik

# Czerwiec 21, 2009, 15:14:26
Ja ze swej strony mogę polecić dwie ksiażki.

Nie wiem czy na polskim rynku jest ich więcej, ale na pewno dużo ich nie ma. Wydaje mi się, że można je wszystkie policzyć na palcach może nie jednej, ale góra obu rąk.
Ja posiadam w swoich zbiorach te dwie:

1. "Odkrywanie wlasciwosci sieci neuronowych przy uzyciu programow w jezyku c#", autor: Ryszard Tadeusiewicz.
Mogę ją śmiało polecić, naprawdę fantastyczna lektura. Techniczne wydanie ksiazki również na najwyższym poziomie. Kolorowe strony, papier kredowy, to wszystko podwyższa cene, ale warto!.
Co bardzo ciekawe została napisana bez użycia ani jednego wzoru matematycznego. Ogólnie ciężko dostępna, ale na allegro jak najbardziej (polecam: "basiapilawa").

Notabene książka została nominowana dla najlepszej książki naukowej. Jej strona:
http://home.agh.edu.pl/~tad/

Interesujące są też linki z tej strony.

Ze strony autora:

"Książka towarzysząca programom, które można pobrać na tej stronie jest przeznaczona do tego, żeby w sposób ciekawy i nie męczący wprowadzić Czytelników w problematykę sieci neuronowych. Sieci te należą do modnej i ciekawej dziedziny sztucznej inteligencji, którą obecnie często nazywa się „miękkimi technikami obliczeniowymi” (ang. soft computing). Ta „miękkość” sieci neuronowych polega na tym, że do rozwiązywania problemów informatycznych nie wykorzystują one tworzonych a priori „twardych”, ścisłych algorytmów, które muszą zostać precyzyjnie określone przez programistę. Zamiast tego same uczą się, jak rozwiązywać stawiane im zadania. Dzięki temu udaje się im często rozwiązać zadania, dla których nikt nie zdołał jeszcze zbudować skutecznego algorytmu - i to jest piękne!

Jest wiele książek, które opisują sieci neuronowe, natomiast ta książka, którą tu przedstawiamy, tym się wyróżnia, że przy jej pomocy czytelnik sam odkrywa właściwości sieci neuronowych. Do tego odkrywania służą zamieszczone na tej stronie programy, jednak żeby się dowiedzieć, jak tych programów używać oraz jak interpretować uzyskiwane wyniki - trzeba przeczytać książkę. Książka jest więc przewodnikiem i doradcą dla wszystkich osób korzystających z udostępnionych programów, a jej dodatkową zaletą jest fakt, że czytać ją może dosłownie każdy, ponieważ przedstawia ona wszystkie fakty za pomocą prostych opisów i inspirujących rysunków - bez użycia ani jednego wzoru matematycznego. Mimo tego ograniczenia (będącego w istocie ułatwieniem) po przeczytaniu książki czytelnik będzie miał niemal kompletny zbiór informacji na temat budowy sieci neuronowych, ich działania oraz metod ich stosowania. Liczne zadania i przykłady do samodzielnego wykonania, zamieszczone także w książce, pozwalają sprawdzić, czy się tę wiedzę naprawdę posiada."


2. "Metody i techniki sztucznej inteligencji", autor: Leszek Rutkowski
O niej chwilowo nie mogę nic powiedzieć, ponieważ nie dawno ją kupiłem i jeszcze jej nie przeczytałem.

Z okładki zaś, można przeczytać:

"Podręcznik prezentuje nowoczesne podejście do obliczeń inteligentnych. Przedstawiono w nim rys historyczny rozwoju sztucznej inteligencji, jej zastosowania w życiu codziennym człowieka oraz prognozę dalszego jej rozwoju. Omówiono metody reprezentacji wiedzy z wykorzystaniem zbiorów przybliżonych i zbiorów rozmytych typu 1 i typu 2, podstawowe struktury i metody uczenia sieci neuronowych, algorytmy ewolucyjne, metody grupowania danych oraz rozmaite struktury neuronowo-rozmyte.

Książka jest przeznaczona dla studentów i pracowników naukowych uczelni technicznych – kierunki: informatyka, automatyka i robotyka, elektronika, telekomunikacja, mechanika; uczelni ekonomicznych – kierunek: ekonomia i zarządzanie; uniwersytetów – kierunki: ekonomia, matematyka i informatyka.

8 października 2006 roku na XIII Krajowych Targach Książki Akademickiej ATENA publikacja otrzymała Nagrodę Specjalną Fundacji "Książka Naukowo-Techniczna" jako najlepsza książka akademicka z dziedziny techniki."