Autor Wątek: Bryła sztywna zderzenie  (Przeczytany 2589 razy)

Offline djsmtih

  • Użytkownik

# Styczeń 31, 2009, 14:30:43
Witam ,
Mam pytanie dotyczące dynamiki bryły sztywnej.
Sytuacja jak na obrazku.


Jak wyliczyć impuls działający na ciało w punkcie zderzenia.
Edit: Teaoretycznie mam książkę "Fizyka dla programistów gier" ale autor w implementacjach posługuje się zmiennymi o nazwach
v,p, x ,vrt więc trudno coś z tego wywnioskować :)
« Ostatnia zmiana: Styczeń 31, 2009, 14:43:26 wysłana przez djsmtih »

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Knopi

  • Użytkownik

# Styczeń 31, 2009, 16:46:35
Impuls ? W jakim sensie impuls ?


Offline djsmtih

  • Użytkownik

# Styczeń 31, 2009, 17:00:44
Chodzi mi o siłę jaka zadziała na ciało w chwili zderzenia i spowoduje zmiane prędkości kątowej i liniowej :)

Offline Knopi

  • Użytkownik

# Styczeń 31, 2009, 17:16:06
To jest rzut ukośny obracającego się sześcianu ?
Po prostu rzut ukośny ?

Offline djsmtih

  • Użytkownik

# Styczeń 31, 2009, 17:57:15
Jak na rysunku sześcian obraca się zgodnie ze strzałką (półokrągłą) i porusza się zgodnie z wektorem przyczepionym do środka ciężkości.
Poza tym to nie jest ważne chodzi mi poprostu o wzory ,techniki na obliczenie obu prędkości (kątowej i liniowej) po zderzeniu.

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Styczeń 31, 2009, 18:06:16
1. Liczysz prędkość liniową punktu, który się zderza.
2. Wykonujesz zderzenie punktu.
3. Przykładasz otrzymaną siłę/impuls w danym punkcie do sześcianu.

Offline djsmtih

  • Użytkownik

# Styczeń 31, 2009, 19:25:36
Ahha tak poprostu. Zobaczymy wydaje się logiczne :D

Offline djsmtih

  • Użytkownik

# Luty 01, 2009, 20:44:56
Pierwsza implementacjia względnie działa :) i jeszcze 2 pytania  bo nie wiem czy dobrze robie.
Czy do punktu zderzenia mam przyłożyć masę całej bryły?
Oraz czy grawitacje mam przyłożyć tylko do środka ciężkości ?

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Luty 01, 2009, 23:37:51
Co to znaczy "przyłożyć do punktu zderzenia masę"?

Grawitacja generalnie jest przyłożona do każdego punktu jednocześnie, a momentu żadnego na ciało nie wpływa, więc sensownie jest imo przyłożyć na środek masy.

Offline djsmtih

  • Użytkownik

# Luty 02, 2009, 15:58:30
Chodzi mi o to czy w metodzie którą zaproponował Krzysiek K mam przy obliczaniu kolizji dla wierzchołka do równań podstawiać masę całej bryły?

Offline głos

  • Użytkownik

# Luty 02, 2009, 20:50:18
Witam ,
Mam pytanie dotyczące dynamiki bryły sztywnej.
Sytuacja jak na obrazku.


Jak wyliczyć impuls działający na ciało w punkcie zderzenia.
Edit: Teaoretycznie mam książkę "Fizyka dla programistów gier" ale autor w implementacjach posługuje się zmiennymi o nazwach
v,p, x ,vrt więc trudno coś z tego wywnioskować :)

Jak rozumiem chodzi o policzenie tego w 3D (w dalszych postach piszesz o sześcianie).
Generalnie problem może wygląda na prosty ale nie jest (jest to problem bardzo bardzo ... złożony)
Moja rada wykorzystaj gotowe rozwiązanie (czyt. skorzystaj z gotowego silnika fizycznego)

Offline djsmtih

  • Użytkownik

# Luty 02, 2009, 21:02:15
A mój problem jest taki że chce to zrobić sam od tak dla satysfakcji :)
Druga sprawa że już udało mi się wszystko względnie poskładać więc thx za pomoc wszystkim i o :)

Offline kryzys

  • Użytkownik

# Luty 08, 2009, 13:21:03
Jeśli pominiemy tarcie podłoża to na twój sześcian będzie działa jedynie siła (impuls siły :) ) prostopadła do podłoża skierowana w górę. Dokładając do tego zasadę zachowania energii (pamiętając że musimy uwzglednić energię kinetyczną ruchu postępowego i obrotowego) otrzymamy układ równań z jednym rozwiązaniem.
« Ostatnia zmiana: Luty 08, 2009, 13:30:16 wysłana przez kryzys »

Offline yorp

  • Użytkownik
    • ProfessionGG Project

# Luty 10, 2009, 03:40:02
Musisz pamietac o tym ze os obrotu jezeli mowimy o zderzeniach niesprezystych znajduje sie w pkt zderzenia (kwadrat wyrowna do podloza i zacznie sie slizgac), a zarazem, ze jezeli dolozysz tarcie, to ten kwadrat, poniewaz wypadkowy moment sily jest zawsze przylozony do srodka masy, zacznie sie toczyc (przeskakiwac z wierzcholka na wierzcholek), az tarcie nie zwyciezy i nie zatrzyma go (poniewaz po walnieciu, wyrowna do podloza i os obrotu bedzie przeskakiwac miedzy wierzcholkami).. jak sobie to bardziej skomplikujesz i zrobisz zderzenia sprezyste, to w zaleznosci od momentu reakcji podloza, albo zachowa sie blizej jak do przypadku pierwszego, albo ten wierzcholek sie odbije i dostaniesz kret wokol srodka masy z ruchem postepowym w skos. Ogolnie wszystko zalezy od jakosci twoich przyblizen.