Autor Wątek: Pomysł, scenariusz - Czy to w ogóle ważne ?  (Przeczytany 5688 razy)

Offline Charibo

  • Redaktor

# Grudzień 20, 2008, 19:21:27
Khem dobrze może coś wytłumaczę - Dla mnie fabuła która opowiada o ratowaniu siebie/planety/wyspy przed kartelem/obcymi/skorumpowaną policją jest już troszkę ograna.
Fabuła w Half Life 1/2/Episode n jest "ograna" i nie zwraca się na nią uwagi? No, może trochę ograna jest, ale i tak jest porywająca.

Arcanum czy The Longest Journey (...) Syberia
Może ja nie to pokolenie, ale o żadnej z tych gier w życiu nie słyszałem. Pewnie mają za mało reklamy :D

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Rudus

  • Użytkownik

# Grudzień 20, 2008, 20:07:23
Aaaa bo jak już wspomniałem - liczy się połączenie fabuły ze światem przedstawionym :]

W HL sposób pokazania histori był wyjątkowy i niepowtarzalny - to czyniło z historii oraz świata przedstawionego idelny kąsek.

Partyzancka walka [w 2], jeden z pierwszych interaktywnych wstępów do gry (poznawanie BlackMesy)[w 1] I bardzo filmowe ukazanie całości - Dziś jest dużo więcej gier które przedstawiają fabułę w taki "filmowy" sposób ale HL był zawsze czymś "nowym" istnym prekursorem :]


Nie mówie że wszystkie shootery sa takie same :] Deus Ex też w pewien sposób był shooterem z "elementami rpg" a dla wielu był objawieniem.


A co do tego czy jakieś gry się zna czy nie... No cóż ja też wszystkiego nie znam i nie grałem ale zawsze mi się wydawało, że Syberia i TLJ są przykładami "pięknych" przygodówek. A słyszałem wiele głosów nazywających Arcanum ostatnim "prawdziwym" cRPG.

Ale jak wiadomo - sa gusta i guściki. A w dzisiejszych czasach lepiej grę zrównać w dół tak, żeby wszyscy kupili - Tworzenie RPG-ów dla fanów gatunku się skonczyło, zaczęło się badanie rynku i sprawdzanie co się bardziej opłaca wypuścić - zwykle pada na uproszczoną do granic możliwości rozrywkę dla mas.(to też oczywiście uogólnienie - nie mówie, że nie ma perełek dla których nadal się chce grać :)
« Ostatnia zmiana: Grudzień 20, 2008, 20:14:39 wysłana przez Rudus »

Offline really

  • Użytkownik

# Grudzień 20, 2008, 22:24:40
Co do Syberii i TLJ, to sie zgadzam. Jedne z lepszych gier w jakie gralem.
Far Cry (pierwsza czesc, w druga gralem tylko moment, wiec sie nie bede wymadrzal) to troche inna liga, ale nie moge ocenic, czy nizsza. Demo przechodzilem kilkanascie razy i to na najnizszych detalach. Przedstawienie wyspy, wody, drzew itd. bylo perfekcyjne, teraz moze juz nie robi takiego wrazenia, ale i tak warto w FC zagrac. Tak samo z AI wrogow, dawkowaniem akcji (strzelanie/skradanie), plus zludzenie pelnej wolnosci.

Z grami jest taki problem, ze gra ze slaba, czy niedopracowana mechanika nie moze byc dobra. Nawet jesli fabula bedzie mistrzowska, dialogi lepsze, niz w klasykach literatury i filmu, to po pewnym czasie odechce nam sie grac. Oczywiscie, drobne bledy moga sie zdarzyc, ale generalnie toleracja na nie wsrod graczy jest niewielka.

Offline Minus

  • Użytkownik

# Grudzień 20, 2008, 22:59:08
Arcanum, zajeb***a giera, jedyny RPG w który pogrywałem z wielką przyjemnością ( Oblivion też fajny :) ), nawet WoW wg. mnie nie dorównuje tej wspaniałej gierce :D

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Grudzień 20, 2008, 23:26:05
Fabuła Crysisa bardzo fajnie pozwoliła pokazać możliwości silnika. Poza tym gra (poza grafiką) miała też potencjał, jeżeli chodzi o akcję. Demo przechodziłem kilkanaście razy na różne sposoby i strasznie mnie wciągnęło.

Nie czepiał bym się tak gier, jeżeli chodzi o ich fabułę. W ogóle to uważam, że w przypadku niektórych typów gier mocno rozbudowana fabuła może zaszkodzić, a nie pomóc. Dlaczego? Grę z fabułą można na ogół przejść raz. A grę z dobrą akcją? Otóż to, można grać w kółko!
Nie twierdzę, że dobra fabuła to nic. Ba, bardzo lubię stare przygodówki i RPG-i, ale gdybym miał drugi raz przechodzić np. Baldura, to bym chyba osiwiał z nudów.

Cytuj
Tworzenie RPG-ów dla fanów gatunku się skonczyło, zaczęło się badanie rynku i sprawdzanie co się bardziej opłaca wypuścić
Fani gatunku grają w papierowe RPG-i :P

Offline mentor

  • Użytkownik

# Grudzień 20, 2008, 23:26:44
Czy scenariusz jest ważny?
Zależy czy jesteś prawdziwym graczem czy takim kolejnym pustakiem patrzącym tylko na grafikę.
Ja jednak stawiam na historię. Dla mnie gra nie jest żadnym sukcesem, jeśli nie ma dobrego scenariusza.

Offline Rudus

  • Użytkownik

# Grudzień 20, 2008, 23:35:31
Tak ale ja bym sobie pograł w dobrego cRPG-a bo nie zawsze na piapierowy jest czas.


F3 zaskoczył mnie pozytywnie pod wzg. klimatu - a np. nie tak stara Świątynia Pierwotnego Zła okazała się totalną nudą... Przydługą jak dla mnie i zbyt wykombinowaną... Arcanum było inne - było wyważone...

No właśnie - i teraz jest pytanie.

Czy taka gra mogłaby powstać bez porządnego pomysłu ?
Nie wydaje mi się ... Cała fabuła, cały świat jest czymś co przyciąga graczy i uważam że stworzenie czegoś takiego nie jest wcale takie trudne (wiem wiem co zaraz usłysze ale dajcie mi powiedzieć do końca)

Ile było gier w klimacie Steampunk ? (jeden Bioshock mi się przypomina) ile było gier w klimacie Cyberpunk ? (Deus Ex - wielki sukces) Mitologia Cthulhu ? (jedno Call Of Cthulhu DCOF)

Sa światy i konwencje niewykorzystane w grach komputerowych, a jednak posiadające wielki potencjał i rzesze fanów - Twórcy gier nie zawsze stawiają na to - łatwiej jest zrobić "bezpłciową" grę.

A wystarczyłaby odpowiednia konwencja i np specjalne filtry graficzne wprowadzające odpowiednią kolorystykę (jak np w filmach - Przykłady: Hero, Labirynt Fauna) pozwalająca oddać coś prostą grafiką tylko że ujęta w innych ramach.

Offline Mertruve

  • Użytkownik

# Grudzień 20, 2008, 23:52:47
Cytuj
Aaaa bo jak już wspomniałem - liczy się połączenie fabuły ze światem przedstawionym :]
Właśnie przedstawienie świata podobało mi się w Crysisie najbardziej - zwłaszcza ten moment, kiedy tradycyjny wstęp z kina akcji (wojskowy briefing, przygotowanie ludzi itp.) pokazano z FPP ^^

Offline Rudus

  • Użytkownik

# Grudzień 20, 2008, 23:55:52
Oj taaak byly smaczki - nie powiem. Walki z duzymi przeciwnikami czy np sceny właśnie filmowe - Ale jak dla mnie były to smaczki ;p -  Fragmenty gry. Jednak gram w całość a nie tylko w te fragmenty :]

Offline Avaj

  • Użytkownik

# Grudzień 21, 2008, 00:07:10
Ja ostatnio grałem w Dark Messiah of Might&Magic. Gra ma to do siebie, że mniej więcej po 15 minutach grania znamy już całą fabułę i wiemy jak to się skończy.

Scenariusz oczywisty, bardzo naciągany, bohaterów prawie brak a jednak grało mi się świetnie. Więc w tym wypadku myślę, że scenariusz nie miał znaczenia :P
« Ostatnia zmiana: Grudzień 21, 2008, 00:16:47 wysłana przez BERSERKER »

Offline skoti

  • Użytkownik

# Grudzień 21, 2008, 00:17:24
Arcanum czy The Longest Journey (...) Syberia
Może ja nie to pokolenie, ale o żadnej z tych gier w życiu nie słyszałem. Pewnie mają za mało reklamy :D
seria Najdłuższa podróż:
najdłuższa podróż - najlepsza gra przygodowa roku 2000 (IGN, gamespy) i 2 albo 3cia gra ogólnie (bez względu na katagorię), 18 miejsce gier wszechczasów (PC Gamer)
Dreamfall: The Longest Journey - najlepsza gra przygodowa na pc 2006, najlepsza gra przygodowa xbox 2006, najlepsza fabuła 2006, najlepsza muzyka 2006.
Główne postacie na 4 miejscu top25 bohaterów gier wszech czasów (gamelemon.com)
Trzeciej części trylogii na razie nie ma, bo funcom skupia się nad "Age of Conan" (więcej można zarobić na grach sieciowych), ale twórcy obiecują, że zaraz się zajmą kolejną częścią.

Syberia - najlepsza gra przygodowa 2002

Myślę że to nie tak odległe czasy (a o Dreamfall zapewne słyszałeś ;p), a nawet jeśli odległe (tlj 2000 rok) to i tak warto zainteresować się legendą ;p

@Esidar: niestety do fotorealistyki daleko - następnymi krokami będzie pewnie normalne ao, gi i śledzenie promieni. Ale później faktycznie będzie już problem i będą powstawać gry z lepszą fabułą ;]... przynajmniej miejmy taką nadzieję.

@Logitech: "zresztą dobry scenariusz może napisać jeden człowiek" - tylko, że ludzi potrafiących napisać dobry scenariusz (mówię o naprawdę dobrym, a nie przeciętnym) jest baardzo mało ;p

Offline Rudus

  • Użytkownik

# Grudzień 21, 2008, 00:20:59
Dark Messiah miał doskonały gameplay (Walka i system interakcji z otoczeniem) a w fabule było kilka "węzłów" które pozwalały na podjęcie decyzji które później widać było przy zakończeniu. Tak czy inaczej - faktycznie, grało się bardzo przyjemnie bo gra miała pomysł na wyjątkowy gameplay - system walki pozwalający na dużą swobodę.

Offline Esidar

  • Użytkownik

# Grudzień 21, 2008, 03:43:36
@Esidar: niestety do fotorealistyki daleko - następnymi krokami będzie pewnie normalne ao, gi i śledzenie promieni. Ale później faktycznie będzie już problem i będą powstawać gry z lepszą fabułą ;]... przynajmniej miejmy taką nadzieję.

Ray tracing to tylko techniczny "detal" na który nikt nie zwróci uwagi. To są screeny z gier które powstają już teraz bez RT
http://o.aolcdn.com/gd-media/games/gran-turismo-5-prologue/playstation-3/22.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y180/nchoudhury/Uncharted%20Grabs/Uncharted5.jpg
Są renderowane klasycznymi technikami. Jaka będzie różnica gdyby były renderowane za pomocą RT ? Może 10% poprawy jakości.
Problemem teraz nie jest uzyskanie realistycznych wyników. Problemem jest koszt tego. Użycie RT tego kosztu nie obniży. Tekstura czy obiekt muszą być wysokiej jakości niezależnie czy będą rysowane tradycyjnie czy za pomocą RT. A zrobienie lepszej tekstury czy bardziej szczegółowego obiektu to 2-3x wyższy koszt na który coraz mniej firm może sobie pozwolić.

Za to, to co się zmieni w przyszłości to IMO jakość dostępnych narzędzi i sposobów powstawania gier. Naturalność będzie zwiększana przez lepsze AI, lepszą fizykę, bardziej przekonujące animacje. Grafikę mamy już naprawdę wysokiej jakości :)
« Ostatnia zmiana: Grudzień 21, 2008, 03:45:32 wysłana przez Esidar »

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Grudzień 21, 2008, 12:20:15
Ray tracing to tylko techniczny "detal" na który nikt nie zwróci uwagi. To są screeny z gier które powstają już teraz bez RT
http://o.aolcdn.com/gd-media/games/gran-turismo-5-prologue/playstation-3/22.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y180/nchoudhury/Uncharted%20Grabs/Uncharted5.jpg

OŻ. 0_ó

...myślisz, że mój laptop z gf8400 to udźwignie? :D


Offline really

  • Użytkownik

# Grudzień 21, 2008, 14:04:18
Ray tracing to tylko techniczny "detal" na który nikt nie zwróci uwagi. To są screeny z gier które powstają już teraz bez RT
http://o.aolcdn.com/gd-media/games/gran-turismo-5-prologue/playstation-3/22.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y180/nchoudhury/Uncharted%20Grabs/Uncharted5.jpg

OŻ. 0_ó

...myślisz, że mój laptop z gf8400 to udźwignie? :D
Mysle, ze emulator konsoli by pociagnal, z grami chyba troche gorzej ;)