Autor Wątek: 3ds max, maya unltd.  (Przeczytany 5341 razy)

Offline HIUAUA

  • Użytkownik

# Styczeń 17, 2006, 23:09:10
Witam.
Chcialbym tutaj napomknac o dwoch przecudownych programach, jakimi sa niewatpliwe tytulowe 3ds max i maya.
Zanim zaczne wymieniac zalety, rozpoczne od czegos, co najpierw rzuca sie w oczy, kiedy zamierzamy "nabyc" taki program : ilosc cyferek przed znaczkiem $, euro, czy PLN.
Hm. Tyle plug-inow, tyle sdkow, tyle pomocy(doc[ow, helpow).
Tyle komercyjnych programow, filmow, gier za pomoca takiego pakieciku jednej, nedznej plytce....
Tysiace zalet, kilka wad(m.in. price :P ).
I teraz powiedzcie : czy lepiej uczyc sie budowac swoje umiejetnosci na takich programach? Przeciez , bez lgarstwa, 99% ludzi na to nie stac. No chyba ze Maya PLE, czy trial 3dsmaxa.
A moze zostac przy blenderze? Darmowe, ale tez w miare dobre?

Hm. Tylko ze w przewazajacej ilosci ofert pracy dla grafikow jest dopisek :
"Dobra znajomosc 3ds maxa"
"Konieczne doswiadczenie w programie maya"...
Skad przecietne osoby maja na to wziac pieniadze?

I teraz powiem bez skropolow : Sciagnac sobie z eMula (itp.), i sobie pocwiczyc :P


Co wy myslicie na ten temat? Bawic sie w darmowych aplikacjach, a tych programow uzywac jedynie w szkole?
Hm.
Jak dla mnie one zostaja. :D

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Ziper

  • Użytkownik

# Styczeń 17, 2006, 23:52:49
Ja tam wole pakiet - lightwave3d, program 2x tanszy od maxa(o may nie wspominajac) , ma ladny interfejs, idelanie dostosowany dla uzytkownika. Programik ten podzielony jest na dwie czesci layout i modeler, dzieki czemu chodzi bardzo szybko na slabym sprzecie. Jedyne co wymagane jest to karta graficzna z obsluga OpenGL i paredziesiat mega pamieci. Layout to nic innego jak renderer scen, modeler to wiadomo. Uruchamianie tego programu trwa zaledwie kilka sekund, max laduje sie wiecznosc :P.Do  modelowania obiektow dla gier nadaje sie wedlug mnie najlepiej ze wszystkich programow na rynku. Znacznie szybciej wykonuje sie w nim modele niz w maxie. Nie gubimy sie w geszczu kontrolek(max :P)  tylko klikamy okreslona zakladke i mamy to co chcemy. Warto wspomniec ze takie tytuly jak doom, serius sam,unreal tournament 2003 czy burnout3  korzystaja wlasnie z modeli lightwava.
Przyszlosc tego programu zapowiada sie bardzo optymistycznie.  W nowej wersji, oznaczonej numerkiem 9, zostanie zwiekszona predkosc o 2.5x, dodane zostana chyba wymarzone pluginy do tworzenia gier(renderowanie panoramy360,generator normal map...).
Alias tez szykuje niezle niespodzianki - planuje wykupic (czy moze juz kupil ?) Maye. To mu da troche wieksza moc ale mysle ze tak nie zagrozi Lightwave.

Wiecej szczegulow znajdziecie na : http://www.newtek.com/lightwave/

Lightwave forever! :)

PS. HIUAUA, z wyborem programu jeszcze sie wstrzymaj. Najpierw moze sciagnij sobie lightwava w wersji discovery i przekonaj sie co on potrafi. Potem sprobuj wrocic na maxa(nie uda Ci sie  ;D)

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Styczeń 18, 2006, 05:55:18
Cytuj
ilosc cyferek przed znaczkiem $, euro, czy PLN.
Może się czepiam, ale cyferki się pisze za znaczkiem $. ;)

Cytuj
Skad przecietne osoby maja na to wziac pieniadze?
Jak pisałeś, 3DS Trial, GMax i Maya PLE są zrobione specjalnie po to, żeby można było nauczyć się ich obsługi (zwłaszcza Maya PLE, która ma prawie wszystkie featury pełnej wersji, a tylko nie umożliwia eksportu do innych formatów, żeby zapobiec możliwości jej komercyjnego wykorzystania).

Cytuj
I teraz powiem bez skropolow : Sciagnac sobie z eMula (itp.), i sobie pocwiczyc
Warsztat takiej działalności nie popiera. Poprawne rozwiązanie problemu podałem powyżej.

Cytuj
Alias tez szykuje niezle niespodzianki - planuje wykupic (czy moze juz kupil ?) Maye.
Już wykupił, ale słyszałem, że Maya i 3DS Max, mimo wspólnego wytwórcy, mają być nadal oddzielnie rozwijane.

Offline HIUAUA

  • Użytkownik

# Styczeń 18, 2006, 18:37:29
Cytuj
PS. HIUAUA, z wyborem programu jeszcze sie wstrzymaj. Najpierw moze sciagnij sobie lightwava w wersji discovery i przekonaj sie co on potrafi. Potem sprobuj wrocic na maxa(nie uda Ci sie  Grin)
Ziper, w lightwavie i juz sie bawilem, ale nie spodobal mi sie.
Krzysiek K, na jakim programie robisz grafike? Bo wydaje mi sie, ze duzo grafice nie poswiecasz czasu, skoro mowisz, zeby sobie pocwiczyc na trialkach. Wiesz co to Maya PLE? Jak wiesz, to cos ci powiem : 0 satysfakcji ze znaku wodnego.

Maya i 3ds max nie polacza sie w zaden sposob. To tak, jakby probowac polaczyc MacOS i Windows.

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Styczeń 18, 2006, 18:55:32
Cytuj
Krzysiek K, na jakim programie robisz grafike? Bo wydaje mi sie, ze duzo grafice nie poswiecasz czasu, skoro mowisz, zeby sobie pocwiczyc na trialkach. Wiesz co to Maya PLE? Jak wiesz, to cos ci powiem : 0 satysfakcji ze znaku wodnego.
1. Grafikę robię głównie w DevC++ i Visual C++, a poza tym to V-Constructor (narzędzie swojej produkcji) i GMax.
2. Wiem, co to Maya PLE - dla większości jedyny legalny sposób, żeby nauczyć się obsługi Mayi (ale myślę, że przy odrobinie chęci da się znak wodny usunąć w jakimś programie graficznym).

Offline HIUAUA

  • Użytkownik

# Styczeń 19, 2006, 18:18:15
Krzysiek K. , nie wiem czy wiesz, ale w VC++ nie robi sie grafiki. Mozna robic co najwyzej programy robiace grafike, a to nie to samo.  W VC++ masz narzedzie do robienia icon np. , a innego to nie znam.
Cytuj
2. Wiem, co to Maya PLE - dla większości jedyny legalny sposób, żeby nauczyć się obsługi Mayi (ale myślę, że przy odrobinie chęci da się znak wodny usunąć w jakimś programie graficznym).
Mysle, ze nie widziales ich znaku wodnego.
Przy odrobienie staran to mozna go usunac, ale filmiku juz nie zrobisz. Czyli program niepotrzebny.

Offline really

  • Użytkownik

# Styczeń 19, 2006, 18:38:38
 Akurat renderowanie filmików się w tworzeniu gier chyba najmniej przydaje. W Maya PLE możesz nauczyć się modelować obiekty, animować itp. Jasne, nie wyeksportujesz ich raczej do swojej gry, ale przynajmniej się czegoś nauczysz. Poza tym jest jeszcze Gmax i Blender.

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Styczeń 19, 2006, 18:51:10
Cytuj
nie wiem czy wiesz, ale w VC++ nie robi sie grafiki.
Czepiasz się szczegółów, ale pisanie silnika to w mojej definicji także robienie grafiki. Poza tym, niektórzy tworzą w VC++ grafikę nawet według Twojej definicji (położenia obiektów wpisywane z ręki). :)

Offline HIUAUA

  • Użytkownik

# Styczeń 19, 2006, 19:03:29
Cytuj
Cytuj
nie wiem czy wiesz, ale w VC++ nie robi sie grafiki.
Czepiasz się szczegółów, ale pisanie silnika to w mojej definicji także robienie grafiki.

Cytuj
Cytuj
ilosc cyferek przed znaczkiem $, euro, czy PLN.
No, czepiam sie, czepiam.

A teraz pomyslcie : jaki odsetek ludzi robi w takich programach jak 3dsmax , maya, prywatnie, w domu, na orginalkach?
Te firmy powinny udostepnic programy za free dla pojedynczego uzytkownika, a placic powinny firmy, ktore na tych programach robia kasiore :P

Wiec nie widze nic zlego w uzywaniu tych programow w wersji prackiej. I tak wiekszosc osob robi grafiki dla siebie, aby sprawdzic swoje mozliwosci. Bez sensu ta ich wielka, komercyjna polityka.


Offline ktostamktos

  • Użytkownik

# Styczeń 19, 2006, 19:11:08
ale z marketingowego punktu widzenia, to po co zarabiac mniej na sprzedaży, skoro można zarabiać więcej? W końcu duże firmy  muszą zapłacić, bo ktoś się może przyczepić, a z pojedynczych użytkowników też ktoś płaci za oryginały (w końcu nawet piraci muszą skądś je brać).

Offline novo

  • Użytkownik
    • my devblog

# Styczeń 19, 2006, 19:18:06
Jak kiedys spytano slepego dzokeja czy wystartuje w wyscigu, odpowiedzial: nie widze przeszkod. Ja jednak widze i uwazam ze uzywanie piratow nie jest najlepszym wyjsciem, nawet w domu. Sam kiedys sciagalem prawie wszystko, ale odkad zaczalem wiecej szukac to naprawde duzo programow ma swoje odpowiedniki open source. Nie wiem po co komu MS Office jak jest Open Office.
Tak samo mysle o maxie, mayi i blenderze. Po co wam max i maya? Macie przeciez blendera. Wiele osob tlumaczy to tym, ze pozniej szukajac pracy sa wymagania znajomosci ktoregos z tych programow. Wydaje mi sie jednak, ze 90% osob z tego forum bedzie raczej szukac roboty jako coder, a nie grafik. A jeszcze nie spotkalem sie z wymogiem znajomosci 3ds max w ofercie pracy dla programisty. Z tego wynika ze tworzycie sobie modele do wlasnych produkcji. I znowu pytanie: po co wam do tego max/maya?
Zalozmy jeszcze jedna sytuacje. Piszecie sobie swoja gre, narobiliscie duzo grafy(w 3ds max/maya) i stwierdzacie ze gra jest na tyle dobra, ze chcielibyscie ja sprzedawac(np. shareware). I teraz co? Kupicie sobie 3ds max zeby miec wszystko oryginalne? Korzystajac z blendera nie macie takiego problemu. Takie jest moje zdanie.

Pozdr!
novo.

Offline really

  • Użytkownik

# Styczeń 19, 2006, 20:36:51
 Tak naprawdę przeciętnemu  koderowi/grafikowi 3d nie jest potrzebny 3ds max, bo mało kto wykorzystuje chociaż połowę możliwości tego programu. Oczywiście fajnie by było, gdyby developerzy udostępnili ten program za free do niekomercyjnego wykorzystania (jak  np. Borland ze swoimi IDE), ale tego nie robi, więc trzeba używać innych narzędzi (albo wybulić kilka tys. $). Dla większości bywalców tego forum znajomość Mayi czy 3ds max nigdy się nie przyda (w pracy), więc używają ich dla przyjemności, a za nią niestety trzeba płacić. To jest trochę tak jak z grami, albo płacimi stówę za jakiś hit (i przecież nic na nim nie zarabiamy), albo gramy we freeware'y. Wiem, że 100 zł to trochę mniej niż $10000, ale chodzi o samą zasadę.

Offline REGi

  • mod team ^_^
  • Użytkownik
    • 2DEV

# Styczeń 19, 2006, 23:53:57
(...) Oczywiście fajnie by było, gdyby developerzy udostępnili ten program za free do niekomercyjnego wykorzystania (...)

no fajnie by było, ale wydaje mi się, że jest to raczej nie realne...

W 3d max umiem coś tam zrobić, ale jak potrzebuje jakiś model do projektu to robie go w MilkShape (wersja shareware ;)), nie jest to może jakiś super wypasiony program, ale mi w zupełności wystarcza i też przyjemnie się w nim robi grafike na oczywiście moje programistyczne zachcianki :D jeśli natomiast potrzebny jest jakis bardziej wypasiony model/scena to od tego są graficy, bo my programiści po co mamy tracić czas na siedzenie w programach graficznych ? heh (no ale są wyjątki co robią to i to :))

Offline siwy

  • Użytkownik

# Styczeń 20, 2006, 20:32:15
Zgadzam sie z powyzsza wypowiedzia... :)

Jak ktos programuje to programuje a jak ktos robi grafike no to ja robi.. Lecz zastanowmy sie:
   Robimy super zajefajny i wogole (w pojedynke lub w kilku) silnik do gierki nie mamy tylko modelow 3d do postaci itp.. Ja jak bym byl grafkiem i bym wiedzial ze ktos zrobil dobry silnik a nie ma grafika do w/w rzeczy to bym odrazu do niego walil z moim super orginalnym 3dstudiomax i bym zacza wspolprace :l czyz nie ? ..

Jak bedziecie kiedys sie na serio zajmowali kodowaniem i bedzieci to robic dobrze to i graficy sie znajda z legalnym oprogramowaniem :) (beda widzieli potecjal calego projektu)

Taka jest moja opinia  :D

Pozdro Siwy

intoxicate

  • Gość
# Styczeń 29, 2006, 12:15:56
Znam bardzo duzo dobrych grafikow i powiem Wam ze 99% z nich uzywa 3dsmaxa, dlaczego?
- moze dlatego ze jest najlepiej zareklamowany (filmy, gry, etc)
- obsluga, sama swiadomosc nazwy  3dstudio max - kazdy ktory zaczyna grafike spotyka sie z czyms takim i chcialby to kiedys  ogarnac
- wieksze firmy wymagaja umiejetnosci poslugiwania sie 3dmaxem
- Tworcy silnikow w pierwszej kolejnosci (przewaznie imho) tworza exporter do 3dsmaxa

Zreszta, mialem kiedys grafika ktory pracowal w blenderze (reszta na 3dmaxie) i jakosc pracy nie byla najlepsza, nie mowiac juz o problemach z exportem i nowymi technologiami (tworzenie normalmap, ale tutaj duzo nie powiem bo sie nie znam, BartonFink moglby cosik wiecej skrobnac)

HIUAUA - sciagaj Gmaxa i ucz sie. Na nim mozesz stworzyc spore portfolio ktore pomoze Ci zdobyc pradze, a jest teraz ogromny popyt na dobrych grafikow.