Autor Wątek: XNA - kilka pytań początkującego  (Przeczytany 5918 razy)

Offline Przemulala

  • Użytkownik

# Wrzesień 28, 2008, 16:47:13
Witam!
Jako, iż jestem zwolennikiem konsol, a przy okazji pasjonatem całej branży IT, niezmiernie zainteresowałem się XNA. W związku z tym właśnie zagadnieniem mam kilka pytań:

1. Czy jedyną wersją darmową XNA Game Studio jest wersja Express 1.0 (można pobrać wersję 2.0, niedługo wychodzi również 3.0 - już jest beta - ale nie widziałem przy nich dopisku Express)?
2. W jakie narzędzia dodatkowe muszę się zaopatrzyć (czy jest to jedynie biblioteka .NET Framework oraz Visual C# Express, czy mogę użyć dowolnego kompilatora)?
3. Czy jest możliwość bezstresowego działania w XNA na systemach z rodziny Linux (np. pod emulacją Wine)?
4. Jak wygląda sam proces tworzenia gry - czy znajomość C# i na jakim poziomie jest potrzebna? Jakie materiały edukacyjne w formie papierowej polecacie (zauważyłem, że ludzie wcale nie rzucają się na "Szkoła programowania. C#" - bestsellerem w księgarni Hellion jest "C#. Programowanie")?

To chyba tyle (przynajmniej jak na razie). Proszę nie zwlekać z odpowiedzią - jeśli nie znasz odpowiedzi na jedno z postawionych przeze mnie pytań po prostu odpowiedz na jedno z pozostałych.

Będę niezmiernie wdzięczny za każdą pomoc i sugestię,
Przemulala

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

bs.mechanik

  • Gość
# Wrzesień 28, 2008, 16:52:47
Ad1. XNA 1.0 bylo w wersji Express, bo MS zapowiadal wtedy wersje platne. Zrezygnowal jednak z nich (i z oznaczenia Express) udostepniajac tylko wersje darmowe.

Ad2. XNA podlacza sie tylko pod VC# 2005/8 EE. poza .NET musisz miec framework dla XNA, ale on juz powinien byc w instalce z XNA.

Ad3. Pod Linux jest projekt Mono.

Ad4. Znajomosc C# - im lepsza tym lepiej ;)

Offline Grik

  • Użytkownik

# Wrzesień 28, 2008, 17:21:44
ad3. Niby pod linuxem jest mono, ale Xna nie odpalisz.
ad4. Jeśli chcesz się tworzyć prościutkie gierki to podstawy wystarczą (może być C#. Programowanie), jednak proponuję najpierw dobrze poznać c#, a dopiero potem brać się za robienie gier. W tym przypadku powinieneś najpierw przeczytać książkę o podstawach, a potem "Professional C# 2008" lub "Pro c# 2008 i .NET 3.5 Platform".

Offline Przemulala

  • Użytkownik

# Wrzesień 28, 2008, 18:49:54
Rozumiem. Dzięki za szybkie odpowiedzi.
Myślę jednak, iż C# mogę spokojnie uczyć się pod Linuksem, później jedynie poznać VC# Express i do roboty. W związku z tym: jakie IDE pod Linuksa polecacie?
Dodatkowo prosiłbym o podanie odpowiednich linków do konkretnych książek o nauce C# (najlepiej do księgarni internetowej odpowiednich wydawnictw, np. Helion). WAŻNE: bardzo proszę o podanie tytułów w kolejności "nauki" (od czego powinienem zacząć, a na czym skończyć) i polecanie jedynie tych najlepszych, sprawdzonych.

Z góry serdecznie dziękuję, ten wątek na pewno pomoże również innym użytkownikom, czekam na odpowiedzi,
Przemulala

PS: Jeszcze jedno pytanko. Czy zmiany, jakie zaszły w wersji 3.0 w stosunku do wersji 2.0 języka C# są bardzo istotne? Wiele książek uważanych za najlepsze do nauki tego języka opartych jest właśnie na wersji 2.0 i VC# w wersji 2005.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 28, 2008, 18:58:55 wysłana przez Przemulala »

Offline vashpan

  • Użytkownik
    • Strona

# Wrzesień 28, 2008, 19:14:45
Zamiast czytac ksiazki, lepiej zajmij sie programowaniem... Ksiazka oczywiscie jest pomocna, ale raczej jako cos "w razie co" Z samego czytania nic w programowaniu nie wyniknie ;)

Pod Linuksem jest MonoDevelop.

Offline kombain

  • Użytkownik

# Wrzesień 28, 2008, 20:35:09
Trójka w stosunku do dwójki różni się tym, że do obsługiwanych przez XNA urządzeń dołączy mobilne Zune.
Zresztą znaną listę zmian masz tutaj:
http://blogs.msdn.com/xna/archive/2008/09/16/xna-game-studio-3-0-beta-is-go.aspx

Co do książek o XNA i C#:
http://forums.xna.com/forums/t/333.aspx
http://forums.xna.com/forums/t/1628.aspx
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 29, 2008, 09:34:55 wysłana przez kombain »

Offline Przemulala

  • Użytkownik

# Wrzesień 28, 2008, 20:46:59
Co do wypowiedzi dwa posty powyżej: żeby zacząć programować, trzeba wiedzieć jak ;) A w tym pomoże mi właśnie lektura specjalistycznej książki.

Offline vashpan

  • Użytkownik
    • Strona

# Wrzesień 28, 2008, 22:31:56
Mi chodzilo bardziej o to zeby w miare czytania jednoczesnie pisac proste programiki - to najlepsze nauka. W ten sposob ksiazke bedzie mozna szybko sprowadzic do roli pomocniczej w razie czego :)

Offline Przemulala

  • Użytkownik

# Wrzesień 29, 2008, 08:15:26
Tu w pełni się zgadzam, ponieważ musimy mówić o tym samym: samo czytanie lektury samej w sobie nic nie daje, dopiero własnoręczne wykonywanie ukazanych tam przykładów oraz tworzenie własnych aplikacji na podstawie zdobytej wiedzy sprawia, że naprawdę się uczymy i umiemy. Także się zgadzam ;)
Co do książek to na początek wybiorę chyba "C#. Programowanie." - nawet nasi zagraniczni koledzy z forów ją polecali (tylko po co mi wersja anglojęzyczna, skoro mogę mieć ją po polsku ;) ). Co o tym sądzicie?

Offline MDW

  • Użytkownik
    • www.encore-games.com

# Wrzesień 29, 2008, 08:50:19
Mi chodzilo bardziej o to zeby w miare czytania jednoczesnie pisac proste programiki - to najlepsze nauka. W ten sposob ksiazke bedzie mozna szybko sprowadzic do roli pomocniczej w razie czego :)

Ja zazwyczaj ucząc się czegoś nowego czytam raz książkę na sucho. Po prostu żeby wiedzieć jakie to API, silnik czy język programowania ma możliwości. Dopiero po skończeniu czytania wracam do strony nr 1 i już ewentualnie próbuję jednocześnie robić jakieś przykłady. Pierwszy raz zawsze jest tylko zwiadem. W praktyce jednak wygląda to tak, że przykłady z książki niezbyt często robię. Po pierwszym czytaniu raczej wolę robić już własne testy niż to co jest w książce. A to dlatego, że nie mogę się doczekać. :)

Offline głos

  • Użytkownik

# Wrzesień 29, 2008, 09:24:08
1. Czy jedyną wersją darmową XNA Game Studio jest wersja Express 1.0 (można pobrać wersję 2.0, niedługo wychodzi również 3.0 - już jest beta - ale nie widziałem przy nich dopisku Express)?

Wszystkie wersje XNA GS są darmowe jak to już zostało napisane :) w skrócie:
VS2005EE  -> XNA GS1.0 i GS2.0
VS2008EE  -> XNA GS3.0Beta (obecnie dostępne)

2. W jakie narzędzia dodatkowe muszę się zaopatrzyć (czy jest to jedynie biblioteka .NET Framework oraz Visual C# Express, czy mogę użyć dowolnego kompilatora)?

Możesz użyć dowolnego kompilatora C#, w praktyce dostępne masz dwa jeden od Microsoftu a drugi od Novell-a

3. Czy jest możliwość bezstresowego działania w XNA na systemach z rodziny Linux (np. pod emulacją Wine)?

Pod emulacją powinno zadziałać. Bez emulacji nie ma (Mono dotyczy NET-a i C# a nie XNA)

4. Jak wygląda sam proces tworzenia gry - czy znajomość C# i na jakim poziomie jest potrzebna? Jakie materiały edukacyjne w formie papierowej polecacie (zauważyłem, że ludzie wcale nie rzucają się na "Szkoła programowania. C#" - bestsellerem w księgarni Hellion jest "C#. Programowanie")?

Znajomość C# jest wymagana, na poziomie podstawowym na początek powinna wystarczyć
:) każde które pomogą w nauce

Offline głos

  • Użytkownik

# Wrzesień 29, 2008, 09:34:01
PS: Jeszcze jedno pytanko. Czy zmiany, jakie zaszły w wersji 3.0 w stosunku do wersji 2.0 języka C# są bardzo istotne? Wiele książek uważanych za najlepsze do nauki tego języka opartych jest właśnie na wersji 2.0 i VC# w wersji 2005.

Jak rozumiem pytanie dotyczy języka C# a nie XNA. Odsyłam do opisu zmian języka C# który jest zawsze publikowany przez MS, wszystkie nowości C# 3.0 są tam zawarte.

Natomiast jeżeli chodzi o XNA to, jak też już zostało to napisane, GS 3.0 wprowadza głównie (choć nie tylko)
możliwość programowania na urządzenia ZUNE

Offline MDW

  • Użytkownik
    • www.encore-games.com

# Wrzesień 29, 2008, 09:34:45
VS2005EE  -> XNA GS1.0 i GS2.0
VS2008EE  -> XNA GS3.0Beta (obecnie dostępne)

Warto też wspomnieć, że w tej chwili jeżeli chce się coś robić dla XBoksa360 to nie można używać XNA 3.0. Trzeba 2.0.

Offline skowronkow

  • Użytkownik
    • skowronkow devsite

# Wrzesień 29, 2008, 12:26:06
1. Co do zmian w jezyku c# 3.0 (nie chce być wredny ale to pierwszy link po wpisaniu "c# 3.0" w google)
http://codeguru.pl/article-733.aspx

Do nauki c# 2.0 polecam natomiast książkę "C# i .NET" (Autor: Stephen C. Perry) to na początek.

Dalsza nauka to praktycznie w większości różnego rodzaju publikacje i artukuły (poza kilkoma zagranicznymi pozycjami książkowymi, które traktują temat w bardziej zaawansowany sposób). Sam język jest bardzo prosty, lecz to nie znajomość składni czyni dobrym programistą, dlatego dobrym krokiem wraz z nauką c# (jak i każdego języka) jest poznawanie wzorców projektowych oraz rozmaitych metodyk programowania (to tak na przyszłość - niestety większość programistów "dotnetowych" jest dość kiepska zwłaszcza jeśli zaczynali od tego naukę programowania. Język ten z racji swej prostoty i ogromnego zaplecza w postaci .NET framework potrafi bardzo szybko nauczyć pisania kodu "lekkiego i łatwego" czyt. chaotycznego i pod względem projektowym po prostu kiepskiego).

To tak na marginesie;)

2. Co do samego XNA

Jeżeli chodzi o naukę to najlepszym do tego miejscem jest oficjalana strona

http://creators.xna.com/ (niestety chwilowo nieczynna)

Znajduje się tam masa przykładów w postaci kodów źródłowych.

Życzę powodzenia!;)

Offline Przemulala

  • Użytkownik

# Wrzesień 29, 2008, 21:08:10
Na koniec chciałbym jeszcze o coś zapytać. Mianowicie: co jaki czas Microsoft wydaje nową "wersję" C# oraz w jakim stopniu względem siebie zmieniają się kolejne wersje (czy czytając książkę o C# 2.0 będę mógł spokojnie tworzyć w C# 3.0, a jedynie nie wykorzystam jego nowych możliwości, czy np. zmieni się składnia i inne kluczowe elementy)?