Autor Wątek: Copyrights of Bomberman :)  (Przeczytany 3962 razy)

Offline bolverk

  • Użytkownik

# Lipiec 08, 2008, 01:43:18
W kilka osób chcemy zrobić grę wzorowaną na Bombermanie. W przyszłości planujemy ją  przedstawić jako wersję komercyjną. Wiadomo nie od dziś że prawa do tytułu Bomberman są objęte prawami autorskimi. I tu rodzi sie pytanie, co trzeba będzie zrobić aby przy jednoczesnym zachowaniu ogólnej idei gry, nie płacić "tantiemów" za prawa autorskie i nie być oskarżonym o plagiat. Czy jest jakiś sposób na obejście tych kruczków? Świadom jestem oczywiście tego że sama zmiana tytułu nie wystarczy :)

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Jandor

  • Użytkownik

# Lipiec 08, 2008, 02:03:01
Trochę nie na temat, ale według mnie to się nie sprzeda ;p Teraz ludzie oczekują tylko świecącej grafiki rodem z Crysisa.

Offline misioslaw

  • Użytkownik
    • www.asmforce.eu

# Lipiec 08, 2008, 02:22:56
Jakbym miał wybierać między Bombermanem a Crysisem to kupiłbym Bombermana.

Nie jest prawdą że ludzie oczekują durnych gier z wypasioną grafiką.
Oczekują gier ciekawych, o takim Doom3 czy FarCry już nikt nie pamięta, te gry są traktowane jak ciekawostka, nie jak coś czemu można poświęcić większą uwagę. Z Crysisem nie jest inaczej.

Co do tematu to obecnie prawa do Bombermana od 2005 roku posiada Konami(wcześniej jej twórca - Hudson Soft).
Klony tej gry były już wydawane na polskim rynku, więc chyba problemów nie ma.






Offline bolverk

  • Użytkownik

# Lipiec 08, 2008, 02:29:53
Sciągałem jakiś czas temu Mega Bomberman (emulator jakiejś platformy) z 1994 roku i zobaczyłem firmę Hudson Soft. Wygooglałem ją i nadal ma prawa do tego tytułu. Być może to część Konami kto wie.

Cytuj
Klony tej gry były już wydawane na polskim rynku, więc chyba problemów nie ma.

Co masz na myśli pisząc że problemów nie ma? Z prawami autorskimi? Bo ja wiem...

Offline Zielony

  • Użytkownik
    • Ghurund Engine

# Lipiec 08, 2008, 02:39:10
prawo autorskie w polsce nie obejmuje idei i pomysłów. Każdy przedmiot podlegający ochronie z tytułu prawa autorskiego musi zostać przedstawiony jako konkretny przedmiot (zapis, muzyka, rysunek). Nie ma też patentów na oprogramowanie, dlatego sama implementacja w Polsce też nie jest chroniona.

dlatego jeśli zrobisz bombermana, nazwiesz go inaczej i nie ściągniesz oryginalnych tekstur, czy muzyki, to jest to co najwyżej dzieło inspirowane, a twórcy oryginalnego bombermana mogą na podstawie europejskiego prawa patentowego (które w Polsce nie obowiązuje) przyjść do Ciebie i poprosić o umieszczenie klauzuli, że ściągnąłeś pomysł.

dokładniej możesz sobie przeczytać tutaj

prawo autorskie, o które wszyscy się tak boją obejmuje kopiowanie cudzych tekstur, muzyki, używanie nazw programów i firm, kopiowanie filmówi programów z sieci, tłumaczenie programów na inny język ludzki, czy programowania. Prawo patentowe obejmuje rozwiązania programistyczne, implementacje algorytmów, oraz pomysły (takie jak użycie telewizorka jako symbolu wyświetlenia filmiku na stronie www)
« Ostatnia zmiana: Lipiec 08, 2008, 02:46:14 wysłana przez Zielony »

Offline misioslaw

  • Użytkownik
    • www.asmforce.eu

# Lipiec 08, 2008, 04:38:59
Sciągałem jakiś czas temu Mega Bomberman (emulator jakiejś platformy) z 1994 roku i zobaczyłem firmę Hudson Soft. Wygooglałem ją i nadal ma prawa do tego tytułu. Być może to część Konami kto wie.
Hudson Soft w 2005 roku został przejęty przez Konami.

Offline BTM

  • Użytkownik

# Lipiec 08, 2008, 08:56:44
W kilka osób chcemy zrobić grę wzorowaną na Bombermanie. W przyszłości planujemy ją  przedstawić jako wersję komercyjną. Wiadomo nie od dziś że prawa do tytułu Bomberman są objęte prawami autorskimi. I tu rodzi sie pytanie, co trzeba będzie zrobić aby przy jednoczesnym zachowaniu ogólnej idei gry, nie płacić "tantiemów" za prawa autorskie i nie być oskarżonym o plagiat. Czy jest jakiś sposób na obejście tych kruczków? Świadom jestem oczywiście tego że sama zmiana tytułu nie wystarczy :)
Jeżeli nie będziesz używał materiałów z oryginalnej, licencjonowanej gry, to raczej nie będzie problemów - przecież gdyby to działało tak, że nie można robić produktów o podobnej rozgrywce etc. to na rynku były by tylko jedne mordobicia, jedne gry RPG etc.

Poza tym, jak już ktoś wyżej wspomniał - na rynku były już (są?) klony Boombermana - chociażby stary poczciwy Dyna Blaster.

A, i jeszcze do stwierdzenia, że "gry muszą wyglądać jak Crysis" - gratuluje, to niech Pan się nie wypowiada, dopóki sam nie zrobi tak wyglądającej gry i wtedy porozmawiamy. A w tak zwanym międzyczasie polecam poszukać w Google znaczenia terminu "casual gaming".

Offline misioslaw

  • Użytkownik
    • www.asmforce.eu

# Lipiec 08, 2008, 14:21:57
BTM: DynaBlaster to oryginalny Bomberman występujący pod inną nazwą, wydany przez HudsonSoft. W wersji automatowej miał nazwę zmienianą przez switcha na płycie głównej (jak ktoś ma MAME może sprawdzić).
« Ostatnia zmiana: Lipiec 08, 2008, 14:24:20 wysłana przez misioslaw »

Offline Bartholomew

  • Użytkownik

# Lipiec 09, 2008, 12:33:57
Pfff... w życiu nie przyszło by mi do głowy aby martwić się o licencję na grę w której gracz sterując samochodem ma dotrzeć do mety, tylko dla tego że jest ona oparta o zasady "Need for Speed" :) I tak samo z Dyna Blaster'em (Bombermanem). Zasada jest prosta - mamy siatkę "korytarzy" i broń w postaci bomb zegarowych. Byłoby chore, gdyby ktoś zastrzegł sobie, że w żadnej grze nie może występować labirynt albo broń działającą z opóźnieniem :) Do póki nie użyjecie zastrzeżonej nazwy, części kodu, grafiki lub muzyki według mnie możecie śmiało działać.

BTW, kiedyś składałem coś opartego o zasady DB (na telefony) i nie miałem skrupułów ;) bo wyglądało to "nieco" odmiennie:

« Ostatnia zmiana: Lipiec 09, 2008, 13:00:08 wysłana przez Bartholomew »

Vipa

  • Gość
# Sierpień 29, 2008, 13:09:47
up: Zgadzam się w 100%.
Warunkiem jest zmiana nazwy, o ile producent oryginału ją zastrzegł. Jest jeszcze takie cudo jak ujmowanie założonych zysków, ale nie wiem czy chodzi o firmy z Chameryki.

PS. Fajna grafika.

Offline _MtZ_

  • Użytkownik

# Sierpień 29, 2008, 22:11:47
@Bartholomew: Oj zdziwiłbyś się jakie rzeczy można opatentować.
http://tech.wp.pl/kat,1009779,title,Microsoft-opatentowal-Page-Up-i-Page-Down,wid,10303698,wiadomosc.html :)

Offline Bartholomew

  • Użytkownik

# Wrzesień 02, 2008, 23:58:22
Dzięki Vipa.

Co do patentów, to owszem - ale (trochę próbuję być sprytny ;p ), wierzę że jeśli powstało już 1000 klonów Tetrisa, to i 1001 przejdzie :]

Vipa

  • Gość
# Wrzesień 04, 2008, 20:26:44
Chłopie! 1000? Sam już napisałem ze 100 na wszystkie platformy :D. Jakoś nie przejmowałem się prawami autorskimi. Z tego co wiem (od samego autora :D) nie dostał ani kopiejki :D. To jest ból. A koleś ma, nawet teraz, całkiem ciekawe pomysły na gierki...
Słowem: dajcie spokój. Nazwijcie to Explosives! i macie spokój.
Z drugiej strony: Microsoft opatentował Page Up i Page Down!
http://news.zdnet.com/2424-9595_22-218626.html

Qrwa na jakim świecie żyjemy...