Autor Wątek: Prawa autorskie do kodu z tutoriali i grafiki?  (Przeczytany 5403 razy)

Offline Maskl

  • Użytkownik
    • http://www.maskl.cba.pl

# Kwiecień 01, 2006, 10:47:32
Witam,
Zastanawiam się nad 3 mocno powiązanymi z sobą sprawami, mianowicie:

1. Czy mogę korzystać w swoich projektach z kodu, z różnych tutoriali (nehe, Ultimate Game Programming...), np. z kodu obsługującego kamerę, czy wczytującego modele i nic o tym nie napisać w creditsach i na stronie projektu?
Pytam się bo np. na Ultimate Game Progamming na końcu każdego pliku jest dodana linijka:
Cytuj
// All Rights Reserved!
czyli, wg mojej słabej znajomości angielskiego 'wszystkie prawa zastrzeżone'.

2. Czy można udowodnić mi, że używam czyjegoś kodu źródłowego, czy z pliku exe da się do tego dojść?

3. Troche inne pytanie:
Jeżeli biorę jakąś np. bitmapkę z jakiejś gry i ją trochę zmieniam (rozjaśniam, zmieniam kolory itp), to czy mogę wykorzystać ją w moim projekcie i powiedzieć, że jest moja?
Kiedys słyszałem (pewnie źle), że aby używać rysunek bez zgody autora musi się on różnić w iluśtam % (ciekawe jak to liczyć :)).

Z góry dzięki za wszystkie odpowiedzi :)

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

st3tc

  • Gość
# Kwiecień 01, 2006, 10:57:33
czyli jednym slowem pytasz nas, co nalezy zrobic zeby nie bylo widac, ze ukradles ?. no ladnie ...

Offline Maskl

  • Użytkownik
    • http://www.maskl.cba.pl

# Kwiecień 01, 2006, 11:10:29
st3tc: Chodzi mi bardziej o to, że niektóre rzeczy, w różnych książkach, tutorialach są lepiej wykonane niż jak całkowicie sam je tworzę, i czy mogę (oczywiście z pewnymi zmianami) je używać w moich grach, nie chodzi mi o kopiowanie całego kodu gry i podpisaniu się pod nią :), pytanie 3 zadałem tylko z ciekawości (zawsze sam wykonuję grafikę :))

Offline Kawior

  • Użytkownik

# Kwiecień 01, 2006, 11:14:44
Skąd się tacy ludzie biorą?
Jakbyś mógł to zapewniam cie że byś o tym wiedział......

Offline Reg

  • Administrator
    • Adam Sawicki - Home Page

# Kwiecień 01, 2006, 11:47:42
Kody edukacyjne, zwłaszcza krótkie przykładowe funkcje, są AFAIK domyślnie na licencji public domain, czyli można je wykorzystywać w swoich projektach - po to przecież tam są. Co innego wykorzystywanie w całości jakiś dłuższych fragmentów, całych bibliotek, programów, frameworków itp. - tego już nie można.

Grafika też oczywiście objęta jest prawami autorskimi, bo ktoś musiał się narobić żeby taka czy inna tekstura powstała i wyglądała ładnie. Ale... jeśli podprowadzisz gdzieś jakiś dźwięk skrzypenia drzwi to się raczej nikt nie skapnie :)

Offline Maskl

  • Użytkownik
    • http://www.maskl.cba.pl

# Kwiecień 01, 2006, 11:59:44
Czyli twierdzicie, że lepiej mieć swój (może nie najlepszy) kod, niż kogoś? W sumie pewnie macie racje :)
Regedit: Dzięki za odpowiedź
Kawior:
Cytuj
Skąd się tacy ludzie biorą?
Jakbyś mógł to zapewniam cie że byś o tym wiedział......
Nie wiem czemu tak twierdzisz, chciałem znaleść odpowiedź na moje pytanie więc je zadałem tutaj? Nie wiem co w tym takiego złego :) Może i brzmi ono tak jak napisał st3tc, ale jak już pisałem nie o to mi chodzi. Nie wiem o co ci chodziło w 2 zdaniu, co miałbym wiedzieć?

Offline sobol

  • Użytkownik

# Kwiecień 01, 2006, 12:59:25
Czepiacie się chłopaka, on nie powiedział że chce kraść kod, tylko użyć jakiejś tam funkcji z książki czy tutka, to jest różnica. Z tego co ja się orientuję (pokrywa się to raczej z wypowiedzią Regedita) możesz używać takich kodów, chyba że w danym źródle jest konkretnie powiedziane że jest inaczej. Poszukaj jakiegoś dokumentu o prawie autorskim najlepiej.

ad 2. tak, można udowodnić że używasz cudzego kodu mając same exec'i, najpierw trzeba to zauważyć, potem zrewersować, ale jeśli firma wytoczy ci sprawę albo coś, to będziesz musiał udostępnić źródła do wglądu specjalistom.

Offline Reg

  • Administrator
    • Adam Sawicki - Home Page

# Kwiecień 01, 2006, 18:35:05
Jest jeszcze taka sprawa, że większe fragmenty kodu można znaleźć w niezliczonych i często bardzo dobrych bibliotekach dostępnych na licencji GNU GPL czy LGPL i takie można stosować w swoim programie.

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Kwiecień 02, 2006, 01:13:27
Cytuj
Jest jeszcze taka sprawa, że większe fragmenty kodu można znaleźć w niezliczonych i często bardzo dobrych bibliotekach dostępnych na licencji GNU GPL czy LGPL i takie można stosować w swoim programie.
Nie zawsze możesz stosować GPL. GPL wymaga udostępnienia źródeł całego programu na licencli GPL. Nie zawsze chcemy przecież udostępniać swoje źródła, a poza tym, jeżeli korzystasz z kodu niezgodnego z GPL, to nie możesz korzystać z bibliotek na GPL (bo na przykład kupiłeś licencję na jakiś silnik, któego kodu nie możesz rozpowszechniać).

Offline Nazgob

  • Użytkownik

# Kwiecień 02, 2006, 12:59:09
A jesli podzielic program na moduly? Np mam silnik programu zamkniety w DLL i na GPL udostepniam tylko GUI napisane w open source wersji QT.

Offline Vic

  • Użytkownik

# Kwiecień 02, 2006, 13:59:05
O ile pamiętam to binarek na GPL nie można linkować ani statycznie ani dynamicznie z kodem zamkniętym.
Dynamicznie można natomiast łączyć moduły LGPLowe z komercyjnym programem (vide Ogre3D, OpenAL)

Offline parmezan

  • Użytkownik

# Kwiecień 02, 2006, 17:17:16
Poza tym większość bibliotek jest na LGPL. Jeden z wyjątków to QT, ale ta biblioteka jest licencjonowania podwójnie. Chcesz za darmo, pisz na GPL, chcesz zamknięty kod, musisz kupić licencję komercyjną.

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Kwiecień 02, 2006, 17:35:50
Cytuj
O ile pamiętam to binarek na GPL nie można linkować ani statycznie ani dynamicznie z kodem zamkniętym.
No to trochę szkoda, że nie można korzystać z GPL'owych bibliotek pod Visual'em - w końcu zawsze linker dołącza bibliotekę standardową, której kod częściowo jest zamknięty. Oczywiście na upartego można nie korzystać z biblioteki standardowej VC++, ale wtedy pisze się dosyć dziko.

Offline Vic

  • Użytkownik

# Kwiecień 02, 2006, 22:05:29
Czy nie można korzystać - nie wiem. Przypomina mi się dyskusja na jakimś forum, gdzie dyskutowano o tym czy kod standardowej biblioteki dołączanej przez kompilator można ładować do binarek z otwartym kodem, jak znajdę adres to podam.

Offline rdo

  • Użytkownik
    • techblog?

# Kwiecień 04, 2006, 13:27:46
Z GPL sprawa jest prosta: to jest licencja, jak to się mówi, "wirusowa", co objawia się tym, że możesz kod nią objęty wykorzystać tylko w programie w całości nią objętym. Zatem: objęty tąże kod możesz wykorzystać w swoim programie pod warunkiem, że i ten program będzie objęty tą że BEZ ŻADNYCH dodatkowych zastrzeżeń. Inna sprawa, że kod GPLowy może wykorzystywać oprogramowanie nieGPLowe (biblioteki, programy stron trzecich itd) o ile rzecz jasna pozwalają na to wytwórcy tychże nieGPLowych utworów. ergo: możesz w swoim free software używać proprietary bibliotek, nie możesz natomiast używać free bibliotek w proprietary kodzie. Niektórzy mają wątpliwości co do tego pierwszego, są to jednak wątpliwości ideologiczne a nie prawne, uznają więc użycie proprietary kodu za niezgodne z duchem licencji GPL (ale ZGODNE z jej literą). Dużo bardziej liberalna jest licencja LGPL, ona bowiem pozwala w ograniczony sposób użyć free kodu w proprietary software.
Sprzeciw wobec użyciu non-free (proprietary) kodu we free kodzie uważam też za o tyle irracjonalny, że praktycznie uniemożliwia on portowanie free oprogramowania na non-free systemy operacyjne.