Autor Wątek: Na temat Modelowania 3d, działu Praca itp...  (Przeczytany 9821 razy)

Offline Reg

  • Administrator
    • Adam Sawicki - Home Page

# Maj 23, 2008, 11:19:40
Wypowiem się jako moderator:

Witamy na naszym forum :) Mam nadzieję, że znajdziesz tu to czego szukasz. Twoje ogłoszenie jest jedyne w swoim rodzaju i dlatego nie będziemy tworzili nowego działu forum. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ogłoszenia typu "Szukam pracy" też dawać do działu Komercja > Praca. Tu na forum ogólnie nie ma zbyt wielu grafików. Muzyków więcej się wypowiada niż grafików, a najwięcej jest oczywiście programistów, bo to forum o programowaniu. Graficy są raczej na portalach poświęconych grafice, jak max3d.pl.

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Maj 23, 2008, 11:39:24
Cytuj
Jeżeli warsztat miałby się rozbudowywać w kierunku pozostałych twórców gier to potrzeba zupełnie nowych działów na forum związanych z grafiką 2d, 3d i dźwiękiem, na głównej stronie warsztatu artykuły, przykładowe prace itp. Problem w tym, że wiąże się z tym dużo pracy i pewnie nie ma kto tego zrobić.
Pomysł otwarcia community na grafików jak najbardziej popieram. Wiadomo, że mamy różne fora grafików, ale dobrze (zarówno dla nich, jak i dla programistów) było by też mieć ich czym przyciągnąć.

Cytuj
Tu na forum ogólnie nie ma zbyt wielu grafików. Muzyków więcej się wypowiada niż grafików, a najwięcej jest oczywiście programistów, bo to forum o programowaniu. Graficy są raczej na portalach poświęconych grafice, jak max3d.pl.
Pytanie więc, czym mozna by ich przyciągnąć (pytanie kieruję głównie do grafików, w tym twórcy tematu, a nie kolegów moderatorów). :) Jeżeli chodzi o sam serwis, to dodanie sekcji forum i odpowiednich zakładek w screenach i artykułach raczej nie będzie chyba problemem. :)

.

  • Gość
# Maj 23, 2008, 12:21:29
Cytuj
Pytanie więc, czym mozna by ich przyciągnąć
@ Krzysiek K.

Może wypowiem się tu jako ktoś kto zupełnie startuje w tej branży ... i przynajmniej wiem czego od początku poszukuje... Tak właściwie ściągnął mnie na to forum totalny przypadek, wpisałem w googlach "game dev praca" i voila!  Wiec w jakimś tam stopniu portal jest rozpoznawalny w sieci..

Na stronie głównej warsztatu widziałem tutoriale od milkshape.., tak naprawdę nie ma większego sensu babrac się w tworzenie na forum sekcji typu "3d max od podstaw" ... bo każdy kto myśli o współtworzeniu gier i aplikacji 3d wiedzę na takie podstawowe tematy powinien już dawno posiadac... albo przynajmniej odwiedzac typowe portale dla grafików

Bardzo pomocne mogłby okazac się dział przedstawiajacy techniki prawidłowego mapowania i modelowania i LOD, na temat shaderów i sposobu ich efektywnego wykorzystania... bo tak naprawde te zagadniania są wspólne zarówno dla programistów jak i grafików.

Często zaglądam do edycji róznych gier i widze jak wiele błędów jest powielanych przez kolejne tytuły.... jak widac programisci czesto zapominają tworzac silniki o kwesti optymalizacji grafiki , modeli itd... co często odbija sie na jakosci tworzonych produktów i w efekcjie powstaje  seria patchy - zupełnie niepotrzebnie...

Przydatny bylby FAQ dla każdego początkujacego i zaawansowanego grafika strtujacego w branży. Czyli gdzie czego szukac, do kogo się zwrócic, z jakiego softu korzystac, czego warto się nauczyc.. co jest przyszłosciowe itd..

Cytuj
Nadal mnie to nie przekonuje. Każdy mógłby dać tam swoje ogłoszenie, które po krótkim czasie robiłoby się nieaktualne i byłby bałagan.
@Ventor

Nie zgadzam się z tym...Sam prowadzę własne forum phpbb i wiem że jest opcja wygaszania postów. Każdy tworzący bylby zmuszony do ustalenia terminu wygaśniecia ogłoszenia w przeciwnym wypadku znajdowałby swoje ogłoszenie w koszu...  A po wygaśnieciu takiego postu powiecmy pod 2 tygodniach ( może nawet mniej... np 7 dni ... ) automatycznie byłby  porządkowany przez automat forum. To jest do zrobienia tylko trzeba zmusic tworzacych posty do ustalenia terminu wygasniecie posta - to wszystko To samo powinno doytczyc działu Praca oferowana - widze że gdy odpowiadam na ogloszenia okazują sie już nieakutalne - należało by jednak i tam zapuścic jakis filtr który by zamykał nieaktualne posty..albo je kasował...- niepotrzebny tylko smietnik

Tym samym kwestia porządkowa dotycąca moderatorów ograniczyłaby się do minimu.

Byc może dlatego graficy nie ogłaszają sie na takich portalach gdyż nie ma dla nich sekcji typu praca / warsztat - . Ja miałem odwage napisac... ale inni mogli przecież zrezygnowac nie widzac dla siebie miejsca




« Ostatnia zmiana: Maj 23, 2008, 13:13:36 wysłana przez render »

.

  • Gość
# Maj 23, 2008, 13:35:14
render: z twojego pierwszego posta wywnioskowalem ze chcesz sie uczyc, ale skoro nie to wpisz w googla "game dev jobs" i tyle. Jesli nie chce ci sie szukac samemu to wyslij portofolio do specialmove czy datascope czy innej agencji (ale tutaj musisz byc naprawde dobry). I w sumie masz racje ze nie trzeba znac edytorow, ale z drugiej strony sam piszesz ze nie umiesz dobrze mapowac??
Co do optymalizacji grafiki: najlepiej by bylo jakby wszyscy graficy zajmujacy sie game devem zapomnieli wszystko co sie do tej pory na ten temat nauczyli i po prostu robili dobrze wygladajace modele. Teraz juz nie wystarcza porady typu: nie rob wiecej niz N trojkatow. Programista grafiki w danej firmie przepusci dany level przez jakiegos PerfHUDa i ci dokladnie powie co mozna poprawic w danym miejscu.

.

  • Gość
# Maj 23, 2008, 14:17:16
Co do mapowania - mam na mysli szczegolnie UV maping pod kątem low poly - konwersje do siatek uv na potrzeby silnika ...itd.. W pakietach 3dmax czy maya jest to stosunkowo proste jesli zakłada sie tworzenie na potrzeby tylko renderingu ... w przypadku gier nie mam o tym duzego pojęcia...

Gdybym byl doswiadczonym modelerem z pewnością dawno bym to zrobił. Do tej pory nie miałem okazji pracowac przy projektach gier wiec nawet nie śmiem się pchac w miejsca gdzie zostane poprostu wysmiany. Nie posiadam też prac w portfolio które będą przedstawiały modele do gier zoptymalizowane oteksturowane np low poly itd. bo ... - Do tej pory nie miałem okazji pracowac przy projektach gier Celowo to powtarzam by to bylo jasne.. i pewnie większosc osób któe chciały by się zajac właśnie grami jest podobnym położeniu.   A nie będę specjalnie na potrzeby portfolio wymyslał jakichs cudów tylko tak pro forma, bo to strata czasu - którego mi brakuje...

Osobiscie od 10 lat siedze w grafice 3d od 5 lat zawodowo projektuje stoiska targowe , wizualizacje budynków i proste modele na potrzeby biur architektonicznych wiec... co do dokładnosci i jakosci sie nie boje...ale tworzenie przedmiotu czy postaci w grze jest czyms kompletnie odmiennym od tego co robiłem do tej pory na potrzeby renderingu stąd moje pytania, poszukiwania źródeł... Krótko mówiąc mam pojęcie, mam jakiś tam potencjał, dużo zapału, bardzo szybko się uczę, ale nie mam doświadczenia... wiec na stanowisko "samodzielny" troche za wczesnie bo za mało wiem przynajmniej w moim pojęciu.

Własnie aktualizuje i przebudowuje  portfolio pod tym kątem i może niedlugo poprostu umieszcze linka w "podpisie czy gdzies tam na forum w ogłoszeniach puki co można skorzystac z obecnego linku do starego portfolio w moim podpisie - zastrzegam że większośc to prace sprzed ponad roku...
« Ostatnia zmiana: Maj 23, 2008, 14:51:32 wysłana przez render »

Offline really

  • Użytkownik

# Maj 23, 2008, 14:36:32
Pracujac w gamedevie nie musisz byc przeciez level designerem, dlatego znajomosc edytorow map nie jest chyba wymagana.
Poza tym majac tak duze doswiadczenie i dosyc bogate portfolio (niezwiazanez bezposrednio z branza, ale to chyba nie jest problem). Moze poczekajmy az sie wypowie yarpen, ktory zna to od srodka, ale wydaje mi sie ze umiejetnosc optymalizacji, czy nawet zaawansowanego mapowania nie jest wymagana

Offline Ventor

  • Użytkownik

# Maj 23, 2008, 14:59:07
Cytuj
Jeżeli warsztat miałby się rozbudowywać w kierunku pozostałych twórców gier to potrzeba zupełnie nowych działów na forum związanych z grafiką 2d, 3d i dźwiękiem, na głównej stronie warsztatu artykuły, przykładowe prace itp. Problem w tym, że wiąże się z tym dużo pracy i pewnie nie ma kto tego zrobić.
Pomysł otwarcia community na grafików jak najbardziej popieram. Wiadomo, że mamy różne fora grafików, ale dobrze (zarówno dla nich, jak i dla programistów) było by też mieć ich czym przyciągnąć.

Cytuj
Tu na forum ogólnie nie ma zbyt wielu grafików. Muzyków więcej się wypowiada niż grafików, a najwięcej jest oczywiście programistów, bo to forum o programowaniu. Graficy są raczej na portalach poświęconych grafice, jak max3d.pl.
Pytanie więc, czym mozna by ich przyciągnąć (pytanie kieruję głównie do grafików, w tym twórcy tematu, a nie kolegów moderatorów). :) Jeżeli chodzi o sam serwis, to dodanie sekcji forum i odpowiednich zakładek w screenach i artykułach raczej nie będzie chyba problemem. :)
Może właśnie trzebaby zacząć od stworzenia nowych sekcji forum. Co do artykułów, jak znam życie, będzie sporo chętnych do napisania a nie powstanie żaden. Może na początek łatwiej byłoby poszukać gotowców na innych forach i dogadać się z autorami ;) Z czasem, jak pojawią się graficy to może zaczną coś pisać.

No ale nie można wypowiadać się w imieniu większości, więc może najpierw jakaś sonda czy większość jest chętna do poszerzania Warsztatu w tym kierunku?

Moze poczekajmy az sie wypowie yarpen, ktory zna to od srodka, ale wydaje mi sie ze umiejetnosc optymalizacji, czy nawet zaawansowanego mapowania nie jest wymagana
Zna czy nie zna, na pewno nie optymalizuje grafik i nie mapuje tekstur, bo przecież jest programistą. To własnie jest podstawowa różnica między grafikiem pracującym przy grach a grafikiem pracującym przy prezentacjach czy filmach, gdzie optymalizacja nie jest tak ważna jak sam wygląd grafik.

.

  • Gość
# Maj 23, 2008, 15:21:17
Co do jakichs tam podstaw i moich doświadczeń to mogę zgłosic się do poprowadzenia tego działu w jakims tam stopniu, prowadzania FAQ i moderowania w razie potrzeby...( z zastrzeżeniem ze będę to robił w pewnych odstępach czasu ).. na tyle na ile moja wiedza się na ten temat poszerzy i na ile czas pozwoli...



Offline Reg

  • Administrator
    • Adam Sawicki - Home Page

# Maj 24, 2008, 13:05:04
W sprawie tworzenia nowych działów forum, to jest zwykle tak że kiedy pojawia się dużo wątków jakiegoś rodzaju, to wtedy rozważamy utworzenie dla nich osobnego działu - nie odwrotnie. Tak było z programowaniem w Windows, z grami przez WWW, z językami skryptowymi, z rodzieleniem ogłoszeń komercyjnych od niekomercyjnych, z działem dla SDL itd.

No ale jeżeli chcecie, to utworzymy dział poświęcony grafice (nie programowaniu grafiki). Gdzie proponujecie go dać i jak dalej podzielić? Na grafikę 2D/Tekstury i Modelowanie 3D?

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Maj 24, 2008, 13:34:41
Brzmi sensownie. Niby to forum o programowaniu gier, ale osobiście lubię sobie czasem dla rozrywki pomodelować. Nowy dział by nie zaszkodził - Pytanie, czy kiedyś będziemy musieli nazywać się "Warsztat - polska społeczność programistów gier, grafików, specjalistów od dźwięku, promocji gier, reklamy oraz rysowników concept artów" :]

.

  • Gość
# Maj 24, 2008, 14:47:02
No ale jeżeli chcecie, to utworzymy dział poświęcony grafice (nie programowaniu grafiki). Gdzie proponujecie go dać i jak dalej podzielić? Na grafikę 2D/Tekstury i Modelowanie 3D?
Większość amatorów kodzenia gier nie zdaje sobie sprawy i lekceważy trudności związane z pozyskaniem grafiki na odpowiednim poziomie. Według mnie napisanie gry (całego tego systemu zależności) jest znacznie przyjemniejsze i PROSTSZE(!) aniżeli praca przy tworzeniu kilkudziesięciu dobrze wymodelowanych, oteksturowanych i z poprawną animacją modeli. Które przecież są nieodłącznym elementem ogromnej większości gier. Taki dział niewątpliwie w przyszłości mógłby polepszyć jakość Waszych produkcji. Mam jednak nadzieje, że w swojej nieskończonej ignorancji i głupocie, nadal większość będzie utrzymywała, że grafika ma marginalne znaczenie i o tworzeniu ''nie-amatorskich'' gier nadal będą co najwyżej mogli marzyć nie wprowadzając tłoku na rynku. Szkoda tylko, że średnia krajowa przez Was nie wzrośnie...

Moja propozycja:
-> General Discussion
-> CG News
-> CG Links

-> Modelowanie 3D
 -> Autodesk Maya
 -> Autodesk 3ds max
 -> Blender
 -> Maxon Cinema 4D
 -> NewTek Lightwave 3D
 -> SOFTIMAGE|XSI
 -> Pixologic ZBrush

-> Tekstury

-> 2D, Ilustracje i Koncepty

-> Produkcje

-> Inne

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Maj 24, 2008, 15:03:44
Według mnie napisanie gry (całego tego systemu zależności) jest znacznie przyjemniejsze i PROSTSZE(!) aniżeli praca przy tworzeniu kilkudziesięciu dobrze wymodelowanych, oteksturowanych i z poprawną animacją modeli.

A ktoś temu zaprzeczał? Osobiście pisanie logiki generalnie uważam za swoisty relaks, najprzyjemniejszą i najmniej męczącą część pracy podczas pisania gry - niejedna osoba się pewnie ze mną zgodzi. Jeśli ma się dobrą wizję tego, co chce się napisać, oraz choćby średniozaawansowaną znajomość języka, to trudnością przy programowaniu gry mogą być tylko problemy natury technicznej lub ew. matematycznej. Modelowanie 3D jest natomiast zadaniem po pierwsze wymagającym sporych umiejętności, po drugie mozolnym i wymagającym naprawdę dużych nakładów pracy - nigdy nie stwierdziłbym, że jest trudniejsze od pisania gry samej w sobie.

Offline dzemeuksis

  • Użytkownik
    • Blog quodmeturbat

# Maj 24, 2008, 15:17:40
Mam jednak nadzieje, że w swojej nieskończonej ignorancji i głupocie, nadal większość będzie utrzymywała, że grafika ma marginalne znaczenie i o tworzeniu ''nie-amatorskich'' gier nadal będą co najwyżej mogli marzyć nie wprowadzając tłoku na rynku. Szkoda tylko, że średnia krajowa przez Was nie wzrośnie...
Ostre i trochę niesprawiedliwe słowa. Ta większość, o której piszesz, nie twierdzi (jak mi się zdaje), że grafika ma marginalne znaczenie dla osiągnięcia sukcesu komercyjnego, a raczej że to nie kosmiczna rozdzielczość, czy super wypasione efekty decydują o miodności gry. Natomiast grafika rozumiana jako klimat - nie ilość trójkątów, z których składa się model - jak najbardziej może przydać wiele uroku.
Z reguły wypowiadają się tak osoby, które czują się bardziej designerami niż grafikami, więc w naturalnym odruchu nieco wyolbrzymiają znaczenie swojej pracy. Poza tym wiele osób narzekających na zbyt duży nacisk kładziony na grafikę we współczesnych produkcjach, w rzeczy samej boli obłędny wyścig wzrastających wymagań sprzętowych, w którym nie mają ochoty brać udziału. Czasem trochę z rozpędu utożsamiają to zjawisko wyłącznie z grafiką, ale nazywać to nieskończoną ignorancją i głupotą, to lekka przesada. Przecież nawet dzisiaj pojawia się wiele gier, którym udaje się zaistnieć na rynku, mimo że opinio communis zarzuca im lekko przestarzałą oprawę graficzną.
« Ostatnia zmiana: Maj 24, 2008, 15:21:33 wysłana przez dzemeuksis »

Offline Ventor

  • Użytkownik

# Maj 25, 2008, 10:04:48
Cytat: Reg
W sprawie tworzenia nowych działów forum, to jest zwykle tak że kiedy pojawia się dużo wątków jakiegoś rodzaju, to wtedy rozważamy utworzenie dla nich osobnego działu - nie odwrotnie.
Tutaj wszystkie wątki o grafice zakładane są przez programistów a nie przez grafików, bo oni nie mają gdzie ich umieszczać i przez to nie interesują się Warsztatem. Dlatego właśnie trzeba im dać szansę w postaci nowej sekcji forum.

Cytat: Kos
Nowy dział by nie zaszkodził - Pytanie, czy kiedyś będziemy musieli nazywać się "Warsztat - polska społeczność programistów gier, grafików, specjalistów od dźwięku, promocji gier, reklamy oraz rysowników concept artów" :]
Według mnie Warsztat powinien zrzeszać twórców gier w ogólnym tego słowa znaczeniu a nie tylko programistów, więc w zupełnośic wystarczy "Warsztat - polska społeczność twórców gier" :P

Cytat: .
Mam jednak nadzieje, że w swojej nieskończonej ignorancji i głupocie, nadal większość będzie utrzymywała, że grafika ma marginalne znaczenie i o tworzeniu ''nie-amatorskich'' gier nadal będą co najwyżej mogli marzyć nie wprowadzając tłoku na rynku. Szkoda tylko, że średnia krajowa przez Was nie wzrośnie...
Skoro masz nadzieję, to po co zdradzasz takie tajemnice. Teraz już wszyscy wiedzą, będą robić komercyjne gry i podniosą średnią krajową :D
Poza tym zależy co dla kogo jest trudniejsze - dla grafika trudniejsze będzie programowanie a dla programisty modelowanie i nie można za bardzo porównywac jednego z drugim. Musiałby to zrobić ktoś kto sie zajmuje profesjonalnie jednym i drugim.

Co do nowych działów forum proponuję na początek niezbyt rozbudowane,bo nie ma sensu robić 10 pustych działów. Jeżeli na forum pojawią się graficy to z czasem pewnie będzie potrzeba dalszej rozbudowy ale oni sami zaproponują jakie działy powinny powstać, bo wiedzą to lepiej. Proponuję:

Grafika
  - Grafika 3D
  - Grafika 2D
  - Animacja
  - Narzędzia

Co prawda dział "Narzędzia" jest już w "Produkcji", ale wydaje mi się że w kwestii grafiki jest to dość obszerny temat, więc warto stworzyć nowy dział, żeby nie mieszać z programowaniem.

Offline k_b

  • Użytkownik
    • Blog

# Maj 25, 2008, 11:10:24
No to chyba czas zmienić "Warsztat - programowanie gier" na "Warsztat - tworzenie gier" :)