Autor Wątek: Uczyć się graficznego API czy nie?  (Przeczytany 5476 razy)

Offline majak

  • Użytkownik

# Marzec 29, 2006, 20:04:14
Witam.
Jakiś miesiąc temu wpadłem na pomysł żeby zacząć robić gry. Pomysł mi się spodobał bo można zrobić coś (mam nadzieje ;)) ciekawego a poza tym to całkiem fajna rozrywka w wolnych chwilach. W tym celu zacząłem się uczyć Direct Draw -a bo w końcu od czegoś trzeba zacząć. W planach na przyszłość miałem naukę innych bardziej współczesnych API graficznych. Kilka dni temu ściągnąłem sobie z sieci silniczek do gier 2D i trochę się nim pobawiłem. Fajna sprawa, zero problemów, nie trzeba się męczyć itp. rzeczy. Teraz pytanie.
Czy jeżeli chcę pisać gry to muszę się jednak uczyć jakiegoś graficznego API  czy może dać sobie z tym spokój i zająć się poznawaniem silniczków graficznych?
Na pewno jakieś API przydaje się gdy chcemy sami pisać silniczki ja jednak nie mam takich planów, chcę po prostu robić gry dlatego nie wiem czy znajomość np. DirectX może mi się przydać jeśli będę korzystał z cudzych silników. Bo jeżeli w takiej sytuacji do niczego mi się to nie przyda to nie ma sensu się tego uczyć. W tym czasie mogę dobrze poznać jakiś silnik i zacząć pisać grę.
Proszę więc o opinie bardziej ode mnie doświadczonych w tej dziedzinie ludzi.

Z góry dzięki za odpowiedź.

Pozdro...     :)   

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline shyha

  • Użytkownik
    • Shyha@Flickr

# Marzec 29, 2006, 20:15:54
Prawda jest taka, że większość z nas chce pisać silniki. I co z tego wychodzi? W większości przypadków nie za wiele (póki co przynajmniej). Ktoś musi te gry pisać. Moim zdaniem znajomość graficznych API nie jest konieczna (pewnie sporo może pomóc) i aktualnie mam wrażenie, że droga, którą chcesz obrać jest całkiem dobra

Offline Mardok

  • Użytkownik

# Marzec 29, 2006, 20:45:10
Witam.
Jakiś miesiąc temu wpadłem na pomysł żeby zacząć robić gry. Pomysł mi się spodobał bo można zrobić coś (mam nadzieje ;)) ciekawego a poza tym to całkiem fajna rozrywka w wolnych chwilach.
Pewnego dnia postanowiłem z kumplami, że zaczniemy pisac gry. ;D Kurde sory za porównanie ale nie mogę sie powstrzymać. Dokłądnie identycznie myślałem jak nic nie wiedziałem o programowaniu :P. teraz cos wiem a nadal gier nie piszę. Mysle , że jakies api ci sie w przysżłości na pewno przyda ale bawienie sie enginami  to wg. mnie bardzo dobry pomysł(może ja bym wreszcie zaczął :P).

n0d

  • Gość
# Marzec 29, 2006, 20:50:39
Witam.
Jakiś miesiąc temu wpadłem na pomysł żeby zacząć robić gry. Pomysł mi się spodobał bo można zrobić coś (mam nadzieje ;)) ciekawego a poza tym to całkiem fajna rozrywka w wolnych chwilach.
Pewnego dnia postanowiłem z kumplami, że zaczniemy pisac gry. ;D Kurde sory za porównanie ale nie mogę sie powstrzymać. Dokłądnie identycznie myślałem jak nic nie wiedziałem o programowaniu :P. teraz cos wiem a nadal gier nie piszę. Mysle , że jakies api ci sie w przysżłości na pewno przyda ale bawienie sie enginami  to wg. mnie bardzo dobry pomysł(może ja bym wreszcie zaczął :P).
Tia, ja od 3 lat skodzilem az 1 gre ;D A wersji 0.1-0.2 mialem.. hmm nawet sam nie wiem ile...

@majak, jesli czujesz ze tworzenie gier jest dla Ciebie czyms fajnym i ciekawym to ucz sie ucz, zawsze mozesz zaczac od czegos troche latwiejszego (SDL czy Allegro) potem Direct 3D czy OpenGL i jedziemy ;D
Jesli znudzi (lub nie dasz rady) kodzenie gier to zawsze bedziesz mial jakies doswiadczenie i mozliwosc powrotu po uplywie dluzszego czasu :)

Offline Elwis

  • Użytkownik

# Marzec 29, 2006, 20:56:01
Jeśli jesteś poprostu nakręcony na zrobienie gry to możesz kożystać z gotowych silników. Myślę jesdnak, że napisać samemu silnik pod swoją grę już samo w sobie daje dużo więcej satysfakcji, a i przy okazji poznasz trochę lepiej zasady działania komputera( a przynajmniej systemu :)). Poza tym chyba żaden silnik nie będzie dla ciebie idealny, jak napiszesz własny to co innego. Problem tylko w tym, że to wymaga dużo wytrwałości, a tego zdarza się, że brakuje. Ile razy ja już zaczynałem. Jednak zawsze potem wracam i może w końcu napisze coś fajnego :)

Offline shyha

  • Użytkownik
    • Shyha@Flickr

# Marzec 29, 2006, 20:57:20
maho - chodzi właśnie o to, żeby olać OGL czy D3D (Allegro i SDL też troszkę zbyt niskopoziomowe są) i zaczynać od rzeczy typu OGRE, Irrilicht (czy jak to się nazywa)

Elwis - ja [ze swojego doświadczenia wiem] jednak wolałbym skupić się na pisaniu gry niż silnika :)

n0d

  • Gość
# Marzec 29, 2006, 21:05:56
maho - chodzi właśnie o to, żeby olać OGL czy D3D (Allegro i SDL też troszkę zbyt niskopoziomowe są) i zaczynać od rzeczy typu OGRE, Irrilicht (czy jak to się nazywa)

Elwis - ja [ze swojego doświadczenia wiem] jednak wolałbym skupić się na pisaniu gry niż silnika :)
Hmm faktycznie, masz racje z tym silnikiem :) Pozniej takiemu przychodzi do glowy pisanie swojego silnika i sie zaczyna ;D

n0d

  • Gość
# Marzec 29, 2006, 21:06:14
Pisanie silnikow to pulapka bez wyjscia. Jak sie wpadnie to juz koniec - wyrok do konca.

Offline HellCat

  • Użytkownik

# Marzec 29, 2006, 21:26:42
Wiem po sobie.

Pisanie silnika to naprwde powazna sprawa.  I mozna stracic ochote na cokolwiek wiecej z pisaniem gier, jak sie utknie z czyms w swoim silniku.
A skorzystac z gotowego silnika to zaden wstyd.
Zawsze mozna wziasc zrodlo darmowego silnika, zmodyfikowac go do wlasnych potrzeb (co nie zawsze jest konieczne) i zrobic gre!

Pzdr.

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Marzec 29, 2006, 21:46:27
Cytuj
Pisanie silnika to naprwde powazna sprawa.  I mozna stracic ochote na cokolwiek wiecej z pisaniem gier, jak sie utknie z czyms w swoim silniku.
Jak się nie utknie to też można stracić ochotę na pisanie czegokolwiek więcej - po prostu wolę pisać silnik, niż grę. :)

Offline Reg

  • Administrator
    • Adam Sawicki - Home Page

# Marzec 29, 2006, 22:38:27
Hehe, ja też mogę to potwierdzić - mam na koncie wiele małych gierek, a teraz już od prawie roku nie napisałem ani jednej. Mimo tego silnikologia jest piękna! :)

A na poważnie to jest jedno z pytań których nie należy zadawać. Czytajcie http://regedit.warsztat.gd/warsztat/faq.php?x=view&id=78&comments=1#comments (ewentualnie jak są jakieś uwagi to poprawię) i proponuję lock tematu.

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Marzec 30, 2006, 00:24:42
Cytuj
proponuję lock tematu
Po co tak drastycznie? Na razie nie widzą nic, co by przemawiało za lockiem (no, poza tym, że temat był nieraz wałkowany), a  może ktoś jeszcze coś ciekawego powie. :)

n0d

  • Gość
# Marzec 30, 2006, 01:18:09
Witam

Cos ciekawego ;P

Regedit: A czemu lock? Pytanie majaka nie dotyczy swietych wojen... Pyta tylko czy mu sie znajomosc jakiegos API przyda do pracy z silnikiem. Sam z reszta napisal, ze silnika nie ma w planach. Kto inny offtopa zrobil. Hehe.

Pozdrawiam

n0d

Offline majak

  • Użytkownik

# Marzec 30, 2006, 02:42:03
Pyta tylko czy mu sie znajomosc jakiegos API przyda do pracy z silnikiem. Sam z reszta napisal, ze silnika nie ma w planach.

Dokładnie o to mi właśnie chodziło.

Regedit: Około 21.30 wszedłem na forum przeczytałem ten temat i napisałem odpowiedź. Wysyłam, patrze a temat zablokowany i odpowiedź nie doszła. Aleśmy się zgrali  :) :).

Wielkie dzięki wszystkim za pomoc. Rozumiem z tego że nie muszę tracić czasu na naukę API graficznego bo jak będę korzystał z gotowego silnika to mi się ono do niczego nie przyda.
Aby rozwiać pojawiające się wątpliwości dodam że programowanie zajmuję się już parę ładnych lat (C++, WinAPI) ale nigdy wcześniej nie pisałem gier stąd te dziwne pytania.
 
Pozdro for all ...   :)

Offline pawelad

  • Użytkownik
    • strona domowa

# Marzec 31, 2006, 12:16:11
Mnie pociaga przede wszystkim zdobywanie wiedzy na temat programowania  , szczególnie pod kątem pisania gier. Decydujac się na wykorzystanie gotowyh silników
- tracisz czas na naukę jakiegoś gównianego interfejsu, który nie do końca ci odpowiada
- z drugiej strony jesteś znacznie bliżej osiagniecia celu( gry )
- czy jednak napisanie gry to cel , mnie kreci bardziej samo pisanie
- przecież i tak nic nie zarobisz na tym
- napisanie nawet prościutkiego silnika daje więcej  satysfakcji niż  napisanie gry, przecież nie będziesz w to grał, lepszy jest doom3 , a inni też to oleją
- czy wiesz co to jest UML, wzorce projektowe , polimorfizm , wycieki pamięci , testowanie kodu ,tracing kodu,
optymalizacja i wiele innych
- piszac własny silnik trzeba się bedzie to dobrze poznać co znacznie poprawi twój skill programistyczny
- jest masa dobrych  książek traktujacych o programowaniu gier( pdf  - wszystkie po angielsku ) , przy okazji poprawisz swój english
- api directx9 jest potężne( zrobi za ciebie wszystko oprócz modelowania i dzielenia  przestrzennego ) ,  poręczne( bo obiektowe ) , ma bardzo dobry interfejs i jest ciągle ulepszane.

- trzeba w to włozyć na początku sporo pracy ,  ale już napisanie drugiego  silnika  bedzie wiele prostrze,
poznanie kolejnej wersji  api zajmnie parę dni
- ucz się  tylko jednego api i tylko na nim opieraj  swój silnik
- nie staraj  się  na początku pisać interfejsu  niezależnego od  api , stracisz za wiele  czasu