Autor Wątek: Sprawdzanie wydajności gry  (Przeczytany 6245 razy)

Offline animator

  • Użytkownik

# Kwiecień 24, 2008, 22:06:17
Jakim programem mogę sprawdzić jakie wymagania minimalne są potrzebne do mojej gry?

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline 5corpio

  • Użytkownik

# Kwiecień 24, 2008, 22:30:23
Chyba nie ma progsa jakiegoś, który by Ci to oszacował. Musisz albo ocenić to na podst. technologii jakich tam użyłeś a także przetestować na różnych maszynach tych suepr mocnych średnich aż po te z dolnych półek i sprawdzić.

Offline Ciunkos

  • Użytkownik
    • Black Sheep

# Kwiecień 24, 2008, 22:38:28
Możesz wrzucić grę gdzieś na serwa/wysłać znajomym i niech przetestują i powiedzą gdyby im cieło i\lub się wykrzaczało. W razie czego dopytujesz się o sprzęt itp. i na podstawie tego możesz oszacować wymagania. Tak jest chyba najłatwiej.

Offline vashpan

  • Użytkownik
    • Strona

# Kwiecień 24, 2008, 22:45:46
Pytanie mimo swojej prostoty wcale nie jest takie proste :) Szczegolnie w przypadku amatorskich lub bardzo malych projektow.

Wielkie studia zapewne maja maszyny referencyjne i w ten sposob "namacalnie" ustalaja minimalne i rekomendowane wymagania... choc czasami roznie z dokladnoscia bywa...

Mozesz zrobic tak jak mowia koledzy, albo pokusic sie o "oszacowanie" wymagan znajac moc wlasnego sprzetu, mozesz w roznych benchmarkach porownac go z innym i wowczas oszacowac. Aczkolwiek na pewno to nie to samo co sprawdzenie namacalne :)

maxest

  • Gość
# Kwiecień 24, 2008, 22:58:09
Cytuj
Wielkie studia zapewne maja maszyny referencyjne i w ten sposob "namacalnie" ustalaja minimalne i rekomendowane wymagania
To, co w tym zakresie zrobilo Rockstart Games wydajac GTA3, to byla lekka kpina. Podali minimalne wymagania: CPU 650mhz, 128mb RAMu, RIVA TNT 2 32 mb - w takiej konfiguracji gra to byl prawdziwy pokaz slajdow :)

Offline animator

  • Użytkownik

# Kwiecień 24, 2008, 23:24:29
Hmm. Tak myślałem ale chciałem się upewnić czy nie ma jakiegoś rejestratora obciążenia. Mimo to dzięki. Jeśli jednak ktoś wpadnie na taki programik to wdzięczny bym był za info w tym temacie.

Pozdrawiam

Offline revo

  • Użytkownik

# Kwiecień 25, 2008, 00:13:31
Hmm. Tak myślałem ale chciałem się upewnić czy nie ma jakiegoś rejestratora obciążenia. Mimo to dzięki. Jeśli jednak ktoś wpadnie na taki programik to wdzięczny bym był za info w tym temacie.

Pozdrawiam

Możesz to robić 'ręcznie', np.:
- sprawdzać ilość fps - jeśli skaluje się proporcjonalnie do wydajności komputera, to można próbować zgadnąć jakieś minimalne wymagania
- sprawdzić czy gra jest limitowana przeważnie (testy na kilku komputerach) przez CPU czy GPU
- napisać profiler/użyć jakiegoś gotowego i sprawdzić jak duże jest obciążenie CPU
- sprawdzić obciążenie karty graficznej za pomocą PerfHUD

Na podstawie takich testów można IMO wyciągnąć całkiem dobrą opinię o minimalnych wymaganiach.

Offline yarpen

  • Użytkownik

# Kwiecień 25, 2008, 01:07:01
Z testow na jednym kompie nie da sie wysnuc sensownych wnioskow niezaleznie od uzytych narzedzi. Za duzo zmiennych.

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Kwiecień 25, 2008, 01:13:31
Cytuj
- sprawdzać ilość fps - jeśli skaluje się proporcjonalnie do wydajności komputera, to można próbować zgadnąć jakieś minimalne wymagania
To się praktycznie nigdy nie skaluje, chyba że dokładnie wszystko zrobisz na CPU, zresztą nawet i w tym przypadku ciężko określić wydajność procesora, bo dzisiaj zegar już właściwie nie mówi o wydajności nic. :)

Offline Reg

  • Administrator
    • Adam Sawicki - Home Page

# Kwiecień 25, 2008, 10:58:37
FPS nie skaluje się liniowo bo FPS z natury jest funkcją 1/x czasu trwania pojedynczej klatki (p. http://regedit.warsztat.gd/news_1058.html).

Co do wymagań, najprościej chyba określić jakiej minimalnie karty graficznej możesz wymagać - bo sam wiesz której wersji shaderów użyłeś.

W sprawie RAM-u można sprawdzić ile gra zajmuje pamięci (albo ile w sumie zajęte jest pamięci) w czasie pracy gry, aczkolwiek to zależy ile pamięci zajmuje sam system - dlatego często podaje się osobno wymania dla XP a osobno dla Vista.

Co do dysku twardego, to wiadomo dokładnie ile gra zajmuje miejsca po instalacji.

Trudniej chyba określić jakiego należy wymagać procesora. Dużo zależy od tego czy gra jest ograniczona wydajnościowo przez GPU, czy przez CPU. Jeśli robione jest bardzo dużo obliczeń na CPU i gra napisana jest wielowątkowo, to można napisać w wymaganiach że zalecane jest Core 2 Duo :)

Offline yarpen

  • Użytkownik

# Kwiecień 25, 2008, 12:03:34
FPS nie skaluje się liniowo bo FPS z natury jest funkcją 1/x czasu trwania pojedynczej klatki (p. http://regedit.warsztat.gd/news_1058.html).

Co do wymagań, najprościej chyba określić jakiej minimalnie karty graficznej możesz wymagać - bo sam wiesz której wersji shaderów użyłeś.
Wersja shaderow niewiele mowi. Szczegolnie NVidia specjalizuje sie w wypuszczaniu tanich wersji swoich nowych kart, ktore teoretycznie
obsluguja jakas tam wersje shaderow, ale w praktyce nie da na nich uruchomic nic sensownego (GF2MX, GF4MX, FX5200 itp)

Offline Invincible

  • Użytkownik
    • Invincible

# Kwiecień 25, 2008, 14:32:59
Yarpen GF2MX i GF4MX nie obsługuje shaderów. Ta druga to była właśnie odwrotność sytuacji o której mówisz bo mimo braku shaderów była całkiem szybka.

Offline yarpen

  • Użytkownik

# Kwiecień 25, 2008, 14:50:55
Yarpen GF2MX i GF4MX nie obsługuje shaderów. Ta druga to była właśnie odwrotność sytuacji o której mówisz bo mimo braku shaderów była całkiem szybka.
GF4MX nie pamietam, ale GF2MX na pewno zwracala, ze ma vertex shadery, choc puszczala je na procku. FX5200 teoretycznie ma 2.0. 8600 teoretycznie jest zgodna z DX10 itd. I nie, GF4MX nie byla szybka.

Offline misioslaw

  • Użytkownik
    • www.asmforce.eu

# Kwiecień 25, 2008, 15:34:59
Trudniej chyba określić jakiego należy wymagać procesora. Dużo zależy od tego czy gra jest ograniczona wydajnościowo przez GPU, czy przez CPU. Jeśli robione jest bardzo dużo obliczeń na CPU i gra napisana jest wielowątkowo, to można napisać w wymaganiach że zalecane jest Core 2 Duo :)

Z prockami faktycznie jest zabawa.
Najgorsze jest to że nie powinno sie podawać wymagań w MHz - chyba że robi sie to oddzielnie dla każdego typu procesora.
 
Swojego czasu wiele gier miało w wymaganiach minimalnych podane P4 1.2-1.6GHz a śmigały pięknie na PIII 800-1000MHz.

Offline yarpen

  • Użytkownik

# Kwiecień 25, 2008, 16:30:28
Swojego czasu wiele gier miało w wymaganiach minimalnych podane P4 1.2-1.6GHz a śmigały pięknie na PIII 800-1000MHz.
Bywalo lepiej. Daaawno temu Shiny wydalo MDK, ktore oficjalnie bylo Pentium only. Sprawdzalo na starcie czy jest Pentium, jezeli nie - wypisywalo blad i wychodzilo. Z ciekawosci "spatchowalem" kiedys ten jeden test i okazalo sie, ze gra dziala calkiem OK, przeszedlem ja do konca na 486DX4.