Autor Wątek: Irrlicht, Ogre czy Crystal Space??  (Przeczytany 4953 razy)

Offline szakal

  • Użytkownik

# Luty 04, 2008, 09:39:29
  Witam,
       Ostatnio myślałem o tych silnikach open-source. Nie wiem, na który się zdecydować więc czy możecie wyrazić swoją opinię o nich. Który najwięcej ssie?? Który najmniej zbugowany?? Który prosty?? Który najbardziej wydajny?? itp.: PLZ help ;)

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Liosan

  • Redaktor

# Luty 04, 2008, 10:05:25
Który najbardziej ssie to nie wiem :) Zależy co chcesz z nim zrobić. Irrlicht pomyślany był przede wszystkim jako łatwy w nauce i obsłudze, ale możliwości ma niewielkie. Crystal Space... ma potencjał, ale na dzień dzisiejszy Ogre ma większe możliwości. W łatwości użytkowania są dość podobne.

Liosan

Offline Ocelot

  • Użytkownik
    • Ocelot's Jungle

# Luty 04, 2008, 11:11:26
Irrlicht - bardzo dobry do szybkich prostych prototypów, chociaz jak poznasz trochę Ogre'a to tak samo szybko złozysz prototyp i w nim.
Jak zaczynasz dopiero zabawę z silnikami to zacznij od Irr, jeżeli już miałes z nimi do czynienia polecam Ogre. To naprawdę potężne narzędzie z dużym i pomocnym community.
Crystala niestety nie znam (jakoś pierwszy kontakt nie wyszedł nam za dobrze ;) )

Offline Frequent

  • Użytkownik

# Luty 04, 2008, 13:09:42
A co do tematu :P
OGRE - Bo na wiki przeczytałem, że jest trudny i fajny.
A przede wszystkim polecam jakąś biblioteczkę na żywca najlepiej OpenGL na początek, (że się tak standardowo wyrażę) :P
« Ostatnia zmiana: Luty 04, 2008, 21:07:21 wysłana przez shyha »

nadro

  • Gość
# Luty 04, 2008, 13:22:26
Jeśli nigdy nie miałeś styczności z silnikami ( tak wynika z Twojego posta ) to polecam ten link http://forum.warsztat.gd/index.php/topic,5383.0.html znajdziesz tam mój post :) Przetestuj parę dni Irrlichta i OGRE'a i wtedy sam zdecydujesz, który silnik bardziej Ci podchodzi. Mi jako początkującemu podszedł Irrlicht ( łatwość obsługi, dobra dokumentacja, szybkie odpowiedzi na forum zagranicznym ). A jak już troche się nauczysz Irrlicht to wtedy zdecydujesz czy będziesz go używać czy nie. Ale jak na początek polecam Irrlichta ( ahh ta duża ilość tutoriali ).
« Ostatnia zmiana: Luty 04, 2008, 21:07:59 wysłana przez shyha »

Offline szakal

  • Użytkownik

# Luty 04, 2008, 13:23:11
@digress: Testowałem wszystkie, ale to były małe prototypowe programy, a jeżeli chce się już zabrać za grę to przecież nie będę jej pisał na każdy silnik, żeby sprawdzić , na którym działa lepiej ;). Chodzi mi o to, aby rozpoznać który nadaje się do bardziej skomplikowanych, a który to prostych gier :P.
@teamat: Faktycznie myślałem o Ogrze, ale czy znacie jakieś gotowy silnik fizyczny, który można pod niego podłączyć (słyszałem, że Psychx ale chodzi mi open-source).

Offline skoti

  • Użytkownik

# Luty 04, 2008, 13:24:52
Do tematu to uważam, że wszystkie są dobre na początek :) - a tak naprawdę to lepiej sobie samemu wyrobić zdanie
btw. wydaje mi się Crystal Space przeżyje teraz drugą młodość - ze względu na wykorzystanie w apricot sam silnik też skorzysta na rozwoju.

//edit:
@teamat: Faktycznie myślałem o Ogrze, ale czy znacie jakieś gotowy silnik fizyczny, który można pod niego podłączyć (słyszałem, że Psychx ale chodzi mi open-source).
ODE, Bullet, Newton :)
http://www.ogre3d.org/wiki/index.php/OgreBullet
http://www.ogre3d.org/wiki/index.php/Newton_Game_Dynamics
http://www.ogre3d.org/wiki/index.php/OgreOde
« Ostatnia zmiana: Luty 04, 2008, 21:08:25 wysłana przez shyha »

nadro

  • Gość
# Luty 04, 2008, 13:25:37
Proponuję połączyć Irrlichta z Newton-em naprawdę ciekawe rzeczy można w nim robić. A do prostych prezentacji/gier bo nie oszukujmy się od takich zaczniesz to Irrlicht spokojnie wystarczy do "obycia" się wśród silników ;)

Offline szakal

  • Użytkownik

# Luty 04, 2008, 13:29:38
 Dzięki cyberion,
    Wydaje mi się, że popiszę sobię na irrlichcie (najprostszy, najwięcej tutków), a gdy nabiorę doświadczenia to kto wie? Może Crystal Space?.
@skoti: Przekonałeś mnie jutro podłączam newtona :P.
EDIT:Do irrlichta też :P. Dzięki cyberion;)
« Ostatnia zmiana: Luty 04, 2008, 13:31:55 wysłana przez szakal »

nadro

  • Gość
# Luty 04, 2008, 13:36:15
Irrlicht to nie tylko Irrlicht ;) ma dużo bibliotek dodatków:

IrrEdit http://www.ambiera.com/irredit/
irrKlang (dźwięk)http://www.ambiera.com/irrklang/
  • i sam Irrlicht:
http://prdownloads.sourceforge.net/irrlicht/irrlicht-1.4.zip?download
jak coś zdziałasz to daj znać !
« Ostatnia zmiana: Luty 04, 2008, 13:41:35 wysłana przez cyberion »

Offline szakal

  • Użytkownik

# Luty 04, 2008, 13:39:39
 Wiem:D wbrew pozorom już mam irr- klang i irr-edit, ale mam też mały problem z irr-klang.To już kwestia doa innego tematu. THX,
for all.

nadro

  • Gość
# Luty 04, 2008, 22:16:13
Co do zestwu silników: Irrlicht jako silnik graficzny. W zasadzie nie ustępuje możliwościami Ogre (zarówno na pierwszym jak i drugim możesz stworzyć normalną, rozbudowaną grę). Irrlicht na początku wydaje się łatwiejszy, gdyż ma lepiej napisane tutoriale "startowe". Ja używam Irrlichta bardzo długo i jedyny obecny problem jaki w nim widzę to brak wsparcia dla tekstur 3d i cube ale niebawem problem ten zostanie rozwiązany (w wersji 1.5 powinno być wsparcie dla tych rzeczy). Reszta jest ok, bugów też nie ma, aż tyle jak wynika z wypowiedzi innych userów (podobna ilość co w Ogre i innych silnikach open source, ale jak wiadomo takie bugi są błyskawicznie poprawiane). Zdecydowanie poleceam Irrlichta, uważam, że to obecnie najlepszy silnik graficzny typu Open Source, a przewaga Ogre na starcie jest związana z obecnymi w nim shaderami ale przecież shadery to i tak będziesz pisał własne jeśli chcesz, aby Twoja gra była niepowtarzalna, oczywiście Irrlicht dysponuje również ogromnym community. Zaletą Crystala jest to, że jest Game Enginem, ale mi nie przypadł do gustu wolę oddzielne "wyspecjalizowane" biblioteki składać w całość. Do fizyki polecam Bullet'a jest na tej samej licencji co Irrlicht (bardzo wygodna licencja). Bullet ma ogromne możliwości, używam go w swoim obecnym projekcie i na pewno będę z niego kożystał w przyszłości. Do obsługi dźwięku polecam IrrKlang (jeśli nie dysponujesz nakładem finansowym to poszukaj wersji 0.9, która ma licencję podobną do Irrlichta). Do tego obsługa skryptów np. Lua, Python, Squirrel. Ten zestaw połączeń jest naprawdę świetnym rozwiązaniem i ma ogromne możliwości. Stworzysz na nim w zasadzie każdy rodzaj gier bez względu na jej poziom skomplikowania i rozbudowania rozgrywki. Do tego cały zestaw jest darmowy, również do użytku komercyjnego, a do tego jest stabilny i jest Cross Platform, czyli obsługa Windows, Linux, MacOSX itp.

Offline toxic

  • Użytkownik

# Luty 04, 2008, 22:46:37
Do obsługi dźwięku polecam IrrKlang (...)
(...)
i jest Cross Platform, czyli obsługa Windows, Linux, MacOSX itp.

falsz, IrrKlang nie dziala na linuxach 64 bitowych (brak liba odpowiedniego, brak source'ow)
(poprawcie mnie jesli sie myle)


@down:
edit: @skoti: nie bylo OS, mialo tylko inna licencje (i tez nie dzialalo pod 64bit) - btw, PMa dostaniesz ode mnie skoti :-) kryj sie

edit: @nadro: problem sie zaczyna, jak probojesz wciagnac do projektu dodatkowego developera (znajomego), ktory uzywa 64bit linuxa i nagle sie okazuje, ze nie jestes w stanie mu powiedziec, jak ma skompilowac u siebie projekt (moj problem ze ja sie na tym nie znam) - i tracisz dodatkowa 'sile robocza' bo wychodzi taki kwiatek - juz po podjeciu decyzji o uzyciu irrklanga (argh), pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Luty 05, 2008, 22:35:55 wysłana przez toxic »

Offline skoti

  • Użytkownik

# Luty 04, 2008, 23:21:48
Do obsługi dźwięku polecam IrrKlang (...)
(...)
i jest Cross Platform, czyli obsługa Windows, Linux, MacOSX itp.

falsz, IrrKlang nie dziala na linuxach 64 bitowych (brak liba odpowiedniego, brak source'ow)
(poprawcie mnie jesli sie myle)
to akurat jest do przejścia bo można w linuxie 64 bit uruchomić aplikację dla 32bit... ale na linuxach na PPC i sparc już nie (choć nie sądzę żeby robił wersje na te procki ;p).
Swoją drogą jeśli prawdą jest to co piszę nadro, że do wersji 0.9 było OS to da się skompilować na 64bit jak również na PPC i Sparc oraz inne
« Ostatnia zmiana: Luty 04, 2008, 23:44:32 wysłana przez skoti »

nadro

  • Gość
# Luty 05, 2008, 19:42:41
Do obsługi dźwięku polecam IrrKlang (...)
(...)
i jest Cross Platform, czyli obsługa Windows, Linux, MacOSX itp.

falsz, IrrKlang nie dziala na linuxach 64 bitowych (brak liba odpowiedniego, brak source'ow)
(poprawcie mnie jesli sie myle)
to akurat jest do przejścia bo można w linuxie 64 bit uruchomić aplikację dla 32bit... ale na linuxach na PPC i sparc już nie (choć nie sądzę żeby robił wersje na te procki ;p).
Swoją drogą jeśli prawdą jest to co piszę nadro, że do wersji 0.9 było OS to da się skompilować na 64bit jak również na PPC i Sparc oraz inne

A jednak moja drobna pomyłka co do licencji IrrKlang'a. Rzeczywiście nie była to licencja zlib tylko inna z zamkniętymi źródłami. Nie mniej jednak nie widzę powodów do kompilowania aplikacji dla Linuksa 64-bity obecnie wystarczą 32-bitowe wersje.