Autor Wątek: Współczesne technologie  (Przeczytany 2577 razy)

Offline Snay

  • Użytkownik

# Marzec 11, 2006, 13:12:03
Witam wszystkich po dłuuuugiej przerwie :)

Do rzeczy.

Miałem bardzo długą przerwę w programowaniu(kilka lat). Chciałbym to nadrobić, w związku z czym mam pytanie.

Jakie książki o programowaniu C++ pod Windows polecacie. Chodzi mi o książki dla średnio-zaawansowanych, poruszające MFC i inne tego typu "współczesne technologie".

Jeżeli masz jakiekolwiek sugestie, czym warto się zainteresować, co mogło mnie ominąć przez te kilka lat(napewno wiele) - napisz.

Pozdrawiam,
Snay
« Ostatnia zmiana: Marzec 11, 2006, 13:14:55 wysłana przez Snay »

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Nazgob

  • Użytkownik

# Marzec 11, 2006, 13:55:15
MFC to nie jest juz wspolczesna technologia. Jesli chodzi Ci o GUI to mozesz zainteresowac sie .NET i poznac Managed C++ i wtedy pisac GUI w Windows Forms. Mozesz pojsc krok dalej i zaczac kodowac w C# wlasnie na .NET. Mozesz tez zostac przy C++ i wybrac jakas nowoczesna biblioteke do GUI -> np QT4 Trolltecha(ma swietna dokumentacje). Jesli interesujesz sie 3D to polecam topic DirectX vs openGL :)

PS. Uzywaj jakiegos wspolczesnego kompilatora -> dosc popularne jest Visual C++ Express 2005(za darmo).
PS2. Jesli zdecydujesz sie na cos konkretnego to postaram sie polecic pare ksiazek. Jesli wracasz do kodowania i chesz dobrego booka na niezlym poziomie o samym jezyku to polecam C++ Zaawansowane Programowanie(u nas Helion, na zachodzie Wrox, seria programmer to programmer).

Offline Reg

  • Administrator
    • Adam Sawicki - Home Page

# Marzec 11, 2006, 14:17:54
Zależy co chcesz robić. Jeśli gry to DirectX lub OpenGL (ewentualnie jakieś biblioteki 2D jeśli potrzebujesz mniejszego kalibru), do tego na czasie są teraz shadery (rzeźnicy powiadają że warto pisać je w językach wysokiego poziomu jak HLSL czy CG, a nie w samym asemblerze).

Jeśli chcesz tworzyć aplikacje z GUI to do wyboru masz:
- MFC z Visual C++ - wciąż to samo :)
- VCL z Delphi/BCB - cośtam się chyba rozwija, nie wiem bo nie śledzę
- WindowsForms z technologii .NET - to jest teraz przebój i ogólnie przyszłość, warto się tego nauczyć, przynajmniej jeśli chcesz i możesz pozostać w kręgu Windowsa
- wxWidgets, GTK i inne takie dodatkowe biblioteki do GUI

Jeśli chodzi o języki programowania to popularność zdobywa technologia .NET, a więc głównie C#. Poza tym nadal C++, może Delphi (słyszałem że Borland z niego rezygnuje), ewentualnie Java... Wszystko zależy od tego co chcesz pisać.

Coraz więcej osób używa Linuksa więc coraz więcej aplikacji powstaje przenośnych na obydwa systemy. Wtedy pisze się głównie w C++ i z użyciem przenośnych bibliotek, ewentualnie w Javie.

Przynajmniej mnie się tak wydaje. Wszystko zależy w jakich kręgach się obracasz i co chcesz pisać. Jeśli potrzebujesz robić bazy danych i inne takie rzeczy to pewnie tam sprawa wygląda zupełnie inaczej.

Offline Snay

  • Użytkownik

# Marzec 11, 2006, 14:42:17
Dzięki za szybkie odpowiedzi.

Wnioskuję, że najbardziej rozsądnym wyborem pozostaje C#? Czy jest jakikolwiek sens zagłębiać się dalej w C++?

Znalazłem wspomnianą książkę http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0764574841/qid=1142080527/sr=8-1/ref=pd_ka_1/202-2282810-5054257

Jakie książki polecacie do C#? Jakie do DirectX? Na razie jestem w posiadaniu Introduction to 3D Game Programming with DirectX 9.0, Frank D. Luna.

Offline zarius

  • Użytkownik

# Marzec 11, 2006, 15:37:54
Dzięki za szybkie odpowiedzi.

Wnioskuję, że najbardziej rozsądnym wyborem pozostaje C#? Czy jest jakikolwiek sens zagłębiać się dalej w C++?

Znalazłem wspomnianą książkę http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0764574841/qid=1142080527/sr=8-1/ref=pd_ka_1/202-2282810-5054257

Jakie książki polecacie do C#? Jakie do DirectX? Na razie jestem w posiadaniu Introduction to 3D Game Programming with DirectX 9.0, Frank D. Luna.

Ja ja przeczytalem 2 razy (teraz nic nie czytam, a mialem po raz kolejny ja czytac bo nie wszystko bylo jeszcze jasne (bylo bo teraz nic nie pamietam)) i do DX'a bardzo dobra.

Wcale nie najbardziej rozsadnym wyborem jest C#. Zalezy co chcesz robic. Ogolnie lepiej kodowac gierki w C++ bo C# jak narazie to zabawka dla pisania Tools'ow lub jakis aplikacji wszelkiej masci niz gierek (of course jest MDX ale ja czekam na nowa specyfikacje C# i nowy MDX (ktory pewnie bedzie dopiero z premiera DX10)) bo jesli chcesz DirectX'a to musisz raczej uzywac C++ a jesli C# czy MC++ to wtedy MDx :P Tak to wyglada.

Ja juz mam za soba podstawy WinAPI (nie sprawia mnie to problemu) podstawy Dx'a wiec nei sprawia mi to takiego problemu ale pamietam jak sam meczylem sie  WinAPI - totalna abstrakcja ale wystarczy kilka programow i wszystko jest jasne (nauczylem sie ze niektore rzeczy trzeba przyjac takie jakie sa :P Po prostu cos tak jest i tak ma byc :D)

Offline Majtek

  • Użytkownik

# Marzec 11, 2006, 16:31:01
Jak piszesz aplikacje okienkowe to c# jest do tego bardzo dobre(szybko, sprawnie), jak chcesz pisać gry to c++, jakoś nie widziałem aby ktoś pisał gry komercyjne w c#(wymaga platformy NET).
Co do książki do C# to polecam "C# programowanie"  Helionu

Offline Reg

  • Administrator
    • Adam Sawicki - Home Page

# Marzec 12, 2006, 11:28:52
Nauka C++ jest jak nadal jak najbardziej dobrym (jeśli nie najlepszym) wyborem. Tym bardziej, jeśli chcesz pisać gry. Do nauki DirectX jest dużo dobrych książek. Ja polecam "Programowanie gier w DirectX", Mason McCuskey, wyd. Mikom.

Offline DarkJarek

  • Użytkownik
    • DarkJarek HomePage

# Marzec 12, 2006, 21:49:46
Cytuj
Czy jest jakikolwiek sens zagłębiać się dalej w C++?
C++ jest w niektórych zastosowaniach niezastąpiony i myślę, że jest sens się go uczyć. Być może to moja subiektywna ocena bo bardzo lubię c++ ale pewnie nie jeden programista by się ze mną zgodził.