Autor Wątek: Gamedev Linux  (Przeczytany 75593 razy)

Offline lgromanowski

  • Użytkownik
    • OpenMW, Elderscrolls III: Morrowind engine reimplementation

# Styczeń 14, 2008, 17:00:50
Jest to kontynuacja tematu: http://forum.warsztat.gd/index.php/topic,5428 . Przeniosłem się tutaj, żeby w tym temacie ustalić szczegóły techniczne.

2. Jaki system bazowy? Ja proponuję Debiana, jako, że jest user-friendly, a poza tym oferuje bardzo wygodne narzędzia do tworzenia własnego Debian-like LiveCD.
4. Jakie oprogramowanie? Konkretne aplikacje, jakie mają się znaleźć w systemie, edytory, etc.
5. Jako, że nie żyjemy w USA (czasem szkoda ;P), to standardowo dorzucę sterowniki NV i AMD/ATI, lub jakiś prosty instalator do nich..

No więc czekam na propozycje.

2. Gentoo :)
4. Oprócz tych wspomnianych na wiki dorzuciłbym ArgoUML - http://argouml.tigris.org + ArgoEclipse (dla osób używających Eclipse'a)
   (w Gentoo portage jest ebuild do 0.19, trzeba by ściągnąć z bugs.gentoo.org ebuild do nowszej wersji 0.24)
5. Jeśli byłoby to Gentoo to nie potrzeba instalatora zewnętrznego, starczy emerge -Dav nvidia-drivers ;)

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Danebi

  • Użytkownik

# Styczeń 14, 2008, 17:08:02
Osobiście nie chciałbym, aby było to Gentoo. Dlaczego? Utworzył się stereotyp, że Gentoo jest szybką dystrybucją, gdyż kompilacja wszystkiego dostosowywuje aplikacje do danej architektury, płyty głownej i sprzętu. Cóż w rzeczywistości jest trochę inaczej... Skrypty startowe są dość długie, a szybkość działania nie jest nadzwyczajna. Mnie osobiście i nie tylko Gentoo pracował wolniej od Debiana, czy Archa. Myślę, że powinniśmy postawić na Debian Lenny. deX(ter)'a znam osobiście, więc mu pomogę.

Offline s0d

  • Użytkownik

# Styczeń 14, 2008, 18:12:08
Jesli znajdzie sie jeszcze troche miejsca to dodaj kompilator c# z jakims moze ide czy cos nie wiem jak to dokladnie wyglada na linuxie ale chetnie skorzystam jak powstanie. Aha i jak zwie sie .NET Framework na linuksie? chodzi oto zeby aplikacje napisane przy uzyciu .net'a odpalaly sie na linuksie..

Offline revo

  • Użytkownik

# Styczeń 14, 2008, 18:14:49
Jesli znajdzie sie jeszcze troche miejsca to dodaj kompilator c# z jakims moze ide czy cos nie wiem jak to dokladnie wyglada na linuxie ale chetnie skorzystam jak powstanie. Aha i jak zwie sie .NET Framework na linuksie? chodzi oto zeby aplikacje napisane przy uzyciu .net'a odpalaly sie na linuksie..

Już ktoś to zaproponował - zwie się to mono.

Offline pawell

  • Użytkownik

# Styczeń 14, 2008, 18:22:47
Jako użytkownik Debiana popieram oczywiście taką inicjatywę. Fajnie by było mieć dystrybucję livecd z programami/SDK, które mogą się przydać i wszystko działające out of the box. Łatwe zachowywanie konfiguracji i /home wydaje się ważne. Bardzo dobrze by było gdyby konfiguracja karty graficznej była raczej bezproblemowa. Dla początkujących użytkowników to może mieć decydujące znaczenie. Akcelerowany OpenGL "czasem" się przydaje ;)
A teraz odnośnie samych programów. Nie wiem jak wy uważacie ale ja mam bardzo złe doświadczenia z używania Eclipse'a w Debianie - ciągłe przywieszanie, zamulanie, itd. Zamiast niego proponowałbym raczej NetBeans - tego bardzo miło się używa, jest bardzo dobry plug-in do C++ i JDK ma standardowo co może się przydać. Code::Blocks też używam, również na Windows - polecam, choć czasem potrafi się wysypać. Zamiast/obok XMMS proponuje Amaroka. Bardzo dobry player. Bardzo dobrą (m.in. dzięki temu że lekką) przeglądarką jest Epiphany. Wiem bo sam używam :). Środowisko graficzne... XFCE używałem ale czy jest taki lekki to nie wiem. Chętnie wypróbowałbym coś lżejszego jeśli by było. Oczywiście powinien być Python i dodatki związane z programowaniem gier. Myśle też że toolkity w rodzaju Qt/wxWidgets też nie są złym pomysłem. W końcu narzędzia też są potrzebne...
« Ostatnia zmiana: Styczeń 14, 2008, 18:27:23 wysłana przez pawell »

Offline kedan

  • Użytkownik

# Styczeń 14, 2008, 19:20:18
Bardzo fajny pomysł. Aż żałuję że nie mam zielonego pojęcia o projektowaniu systemów :)
Co do listy oprogramowania -  dorzuciłbym doxyS, ewentualnie OpenOffice (lub LaTeX'a) i coś lekkiego do projektowania - a la FreeMind.

Offline Charibo

  • Redaktor

# Styczeń 14, 2008, 20:21:56
Cytuj
Nie, nie i nie! Strzelam, że ubuntu zrobiło z Ciebie takiego wygodnisia. Nie ma nic gorszego niż graficzne konfiguratory, najlepiej przystosować w pełni system, sterowniki itp. do własnych potrzeb za pomocą konsolki i plików
Huehuehue Hahaha tos mnie rozwalil :D ^^

Ale mi i tak wisi, moze byc nawet i na tasme perforowana ;)

Offline TeMPOraL

  • Użytkownik
    • devBlog

# Styczeń 14, 2008, 20:23:46
Jestem bardzo ZA pomysłem :). Kilka uwag:
  • Programy - dystrybucja powinna być wsparciem w całym procesie gamedev'u, dlatego moim zdaniem w użytkach warto uwzględnić: jakiś sensowny edytor tekstu formatowanego (dobrze by było OpenOffice dać, ale to chyba zajmie 1/4 zakładanej pojemności...), narzędzie do rysowania prostych schematów (niektórzy lubią projektować w UMLu), coś do grafiki 2D (GIMP i Inkscape) i 3D (Blender? ). Z bibliotek wypada dołączyć cppUnit
  • Obsługa - dystrybucja ma być dla gamedev'owców, którzy przecież jak zauważono najczęściej nie znają się na linuxie w ogóle. Mnie osobiście od Linuxa odsuwają problemy z konfiguracją sieci (modem USB Terayona, na razie poradził sobie tylko Knoppix i PLD, ale jedynie w wersji LiveCD), karty graficznej i audio (nigdy nie udało mi sie ALSA doprowadzić do działania). Dlatego zdecydowanie jestem ZA wszelkimi ułatwieniami, graficznymi kreatorami i automagicznie robiącymi się rzeczami. Ale oczywiście możliwość pełnej konfiguracji ręcznej też powinna być.
  • Języki programowania - C++ wiadomo, osobiście nalegam też na Pythona.
  • Biblioteki - Boost, cppUnit, OpenGL + GLU + GLEW are a must-be. Z innych to OpenAL do audio, FMOD może również. Właściwie jeśli nie ważą za dużo, można dorzucić kilka. Proponuję też OpenIL do obrazków. SDL + kilka częściej używanych rozszerzeń (SDL_*), Allegro. To drugie przyda się zwłaszcza początkującym w Gamedevie, o których zapominać nie można. OGRE i Irrlicht wypada dołączyć, ale - jak ktoś już sugerował - trzeba je odchudzić z przykładów, bo zajmą za dużo miejsca.
  • Dokumentacja - o tym nie zapominajmy! Do każdej biblioteki powinna być dołączona dokumentacja. Warto też kilka przydatnych doc'ów dorzucić - jak np. Megatutorial Xion'a, może różne artykuły z Warsztatu, kursy NeHe jeśli się zmieszczą. Ale to do rozważenia jest; specjalistyczną dokumentację każdy sobie będzie na pendrive'ie trzymał :>. LiveCD może być przecież używane w warunkach braku sieci i przynajmniej dobra dokumentacja do języka i bibliotek być powinna.

Ideą tej płytki powinno być moim zdaniem nie zastępowanie środowiska pracy, a jedynie lekka alternatywa, by można było spokojnie pracować nad swoimi projektami w warunkach, gdzie nasz 'ciężki sprzęt' dostępny nie jest.

Pomysł jest bardzo dobry i z niecierpliwością czekam na jakąś pierwszą wersję testową :).

Offline Solgar

  • Użytkownik

# Styczeń 14, 2008, 20:56:41
No to moze pierwszy temat zalozyciel tego watku zmodyfikuje, wpisujac tam wyluskane z tego wszystkiego co tutaj zostalo napisane jakies wstepne zalozenia, nad ktorymi bedzie sie dyskutowac. Teraz taka dyskusja to lanie wody ;). Z tego co juz zostalo powiedziane mozna smialo wyciagnac jakies wnioski. Przynajmniej tak mi sie wydaje ;). Uzytkownikiem Linuxa jestem... znaczy Ubuntu mam... i jestem kompletnie zielony w Linuxach, ale ta dystrybucja pozwala mi w prosty sposob osiagnac to co che ( no moze oprocz uruchomienia i skompilowania programow uzywajacych Gtk#  :-\). Gdyby nie apt-get to cienko bym widzial jakakolwiek prace na Linuxie ;). Kodze sobie w JavaME i C++ w Netbeans i dlatego polecalbym to IDE. Nie ma chyba IDE ktore by obsluzylo wszystkie wymagania, ale to wydaje mi sie najprzystepniejsze ze wzgledu na niezawodnosc (ani razu mi sie nie wysypalo) i mozliwosc instalowania pluginow do obslugi innych jezykow (a jak plugina nie ma to zawsze mozna go sobie zrobic). Jedyny minus Netbeans to to, ze jest pamieciozerne, czasami mulace, a jak ustalono distro ma byc LiveCD i ram sie moze szybko zapchac (bo zawartosc LiveCD wypakowywana jest do pamieci ram... czy nie? :D ). Inicjatywe popieram i nie ukrywam, ze takie distro by sie jak najbardziej przydalo. Z kompilatorow dorzuce Free Pascal Compiler :).

EDIT: Ze srodowisk graficznych jestem za XFCE. Ewentualnie Fluxbox.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 14, 2008, 21:00:34 wysłana przez Solgar »

Offline kofel

  • Użytkownik

# Styczeń 14, 2008, 21:03:26
Ja bym napewno dodał apache2, php5 i najlepiej gdyby one były prekompilowane z najpopularniejszymi modułami jak modrewrite itp.

Offline Kosz85

  • Użytkownik

# Styczeń 14, 2008, 21:13:36
Do UML to może Dia? Albo jakaś wtyczka do eclipse/netbeans.
Jeśli eclipse chcecie wyrzucić to wtyczka pythona do netbeans'a :P Nie wiem czy się znajdzie tak dobrą jak w eclipse, ale ostatnio mieli nad tym popracować w netbeansie (obiło mi się o uszy wsparcie dla pythona i ruby?).

Co powiecie dodatkowo na zebrane materiały o gamedevie? Nasze warsztatowe i pozawarsztatowe kursy na płytce w odpowiednim miejscu w menu :) Tak by było też coś dla tych, którzy chcą się dopiero czegoś nauczyć. Sam tekst nie zabierze zbyt dużo miejsca.   

Offline lgromanowski

  • Użytkownik
    • OpenMW, Elderscrolls III: Morrowind engine reimplementation

# Styczeń 14, 2008, 21:20:20
Do UML to może Dia? Albo jakaś wtyczka do eclipse/netbeans.

4. Oprócz tych wspomnianych na wiki dorzuciłbym ArgoUML - http://argouml.tigris.org + ArgoEclipse (dla osób używających Eclipse'a)
   (w Gentoo portage jest ebuild do 0.19, trzeba by ściągnąć z bugs.gentoo.org ebuild do nowszej wersji 0.24)

;)


deX(ter)

  • Gość
# Styczeń 14, 2008, 22:07:46
No.. Sporo sugestii... Nie sądziłem, że pomysł aż tak się spodoba ;].

Najwięcej sugestii było, aby system bazowy, to był Debian. Mi to również na rękę, bo na Debianie w sumie znam się najlepiej ;). Tak więc znalazł się on już na moim dysku i zaczynam wstępną konfigurację.

Widzę, że dla wielu osób JRE i JDK (i Netbeans) to konieczność. Tak więc myślę, że trzeba się na tym skupić. Naszym 'ciężkim' IDE będzie więc Netbeans. Jako prosty edytorek dorzucę nEdita.

Skoro Java, a mamy się wyrobić na jednej płytce (mówię tu o wersji nieokrojonej), to automatycznie cięcia zmuszają nas do odrzucenia Mono ;].

Python to konieczność ;]. Zwłaszcza, że jak już pisać konfiguratorki, to raczej nie w C ;P.

Biblioteki, które pojawią się na pewno: Boost, wxGTK, OGRE, Irrlicht, GL*, SDL*, Allegro, AllegroGL, FreeType, OpenAL, FMOD.

Konfiguratorki napiszę.. Tylko powiedzcie jakie konkretnie.. Może by machnąć jakiś (tfu.. ;P) panel sterowania?

Jako DE proponuję opcję podaną przez Danebi'ego - XFCE + Openbox. Sprawuje się bardzo dobrze, jest ładne i szybkie.

Co do sieci: drivery do Broadcomów (+ firmware), ZyDas (do kart USB, np. dongle dorzucony standardowo do Livebox'a), NDISwrapper (+ konfiguratorek do niego?)

Wygląd - jaki? Ciemny, czy jasny? Minimalistyczny, czy może kontrastowy, duży?

I czekam na pomysł na logo.. Mógłby ktoś.. ? Z góry dzięki. ;]

Offline dzemeuksis

  • Użytkownik
    • Blog quodmeturbat

# Styczeń 14, 2008, 22:14:12
JRE i JDK (i Netbeans) to konieczność.
Zdaje mi się, że wystarczy samo JDK, bo ono chyba i tak zawiera w sobie JRE. A co do Netbeans, to ja jestem za Eclipse.

Offline BukMan

  • Użytkownik

# Styczeń 14, 2008, 22:29:51
Dlaczego java a nie mono ???