Autor Wątek: OpenGL vs DirectX  (Przeczytany 162538 razy)

Offline revo

  • Użytkownik

# Marzec 14, 2006, 16:15:49
Poczatki - OpenGL
Mozliwosci - DirectX

Argumenty poprosimy.

Z tematu 'powitalnego':

Cytuj
Jestem Arek, ucze sie programowac :P, niedlugo 15 mi stuknie :(

Kompletnie nie rozumiem, dlaczego bahory (juz nie wiem jak czesc osob okreslac...) wypowiadaja sie w tematach o ktorych na 99,99% nie maja wiedzy - to nie jest jedyny przyklad, jest kilka takich osob i to jest zalosne... Samo udzielanie sie w dyskusjach, byleby po prostu cos napisac jest bez sensu (btw. niech ktos wypieprzy licznik postow jak na starym warsztacie)

Co do dyskusji. Programowalem w obu API, jednak preferuje Direct3D - pewnie dlatego, ze mam od razu kompletna dokumentacje i mase przykladow. OpenGL wspominam dobrze, czasami zdarza mi sie cos jeszcze w tym napisac - jedyna rzecz ktora mi sie nie podobala, to fakt, ze pod Windows OpenGL musi dzialac w tym samym watku co okno ktorego sie tyczy, co nie za bardzo jest mi na reke (wole sobie odpalic drugi watek i wogole nie przejmowac sie oknem).

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

maxest

  • Gość
# Marzec 15, 2006, 01:53:40
Cytuj
Kompletnie nie rozumiem, dlaczego bahory (juz nie wiem jak czesc osob okreslac...) wypowiadaja sie w tematach o ktorych na 99,99% nie maja wiedzy - to nie jest jedyny przyklad, jest kilka takich osob i to jest zalosne... Samo udzielanie sie w dyskusjach, byleby po prostu cos napisac jest bez sensu (btw. niech ktos wypieprzy licznik postow jak na starym warsztacie)

ahm, dokladnie tak. przeleciala mi w glowie dokladnie taka sama mysl ;)

szczerze mowiac sam kiedys bym tak napisal. z poczatku kodzilem w opengl i mi sie bardzo podobal; glownie dlatego ze byl latwy. potem zaczalem kodzic w direct3d i juz mowilem ze jest duzo fajniejszy niz ogl, bardziej poukladany, lepszy dla juz-nie-poczatkujacych.
na szczescie uswiadomilem sobie ze to gowno prawda :D
zarowno ogl jak i d3d to potezne narzedzia. kazde ma swoje zalety i wady do ktorych trzeba po prostu przywyknac i tyle.
osobiscie uwazam ze najlepiej jest znac obydwa. no bo czym sie one roznia? niby maja inna architekture, ale nawet z wielu funkcji korzysta sie podobnie (tyle ze w d3d przez IDirect3DDeviceX :P). najwazniejsze to rozumienie zasad i praw jakie obowiazuja w kodzeniu grafiki 3d, a te sa dokladnie takie same w ogl i d3d i jesli by powstal jakis jeszcze inny API graficzny to z pewnoscia dzialalaby na takich samych zasadach

Offline rdo

  • Użytkownik
    • techblog?

# Marzec 15, 2006, 12:14:34
wybaczcie, ale nie mogłem się powstrzymać.
OpenGL rządzi, bo jego nazwa zaczyna się na O podobnie jak Ogame. Mozna w nim pewno wiec zrobic wszystkie gry na O. A DirectX tez jest fajny bo jest na D, wiec pewno mozna w nim zrobic Duma 3!
P.S.: czy DirectX wymaga X-window.

maxest

  • Gość
# Marzec 15, 2006, 13:06:30
Doom 3 jest w OpenGL, podobnie z reszta jak Quake 4

Offline rdo

  • Użytkownik
    • techblog?

# Marzec 15, 2006, 15:48:01
jakby ktoś (podobnnie jak Ty) nie zrozumiał: powyższy mój post jest żartem. żartem z całej dyskusji DX vs OGL

maxest

  • Gość
# Marzec 15, 2006, 16:04:12
a moj post (jakby ktos taki jak ty nie zauwazyl) jest tylko stwierdzeniem faktu

Offline rdo

  • Użytkownik
    • techblog?

# Marzec 15, 2006, 16:08:23
niech Ci będzie. W sumie mógł ktoś wziąć post mój na serio u dostrzec OGL o Ogame :D wyjaśniam więc: Ogame nie jest ani w DX ani w OGL. A istotnie Doom 3, podobnie jak Kłejki 2-4 jest w OGL. P.S. dostajesz karmę.

maxest

  • Gość
# Marzec 15, 2006, 16:27:43
jak milo :]
q2-4 w ogl, a wie ktos moze w czym byl q1?

Offline ktostamktos

  • Użytkownik

# Marzec 15, 2006, 16:30:02
pierwszy kwak miał własne "cuś": QuakeGL (or sth like that).

Offline Mic

  • Użytkownik

# Marzec 15, 2006, 16:41:31
i ja dorzuce cos od siebie
Otóż część ludzi programujących w DX uważa, że jest przenośny "bo jest na xbox" odpierając w ten sposób atak, że DX nie jest przenośny...imho troche naciągane to :P
Owszem fajnie pisać gry na obiecującą konsolę ( bo m$ wkłada w to maaaaaaaasę forsy), ale to i tak platforma microsoftu...
Osobiscie programuję w opengl i raczej nie zapowiada się żeby coś się zmienilo dlatego, bo jest przenośny(szczególnie z połączeniu z takimi bibliotekami jak SDL, GLEW, OpenAL).
Mi praca na linuksie bardzo odpowiada, a poza tym imho to dość rozwijająca sie platforma ;)

Offline Vic

  • Użytkownik

# Marzec 15, 2006, 16:53:21
jak milo :]
q2-4 w ogl, a wie ktos moze w czym byl q1?
Q1 (pierwszy release, dosowy) jak i WinQuake (port pod Windows) był w niczym - tzn. działał na własnym silniku softwarowym.
Wraz z premierą QuakeWorlda wydano również wersje GLQuakeWorld i GLQuake, które korzystały z (jak nazwa wskazuje zresztą) OpenGLa. Podobnie jak wszystkie powstałem potem porty Quake'a.

Offline rdo

  • Użytkownik
    • techblog?

# Marzec 15, 2006, 17:01:26
Cytuj
Owszem fajnie pisać gry na obiecującą konsolę ( bo m$ wkłada w to maaaaaaaasę forsy), ale to i tak platforma microsoftu...
A to jej zaleta czy wada? moim zdaniem ani jedno ani drugie...
A czy na tym xboksie trzystaileś można korzystać z OpenGL?

Offline Krzysiek K.

  • Moderator
    • DevKK.net

# Marzec 15, 2006, 17:26:28
Cytuj
A czy na tym xboksie trzystaileś można korzystać z OpenGL?
Wątpię. Po prostu drivery OpenGL do XBox'ów nie istnieją z definicji. Oczywiście pewnie da się jakoś zmodować też nowego XBoxa tak, żeby akceptował niepodpisane płyty i uruchomić na nim Linux'a z Mesą, ale chyba nie o taki OpenGL Ci chodziło (zwłaszcza, że Mesa nie jest implementacją OpenGL). :)

Offline Vic

  • Użytkownik

# Marzec 15, 2006, 18:09:22
Udane crackowanie filesystemu XBoxa 360 już miało miejsce, do uruchamiania zewnętrznych programów pewnie kiedyś dojdzie. :)

Co do Mesy - jeżeli mówimy o oficjalnych implementacjach to Mesa nie jest takową. Ale jest tak tylko z powodu braku licencji OpenGL. Pomijając kwestie formalne - Mesa jest pełnoprawną implementacją programową OpenGL.

Offline counterClockWise

  • Użytkownik

# Kwiecień 01, 2006, 22:15:59
Ja myślę, że początkowo (1992 - 1999 czyli DX 7.0) zdecydowanie OpenGL. Zwłaszcza że dzieło Silicon Graphics jest 3 lata starsze od dzieła Microsoftu (przypomnę DirectX powstał jako Games SDK 1.06.1995)

Potem od DX 7.0 (1999-2003/2004) zdecydowanie DirectX, a od momentu powstania OpenGL 2.0 to już naprawde nie ma znaczenia.

Kwestia preferencji i "deployment platform", bo wiadomo że na takiego XBoxa to Direct a na Playstation3 OpenGL.

Poza tym OpenGL ma szerokie zastosowanie w CAD/CAM. Oba API warto znać, a używać tego, na które ma się akurat ochotę :) (jeżeli mamy w ogóle taki wybór).