Autor Wątek: Jaką rozdzielczość mają wyświetlacze  (Przeczytany 6347 razy)

Offline Reg

  • Administrator
    • Adam Sawicki - Home Page

# Grudzień 16, 2007, 23:42:57
Wyświetlacze mają różną rozdzielczość i o ile wiem, niektóre są nawet bardziej poziomie niż pionowe, a inne odwrotnie. To jest problem, zwłaszcza że w MIDP2 nie ma chyba możliwości rysowania rozciągniętych obrazków.

Stąd pytanie, jak sobie poradzić z działaniem i dobrym wyglądaniem gry na każdym sprzęcie.

Oraz drugie pytanie, jakie są najbardziej popularne i najmniejsze rozsądne rozdzielczości wyświetlaczy na komórkach?

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Xion

  • Redaktor
    • xion.log

# Grudzień 16, 2007, 23:46:37
To rzeczywiście jest problem. Np. moja komórka ma już dość duży wyświetlacz i faktycznie ma on aspekt < 1, i starsze gry sobie z nim zwyczajnie nie radzą.
Radziłbym, jeśli to możliwe, wyświetlać obrazy pośrodku, jeśli nie można ich rozciągać.

Offline freakpp

  • Użytkownik

# Grudzień 16, 2007, 23:55:33
Oraz drugie pytanie, jakie są najbardziej popularne i najmniejsze rozsądne rozdzielczości wyświetlaczy na komórkach?

Teraz "najmniejsze rozsądne" wydaje mi się 128x128 (se k300i) lub 128x160 (k510i), ew. jeszcze mniejsze 96x65 (nokia 3510i), a dość popularne jest też 176x220 (se k750i).
« Ostatnia zmiana: Grudzień 16, 2007, 23:59:39 wysłana przez freakpp »

Offline yarpen

  • Użytkownik

# Grudzień 17, 2007, 00:30:42
Wyświetlacze mają różną rozdzielczość i o ile wiem, niektóre są nawet bardziej poziomie niż pionowe, a inne odwrotnie. To jest problem, zwłaszcza że w MIDP2 nie ma chyba możliwości rysowania rozciągniętych obrazków.
Stąd pytanie, jak sobie poradzić z działaniem i dobrym wyglądaniem gry na każdym sprzęcie.
Magii nie ma. Przygotowuje sie kilka wersji graficznych dla najbardziej popularnych rozdzielczosci, pozniej ew. podciaga do zblizonych (np. Motorola T720i ma dziwaczna rozdzielczosc 120x130 bodajze, nikt do tego grafiki specjalnie robil nie bedzie, wiec bierze sie te ze 128x128).

Offline Avinetiv

  • Użytkownik

# Grudzień 17, 2007, 03:33:35
Jakieś 90-95% dostępnych na rynku telefonów ma ekrany o szerokości 128, 176, 208 lub 240 pikseli.
Jeśli chodzi o wysokość ekranu, to:
dla szerokości 128 zazwyczaj jest to 128 lub 160 (choć można spotkać 116,130,132,140,142 itd...)
dla szerokości 176 - 220 (SonyEricsson, Samsung), 208 (Nokia) lub 204 (Motorola), ale można spotkać też 195, 198, 200, 205, 206, 207...
dla szerokości 208 i 240 - w zasadzie tylko 320, choć niektóre touchpady z "częściową" klapką umożliwiają uruchomienie aplikacji przy zamkniętej klapce, wówczas 256.

Urządzenia o większej szerokości niż wysokości ekranu to w zasadzie tylko 640x200 (Nokie S80) i 320x240. Te drugie to bardzo często telefony o obracanym ekranie - można je ustawić jako 320x240 lub 240x320.
Można natknąć się też na inne dziwne rozmiary np: 208x208 czy 128x220, ale to jest nisza. Powoli na rynek zaczynają wchodzić 352x416.

Oraz drugie pytanie, jakie są najbardziej popularne i najmniejsze rozsądne rozdzielczości wyświetlaczy na komórkach?
Telefony o mniejszym ekranie niż 128x128 w zasadzie przechodzą do lamusa, więc nie warto sobie nimi zaprzątać głowy (chyba, że Ci bardzo zależy na wersji na Siemensa A65 czy Sharpa GX10, zależy? :P)...

Stąd pytanie, jak sobie poradzić z działaniem i dobrym wyglądaniem gry na każdym sprzęcie.
Najsensowniejszym rozwiązaniem jest po prostu od razu przygotować wszystkie grafiki w trzech wersjach - pod 128, 176 i 208/240. Potem zaś wymagające tego elementy dopasowywać do konkretnych rozdziałek osobno.

Offline MDW

  • Użytkownik
    • www.encore-games.com

# Grudzień 17, 2007, 10:56:19
Wyświetlacze mają różną rozdzielczość i o ile wiem, niektóre są nawet bardziej poziomie niż pionowe, a inne odwrotnie. To jest problem, zwłaszcza że w MIDP2 nie ma chyba możliwości rysowania rozciągniętych obrazków.

Stąd pytanie, jak sobie poradzić z działaniem i dobrym wyglądaniem gry na każdym sprzęcie.

Oraz drugie pytanie, jakie są najbardziej popularne i najmniejsze rozsądne rozdzielczości wyświetlaczy na komórkach?

Tych rozdzielczosci nie jest znow tak duzo, zaledwie:

 - 96x65,
 - 101x80,
 - 128x128,
 - 128x160,
 - 130x130,
 - 132x176,
 - 176x208,
 - 176x220,
 - 208x208,
 - 208x320,
 - 220x176,
 - 240x320,
 - 320x240,
 - 352x416,
 - 640x200,
 - 800x352.

Do tego dochodzą jeszcze jakieś wydumane rozdziałki powstałe przez to, że niektóre telefony nie pozwalają pokazać fullscreena i zostawiają sobie jakies belki, paski czy cholera wie co jeszcze. :D

A tak na serio... Oczywiście przygotowuje sie kilka wersji. W przypadku gier 3D to nie problem, bo można rozciągac co się chce używając 3D albo budowac jakieś menu 3D. Ale jak się chce 2D to po prostu przygotowuje się powiedzmy 2 albo 3 zestawy grafiki 2D (powiedzmy dla 128x128,m 176x208 i 240x320) i potem wymyśla takie menu, które będzie się dostosowywało zarówno do użytej czcionki jak i wielkości oraz orientacji ekranu. Oczywiście można i wszystko robić na pixelach i podawac dokładne przesunęcia. No ale wtedy życzę powodzenia w robieniu nieskończonej ilości wersji. Trzeba robić tak żeby sześcioma czy siedmioma wersjami załatwić 200-300 telefonów z MIDP 2.0 (1.0 to osobna bajka). To się da zrobić tylko naprawdę trzeba nieźle pomyśleć i wszystko sobie zorganizować.

Dostosowywanie się grafiki do orientacji i rozdzielczości ekranu w dowolnym momencie gry dzisiaj właściwie musi być robione, bo niektóre telefony pozwalają na obracanie ekranu, przechodzenie na inny ekran (większy). Dobrze zrobiona gra powinna na takie działanie reagować czyms innym niż zwisem albo pokaszanioną grafiką. :)

Ja wszystkie współrzędne w grze 2D obliczałem od pewnego punktu bazowego określonego na podstawie rozdzielczości ekranu, np. wielkość lusterka wstecznego w samochodzie była wartością procentową wielkości ekranu. Wszystko było tak robione, że dostosowywało się do ekranu. Chociaż tak dużych zmian jak nagła zmiana orientacji ekranu gra nie przewiduje i nie ręczę za to co się stanie jak użytkownik coś takiego zrobi. Po prostu pisząc tamtą grę nie zdawałem sobie jeszcze sprawy z tego, że coś takiego może wystąpić.

Offline Acryl

  • Użytkownik

# Grudzień 21, 2007, 18:04:01
Wyświetlacze mają różną rozdzielczość i o ile wiem, niektóre są nawet bardziej poziomie niż pionowe, a inne odwrotnie. To jest problem, zwłaszcza że w MIDP2 nie ma chyba możliwości rysowania rozciągniętych obrazków.
Stąd pytanie, jak sobie poradzić z działaniem i dobrym wyglądaniem gry na każdym sprzęcie.
Magii nie ma. Przygotowuje sie kilka wersji graficznych dla najbardziej popularnych rozdzielczosci, pozniej ew. podciaga do zblizonych (np. Motorola T720i ma dziwaczna rozdzielczosc 120x130 bodajze, nikt do tego grafiki specjalnie robil nie bedzie, wiec bierze sie te ze 128x128).

Do 130x130 tez ;) czyli c65 albo cx65 nigdy nie pamietam ktora jest ktora :). Oczywiscie kod jest jeden i nie ma sensu robienie jego osobnych wersji. Mozna tak jak pisal MDW procentowo ustawiac pewne elementy na ekranie ale nie zawsze to dobrze wyglada wiec warto wprowadzac stale (ale bez szalenstw ;), ktore zmienia sie w zaleznosci od portow. Co do rozdzialek to ja osobiscie preferuje nastepujacy podzial 128x, 176x, 240x oraz reszta w ktorej zanduja sie naprawde egzotyczne wielkosci ekranow. Pisanie rozpoczynam zawsze od rozdzialki 176x, na ktora to rozdzialke tworze tzw mastera a nastepnie portuje na inne rozdzielczosci. Grafika i rozdzielczosc to chyba nie jest najwieksza bolaczka aplikacji komorkowych, zdecydowanie wieksze jaja sa z dzwiekiem :).


Offline sobol

  • Użytkownik

# Grudzień 21, 2007, 20:15:58
Cytuj
800x352
To jakieś bydle nie komórka oO

Offline TomekU

  • Użytkownik

# Grudzień 21, 2007, 20:25:36
Nie jest takie bydle ;) Miedzy innymi Nokia E90 ma taki wyswietlacz.