Autor Wątek: Wersja 1.0 Java Monkey Engine już dostępna.  (Przeczytany 9383 razy)

Offline kamykadze

  • Użytkownik

# Październik 21, 2007, 14:21:14
Kto wierzy, że gry 3D w javie to niedaleka przyszłość, tego z pewnością to zainteresuje.

Więcej szczegółów na http://www.jmonkeyengine.com/ .

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Goliatus

  • Użytkownik
    • Warsztat - tworzenie gier

# Październik 21, 2007, 15:00:07
pozwoliłem sobie zrobić z tego newsa: http://www.warsztat.gd/news,407.html :)

Offline steffan

  • Użytkownik
    • Adam Roszyk Blog VR, Startups, Travels

# Październik 21, 2007, 15:01:49
Można się było spodziewać takiego rozwoju javy, przecież jest to język w którym piszę się tysiące gier, a przecież nie wszystkim podoba się grafika 2d.

Nawiasem mówiąc, to sam trójwymiar w javie może nie jeste jakaś wielka nowośc, ale efekty pokazane na tym filmiku robią wrażenie  :)
Pozostaje tylko pytanie czy w takie gry nadal przyjdzie nam grac przez przeglądarki, jeśli tak, to chyba będzie sobie przed grą zrobic kubek herbaty na oczekiwanie na wczytanie zasobów aplikacji  ;)

Offline kamykadze

  • Użytkownik

# Październik 21, 2007, 16:46:38
Pozostaje tylko pytanie czy w takie gry nadal przyjdzie nam grac przez przeglądarki, jeśli tak, to chyba będzie sobie przed grą zrobic kubek herbaty na oczekiwanie na wczytanie zasobów aplikacji  ;)

JMonkeyEngine wcale nie jest stworzony do robienia gier "w przeglądarce", lecz zupełnie dowolnych. To silnik do tworzenia gier w pełnym tego słowa znaczeniu.


@Goliatus - dzięki :) Zrobiłeś jednak małą literówkę w nazwie firmy Jadestone ;)
« Ostatnia zmiana: Październik 21, 2007, 16:49:33 wysłana przez kamykadze »

Offline eMul

  • Użytkownik

# Październik 21, 2007, 17:21:38
Miło słyszeć o wersji 1.0, bo jME jest na mojej liście "Do nauczenia".

Offline kamykadze

  • Użytkownik

# Październik 21, 2007, 21:57:29
Może pokażę kilka "sztandarowych" produkcji korzystających z tego silnika. Wyglądają bardzo ciekawie. Może to zachęci większą ilość forumowiczów do spojrzenia łaskawszym okiem na gry 3D w javie.

http://www.youtube.com/watch?v=iyUPZAtogtY
http://www.youtube.com/watch?v=_CC7eFIzQi4
http://www.youtube.com/watch?v=SmgX8tOp5o4

Offline vashpan

  • Użytkownik
    • Strona

# Październik 23, 2007, 19:43:50
Mnie tam nei zacheci... Wprawdzie 3D mnie nie intryguje, ale pewnie gdybym mial wybierac to wybralbym silnik napisany w C++. Uwazam ze Java to jezyk dobrze sprawujacy sie w niektorych zagadnieniach, a pola gdzie C++ ma oczywista przewage nalezy raczej zostawic. Mysle ze silnik ten mozna potraktowac jako ciekawostke, a zreszta... jaki pozytek ma docelowy user z silnika napisanego w javie ?

Offline Goliatus

  • Użytkownik
    • Warsztat - tworzenie gier

# Październik 23, 2007, 20:03:48
Możesz go zastosować na stronie www. Jakbyś chciał to robić w c++ to rzecz jasna activex, a tego już ludzie tak chętnie nie instalują.

Offline kamykadze

  • Użytkownik

# Październik 23, 2007, 20:17:42
Widzisz, dużo ludzi twierdzi, że języki takie jak Java i C# będą językami przyszłości, a C++ powoli będzie odchodzić w cień.
Póki co rzeczywiście wybór silników w C++ jest olbrzymi, natomiast silników w Javie maleński (jMonkeyEngine i Xint z ważniejszych), jednak przypuszczalnie Java będzie zyskiwała coraz większe znaczenie w grach.

To, że można zrobić już teraz sensowną grę - pokazują przykłady. To, że w javie pisze się szybciej, wydajniej i z mniejszą ilością błędów - to wie każdy zwolennik tego języka. Dodatkowe zalety to pełna przenośność i fakt, że to silnik do gier (a więc nie tylko graficzny, ale i zawierający np. pakiety związane z obsługą dźwięku). Największa wada to słaba dokumentacja.

Nikogo na siłę nie będę namawiał, ale kto ma ochotę, niech spróbuje :)

Offline vashpan

  • Użytkownik
    • Strona

# Październik 24, 2007, 11:45:27
Racja... na stronie www rzeczywiscie moze sie przydac, proste gry... kto wie.

A jak jest z wydajnoscia tego silnika ? Rozumiem ze i tak korzysta on z OpenGL, ale czy jest jakis narzut zwiazany z uzyciem javy ? i jak uzcyie pamieci ?

Tez mysle ze to dobre jezyki, i z cala pewnoscia do nich nalezy przyszlosc aplikacji "uzytkowych".  Ale takie rozgraniczenie dokonalo sie juz teraz i nie sadze by deweloperzy gier chcieliby wygody uzycia kosztem jakosci grafiki. ( Tzn. chodzi o to ze srodowiska uruchomieniowe same w sobie zajmuja kupe pamieci, a kazdy widzi jak pamieciozerne sa obecne gry, nie korzystajace nawet z tych dobrodziejstw, wiec pewnie kosztem runtime'u ucierpialaby grafika ) A nawet jezeli... to zawsze znajdzie sie jedno miejsce gdzie jeszcze dlugo bedzie dominowal C/C++ - systemy operacyjne i wszystkie te podstawy na ktore sklada sie chociazby java - maszyny wirtualne innych jezykow :)

Ogolnie rzecz biorac - narazie jest to ciekawostka, byc moze jakas konkurencja dla XNA microsoftu na PC...

Offline Goliatus

  • Użytkownik
    • Warsztat - tworzenie gier

# Październik 24, 2007, 13:30:53
Narzut na pewno jest spory, a większa gra to prawie jak serwer napisany w Javie, którego nie sposób idealnie skonfigurować pod jedną maszynę, a co dopiero jeśli chcemy, żeby działał dobrze na dowolnej konfiguracji sprzętowej.

Offline kamykadze

  • Użytkownik

# Październik 24, 2007, 13:59:12
Narzut nie jest aż taki wielki. Tłumaczę jedną z przyczyn.

jMonkeyEngine korzysta obecnie z Lightweight Java Game Library (LWJGL). To biblioteka w formie .dllki pod windę i .so pod linuxa. Napisana w kodzie natywnym. Nie w javie. W przyszłości może będzie też można podpiąć się pod to JOGL'a ;).

Twórcy jME twierdzą, że silnik jest równie wydajny jak analogiczne silniki open source w C++. Zweryfikować to trudno. Nawet, jeśliby nieco przesadzali, to nie sądzę, by strata wydajności była większa niż kilka procent (bardziej restrykcyjne podejście do sprawdzania błędów w trakcie wykonanie w javie, gc). Poza tym maszyna wirtualna javy jest już ponoć bardzo dobra w optymalizacji tzw. bajtkodu. Myślę, że tylko bardzo doświadczeni programiści byliby w stanie wykorzystać ew. kilkuprocentową różnicę w wydajności, jaką daje sam język C++.

Dlatego początkujący lub średnio-zaawansowani twórcy, pracujący nad niewielkimi lub średnimi projektami, nie powinni się wahać, jeśli wolą javę jako język. jMonkeyEngine to dobry wybór.

Ci, którzy planują wielkie projekty, muszą poprowadzić dokładne rozpoznanie. Będzie trudne, bo opinie nt. wydajności bywają sprzeczne (np. widziałem testy, gdzie java była dużo szybsza od c++, jeśli VM zostało odpalone z przełącznikiem -server).

Offline Goliatus

  • Użytkownik
    • Warsztat - tworzenie gier

# Październik 24, 2007, 14:07:32
Skoro biblioteka jest w formie .dllki to używanie tego na stronach www jest chyba mocno utrudnione?

Offline kamykadze

  • Użytkownik

# Październik 24, 2007, 19:02:52
Obadaj grę "Bang Howdy". Ona jest inicjowana przez przeglądarkę, ale w efekcie chyba dostaje własne okienko.

Można na pewno tworzyć aplety z grą przy użyciu jMonkeyEngine, ale to nie jest zalecane ( sandbox, certyfikaty, domyślnie mało pamięci na aplet == użytkownik nie będzie chciał się pieprzyć z ustawieniami ;) ).

Ale jeśli byś bardzo chciał, więcej masz tutaj : http://www.jmonkeyengine.com/wiki/doku.php?id=writing_a_jme_applet

swiru

  • Gość
# Październik 24, 2007, 19:27:43
to zawsze znajdzie sie jedno miejsce gdzie jeszcze dlugo bedzie dominowal C/C++ - systemy operacyjne i wszystkie te podstawy na ktore sklada sie chociazby java - maszyny wirtualne innych jezykow :)
Micro$oft  napisał os'a w C#   :o