Autor Wątek: Wybór silnika  (Przeczytany 16014 razy)

Offline Plibz

  • Użytkownik

# Sierpień 11, 2007, 20:53:22
Cześć
Zaczynam przygodę z grafiką 3D. Zastanawiam się nad wyborem silnika - myślałem nad Irrlicht lub OGRE. Nie wiem który wybrać. Proszę o wskazówki czy plusy/minusy.
Ważne przy wyborze dla mnie to:
- jasna, czytelna i obszerna dokumentacja (dopiero zaczynam), przykłady itp.
- zastosowanie go symulatora jazdy motorem
Docelowo chciałbym żeby grafika była na porządnym poziomie, dlatego myślałem nad tymi silnikami ale jak znacie (pewnie tak;) )to piszcie.
Dzięki

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych


bies

  • Gość
# Sierpień 11, 2007, 21:11:16
Skoro zaczynasz przygodę z grafiką 3D nie lepiej byłoby zająć się "czystym" DirectX? Żeby wiedzieć dokładnie jak to działa? Dobrym tutorialem przeprowadzającym przez podstawy DX jest to.

Offline Plibz

  • Użytkownik

# Sierpień 11, 2007, 21:27:23
Myślałem nad zagłębieniem się w DX. Tylko nie wiem czy to ma na razie sens. Oczywiście przeczytanie paru sensownych rzeczy o DX jest wskazane, ale nie chciałbym wyważać otwartych drzwi. Wydaje mi się, że użycie gotowego silnika jest dobrym rozwiązaniem jeśli ktoś chce się skupić na pisaniu gry, bo silnik ułatwia bardzo sprawę.
PS dzięki za linki

Offline Netrix

  • Redaktor
    • Netrix’s devBlog

# Sierpień 11, 2007, 21:38:11
Oczywiście, że ma sens, bo w pewnym momencie zacznie ci brakować efektów lub będzie coś niedopracowane w gotowych silnikach, dlatego ja polecam napisanie własnego od podstaw.

Offline Charibo

  • Redaktor

# Sierpień 11, 2007, 22:02:33
Wszytko zalezy. Jesli chcesz zeby twoja gra ladnie wygladala, a jednoczesnie nie masz zbytniej ochoty babrac sie pisaniem grafy tylko zajac reszta, to gotowy silnik jest doskonalym wyborem. Musisz jednak pamietac, ze do stworzenia gry czasem nie wystarczy sam programista, a prawie konieczny jest chocby jeden grafik.

Jesli, natomiast, pisanie grafiki cie kreci, mozesz sprobowac napisac wlasny silnik - i dopiero oparta na nim gre. Pierwszy engine pewnie nie wyjdzie dobry i tej gry (przez niedociagniecia silnika) moze nie udac sie napisac, jednak zdobedziesz olbrzymie doswiadczenie oraz wiedze na temat jak powinien wygladac silnik.

Gotowych silnikow nie uzywalem za bardzo, jednak z tego co wiem, licza sie glownie Crystal Space i OGRE (Irrlicht jest dobry na poczatek, ale potem moga byc klopoty). Oba prezentuja soba podobny poziom, oba maja duze i rozwiniete community oraz oba sa darmowe.

Offline Plibz

  • Użytkownik

# Sierpień 11, 2007, 22:48:15
Myślałem, że jeśli chce stworzyć porządną grafikę do gry ale już jej później nie zmieniać, to lepiej jest zastosować porządny silnik - że lepiej wgłębić się w np. OGRE i robić fajne rzeczy niż zaczynać zabawę z DX od początku. Ale rozumiem że może być problem jeśli silnik czegoś nie będzie obsługiwał.

bies

  • Gość
# Sierpień 11, 2007, 22:55:55
Myślałem, że jeśli chce stworzyć porządną grafikę do gry ale już jej później nie zmieniać, to lepiej jest zastosować porządny silnik - że lepiej wgłębić się w np. OGRE i robić fajne rzeczy niż zaczynać zabawę z DX od początku. Ale rozumiem że może być problem jeśli silnik czegoś nie będzie obsługiwał.
Ja rowniez jestem za tym aby robic wlasny silnik a nie korzystac gotowego (nigdy nawet nie korzystalem), ale jesli cos w OGRE nie jest zaimplementowane, to sam tym bardziej tego nie zaimplementujesz po mniej 2 latach nauki programowania grafiki - wiec olej.

Offline Plibz

  • Użytkownik

# Sierpień 11, 2007, 23:08:44
prawda... :)
Dalego nie wiem czy nie lepiej zająć się książką "Pro OGRE 3D Programming"

Offline Ghoel

  • Użytkownik

# Sierpień 11, 2007, 23:16:36
Trochę bawiłem się tymi dwoma silnikami i mogę powiedzieć że dla początkującego użytkownika poleciłbym Ogre. Ma sporą liczbę zaimplementowanych technik i jest w miarę prosty w obsłudze (no może oprócz instalacji która jest nieco przydługa). Do tego dochodzą tutoriale oraz spore forum gdzie można znaleźć odp. na większość pytań. Co do wad - ma braki w kodzie (zdarza się brak seter'ów, lub get'ów, puste ciała metod), które utrudniają zastosowanie w większych projektach.
W porównaniu do Ogra Irrlicht ma uboższą funkcjonalność, za to jest porządnie napisany i może być dobrą podstawą dla własnego silnika.  

Offline Wyszo

  • Użytkownik

# Sierpień 11, 2007, 23:20:12
Tak - cofając się 2 kroki wstecz:

Na pytanie - czy warto brać się za gotowy silnik, czy raczej pisać swój własny od podstaw nie ma i nigdy nie będzie jednoznacznej odpowiedzi. Na warsztacie dostaniemy raczej odpowiedzi, że należy pisać silnik, a - dla przykładu - na forum irrlichta, że należy pisać grę na gotowym silniku. Wszystko zależy od tego, kogo zapytamy o zdanie. Tutaj mamy sporo naprawdę profesjonalnych ludzi, którzy zawodowo zajmują się gamedevem i znają tą dziedzinę od podszewki - na forum irrlichta również są osoby, które świetnie się znają w temacie, często zaczynali pracę z komputerami, kiedy ja jeszcze używałem nocnika, ale jest ich niestety nieporównywalnie mniej niż tutaj. I chyba stąd właśnie bierze się ta rozbieżność odpowiedzi. Napisanie silnika jest wyzwaniem i tutaj ludzie częściej je podejmują. Czy warto na nowo odkrywać amerykę? Odpowiem tak: na forum irrlichta uważa się, że zdecydowanie nie. Ale na tym samym forum wielką popularnością cieszy się wątek "czemu większość projektów używających irrlichta wygląda fatalnie". Według mnie właśnie daltego, że ludzie zaczynają od silnika, nie znając podstaw.

Napewno pisząc silnik możemy "się wybić" i zaistnieć w branży. Mamy na warsztacie osoby, które są tego żywym dowodem. Z drugiej strony - pisząc silnik, pewnie przez jakiś rok, dwa, może dłużej, nie będziemy pisać gry. Tyle, że jak już zaczniemy, to już będziemy posiadali umiejętności, które sprawią, że nasza gra będzie reprezentowała sobą wysoki poziom. Jaką drogę wybierzemy - musimy sami dokonać wyboru. Na pewno po ogarnięciu przynajmniej pewnych podstaw "silnikologii" będzie nam dużo łatwiej posługiwać się cudzym dziełem tego rodzaju.

Tyle ode mnie.
Znowu się rozpisałem, jak idiota jakiś (bez obrazy dla ludzi, którzy piszą długie posty - ja po prostu mam problemy z pisaniem krótkich). Powinienem skończyć jakąś filologię polską, czy cuś, nie wiem. Chociaż może "lekkie pióro" przyda się również programiście :P

bies

  • Gość
# Sierpień 11, 2007, 23:57:40
Jeśli zależy Ci na dobrej grafice to obejrzyj screeny na stronach silników. IMO OGRE wygląda znacznie ładniej. Możesz też sprobować silnika Crystal Space. Do tego, jeśli chcesz pisać symulację jazdy zobacz czy nie przyda Ci się Vamos -- silnik fizyczny do wyścigów (co prawda samochodowych, ale może do motorów też się nada).

A wszystkie rady o tym żeby nie korzystać z gotowych silników możesz sobie odpuścić. Pisząc silnik nie napiszesz gry. A Ty chcesz pisać grę, prawda?

// edit
Ech, dopiero teraz zauważyłem, że Charibo napisał prawie to samo nieco wyżej. ;)
« Ostatnia zmiana: Sierpień 12, 2007, 00:05:09 wysłana przez bies »

Offline Riddlemaster

  • Użytkownik
    • Moja strona domowa

# Sierpień 12, 2007, 00:01:22
Posłuchaj Biesa - jeśli zaczniesz pisać silnik to koniec marzeń o napisaniu gry. Jest to tak wymagające zadanie, że po prostu nie starczy Ci czasu (i odwrotnie - pisząc grę nie będziesz miał za wiele czasu na pisanie gry). Trzeba umieć zdecydować, co się chce robić. Oba zadania są tak specjalistyczne, że po pewnym czasie ciężko Ci będzie przesiąść się na drugie.
A co do książki o Ogrze - serdecznie odradzam. Jedna ze słabszych z jakimi się spotkałem.

Offline Mattrick

  • Użytkownik

# Sierpień 12, 2007, 00:11:01
IMHO pisanie silników do gier 2D ma sens - po prostu wiele się na uczysz. Co do engine'ów 3D - to jest zajęcie na całe życie. Czemu tak uważam? Ano dlatego, że 2D jest - przyznajmy szczerze - 'ułomne' względem 3D. Mniej roboty - mniej czasu, a nauczysz się wiele.

Edit:
Chociaż przemyślałem to od nowa i doszedłem do wniosku, że pisanie silnika 3D też ma sens, gdy zamiast planować jego hiper-och-ach-och-ach funkcje będziemy pisać go w miarę rozwoju gry i implementować tylko to, co jest nam akurat potrzebne.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 12, 2007, 00:12:53 wysłana przez Mattrick »

Offline Plibz

  • Użytkownik

# Sierpień 12, 2007, 00:20:17
Dzięki za informacje.
Interesuje mnie bardziej pisanie gry niż dopieszczenie grafiki tak że zdecyduje się chyba na ogra.
Jeśli książka jest słaba to najlepsze są tutoriale na stronce ogra i wiki(ogra) , czy może znasz jakieś szczególnie warte polecenia?