Autor Wątek: Wyznaczanie lotu kuli  (Przeczytany 2124 razy)

Offline sentes

  • Użytkownik

# Czerwiec 27, 2007, 11:28:38
Mam takie dane: kat obrotu(w radianach) i  pozycja postaci.
Z tych informacji chcialbym uzyskac wektor przesuniecia kuli.

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline k_b

  • Użytkownik
    • Blog

# Czerwiec 27, 2007, 11:37:20
I co chcesz z tym zrobić? Pochwalić się na forum? ;) Cieszę się, że chcesz uzyskać z tych danych wektor przesunięcia kuli, ale forum służy głównie do zadawania pytań, nie? :P Zamieść pytanie w poście, bo lud nie wie co ma odpowiedzieć...

PS. Głupie pytanie - głupia odpowiedź. Tym bardziej, że nawet nie ma w ogóle tego pytania :P.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 27, 2007, 11:42:10 wysłana przez k_b »

Offline shyha

  • Użytkownik
    • Shyha@Flickr

# Czerwiec 27, 2007, 11:39:30
Mam takie dane: kat obrotu(w radianach) i  pozycja postaci.
Z tych informacji chcialbym uzyskac wektor przesuniecia kuli.

To chyba ci czegos jeszcze brakuje... podpowiem - predkosci
Tak wogole - to wiesz co to jest wektor?

Offline spax

  • Użytkownik

# Czerwiec 27, 2007, 11:40:01
Troche za mało informacji podałeś... Więc mogę się jedynie domyślać że chodzi ci o coś takiego:


v.x = cos(angle)*power;
v.y = sin(angle)*power;

pozdrawiam

EDIT:
RageX ma racje (kilka postów niżej) Przez co w ciągu 5lat zadałem na warsztacie 2 pytania :P
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 27, 2007, 12:45:41 wysłana przez spax »

Offline sentes

  • Użytkownik

# Czerwiec 27, 2007, 11:47:33
I co chcesz z tym zrobić? Pochwalić się na forum? ;) Cieszę się, że chcesz uzyskać z tych danych wektor przesunięcia kuli, ale forum służy głównie do zadawania pytań, nie? :P Zamieść pytanie w poście, bo lud nie wie co ma odpowiedzieć...

PS. Głupie pytanie - głupia odpowiedź. Tym bardziej, że nawet nie ma w ogóle tego pytania :P.
Moglbys nie czepiac sie szczegolow?? Moge napisac "czy moglibyscie mi pomoc jak to uzyskac" i byloby lepiej??, chyba kazdy wie ze nie pisze sobie tego po to zeby tylko pisac

Co do reszty to chyba troche zle napisalem, chcialbym uzyskac kierunek i zwrot wektora
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 27, 2007, 11:50:08 wysłana przez sentes »

Offline k_b

  • Użytkownik
    • Blog

# Czerwiec 27, 2007, 11:50:56
I co chcesz z tym zrobić? Pochwalić się na forum? ;) Cieszę się, że chcesz uzyskać z tych danych wektor przesunięcia kuli, ale forum służy głównie do zadawania pytań, nie? :P Zamieść pytanie w poście, bo lud nie wie co ma odpowiedzieć...

PS. Głupie pytanie - głupia odpowiedź. Tym bardziej, że nawet nie ma w ogóle tego pytania :P.
Moglbys nie czepiac sie szczegolow?? Moge napisac "czy moglibyscie mi pomoc jak to uzyskac" i byloby lepiej??, chyba kazdy wie ze nie pisze sobie tego po to zeby tylko pisac

Co do reszty to chyba troche zle napisalem, chcialbym uzyskac kierunek wektora
Wrodzone mam czepianie się szczegółów ;). Poza tym, zawsze lepiej napisać pytanie, bo równie dobrze do tych danych mogło by być pytanie typu "Jak mam to uzyskać?" jak i "Czy to jest dobra metoda? Jeśli nie to co lepszego polecacie?". Po prostu pytania są od tego, żeby je zadawać :).

// EDIT by Q8 - gdybym pierwszy dopadł ten topic to poleciałby do poprawczaka :P Teraz to jedynie pragnąłbym aby autor sprecyzował się co chce zrobić, a nawet może pofatygował się i narysował o co mu chodzi, jeśli ma problemy z precyzyjnym wysłowieniem się :P
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 27, 2007, 12:01:00 wysłana przez Queight »

Offline sentes

  • Użytkownik

# Czerwiec 27, 2007, 12:18:38
No to tak, postac obraca się i porusza  :), i chcialbym zeby kula wylatywala z przed niego zawsze. Zadalem te pytanie(moze na poczatku nie bylo pytaniem hehe) bo chcialbym wiedziec jak to zrobic, narazie nie mam tego problemu bo biore wspolrzedne myszki, postaci i predkosc i wyznaczam wektor, ale to jest takie pytanie na przyszlosc :P

RageX

  • Gość
# Czerwiec 27, 2007, 12:24:03
Ja dalej nie do konca lapie o co chodzi z tym "lotem kuli". Czyzby fizyka rzutu ukosnego? - http://www.daktik.rubikon.pl/Slowniczek/rzuty_rzut_ukosny.htm

RageX

  • Gość
# Czerwiec 27, 2007, 12:37:22
k_b, ma rację. Jak mam załozyć wątek to sie trzęse ze strachu, że za mało danych na interesujący mnie temat podałem. Nie można od tak sobie pieprznąć. Jeśli potrafisz zdefiniować dobrze czego szukasz... to google.pl i jesteś w domu. jesli nie potrafisz zdefioniować problemu, to opisujesz co chcesz osiągnąć i co do tej pory próbowałeś zrobić w tej sprawie, itd , itp....

Szukasz pojęcia "rotacji" w geometrii wektorowej. O ile na polskiej wiki jakaś niezrozumiała dla mnie gmatwanina to na angielskiej jest to czego szukasz...

http://en.wikipedia.org/wiki/Rotation_(geometry)    EDIT: kod forum nie bierze do linki ostatniego nawiasu a ja nie wiem/ nie pamietam jak zdefiniować linke.

// EDIT by Q8 - znacznikiem url - dodatkowo w edycji posta masz takie ładne guziczki :P
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 27, 2007, 18:37:17 wysłana przez Queight »

Offline Zene

  • Użytkownik
    • Zenedith’s dev blog

# Czerwiec 27, 2007, 12:40:40
Hey
Ja to rozwiązałem w ten sposób:

Mam pozycje startową przy postaci (np pozycja ręki w świecie) oraz pozycję końcową czyli pozycje celu (w świecie).
Mam też dzięki temu kierunek wektora (koniec odjąć początek i normalizacja).
Obliczam sobie odległość w linii tych punktów i zapisuje.
Sprawdzam różnicę wysokości obu punktów i zapisuje.
Wyliczam parabole o równaniu:

y = fParabolicModifier - fParabolicModifier * x * x

gdzie x będzie wartością od -1 do 1.

Teraz co ramkę obliczam sobie odległość od końca (która maleje) i obliczam na tej podstawie wartość x (drobne obliczenia przerzutowania tego na wartość od -1 do 1), uzyskanego x podstawiam do równania paraboli i mam y.
Ten y to odchylenie w górę od wektora początku wiec przemnażam go przez jakaś wartość amplitudy (np 600 jednostek [cm]) i dodaje pewną różnicę wysokości zależną również od x.
W ten sposób otrzymuje idealny lot kuli czy jeszcze innego obiektu :)

Oczywiście parabola jest w pełni konfigurowalna przez wartosc fParabolicModifier, który im mniejszy tym "płytsza" parabola oraz wartość amplitudy która określa maxymalne odchylenie wysokości tej paraboli..
Have fun 8)

Offline sentes

  • Użytkownik

# Czerwiec 27, 2007, 12:45:15


Jak tu widac na tym obrazku tam gdzie skierowane jest dzialo tam leci kula(troche za daleko zaszliscie z tym rzutem ukosnym[wiem wiem moja wina]) i mi o to chodzi zeby wyznaczyc wektor tej kuli, mam kąt obrotu od poczatkowego polozenia, pozycja postaci i predkosc. Mam nadzieje ze zrozumiecie mnie nastepnym razem bede bardziej precyzowal moja mysl
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 27, 2007, 12:47:19 wysłana przez sentes »

RageX

  • Gość
# Czerwiec 27, 2007, 13:09:34
no to podałem rozwiązanie dobrze... chcesz dany wektor, np 0, 0, -1 obkręcić o twój kąt. Najprościej oczywiście macierzami. Jeśli to 3D, to tak jak pisze w wiki, najlepiej to zrobić za pomocą "Euler's angle". No i ostatecznie masz wtedy znormalizowany kierunek, który zeskalujesz... zrobisz z nim co zechcesz.

EDIT: stary dobry sznurek do polskiej "stronki":
http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=GKIW_Modu%C5%82_4_-_Przekszta%C5%82cenia_geometryczne

@down w tym poście wcześniejszym dałem linke do wiki, tam masz do 2D na środku ekranu od razu.
A w tmy linku tutaj, pierwsze slajdy też są do 2D.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 27, 2007, 13:23:10 wysłana przez RageX »

Offline sentes

  • Użytkownik

# Czerwiec 27, 2007, 13:18:09
jeszcze tak dobry na 3D nie jestem  ;), narazie pracuje nad 2D, nie chce wpadac na gleboka wode

@UP dzieki za pomoc

Temat mozna juz zamknac
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 27, 2007, 13:24:16 wysłana przez sentes »

Offline counterClockWise

  • Użytkownik

# Czerwiec 27, 2007, 17:07:30
Jak tu widac na tym obrazku tam gdzie skierowane jest dzialo tam leci kula(troche za daleko zaszliscie z tym rzutem ukosnym[wiem wiem moja wina]) i mi o to chodzi zeby wyznaczyc wektor tej kuli, mam kąt obrotu od poczatkowego polozenia, pozycja postaci i predkosc. Mam nadzieje ze zrozumiecie mnie nastepnym razem bede bardziej precyzowal moja mysl

Jej, mało precyzyjny jesteś - bo trzeba się domyślać jaki kąt obrotu od początkowego położenia masz na myśli - dopiero ten rysunek pokazuje co masz na myśli ;)

Z tego obrazka wynika że tor kuli (bez żadnych praw fizyki) bedzie prosta (półprostą).
Co więc zmienia prędkość postaci??

I co to jest ten wektor kuli ?
Chodzi Ci o równanie ruchu (Newton), wektor styczny do toru, prędkości, przyspieszenie?
Kula nie ma żadnych swoich wektorów - chyba żeby uważać za nie wektory oznaczające kierunki główne wynikające z krzywizn głównych.