Autor Wątek: Wiatraki, wirniki, powierzchnia, ciąg, fizyka.  (Przeczytany 5317 razy)

Offline ziomber

  • Użytkownik

  • Zbanowany
# Czerwiec 03, 2007, 23:55:07
Chce zbudować uproszczony model wiatraka a w sumie wirnika helikoptera. Zna ktoś strony o parametrach? wiatraków :d chodzi mi o to ze jak np. wirnik ma płaty o jakiejś tam określonej powierzchni i ksztalcie to wytwarza określony ciąg zależny od prędk0ości obrotu tych śmigieł, ma ktoś pojęcie jak to sie wylicza? ;0

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Areal

  • Użytkownik

# Czerwiec 04, 2007, 00:09:27
Jak będziesz tak ambitnie podchodził do sprawy to Cię jako inżyniera w lotnictwie zatrudnią... Po prostu im szybciej się wirnik kręci tym większa siła wznosząca. Kąt nachylenia płatów skaluje tą siłę. Kształtem płatów się nie zajmuj chyba, że masz rachunek całkowy w małym palcu lub/i znasz jakieś metody obliczeń elementami skończonymi. Współczynniki dobierz eksperymentalnie i po robocie.

Offline ziomber

  • Użytkownik

  • Zbanowany
# Czerwiec 04, 2007, 00:14:30
no dobra, to teraz musze napisać szkielet na dwa wirniki :S, ale powierzchnia chodzi mi o to jaka sile wytwarzaja te smigla, nie wiem jak to wytlumaczyc, chce obliczyc ciag dla smigiel nie wiem o dlugosci np. 2 metrow albo mniej :S


I cy ktoś wie jak helikoptery się obracają, ale nie chodzi mi tutaj o zmiane ciągu w tylnim wirniku, ze helikopter robi bączki tylko, ze można przechylić dziub w dół lub w górę, albo można się pochylić w lewo lub prawo
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 04, 2007, 00:23:29 wysłana przez ziomber »

swiru

  • Gość
# Czerwiec 04, 2007, 00:24:18
człowieku co ty robisz :> niesiedze przy heli ale podpowiem
ciąg= sprawnosc_smigla * moc
ehh
przyjmijmy ze smigło na sprawnosc ~~ 0.6/0.8 - takie lepsze modelarskie no i git :>
smigła niestety te niemają regulowanego skoku - oprucz do akrobacji 4d

lepiej policzyc tak
ciąg = skok*obroty*sprawnosc - sprawnosc przyjmij 0.8 :> powyzej skoku 30 stopni zrob załamanie czyli spadek siły - zeranie strugi
niewiem nigdy niesterowałem heli :P
będzie ok
a oto chodzi
to działa na takiej zasadzie ze
jak heli leci do przodu to płat/wirnik ma mniejszy skok niz na tylu - więc tyl podnosi heli do przodu więc go "pha"
rozumiesz ?
aha
przy starcie rob zasysanie do ziemi ;p
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 04, 2007, 00:32:33 wysłana przez swiru »

Offline ziomber

  • Użytkownik

  • Zbanowany
# Czerwiec 04, 2007, 00:41:42
pomysli sie, a jak to jest z przetransformowaniem tego do nowej pozycji helikoptera:

zalozmy ze heli startuje, ciag w tym glownym wirniku mi wzrasta i wreszcie bedzie wynosic wiecej niz ciężar helikoptera, no to mamy juz wektor ktory nas zaprowadzi do gory ale czy ja to mam pomnzożyć przez czas, czy po prostu dodać :0 ;d czy mam jakoś obliczac znormalizowany wektor (wznoszenia w tym przypadku) i co dalej pomnozyc razy nie wiem co ale na mysl przychodza mi wzroy / P= W/t

W= F * S itp ;d
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 04, 2007, 00:44:04 wysłana przez ziomber »

swiru

  • Gość
# Czerwiec 04, 2007, 00:44:50
czyli co prędkość ?
jeśli chdzi o prędkość strumienia to co innego od ciągu :|jeśli się niemyle...
rożnymi smigłami mozna mieć takie same ciągi a inne prędkosci zaśmigłowe
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 04, 2007, 00:51:51 wysłana przez swiru »

Offline ziomber

  • Użytkownik

  • Zbanowany
# Czerwiec 04, 2007, 00:50:40
hehehe

Cytuj
jak heli leci do przodu to płat/wirnik ma mniejszy skok niz na tylu - więc tyl podnosi heli do przodu więc go "pha"
rozumiesz ?
tego dalej nie czaje
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 04, 2007, 00:56:14 wysłana przez ziomber »

swiru

  • Gość
# Czerwiec 04, 2007, 01:03:13
no to inaczej wiesz co to skok?
jesli tak to powinneś to zrozumieć .

skok jest zmieniany podczas lotu za pomocą takiej "tarczy "
ona ustawia kąt jesli tarcza ustawiona jest by leciec do np przodu (przechylić) to jest tak ustawiona by zwienkszac skok z tylu (wtedy tak robi sie większa siła ciagu) a z przodu zmiensza
można to porównać do piłeczki staczającej się po krzywym stole
rozumiesz ?

takie stuczne przechylanie się
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 04, 2007, 01:06:00 wysłana przez swiru »

Offline MoN

  • Użytkownik

# Czerwiec 04, 2007, 10:57:35
Ee... A to nie jest po prostu tak ze przechyla sie cala plaszczyzne wirnika?

A jak chcesz sobie policzyc... Pocalkuj wzory bernoulliego i wzory na opor powietrza jakies, cos Ci wyjdzie i mozna sie tym bawic

Offline REGi

  • mod team ^_^
  • Użytkownik
    • 2DEV

# Czerwiec 04, 2007, 13:20:29
Chce zbudować uproszczony model wiatraka a w sumie wirnika helikoptera. Zna ktoś strony o parametrach? wiatraków :d chodzi mi o to ze jak np. wirnik ma płaty o jakiejś tam określonej powierzchni i ksztalcie to wytwarza określony ciąg zależny od prędk0ości obrotu tych śmigieł, ma ktoś pojęcie jak to sie wylicza? ;0

piszesz jakaś grę ? jaki duży będzie ten model ? bo jeśli mały to nie zawracaj sobie głowy takim czymś jak siły oddziałujące na wirnik itp. zrób to na wyczucie, jak obiekt będzie mały i tak nikt nie zauważy tego, że zrobiłeś to "realistycznie".

Offline Moriturius

  • Użytkownik

# Czerwiec 04, 2007, 13:45:51
I cy ktoś wie jak helikoptery się obracają, ale nie chodzi mi tutaj o zmiane ciągu w tylnim wirniku, ze helikopter robi bączki tylko, ze można przechylić dziub w dół lub w górę, albo można się pochylić w lewo lub prawo

To smigielko na gorze helikoptera jest zbudowane tak, ze ma ruchome lopatki dzieki czemu moze regulowac ciag ustawiajac je pod odpowiednim kątem. To wchodzi w spolke z regulacja ilosci obrotow na minute pewnie co daje mozliwosc kontrolowania pozycji helikoptera w pionie.

Jesli chodzi o kontrole w poziomie to zmienia sie kat nachylenia calego smigla wzgledem helikoptera. To tyle. Obroty to juz sprawa wirnika z tylu ktory sluzy tez jako stabilizator ^^

BTW: do czego Ci to? zmeczysz sie zanim siadziesz do kompilatora :P

Offline ziomber

  • Użytkownik

  • Zbanowany
# Czerwiec 04, 2007, 14:45:39
no ja jakos chce zasymulować zachowanie sie helikoptera jak sie przechyli w jakas strone

Offline REGi

  • mod team ^_^
  • Użytkownik
    • 2DEV

# Czerwiec 04, 2007, 15:10:32
no ja jakos chce zasymulować zachowanie sie helikoptera jak sie przechyli w jakas strone

ziomber: ale co Ty w końcu piszesz grę czy co ?

swiru

  • Gość
# Czerwiec 04, 2007, 15:44:19
I cy ktoś wie jak helikoptery się obracają, ale nie chodzi mi tutaj o zmiane ciągu w tylnim wirniku, ze helikopter robi bączki tylko, ze można przechylić dziub w dół lub w górę, albo można się pochylić w lewo lub prawo

To smigielko na gorze helikoptera jest zbudowane tak, ze ma ruchome lopatki dzieki czemu moze regulowac ciag ustawiajac je pod odpowiednim kątem. To wchodzi w spolke z regulacja ilosci obrotow na minute pewnie co daje mozliwosc kontrolowania pozycji helikoptera w pionie.

Jesli chodzi o kontrole w poziomie to zmienia sie kat nachylenia calego smigla wzgledem helikoptera. To tyle. Obroty to juz sprawa wirnika z tylu ktory sluzy tez jako stabilizator ^^

BTW: do czego Ci to? zmeczysz sie zanim siadziesz do kompilatora :P
nie :> niezmienia cała :P
:| akurat ja wiem lepiej :P
chcecie dowód ?
Cytuj
Dzięki okresowej zmianie kąta natarcia łopat (sterowanie okresowe), nachyleniu wirnika śmigłowce mogą poruszać się dowolnie w kierunkach przód-tył oraz prawo-lewo ruchem postępowym, tzn. bez wykonywania obrotu względem osi wirnika głównego (kabina pilota jest cały czas zwrócona w tym samym kierunku np. na północ). Pilot wykonuje ten manewr poprzez odpowiednie wychylenie drążka sterowniczego.

Wychylenie drążka sterowniczego w lewo powoduje zwiększenie kąta natarcia na łopatach nacierających, a zmniejszenie na łopatach powracających. Patrząc na śmigłowiec z góry, przy wirniku obracającym się przeciwzegarowo łopaty nacierające znajdują się po prawej stronie osi podłużnej kadłuba śmigłowca. Wówczas prawa część wirnika wytwarza większą siłę ciągu w porównaniu z lewą częścią, co jest źródłem pochylenia śmigłowca w lewą stronę wraz pojawieniem się wypadkowej siły zwróconej poziomo w lewo, odpowiadającej za poziomy ruch śmigłowca w tym kierunku. Analogicznie zachowuje się śmigłowiec, gdy wychylimy drążek w każdym innym kierunku lewo-prawo oraz przód-tył włączając wszystkie kierunki pośrednie.

i niemówcie ze jest inaczej sam majstrowałem przy głowicy modelu heli
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 04, 2007, 15:59:45 wysłana przez swiru »

Offline ziomber

  • Użytkownik

  • Zbanowany
# Czerwiec 04, 2007, 16:06:08
dobra ale to jest troche za skomplikowany model, do umieszczenia w programie.
Ja mam raczej pomysl zeby w zaleznosci od nachylenia helikoptera tak i platow (taki sam kat bo wszystko jest sztywne)