Autor Wątek: Warsztat 2.0 - vision - community hub dla polskich entuzjastów gemedevu  (Przeczytany 942 razy)

Offline zephyr

  • Użytkownik

# Luty 08, 2021, 21:40:06
Wydzieliłem wizję z "Świeża krew"

Warsztat 2.0 - vision - community hub dla polskich entuzjastów gemedevu

Osobiście widziałbym serwis jako:
huba który zorganizuje społeczność enuzjastów GD.

Przede wszystkim zrobi podsumowanie ogólnej tematyki około GD dla laików.
Tak żeby zielona osoba weszła na stronę, przeżałają trochę i dowiedziała się skąd się biorą gry.
Kto je robi, jakie są różne działy w firmie gd, od czego można zacząć własne projekty.

To od zawsze jest główna idea warsztatu i od zawsze jest ignorowana przez programistów którzy chcą robić silniki... a historia poszła innym torem i własne silniki są coraz mniej popularne. Zwłaszcza na start dla małych zespołów.

Następnie serwis powysyła ludzi zainteresowanych gamedevem do dedykowanych serwisów i tutoriali dla poszczególnych aspektów devu w zależności od specjalizacji i technologii. Gry robią nie tylko programiści więc powinno być też miejsce do organizacji tutoriali dla grafików, designerów, Audio, merketingu itp itd.

Tutoriali jest masa ale brakuje serwisów promujących content sensownej jakości.
Zamiast tworzyć kolejną platformę do słabych tutoriali lepiej zrobić portal który zagreguje linki do sensownej jakościowo treści i będzie ja promował dla nowych pasjonatów GD.
Jak gdzieś będą braki można coś dopisać.

Druga funkcja to Zajmie się organizacją i promowaniem eventów które cieszą się popularnością i archiwizacją poprzednich edycji zorganizowancyh eventów. Ważna jest sensowna popularność eventów. Jak nie ma uczestników trzeba cykl zamknąć i zmienić formułę eventów an bardziej atrakcyjną. Można też zamiast organizować własne promować cudze wartościowe eventy. To też jest istotne przy funkcji huba.
Przez eventy rozumiem spotkania edukacyjne typu prezentacja i game jamy.

Forum bym zostawił do archiwizowania ciekawych dyskusji
"Nowe" rozwiązania typu Facebook/discord do dyskusji na żywo są spoko, tu wystarczy wypromować Slacka warsztatu.
Ale nie da się organizować informacji i linkować do jakichś ciekawych dyskusji. Prowadzić dłuższych debat.
BB do tego typu rzeczy sprawdza się lepiej.

Osobiście sugeruję uporządkować forum nadajac mu bardziej adekwatną do dzisiejszych czasów struktórę.

Po pierwsze permanentny problem warsztatu - gd to nie tylko programiści.
Do udanego projektu potrzebujesz kompetencji projektantów, grafików, dźwiękowców, biznesu
w małych projektach nosisz klika kapeluszy albo outsourcujesz
i to powinno być widoczne w strukturze forum.

Powinny być też dyskusje grafików, designerów itd żeby na forum dało się skompletować funkcjonalny zespół do zrobienia gry, albo przynajmniej doedukować się na brakujących polach, nie tylko programistycznych.

Proponuję organizację odzwierciedlającą strukturę komercyjnych zespołów:
https://pastebin.com/HR4CFZzU

Silnikotworzenie nie ma chętnych, bo mało kto to robi w praktyce...
a dokładnie jest to bardzo ograniczony obszar zainteresowań.
Za to jest masa potrzeb w zakresie robienia np tooli i bibliotek do narzędzi typu UE4 czy Unity.
Można też zaatakować Web/JS gdzie nie kojarzę silnego gracza więc siłą rzeczy trzeba mieć własny tech.
Generalnie skupić wysiłki programistyczne na obszarach gdzie ktoś nowego kodu potrzebuje.
Jasne że są silniki wewnętrzne w firmach ale UE4 i Unity zjadają coraz więcej rynku.
A nawet "własny" silnik często będzie sklejką bibliotek bo każdy obszar jest za duży żeby to klepać samemu.
Za to jest masa kodu który trzeba doklepać do istniejącego silnika żeby osiągnąć jakiś sensowny efekt.
UE4 ma otwarte źródła i jak ktoś się czuje mocny to można renderer zmodyfikować.
Taki mod może być bardziej ciekawy niż autorski silnik bez tooli...

Do tego oficjalny Slack warsztatu podlinkowany do forum do dyskusji bieżących.
Jak coś ciekawego się pojawi na Slack/Discord wyrobić kulturę że podsumowanie dyskusji ląduje jako post na forum typu "hej gadaliśmy o tym i to było ciekawe, wrzucamy może ktoś jeszcze chce dołączyć do dyskusji kogo nie było na slacku akurat"

Plus przeorganizować promowanie projektów amatorskich w formie:
- baza projektów z searchem i ustaloną strukturą
- featured projects
Jak ktoś chce podyskutować o swoim projekcie powinien to robić w odpowiednim dziale, a nie ogólnie.
W sensie chce się pochwalić gameplayem to wrzuca do Mechaniki. Ma fajny tech to zakłada wątek programistyczny z linkiem do projektu.
Nikogo nie obchodzi że Iksiński zaczął projekt X, ale mozna mieć ciekawą dyskusje o geamplayu projektu X, techu graficznym projektu X, albo pomysłach na marketing projektu X i to będą bardzo inne dyskusje.
A technicznie wystarczy link do stronki projektu.

Katalog projektów służy
- promowaniu fajnych projektów
- archiwizacji różnych działań wokół gd
Dać search po różnych wymiarach żeby można było popatrzyć.
"Co ludzie robią za strzelanki"
"Co ludzie robią na UE4"
"Co mogę potestować na Androidzie"
Itp.
I promować linki do:
 - grywalnego demka/builda, najlepiej webowy żeby nie trzeba było instalować
 - git huba do kodu
 - google doca do design documentu
Projekty przydatne dla użytkowników zyskują lepszą widoczność.

Stronka tech:

Co do utrzymania kodu serwisu to bym wrzucił na githuba to będzie można robić PRki.
Dużo przyjemniejsza forma niż rejestracja w jakichś ankietach.
Każdy może sklonować i zrobić feature.
Faktycznie potrzebny ktoś dedykowany do przeglądania PRek i potwierdzania co wchodzi ale to zupełnie inny flow.

Jest sugestia migracji na inny tech forum.
Jeśli jest potrzebna można zrobić, ale pytanie czy to tech jest problemem?
Jakie są faktyczne drivery architektoniczne zmian?
Czyli co ma właściwie dać nowa wersja i jaką metryką to mierzyć?
Czy mają być szybsze zapytania bo baza obciążona,
czy tech zdycha i nie da się suportować,
co ma właściwie dać zmiana techa?
Znowu unikać programistycznego myślenia bez biznesu.
Zmienimy tech to będzie super? A po co? Co to da użytkownikowi... Nie wiadomo.
« Ostatnia zmiana: Luty 09, 2021, 00:20:43 wysłana przez zephyr »

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline zephyr

  • Użytkownik

# Luty 08, 2021, 22:41:41
Zapraszam do ogólnej dyskusji na slacku. Kanał #new-warsztat.

Register - https://bit.ly/2Ga12CB
Login - https://app.slack.com/client/T3K9BH230

I wrzucania tu opinii o konkretnie tej wizji.

Offline matheavyk

  • Użytkownik
    • rabagames.com

# Luty 24, 2021, 21:00:11
Wszystko brzmi sensownie. Jedynie zastanowiłbym się Slack vs Discord, bo na Slacku po 10 tys. wiadomości starsze są ukrywane w darmowej wersji, a płatna sporo kosztuje. Powoduje to taki problem, że jak chce się wyszukać jakąś ciekawostkę ze starej dyskusji, to się nie da.

Offline zephyr

  • Użytkownik

# Luty 25, 2021, 18:34:49
Nie kojarzę żeby kiedykolwiek udało mi się coś wyszukać na slacku.
Czy to darmowym czy płatnym.

Jakby był duży ruch to te 10k faktycznie jest problemem bo za szybo wszystko znika.
Teraz to tam mało kto pisze na całym slacku, jest tylko kilka małych dyskusji więc te 10k IMO zupełnie nie jest problemem.

Jak coś ma być dostępne po tygodniu to slack/Discord się po prostu nie nadają i trzeba to wrzucić na inne medium np właśnie to forum.
« Ostatnia zmiana: Luty 25, 2021, 18:36:20 wysłana przez zephyr »