Autor Wątek: [PYTANIE] Jak rozpocząć naukę programowania gier i jaki język wybrać na start?  (Przeczytany 1039 razy)

Offline AlekSan

  • Użytkownik

# Październik 04, 2018, 20:06:52
Witam,
Jestem nowym użytkownikiem na tym forum. I mam takie pytanie. Zacząłem się od dzisiaj interesować programowaniem i się zastanawiam jak zacząć i jakiego języka się na początek uczyć jak chcę robic gry, oraz jak rozbudować grę by miało to ręce i nogi. Proszę bardzo o jakieś porady. Z góry dziękuję :).
« Ostatnia zmiana: Październik 04, 2018, 20:17:59 wysłana przez AlekSan »

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Reg

  • Administrator
    • Adam Sawicki - Home Page

  • +2
# Październik 04, 2018, 21:58:15
Polecam zacząć od nauki darmowego silnika gier Unity i związanego z nim języka C#.

Offline bartekm

  • Użytkownik
    • Wordpress Blog

# Październik 05, 2018, 11:01:36
Można zacząć od małych projektów konsolowych jak kołko i krzyżyk, tetris lub snake. Potem ogarnąć jakąś bibliotekę 2D - allegro, sdl i stworzyć coś większego np. platformówkę. Co do języka to nie ma jakiejś reguły, w każdym języku można coś stworzyć. Najpopularniejszy w gamedevie jest chyba C/C++, a potem Java/C#.

Offline jjoker8

  • Użytkownik

# Październik 05, 2018, 11:37:36
Przychylam się do posta Rega, Unity to najlepsze rozwiązanie, masz masę tutoriali na yt, możesz robić na każdą platformę, 2d, 3d, nie musisz kodować takich bzdur jak tworzenie okna itd., najszybciej zaczniesz tworzyć gry właśnie w Unity.

Offline Reg

  • Administrator
    • Adam Sawicki - Home Page

# Październik 05, 2018, 11:58:33
Ja polecam jednak gotowy silnik, czy to Unity czy Unreal Engine, ponieważ:

1. Większość gier jest obecnie tworzona w ten sposób. Mniej jest chyba w gamedevie stanowisk pracy dla programistów piszących w C++ własny silnik od podstaw i potrzebujących znać szczegóły tego wszystkiego na niskim poziomie, a więcej takich, w których znajomość któregoś z tych popularnych silników jest wymagana/zalecana.
2. Podczas nauki programowania z użyciem gotowego silnika szybciej można stworzyć coś, co będzie efektowne i już będzie cieszyło, zamiast miesiącami siedzieć w czarnej konsoli tekstowej. To lepiej motywuje do nauki.

Offline bartekm

  • Użytkownik
    • Wordpress Blog

# Październik 05, 2018, 12:21:58
No tak, tylko czy jest sens rzucać się na gotowe silniki 3d nie znając nawet podstaw programowania. Lepiej zacząć od czegoś prostszego, a potem można coś próbować w Unity czy UnrealEngine.

Offline AlekSan

  • Użytkownik

# Październik 05, 2018, 12:47:08
Dziękuję bardzo, że jesteście chętni do pomocy. Ale rozumiem to tak. Najpierw zacząć uczyć się podstaw programowania, potem przejść na gotowy silnik np. Unity 3D/2D lub UnReal. Wtedy jak wszystko ogarnę, czyli te podstawy itp. To mogę zacząć kodować na takich programach np. CodeBlock(C++) lub Eclipse(Java)? A i jak oglądam te tutoriale na Youtube, to jak się będę uczył programować na C++sie lub na Javie to mam sie uczyć z angielskich kanałów czy lepiej z polskich (jak coś to znam angielski w miarę dobrze)?
« Ostatnia zmiana: Październik 05, 2018, 13:50:50 wysłana przez AlekSan »

Offline Kyroaku

  • Użytkownik

# Październik 05, 2018, 13:49:30
Nawet snake w konsoli nie jest łatwym wyzwaniem dla kogoś, kto się uczy programować od zera. I nie chodzi o to, żeby być ekspertem programowania zanim zacznie się używać zaawansowanych narzędzi, jak Unity/UE. Wręcz przeciwnie. Dobrze jest używać zaawansowanych rzeczy, zobaczyć jak działają i potem przy nauce czerpać z nich inspiracje.

Ja bym radził ogarnąć podstawy C#, potem zacząć bawić się w Unity3D. W między czasie polecam ogarnąć przynajmniej jakieś filmiki na YT związane z matematyką w grach. Nie chodzi o liczenie różnych rzeczy, ale rozumienie (potrafienie sobie zwizualizować) wektorów, macierzy, przekształceń etc. Żeby nie błądzić we mgle.

Cytuj
To mogę zacząć kodować na takich programach np. CodeBlock(C++) lub Eclipse(Java)?
Nie no w takich programach się kodzi od razu :P No może nie w Eclipse. Tego to najgorszemu wrogowi nie życzę :P

W C++ faktycznie dużo ludzi kodzi w Code::Blocks. Nie wiem tylko, czy to się tyczy Unity. Raczej standardem jest Visual Studio oraz MonoDevelop.
Do Javy zdecydowanie polecam IntelliJ Idea. Konkretne środowisko.
C# to chyba raczej Visual Studio.

Dlaczego mówię tylko o Unity3D? Uważam, że jest prostsze na początek, a w programowaniu najważniejsze to nie zniechęcać się.

Cytuj
mam sie uczyć z angielskich kanałów czy lepiej z polskich (jak coś to znam angielski w miarę dobrze)?
Angielskich. Jest tego więcej, bardzo często jest to bardziej rozbudowana i pewniejsza wiedza. Nawet polacy robią takie rzeczy po angielsku.
« Ostatnia zmiana: Październik 05, 2018, 13:59:41 wysłana przez Kyroaku »

Offline AlekSan

  • Użytkownik

# Październik 05, 2018, 14:01:04
Ok, dziękuję bardzo.
« Ostatnia zmiana: Październik 05, 2018, 14:04:31 wysłana przez AlekSan »

Offline AlekSan

  • Użytkownik

# Październik 05, 2018, 14:52:56
Czyli rozumiem, że jak się będę uczyć Unity to mogę się uczyć z polskich kanałów, a jak zacznę się uczyć c++a lub Javy to z angielskich?

Offline AlekSan

  • Użytkownik

# Październik 05, 2018, 15:19:12
I klasy mogę nazywać po polsku?

Offline maro

  • Użytkownik

# Październik 05, 2018, 16:51:41
Cytuj
Czyli rozumiem, że jak się będę uczyć Unity to mogę się uczyć z polskich kanałów, a jak zacznę się uczyć c++a lub Javy to z angielskich?
I klasy mogę nazywać po polsku?

Oczywiście, że możesz. Nikt ci nie zabrania. Rób tak, jak ci wygodnie.
Jednak, za jakiś czas dojdziesz do wniosku, że lepiej się uczyć z angielskich kanałów (choć może nie tak wygodnie), a klasy nazywane po angielsku są bardziej czytelne.

Offline AlekSan

  • Użytkownik

# Październik 05, 2018, 17:06:38
Dziękuję :)

Offline AlekSan

  • Użytkownik

# Październik 05, 2018, 17:10:01
Temat zamknięty, już wszystko wiem i już idę się uczyć. Dziękuję Wam wszystkim za pomoc i za wszystkie porady które mi daliście. Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: Październik 05, 2018, 17:12:21 wysłana przez AlekSan »

Offline MDW

  • Użytkownik
    • www.encore-games.com

  • +1
# Październik 05, 2018, 20:21:55
I klasy mogę nazywać po polsku?

Dziwne pytanie. :) Z jednej strony wiesz co to są klasy, a z drugiej strony nie czujesz zasad nadawania nazw WŁASNYCH klas. Serio przyszło ci do głowy, że kompilator ma jakiś słownik i sprawdza w jakim języku są nazwy w programie? :)
« Ostatnia zmiana: Październik 05, 2018, 20:25:07 wysłana przez MDW »