Autor Wątek: [PC][Web]Granica - poważna gra (serious game)  (Przeczytany 872 razy)

Offline arekrataj

  • Użytkownik
    • Portfolio i blog

  • +6
# Lipiec 15, 2018, 21:34:50
Witajcie,

mam przyjemność zaprezentować Wam swoją pierwszą tzw. poważną grę, czyli grę stworzoną w celu przekazania pewnej myśli (w moim przypadku komentarza), zamiast skupiać się wyłącznie na rozrywce. Grę można ściągnąć spod adresu https://www.arekrataj.pl/download/346/, lub zagrać online http://www.arekrataj.pl/Granica.

W "Granicy" gracz wciela się w postać strażnika Unii Europejskiej, którego zadaniem jest zabijanie terrorystów usiłujących przekroczyć granicę. W pierwszym etapie gry mój projekt nie różni się niczym od innych tego typu gier. Podobnie w drugim, gdy jako utrudnienie pojawiają się niewinni uchodźcy. Zabijanie niewinnych wiąże się z pozostawieniem ciała na plaży, oraz z losową karą  znacząco utrudniającą rozgrywkę. Prawdziwy sens gry pojawia się dopiero w trzecim etapie, gdy różnica między terrorystami i uchodźcami zaciera się. Gracz ma ułamek sekundy na decyzję, czy strzelać dalej, ryzykując śmierć niewinnych, czy wszystkich oszczędzić, co w konsekwencji doprowadza do brzemiennego w skutkach ataku terrorystycznego. Oba rozwiązania doprowadzają do porażki, czego wyrazem jest treść artykułu w fikcyjnej gazecie.



U podstaw powstania gry leży chęć wskazania bezsensowności jednostronnych i bezkrytycznych prób rozwiązania problemu uchodźców, wyrażających się z jednej strony w bezwzględnym zakazie wstępu, zaś z drugiej bezkrytycznym udzielaniu pomocy wszystkim bez wyjątku. Pierwsze rozwiązanie poważnie kwestionuje sens humanistycznych wartości, drugie zaś naraża na niebezpieczeństwo niewinnych ludzi. Gra ma skłaniać do refleksji, sugerować, że rozwiązania należałoby szukać gdzieś po środku. Podsumowując, problem uchodźców wymaga kompromisu wypracowanego na drodze współpracy, nie zaś pojedynczego bohatera reprezentującego jedną z możliwych stron.

Zdaję sobie sprawę, że temat gry jest dość kontrowersyjny, niemniej bardzo ciekawy Waszego zdania na temat projektu mojej poważnej gry i wykonania. Stworzyłem ją w Game Makerze, a wszystkie zasoby (poza eksplozją) zrobiłem sam. Będę wdzięczny za opinię.

Pozdrawiam!

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline matheavyk

  • Użytkownik
    • rabagames.com

# Lipiec 16, 2018, 21:30:29
Dobre wykonanie. Przyjemne animacje poruszania się i wybuchów, a także odrzutu przy zabiciu uchodźcy. Normalnie powiedziałbym, że terrorysta powinien bardziej się różnić wyglądem od uchodźcy, ale wiem że specjalnie się nie różnią.

Jeśli mogę coś powiedzieć a propos tematu, który podejmuje gra, to uważam że sama gra nie pozostaje bezstronna. Zabijanie uchodźców powoduje pojawienie się jasnego komunikatu, że mam tego nie robić. I po chwili gry faktycznie miałem w głowie "nie wolno zabijać uchodźców". Nie zamierzam wypowiadać swojego zdania na ten temat; chciałem tylko powiedzieć, że gra nie jest bezstronna :P

Offline arekrataj

  • Użytkownik
    • Portfolio i blog

# Lipiec 17, 2018, 09:05:16
@matheavyk dzięki wielkie! Na temat bezstronności to pewnie można by dyskutować. Chodziło mi o jasny podział między "dobrymi" i "złymi", który w trzecim etapie zaciera się. Oba zakończenia gry wynikające z decyzji o zabijaniu lub nie okazują się niewystarczające, i pod tym względem faktycznie gra nie jest bezstronna. Dzięki za zagranie i komentarz!

Offline .:NOXY:.

  • Użytkownik
    • Profil

# Lipiec 17, 2018, 09:26:05
Gra jest naprawde fajna ale popełniasz straszny błąd w ostatniej misji niemal randomowo ustalasz kto jest terrorysta i nie wiadomo do kogo strzelac w efekcie jestem karany za kazdym razem bo pomimo prob wykrycia nie zauwazam na tyle roznic zeby sie upewnic. Gry na tak zwany kibel nie moga tak karac bo nikt w to nie zagra albo sie zirytuje w 3 misji i nie wroci do tego :)

Offline matheavyk

  • Użytkownik
    • rabagames.com

# Lipiec 18, 2018, 01:16:34
NOXY, ale właśnie o to chodzi, że oni mają wyglądać tak samo. To nie jest gra na tak zwany kibel, tylko gra-prowokacja. Jej zadanie to raczej tworzyć przestrzeń do rozmowy o problemie, niż dawać rozrywkę. Oczywiście na warsztacie taka dyskusja się nie wywiąże (i dobrze!), więc powinniśmy tylko ocenić wykonanie, ale jednak w kontekście, a nie jak każdą inną grę.

Offline arekrataj

  • Użytkownik
    • Portfolio i blog

  • +1
# Lipiec 18, 2018, 09:00:54
@NOXY dzięki za opinię! Zmieszaniem postaci terrorystów i uchodźców, tak jak zauważył matheavyk, to zabieg specjalny, który ma prowokować myśli, że trudno odróżnić zamiary na podstawie samego wyglądu. Chodzi o przełamanie pewnego schematu wyglądu, który gra ustala w pierwszych dwóch etapach (falach).

Gra burzy jeden z podstawowych elementów gry, tj. jasno określony warunek zwycięstwa, i jest to z mojej strony zamierzone. Nie jest to typowa gra, a tzw. "poważna" (więcej piszę o tym tutaj: https://www.arekrataj.pl/2017/08/11/powazne-gry-ang-serious-games/). Dlatego zdecydowałem się ją umieścić na Warsztacie, aby z jednej strony poddać krytyce wykonanie, a z drugiej zaprezentować nieco mniej znane podejście do projektowania.

Offline matheavyk

  • Użytkownik
    • rabagames.com

# Lipiec 19, 2018, 17:54:22
Fajny artykuł, dzięki za podzielenie się. Btw. 11bit genialnie zmarketingował to całe This War of Mine, bo wszędzie ją wciskają jako przykład ;p.

Moja bardziej humanistyczna strona osobowości cieszy się z tego, że gry mają szansę stać się kolejnym medium. Póki co nie wchodzę w tę część gamedevu, ale może w przyszłości.

Offline arekrataj

  • Użytkownik
    • Portfolio i blog

# Lipiec 20, 2018, 09:16:35
@matheavyk, cieszę się, że artykuł się przydał. Prawda, że This War of Mine jest często przytaczane jako przykład. Przed napisaniem artykułu pisałem do 11bit Studios maila z prośbą o udostępnienie ewentualnych wyników badań nad skutecznością ich przekazu. Odpisali, że śledzą głównie recenzje.

Temat poważnych gier jest w Polsce dość mało znany i mam nadzieję, ze udało mi się kogoś zainteresować. Ciężko jednoznacznie stwierdzić ich skuteczność, niemniej potencjał wydaje mi się ogromny. Czas pokaże.