Autor Wątek: Godot Engine dla początkującego  (Przeczytany 626 razy)

Offline qarmin

  • Użytkownik

# Lipiec 11, 2018, 09:28:20
Witam,
Chciałem się dowiedzieć jakie są wasze doświadczenia z tym silnikiem i czy polecacie go dla początkującego.

Wcześniej dla zabawy korzystałem z Unity3D tworząc bardzo proste projekty, ale przez maturę nie mogłem poświęcić temu zbyt dużo czasu.

Korzystam z ubuntu i ciągłe przełączanie pomiędzy windowsem jest nużące, wersja Unity3D na linuksa wyłącza się chwilę po uruchomieniu(przeczytałem że to może być błąd mesy) a Godot wydaje się dobrze działać na ubuntu.

Widziałem, że istnieją jakieś mniejsze projekty na Godot i wyszła nawet jego nowa wersja, ale boję się że wsparcie zostanie porzucone albo nie będę miał możliwości stworzenia większej gierki.

Z tego co widzę to chyba tylko jedna gra jest tworzona w warsztacie na silniku godot - RivenTails Defense https://warsztat.gd/projects/tiny_defense/media - który jest nawet na stronie głównej godota https://godotengine.org/

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Avaj

  • Użytkownik

# Lipiec 11, 2018, 11:12:40
O porzucenie wsparcia bym się nie martwił, aczkolwiek jest to mniej dojrzały silnik niż Unity3D. Na Unity masz setki wydanych gier, pełno dokumentacji, assetów, skryptów i szerokie fora gdzie możesz uzyskać pomoc.

W przypadku Godota, projekt się rozwija, w każdej chwili mogą coś zmienić, dokumentacja może nie nadążyć. Jak sobie zobaczysz Showcase, to trochę biednie to wygląda. Większość to gry 2D i to nie jakieś najładniejsze. Porównaj z Unity, nie ma porównania.

Zaletą Godota jest to, że jest open source. Ale może to być też jego wadą, bo nie ma oficjalnego supportu, a w razie buga pewnie standardową odpowiedzą jest "masz kod to sobie napraw".

Offline qarmin

  • Użytkownik

# Lipiec 11, 2018, 12:13:14
Błędy są raczej obsługiwane na stronie https://github.com/godotengine/godot/, więc nie jest z tym aż tak tragicznie.

Ciągle bym używał Unity ale z racji tego, że więcej mnie łączy z Linuksem niż Windowsem, to szukam alternatywy która będzie dobrze działała na Ubuntu
« Ostatnia zmiana: Lipiec 11, 2018, 12:39:38 wysłana przez qarmin »

Offline ekhart

  • Użytkownik
    • ekhart.pl

  • +1
# Lipiec 11, 2018, 14:23:32
Zrobiło się projekciki w Godocie. Robi się projekty w Unity - więc chyba mogę się nieco wypowiedzieć.

Z perspektywy czasu do prostszych gier 2d dla początkujących polecam bardziej niż Unity.
Kojarzę też polską firmę (ich gra była na stronie głównej Godota), która tylko na nim jadzie z sukecesami od dłuższego czasu.

Materiałów mniej niż do Unity, ale to co jest zdecydowanie wystarcza - i nie trzeba tego specjalnie przekopywać przez szum informacyjny, nadmiar w Unity.

Do prostego 2d Unity (które z natury jest przeznaczone 3d) to trochę wyciąganie armaty na kaczki.
Godot jest prostszy, mniej w nim niepotrzebnych przy 2d rzeczy. Ładnie się rozwija sądząc po ostatnich aktualizacjach, wsparcia nie mu nie zabraknie.
Ogólnie działało mi się w nim przyjemnie. Rzeczy robiło się jakoś bardziej bezpośrednią drogą niż w Unity.

No i jeśli działa lepiej na Linuxie - myślę, że zdecydowanie warto dać mu szansę.

Zresztą zdecydowanie polecam Ci zrobić prosty eksperyment, prototyp projektu w Godocie i potem ewentualnie to samo w Unity. Sam wtedy najlepiej porównasz, przy czym Ci się lepiej się pracuje.

Offline Patrulek

  • Użytkownik

  • +1
# Lipiec 11, 2018, 15:55:12
Cytuj
Chciałem się dowiedzieć jakie są wasze doświadczenia z tym silnikiem i czy polecacie go dla początkującego.

Godot ma niższy próg wejścia, całość nie jest tak bardzo rozbudowana i skomplikowana przez co na początku łatwiej się ze wszystkim odnaleźć. Przynajmniej u mnie tak było.
W Unity za to pracowało mi się dobrze, ale dopiero kiedy się trochę wgryzłem w temat (inżynierkę pisałem w Unity). W moim odczuciu w Godocie łatwiej stworzyć cokolwiek, żeby po prostu obadać co jak działa.

Cytuj
Widziałem, że istnieją jakieś mniejsze projekty na Godot i wyszła nawet jego nowa wersja, ale boję się że wsparcie zostanie porzucone albo nie będę miał możliwości stworzenia większej gierki.

Nie śledzę mega szczegółowo, ale projekt dość intensywnie się rozwija + zdobywa ciągle nowych patronów na Patronite. Dzięki temu zatrudnili chyba 2/3 dodatkowe osoby na pełen etat do rozwoju. Nie wiem czy już wyszła oficjalnie wersja 3.1 (chyba jeszcze nie, ale mogę się mylić), w której ma być wsparcie dla C# - możliwe że trochę osób z Unity się przesiądzie i projekt jeszcze bardziej nabierze tempa.

Cytuj
Z tego co widzę to chyba tylko jedna gra jest tworzona w warsztacie na silniku godot - RivenTails Defense https://warsztat.gd/projects/tiny_defense/media - który jest nawet na stronie głównej godota https://godotengine.org/

Mają jeszcze kilka gier w Godocie, Steam Quest chyba też był w showcase. Na warsztacie jest jeszcze przynajmniej mój projekt na WSoC'a sprzed 3 lat i kolejny jeszcze nierozpoczęty na obecny WSoC, więc RivenTails nie jest jedyny :P

Podsumowując, gry 2D i proste 3D - tak - z bardziej zaawansowanymi 3D bym się prawdopodobnie rzucił na Unity (tutaj raczej dlatego, że się nie znam na 3D i łatwiej byłoby coś wygooglać/wypytać + nie wiem jak Godot wypada wydajnościowo przy zaawansowanych scenach).

Offline matheavyk

  • Użytkownik
    • rabagames.com

# Lipiec 12, 2018, 07:31:27
Jakkolwiek sam temat i wypowiedzi tutaj są bardzo interesujące, to chciałbym wyrazić opinię, że wybieranie silnika na podstawie systemu operacyjnego, na którym działa, wydaje się być szalenie dziwne. Załóżmy, że w silniku działającym na Windowsie daną czynność wykonasz w 1h, a na tym drugim w 100h. Naprawdę w takim wypadku uciążliwość włączania Windowsa ma jakieś znaczenie?

A akurat tak się składa, że znajdzie się mnóstwo rzeczy, które w Unity zrobisz o 99h szybciej niż w Godocie z uwagi na obecność Asset Store'a. Ale to zależy od gry, którą robisz i czy naprawdę chcesz zrobić jakąś konkretną grę, czy może na przykład hobbystycznie rozwinąć ogólną umiejętność tworzenia gier, działając w komfortowych dla siebie warunkach.

Offline qarmin

  • Użytkownik

  • +1
# Lipiec 12, 2018, 09:12:26
Z racji tego, że nie korzystam z żadnego programu na Windowsa, który nie miałby odpowiednika na Linuxa, nie mam żadnego powodu by z niego korzystać.

Nie jestem jakoś specjalnie przywiązany do Unity(jak pisałem, tworzyłem jedynie bardzo proste projekty) i dlatego nie uśmiecha mi się przechodzić tylko dla niego do Windowsa, jak mam wszystkie dane i programy na Ubuntu.

Myślałem nad wyborem Unreal Engine albo CryEngine ale wydają się trochę nieprzyjazne dla początkujących i tak jak Unity ważą po kilka GB(trochę to denerwujące).

No i znalazłem Godota który niewiele waży i wydaje się działać dobrze ale nie byłem pewien czy będzie dla mnie odpowiedni(czyt. dla początkującego).

Offline qarmin

  • Użytkownik

# Lipiec 16, 2018, 11:33:25
Znacie jeszcze jakieś inne silniki na Linuxa z dość prostym edytorem?

Ogólnie trochę znam C# ale z tego co przeczytałem to nie jest to w pełni funkcjonalne i nie wiem kiedy takie będzie.

Co do GDScript to wygląda dziwnie, przeczytałem, że jest podobny do Pythona tylko problem w tym, że nie znam tego języka i nie jestem pewien czy jest sens się go uczyć

Offline laggyluk

  • Użytkownik
    • http://laggyluk.com

  • +1
# Lipiec 16, 2018, 22:51:39
Znacie jeszcze jakieś inne silniki na Linuxa z dość prostym edytorem?

Ogólnie trochę znam C# ale z tego co przeczytałem to nie jest to w pełni funkcjonalne i nie wiem kiedy takie będzie.

Co do GDScript to wygląda dziwnie, przeczytałem, że jest podobny do Pythona tylko problem w tym, że nie znam tego języka i nie jestem pewien czy jest sens się go uczyć
Ale wybrzydzasz. Każdy silnik ma swoje dziwne api i nawet jeżeli jest w języku który znasz trochę czasu minie zanim się przyzwyczaisz. Im bardziej popularny silnik tym więcej dokumentacji, wtyczek i contentu który możesz użyć albo dokupić zamiast robić wszystko samemu. Godot to w miarę bezpieczny wybór bo ma kilku developerów którzy pracują przy nim za pieniądze z patreona. Wybierając coś jeszcze mniej popularnego strzelasz sobie w stopę, mówię  z doświadczenia.

Offline Sarann

  • Użytkownik

# Lipiec 17, 2018, 07:22:06
Godot to najlepszy silnik na Linuxa,  ma przyjazne community, a nawet game jamy na oficjalnym (?) discordzie: https://discord.gg/rThyUrw