Autor Wątek: Godot Engine dla początkującego  (Przeczytany 1825 razy)

Offline qarmin

  • Użytkownik

# Lipiec 11, 2018, 09:28:20
Witam,
Chciałem się dowiedzieć jakie są wasze doświadczenia z tym silnikiem i czy polecacie go dla początkującego.

Wcześniej dla zabawy korzystałem z Unity3D tworząc bardzo proste projekty, ale przez maturę nie mogłem poświęcić temu zbyt dużo czasu.

Korzystam z ubuntu i ciągłe przełączanie pomiędzy windowsem jest nużące, wersja Unity3D na linuksa wyłącza się chwilę po uruchomieniu(przeczytałem że to może być błąd mesy) a Godot wydaje się dobrze działać na ubuntu.

Widziałem, że istnieją jakieś mniejsze projekty na Godot i wyszła nawet jego nowa wersja, ale boję się że wsparcie zostanie porzucone albo nie będę miał możliwości stworzenia większej gierki.

Z tego co widzę to chyba tylko jedna gra jest tworzona w warsztacie na silniku godot - RivenTails Defense https://warsztat.gd/projects/tiny_defense/media - który jest nawet na stronie głównej godota https://godotengine.org/

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Avaj

  • Użytkownik

# Lipiec 11, 2018, 11:12:40
O porzucenie wsparcia bym się nie martwił, aczkolwiek jest to mniej dojrzały silnik niż Unity3D. Na Unity masz setki wydanych gier, pełno dokumentacji, assetów, skryptów i szerokie fora gdzie możesz uzyskać pomoc.

W przypadku Godota, projekt się rozwija, w każdej chwili mogą coś zmienić, dokumentacja może nie nadążyć. Jak sobie zobaczysz Showcase, to trochę biednie to wygląda. Większość to gry 2D i to nie jakieś najładniejsze. Porównaj z Unity, nie ma porównania.

Zaletą Godota jest to, że jest open source. Ale może to być też jego wadą, bo nie ma oficjalnego supportu, a w razie buga pewnie standardową odpowiedzą jest "masz kod to sobie napraw".

Offline qarmin

  • Użytkownik

# Lipiec 11, 2018, 12:13:14
Błędy są raczej obsługiwane na stronie https://github.com/godotengine/godot/, więc nie jest z tym aż tak tragicznie.

Ciągle bym używał Unity ale z racji tego, że więcej mnie łączy z Linuksem niż Windowsem, to szukam alternatywy która będzie dobrze działała na Ubuntu
« Ostatnia zmiana: Lipiec 11, 2018, 12:39:38 wysłana przez qarmin »

Offline ekhart

  • Użytkownik
    • ekhart.pl

  • +1
# Lipiec 11, 2018, 14:23:32
Zrobiło się projekciki w Godocie. Robi się projekty w Unity - więc chyba mogę się nieco wypowiedzieć.

Z perspektywy czasu do prostszych gier 2d dla początkujących polecam bardziej niż Unity.
Kojarzę też polską firmę (ich gra była na stronie głównej Godota), która tylko na nim jadzie z sukecesami od dłuższego czasu.

Materiałów mniej niż do Unity, ale to co jest zdecydowanie wystarcza - i nie trzeba tego specjalnie przekopywać przez szum informacyjny, nadmiar w Unity.

Do prostego 2d Unity (które z natury jest przeznaczone 3d) to trochę wyciąganie armaty na kaczki.
Godot jest prostszy, mniej w nim niepotrzebnych przy 2d rzeczy. Ładnie się rozwija sądząc po ostatnich aktualizacjach, wsparcia nie mu nie zabraknie.
Ogólnie działało mi się w nim przyjemnie. Rzeczy robiło się jakoś bardziej bezpośrednią drogą niż w Unity.

No i jeśli działa lepiej na Linuxie - myślę, że zdecydowanie warto dać mu szansę.

Zresztą zdecydowanie polecam Ci zrobić prosty eksperyment, prototyp projektu w Godocie i potem ewentualnie to samo w Unity. Sam wtedy najlepiej porównasz, przy czym Ci się lepiej się pracuje.

Offline Patrulek

  • Użytkownik

  • +1
# Lipiec 11, 2018, 15:55:12
Cytuj
Chciałem się dowiedzieć jakie są wasze doświadczenia z tym silnikiem i czy polecacie go dla początkującego.

Godot ma niższy próg wejścia, całość nie jest tak bardzo rozbudowana i skomplikowana przez co na początku łatwiej się ze wszystkim odnaleźć. Przynajmniej u mnie tak było.
W Unity za to pracowało mi się dobrze, ale dopiero kiedy się trochę wgryzłem w temat (inżynierkę pisałem w Unity). W moim odczuciu w Godocie łatwiej stworzyć cokolwiek, żeby po prostu obadać co jak działa.

Cytuj
Widziałem, że istnieją jakieś mniejsze projekty na Godot i wyszła nawet jego nowa wersja, ale boję się że wsparcie zostanie porzucone albo nie będę miał możliwości stworzenia większej gierki.

Nie śledzę mega szczegółowo, ale projekt dość intensywnie się rozwija + zdobywa ciągle nowych patronów na Patronite. Dzięki temu zatrudnili chyba 2/3 dodatkowe osoby na pełen etat do rozwoju. Nie wiem czy już wyszła oficjalnie wersja 3.1 (chyba jeszcze nie, ale mogę się mylić), w której ma być wsparcie dla C# - możliwe że trochę osób z Unity się przesiądzie i projekt jeszcze bardziej nabierze tempa.

Cytuj
Z tego co widzę to chyba tylko jedna gra jest tworzona w warsztacie na silniku godot - RivenTails Defense https://warsztat.gd/projects/tiny_defense/media - który jest nawet na stronie głównej godota https://godotengine.org/

Mają jeszcze kilka gier w Godocie, Steam Quest chyba też był w showcase. Na warsztacie jest jeszcze przynajmniej mój projekt na WSoC'a sprzed 3 lat i kolejny jeszcze nierozpoczęty na obecny WSoC, więc RivenTails nie jest jedyny :P

Podsumowując, gry 2D i proste 3D - tak - z bardziej zaawansowanymi 3D bym się prawdopodobnie rzucił na Unity (tutaj raczej dlatego, że się nie znam na 3D i łatwiej byłoby coś wygooglać/wypytać + nie wiem jak Godot wypada wydajnościowo przy zaawansowanych scenach).

Offline matheavyk

  • Użytkownik
    • rabagames.com

# Lipiec 12, 2018, 07:31:27
Jakkolwiek sam temat i wypowiedzi tutaj są bardzo interesujące, to chciałbym wyrazić opinię, że wybieranie silnika na podstawie systemu operacyjnego, na którym działa, wydaje się być szalenie dziwne. Załóżmy, że w silniku działającym na Windowsie daną czynność wykonasz w 1h, a na tym drugim w 100h. Naprawdę w takim wypadku uciążliwość włączania Windowsa ma jakieś znaczenie?

A akurat tak się składa, że znajdzie się mnóstwo rzeczy, które w Unity zrobisz o 99h szybciej niż w Godocie z uwagi na obecność Asset Store'a. Ale to zależy od gry, którą robisz i czy naprawdę chcesz zrobić jakąś konkretną grę, czy może na przykład hobbystycznie rozwinąć ogólną umiejętność tworzenia gier, działając w komfortowych dla siebie warunkach.

Offline qarmin

  • Użytkownik

  • +1
# Lipiec 12, 2018, 09:12:26
Z racji tego, że nie korzystam z żadnego programu na Windowsa, który nie miałby odpowiednika na Linuxa, nie mam żadnego powodu by z niego korzystać.

Nie jestem jakoś specjalnie przywiązany do Unity(jak pisałem, tworzyłem jedynie bardzo proste projekty) i dlatego nie uśmiecha mi się przechodzić tylko dla niego do Windowsa, jak mam wszystkie dane i programy na Ubuntu.

Myślałem nad wyborem Unreal Engine albo CryEngine ale wydają się trochę nieprzyjazne dla początkujących i tak jak Unity ważą po kilka GB(trochę to denerwujące).

No i znalazłem Godota który niewiele waży i wydaje się działać dobrze ale nie byłem pewien czy będzie dla mnie odpowiedni(czyt. dla początkującego).

Offline qarmin

  • Użytkownik

# Lipiec 16, 2018, 11:33:25
Znacie jeszcze jakieś inne silniki na Linuxa z dość prostym edytorem?

Ogólnie trochę znam C# ale z tego co przeczytałem to nie jest to w pełni funkcjonalne i nie wiem kiedy takie będzie.

Co do GDScript to wygląda dziwnie, przeczytałem, że jest podobny do Pythona tylko problem w tym, że nie znam tego języka i nie jestem pewien czy jest sens się go uczyć

Offline laggyluk

  • Użytkownik
    • http://laggyluk.com

  • +2
# Lipiec 16, 2018, 22:51:39
Znacie jeszcze jakieś inne silniki na Linuxa z dość prostym edytorem?

Ogólnie trochę znam C# ale z tego co przeczytałem to nie jest to w pełni funkcjonalne i nie wiem kiedy takie będzie.

Co do GDScript to wygląda dziwnie, przeczytałem, że jest podobny do Pythona tylko problem w tym, że nie znam tego języka i nie jestem pewien czy jest sens się go uczyć
Ale wybrzydzasz. Każdy silnik ma swoje dziwne api i nawet jeżeli jest w języku który znasz trochę czasu minie zanim się przyzwyczaisz. Im bardziej popularny silnik tym więcej dokumentacji, wtyczek i contentu który możesz użyć albo dokupić zamiast robić wszystko samemu. Godot to w miarę bezpieczny wybór bo ma kilku developerów którzy pracują przy nim za pieniądze z patreona. Wybierając coś jeszcze mniej popularnego strzelasz sobie w stopę, mówię  z doświadczenia.

Offline Sarann

  • Użytkownik

# Lipiec 17, 2018, 07:22:06
Godot to najlepszy silnik na Linuxa,  ma przyjazne community, a nawet game jamy na oficjalnym (?) discordzie: https://discord.gg/rThyUrw

Offline matheavyk

  • Użytkownik
    • rabagames.com

# Lipiec 24, 2018, 09:49:07
Ogólnie trochę znam C# ale z tego co przeczytałem to nie jest to w pełni funkcjonalne i nie wiem kiedy takie będzie.

Gdyby ktoś początkujący natknął się na ten temat i to przeczytał - wiedzcie, że ta wypowiedź nie ma nic wspólnego z rzeczywistością.

Offline qarmin

  • Użytkownik

# Lipiec 24, 2018, 13:57:42
Ogólnie trochę znam C# ale z tego co przeczytałem to nie jest to w pełni funkcjonalne i nie wiem kiedy takie będzie.
Gdyby ktoś początkujący natknął się na ten temat i to przeczytał - wiedzcie, że ta wypowiedź nie ma nic wspólnego z rzeczywistością.

Poczytałem trochę więcej o silniku i sami autorzy przyznają, że C# nie jest do końca funkcjonalny(np. https://github.com/godotengine/godot/issues/20267)

A tak na marginesie, to czy znacie jakieś książki po polsku do Godota albo czy wiecie coś o tym, że ktoś taką tworzy? Nie lubię czytać dokumentacji na ekranie monitora. Znam angielski na wystarczającym poziomie by korzystać anglojęzycznych materiałów ale łatwiej byłoby mi czytać po polsku.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 24, 2018, 14:10:12 wysłana przez qarmin »

Offline ekhart

  • Użytkownik
    • ekhart.pl

  • +1
# Lipiec 24, 2018, 20:57:55
TL; DR: Dokumentacja tylko w internecie po angielsku.

Nie wiem jakie masz doświaczenie w programowaniu. Jest jeden język ważniejszy od wszystkich C++, Javów itp.
Angielski.
Im prędzej do niego nawykniesz tym lepiej.

Poza tym czytanie dokumentacji w postaci książki mija się z celem. Zwłaszcza przy każdej technologii, która ciągle się rozwija. Stąd nawet jeśli nabędziesz książkę to możesz mieć pewność, że zdezaktualizuje się w ciągu pół roku, albo i wcześniej.

Offline qarmin

  • Użytkownik

# Lipiec 25, 2018, 09:08:03
Z angielskim nawet dobrze sobie radzę i ciągle się go uczę, ale na tą chwilę treści po polsku łatwiej przyswajam(wiem, że aby się nauczyć angielskiego to trzeba się namęczyć, ale wolę to robić stopniowo).

Co do książek, to wiem, że z każdym kolejnym miesiącem się coraz bardziej dezaktualizują, ale mógłbym to przeboleć ponieważ raczej szybko bym ją przerobił i przyjemniej mi się czyta tekst z książki niż z monitora.

Offline ekhart

  • Użytkownik
    • ekhart.pl

# Lipiec 25, 2018, 20:43:01
Wierzaj mi, że każdy musiał przejść ten etap z angielskim (nikt nie jest wyjątkiem, również i ja) - im wcześniej i więcej, tym potem będzie tylko lepiej.

Jako programiści niezliczone godziny poświęcamy na czytanie i pisanie kodu. Nikt nie programuje na papierze (co najwyżej na co po niektórych egzaminach na studiach), tutoriali i stackoverflow również nie uświadczysz w wersji książkowej.