Autor Wątek: Biblioteki openGL 1.1 a nowsze czy to istotne ?  (Przeczytany 3594 razy)

Offline DezerteR

  • Użytkownik

# Luty 15, 2017, 11:07:58
Hej, skoro już offtopujecie, to chciałem się was zapytać jak wiele potu i krwi będzie wymagało przeniesienie gamedevowego projektu z GCC na visuala? Kuszą mnie zalety bardziej rozbudowanego edytora i intellisense ale nie mam odwagi porzucać tego co do tej pory zainwestowałem. Używanie VS z GCC mija się z celem, próbowałem.

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Mergul

  • Użytkownik

  • +2
# Luty 15, 2017, 12:56:23
To zależy od projektu. Niektóre projekty bez większych problemów skompilują się pod GCC, Clang czy VS. Na pewno czeka Ciebie przerzucenie się z .a na .lib, ale jeżeli chodzi o windowsa to łatwiej dostać biblioteki pod VS, niż pod MinGW (co z resztą nie dziwi wcale).

Odnośnie linuxa. Pisałem sobie kompilacje silnika pod Androida, na linux-ie.. i nie wyobrażam sobie jaka musiałaby być męczarnia napisać sobie taki skryp kompilacyjny pod windowsem :D Maskara :D Jeżeli chodzi o Vulkana to tak, intel wspiera na linux-ie od HD 4200 bodajże, a na windowsie od 5xxx. AMD na linux-ie ma strasznie dziadowskie sterowniki, Nvidia ostatnio nieźle sobie radzi. A sama Mesa ostro się rozwija ostatnio :D

Offline DanielMz25

  • Użytkownik

# Luty 15, 2017, 13:30:54
Hej, skoro już offtopujecie, to chciałem się was zapytać jak wiele potu i krwi będzie wymagało przeniesienie gamedevowego projektu z GCC na visuala? Kuszą mnie zalety bardziej rozbudowanego edytora i intellisense ale nie mam odwagi porzucać tego co do tej pory zainwestowałem. Używanie VS z GCC mija się z celem, próbowałem.

Dokładnie tak jak Mergul napisał. Musisz załatwić wszystkie liby pod visuala i w zależności od projektu, albo zadziała od razu, albo będą jakieś dodatkowe problemy w stylu: MS inaczej zinterpretował, jakże luźny standard C++a, niż twórcy GCC. Albo robiłeś nieświadomie jakieś błędy na które GCC Ci pozwalał, a Visual podchodzi do tego bardziej rygorystycznie.

Problemem jest na pewno [...]duże różnice między dystrybucjami, piekło dynamicznych libek i ich wersji generalnie.

Całkowita racja. "Piekło" to dobre określenie :D Żeby działało na wybranym linuxie i na Windowsie nie trzeba wcale aż tak dużo zachodu... Ale żeby działało na kilku głównych dystrybucjach linuxa, przykładowo Arch,Debian,SUSE... Różnice nawet w obrębie jednej dystrybucji bywają czasem tak duże, że nie da się tego bezstresowo obejść.
Macie może na to jakieś patenty?

Offline MaxGarden

  • Użytkownik
    • Profil na warsztacie

# Luty 15, 2017, 20:36:12
[...] albo będą jakieś dodatkowe problemy w stylu: MS inaczej zinterpretował, jakże luźny standard C++a, niż twórcy GCC. Albo robiłeś nieświadomie jakieś błędy na które GCC Ci pozwalał, a Visual podchodzi do tego bardziej rygorystycznie.

Z visualem jest jak z demokracją, nie jest idealny, ale nikt nie wymyślił lepszego ;)
Wspomnianych problemów obawiałbym się raczej w drugą stronę, visual przeważnie przymyka oko na konstrukcje, na które gcc lub clang reagują błędem.

Offline .c41x

  • Użytkownik
    • homepage

  • +1
# Luty 15, 2017, 20:41:50
Macie może na to jakieś patenty?
Linkowanie statyczne / dołączanie libek razem z aplikacją (choć to nie takie łatwe jak się wydaje).

Jeżeli chodzi o Vulkana to tak, intel wspiera na linux-ie od HD 4200 bodajże, a na windowsie od 5xxx. AMD na linux-ie ma strasznie dziadowskie sterowniki, Nvidia ostatnio nieźle sobie radzi. A sama Mesa ostro się rozwija ostatnio :D
Otwarty sterownik Vulkana dla amd jest dość dobry, radeonsi również, w sumie otwarte amd są lepsze od zamkniętych.

Offline DezerteR

  • Użytkownik

  • +1
# Luty 15, 2017, 23:27:13
No dobra, visual nie wspiera aggregate initialization na poziomie C++14, wstyd i poruta. Jest dla mnie zupełnie nieużyteczny.

Co do tematu to tu masz w miarę przyzwoity tutek: https://www.roiatalla.com/public/arcsynthesis/index.html z tym że zamiast gluta to polecę GLFW, GLEW i GLM, może trochę więcej roboty ale się opłaca.

Offline Sarann

  • Użytkownik

# Luty 15, 2017, 23:38:45
No i SOIL jeszcze.
Od siebie polecam https://learnopengl.com/#!Introduction podobno tutorial #1 w internecie

Offline DezerteR

  • Użytkownik

# Luty 15, 2017, 23:56:11
Problemem jest to że na forach są jeszcze stare wpisy polecające jakiś stare tutoriale, nieaktualne już porady i niestety nowi trafiają na to nie wiedząc ile się pozmieniało.

Offline Sarann

  • Użytkownik

# Luty 16, 2017, 00:35:16
Jak dla mnie jest niezły, ostatnio aktualizowany trzy tygodnie temu.

Offline MrKaktus

  • Użytkownik

# Luty 17, 2017, 20:17:22
Odnośnie linuxa. Pisałem sobie kompilacje silnika pod Androida, na linux-ie.. i nie wyobrażam sobie jaka musiałaby być męczarnia napisać sobie taki skryp kompilacyjny pod windowsem :D Maskara :D
Czyli można założyć że nie wiesz co to PowerShell :> ?

No dobra, visual nie wspiera aggregate initialization na poziomie C++14, wstyd i poruta. Jest dla mnie zupełnie nieużyteczny.
To takie troche upośledzenie dzisiejszych czasów jeżeli programista nie radzi sobie bez C++14 ;) Jakbys w pracy dostal projekt gdzie musisz sfixowac jakis krytyczny modul w ANSIC -pedantic to bys zlozyl wymówienie :>?

Offline DezerteR

  • Użytkownik

  • +3
# Luty 17, 2017, 21:13:12
Nie no, ale do dobrego człowiek się przyzwyczaja, nie będę refaktoryzował całego projektu :/ Jakbym robił coś nowego to by mnie tak nie zabolało.

Jakbys w pracy dostal projekt gdzie musisz sfixowac jakis krytyczny modul w ANSIC -pedantic to bys zlozyl wymówienie :>?
Praca to co innego, nie miałbym problemu pracować przy takich założeniach, ponoć są ludzie którzy pracują w COBOLu. Jak projekt jest w AnsiC to się myśli w AnsiC. Jestem pewien że jakby nam w firmie kazali przepisać projekt na C++98 wielu ludzi by protestowało.

Offline Nornik

  • Użytkownik

# Luty 24, 2017, 21:13:06
Jak dla mnie jest niezły, ostatnio aktualizowany trzy tygodnie temu.
I to szczera prawda - korzystanie z tutoriali w sieci może doprowadzić do pasji. Mam właśnie podobne problemy. Jednak ma to i swoje plusy, przynajmniej zmusza mnie to do logicznego myślenia i radzenia sobie. To samo jest z wszelkimi bibliotekami np. glut. Musiałem się nagimnastykować aby sobie dopasować te biblioteki do uruchomianego programu.

Offline jpacanowski

  • Użytkownik
    • http://jpacanowski.pl/

# Czerwiec 22, 2017, 18:42:46
Zainstalowałem sobie na starym komputerze (Pentium III 1.3 GHz, Voodoo 3 2000 AGP) Visual C++ 2010 i mam pytanie, czy ktoś wie jaką wersję OpenGL posiada SDL2? Chciałbym po latach pobawić się trochę w OpenGL, ale nic więcej niż to jaką wersję OpenGL biblioteka SDL oferuje mnie raczej nie interesuje...

Cytuj
Jaką można mieć wymówkę aby nie używać Visual Studio 2015/2017?

No nie wiem, mnie nic powyżej Windowsa 7 z Windowsów np. nie interesuje... A do retrocomputingu wracam jeszcze większą parą... ;)

Cytuj
Czy to ma jakiś specjalny cel? Archeologia grafiki?

Głębszy cel i sens na pewno tak. Mam za sobą właśnie demko na Amigę, uczę się ostro m68k (swoją drogą, najebiście przemyślana ta 32-bitowa architektura, w odróżnieniu od x86) i zamierzam jeszcze głębiej iść w programowanie Amigi, bo mi się to strasznie spodobało. Gry które wyglądają jak film, czy VR mnie po prostu nie interesuje to... Sprzęt z przed 25 laty działa do dziś, a dzisiejszy po 5 latach staje się mieszkańcem wysypiska zapomnianych idei... To taki mój bunt przeciwko nowej technologii które nie wnosi nic nowego. Ustalony porządek mówi nam co jest prawdziwą muzyką, kulturą… Wszystko co wykracza poza te ramy jest traktowane jako opozycja, jawny sprzeciw. Nowe jest lepsze od starego, tak nam wmawiają. Ja tego nie kupuję niestety... ;)

Cytuj
Czemu nie zacząć uczyć się COBOL'a czy ADY?

COBOL'a czy ADY raczej uczyć się nie będę, ale jak już poznam porządnie m68k to przejdę na programowanie Amigi w języku C...

Cytuj
Z ciekawości, masz smartfona? iPhone czy coś z Androidem?

Nie wiem jak kolega wyżej, ale ja mam starego Samsunga z Androidem 4.2.2 którego nie zamierzam aktualizować. M.in. z powodu, że nie ogarniam Material Design i nie chcę ogarniać... Mam na nim najnowszego Google Chrome, wszystko chodzi na tym telefonie płynnie, testuję na nim strony, swoje gry i ... ogólnie jestem z tego smartfona zadowolony... A wszyscy znajomi wokół mnie mają najnowsze telefony z najnowszymi Andkami i narzekają jaki ten Andek to gówno... Nigdy ich nie rozumiałem o co im chodzi ;)

Cytuj
Przeciez i Apple i Google wie o Tobie wszystko

Tu tak samo... Nie wiem jak kolega, ale ja z Apple nie mam nic do czynienia, a wyszukiwarki Google nie używam już od 2 lat... Yandex / DuckDuckGo... bardziej te rejony...

Cytuj
Amazon wie co kupujesz

Eeee, Amazon to taki amerykański Helion, tak?

Cytuj
Co do vi, to nie używam tego, nie wyobrażam sobie jak z tym pracować.

A kiedyś potrafili... To tylko świadczy o tym, że używając czegoś nowszego i "nowocześniejszego" niż Vi(m) nie czyni z ciebie bycie nowocześniejszym... Coś się wydarzy i nie przetrwasz w lesie ani minuty bez super telefonu z super najnowszym systemem operacyjnym na nim, że tak powiem... Vi staje się ostatnio modne dlatego, że pracując nie trzeba się odrywać od klawiatury do myszki... Siedzisz wygodnie, i masz ręce położone tylko na klawiaturze...
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 22, 2017, 18:56:25 wysłana przez lizard1982 »

Offline MDW

  • Użytkownik
    • www.encore-games.com

# Czerwiec 22, 2017, 19:09:22
Mam za sobą właśnie demko na Amigę, uczę się ostro m68k (swoją drogą, najebiście przemyślana ta 32-bitowa architektura, w odróżnieniu od x86) i zamierzam jeszcze głębiej iść w programowanie Amigi, bo mi się to strasznie spodobało.
Skoro tak się w to wkręciłeś o olej tego archaicznego peceta i weź się za OpenGL na AmigaOS4, MorphOS, AROS albo ewentualnie AmigaOS3. :) Produkcje na tego pre-peceta nikomu nie są potrzebne, a środowisko amigowe będzie wniebowzięte gdy cokolwiek nowego powstanie. :)
  • AmigaOS4 - od niedawna jest pierwsza wersja OpenGL ES z shaderami ale działa tylko na baaaardzo drogiej AmidzeONE (PowerPC). Na tańszych modelach jest MiniGL.
  • MorphOS - standardowo w systemie jest TinyGL, a to jest mniej więcej odpowiednik OpenGL 1.4 i działa bardzo zgrabnie na starych Makach z PowerPC (do kupienia za grosze) albo Pegasosie G3/G4.
  • AROS - tu jest trochę nowocześniej i działa to na nielicznych intelowych PC. Problem w tym, że AROSa właściwie nikt nie używa pomimo tego, że jest darmowy.
  • AmigaOS3 - tu zabawa w OpenGL (StormMESA, MiniGL) ma sens tylko gdy do Amigi Classic ma się dołożoną kartę turbo z PowerPC i kartę graficzną z 3D (Permedia2, Voodoo 3, 4, 5) - koszt bardzo wysoki i trzeba nieźle się orientować żeby taką maszynę doprowadzić do względnego działania

Ja ostatnio zrobiłem dla MorphOSa coś takiego:
https://www.youtube.com/watch?v=taY6Y2dp9vY
Było to wystawiane na party Decrunch 2017 we Wrocławiu i ścigając się z czasem musiałem wystawić wersję alpha. W tej chwili staram się posklejać wersję finalną. Tu widać jakieś porównanie:
http://encore.ppa.pl/morphoza_progress/
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 22, 2017, 19:23:25 wysłana przez MDW »

Offline albireo

  • Użytkownik

# Czerwiec 23, 2017, 17:09:18
Zainstalowałem sobie na starym komputerze (Pentium III 1.3 GHz, Voodoo 3 2000 AGP) Visual C++ 2010 i mam pytanie, czy ktoś wie jaką wersję OpenGL posiada SDL2?
Sam SDL2 nie posiada żadnej wersji OpenGL, możesz natomiast korzystać z tego co udostępnia karta graficzna/system, z tego co widzę to ta karta obsługuje OpenGL 1.1.