Autor Wątek: Biblioteki openGL 1.1 a nowsze czy to istotne ?  (Przeczytany 3485 razy)

Offline Nornik

  • Użytkownik

# Luty 11, 2017, 17:14:38
Witam !
Chciałem sobie przypomnieć trochę o programowaniu OpenGL, mam taką starą książkę
"OpenGL księga eksperta". Celem sprawdzenia wpisałem pierwszy program b.prosty aby zobaczyć czy zaskoczy. Owszem - w C::B skompilował się i zlinkował, ale uruchomić się nie da - pokazuje komunikat : Nie znaleziono punktu wejścia dla procedury auxInitWindow w pliku GLAUX.DLL, natomiast bardziej rozbudowany program brak punktu wejścia dla opengl.dll też podobny komunikat. Z tego co przeczytałem na różnych forach to chyba mam przestarzałe te dll'ki. Może tak być ? Nie wiem może jak zainstaluję VS C++Express 2010 to będzie dobrze ?

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Mergul

  • Użytkownik

  • +1
# Luty 11, 2017, 18:32:55
Nie wiem czy warto sobie przypominać OGL 1. To całkiem co innego niż dzisiejszy OGL.

Offline Nornik

  • Użytkownik

# Luty 11, 2017, 19:21:56
Po 6 godzinach i licznych próbach utworzenia b.prostego(testowego) programu OpenGL 1.1 mam dość. Jakakolwiek próba znalezienia bibliotek prawidłowo działających spełzła na niczym. Objawy takie jak pisałem wyżej. Spróbowałem w Dev-Cpp tutaj jeszcze gorzej, nawet nie ściągnął uaktualnienia glut, openGL i.t.p. Co radzisz, czy kupić aktualne wydanie książki OpenGL księga ekxperta i próbować cos zroozumieć ?
Nie rozumiem tylko dlaczego skoro pliki glaux.h, gl.h, glu.h, glut32.h i.t.p są dołączone do książki (mojej) to nie chce to działać ? Opis w książce traktuje o VS C++6.0, czyli trzeba by zainstalować tą wersję VS i spróbować.

Offline Mergul

  • Użytkownik

  • +1
# Luty 11, 2017, 20:01:21
GLUT już wręcz nie istnieje. Był freeglut, który też się nie liczy, ostatnia aktualizacja 2015, co i tak mnie zdziwiło. W dzisiejszych czasach sama okienkowość jest dużo prostsza (SDL2, SFML, GLFW3). OGL najlepiej ogarniać od wersji co najmniej 3.3, tam najwięcej się zmienia.

Offline Nornik

  • Użytkownik

# Luty 12, 2017, 00:54:33
Dzięki za odpowiedź bo już dostaję kręcioła w głowie. W zasadzie to co jest oparte w książce tej którą mam na aux (glaux) to daje się poprawnie uruchomić, natomiast wszystko co ma np.glutInitDisplayMode(GLUT_RGBA|GLUT_SINGLE) i dalej nic z tego nie wychodzi. Uparcie wywala komunikat że nie widzi include GL\glut.h pomimo podania prawidłowo ścieżek. Jak ja nie kombinowałem - nic z tego - cannot open....
Dlaczego nie wiem. Specjalnie zainstalowałem VS C++ 6 nic to nie dało. W SFML takich problemów nie było.

Offline MrKaktus

  • Użytkownik

  • +4
# Luty 12, 2017, 09:04:12
Serio 2017 rok, i czytam o GLUT, OpenGL 1.1, AUX???? i DevCpp ??
Jaką można mieć wymówkę aby nie używać Visual Studio 2015/2017? będącego standardem w branży i jednocześnie dostępnego za darmo?

Czy to ma jakiś specjalny cel? Archeologia grafiki? Czemu nie zacząć uczyć się COBOL'a czy ADY? W lokalnej osiedlowej bibliotece na pewno kurzą się o nich jeszcze jakieś książki :)

Offline DanielMz25

  • Użytkownik

  • +2
# Luty 12, 2017, 15:33:01
Jaką można mieć wymówkę aby nie używać Visual Studio 2015/2017? będącego standardem w branży i jednocześnie dostępnego za darmo?

Linux? Wiem że ciężko w to uwierzyć, ale istnieje życie po za Microsoftem. Sam nie mam nawet na laptopie Windowsa. Odpalam go sporadycznie na stacjonarce, kilka razy na rok, jak trzeba coś przetestować na Windzie.
Po za tym Visual mi się nie podoba, nie prezentuje tak naprawdę jakiś super ultra możliwości czy wygody. Ot IDE jak IDE.
Słyszałem kiedyś że ten płatny z jakimiś wtyczkami to jest rzeczywiście skok w porównaniu do CB i innych linuxowych darmówek, nie mniej darmowy Visual nie jest w niczym lepszy.

Nornik. Zapomnij o OpenGL 1.1.
Open GL2.1 jeszcze może się jakoś przydać, jako OGL ES 2 który jest jeszcze używany na starszych fonach, ale 1.0 już raczej nigdzie... Najlepiej ogarnij SDL2, OpenGL 3.3... ALbo OpenGL 2.1, bo jest łatwiejszy, dużo łatwiej wystartować. A środowisko jest rzeczą drugorzędną, pobierz sobie tego Visuala, jak Ci podpasuje to ok, jak nie to rób w czymś innym.
Inna sprawa to kompilator. Ponieważ Visualowy kompilatorek, łyka inne liby niż MinGW(gcc). Dlatego zwróć uwagę czy pobierasz odpowiednie libki.
« Ostatnia zmiana: Luty 12, 2017, 15:42:29 wysłana przez DanielMz25 »

Offline lethern

  • Użytkownik

# Luty 12, 2017, 16:46:54
Wiem że trudno w to uwierzyć, ale jest visuao studio pod linuxa! Może Ci się nie podobać, ale lepszych nie ma

Offline DanielMz25

  • Użytkownik

  • +1
# Luty 12, 2017, 17:06:23
Wiem że trudno w to uwierzyć, ale jest visuao studio pod linuxa! Może Ci się nie podobać, ale lepszych nie ma

Nie wiedziałem. Ale wierzę Ci na słowo.
Być może to że nie podoba mi się darmowy Visual wynika tylko z tego że nie lubię monopolisty microsofta i jego polityki, być może z tego że po prostu nie widziałem najnowszego Visuala, albo mam skrzywione spojrzenie na rzeczywistość. Nie mniej nie wiem nawet skąd zdziwienie że każdy używa takiego środowiska jakie mu pasuje. Niektórzy używają vi i nie wyobrażają sobie niczego innego, każdy ma jakieś swoje powody. Jeśli nie pracuję w korpo mogę używać co mi się tylko wymarzy.
« Ostatnia zmiana: Luty 12, 2017, 18:19:52 wysłana przez DanielMz25 »

Offline MrKaktus

  • Użytkownik

# Luty 12, 2017, 20:19:53
Być może to że nie podoba mi się darmowy Visual wynika tylko z tego że nie lubię monopolisty microsofta i jego polityki, być może z tego że po prostu nie widziałem najnowszego Visuala, albo mam skrzywione spojrzenie na rzeczywistość. Nie mniej nie wiem nawet skąd zdziwienie że każdy używa takiego środowiska jakie mu pasuje. Niektórzy używają vi i nie wyobrażają sobie niczego innego, każdy ma jakieś swoje powody. Jeśli nie pracuję w korpo mogę używać co mi się tylko wymarzy.

Piszesz jakbyśmy byli w roku 1992. Microsoft monopolista? To Apple też jest pewnie monopolistą, i pewnie dlatego zamknąłeś się w szafie na te 25 lat i używasz Linuxa? Przytaczasz przykłady, że są ludzie używający vi i już to mówi mi jak bardzo cyfrowym odludkiem sie stałeś :) Serio to nie przytyki, nie bierz tego jako zlosliwosc, ale już dawno nie spotkalem sie z kims kto tak bardzo odciałby się od rzeczywistości która go otacza. Z ciekawości, masz smartfona? iPhone czy coś z Androidem? Jak ten monopol widzisz w tej przestrzeni? Przeciez i Apple i Google wie o Tobie wszystko, czytają Twoje maile, znają zainteresowania, Amazon wie co kupujesz, a google gdzie bywasz.

A wracajac do wyboru tooli i techu, to nie musisz pracowac w korpo zeby wiedziec co jest uzywane w wiekszosci firm, i jakie sa wymagania pracodawcy. Chyba ze udalo Ci sie znalezc prace w jakiejs serwerowni i tam sobie smigasz na Linuxie, ale to wciaz samobójstwo zawodowe nie ogarniać co się dzieje dookoła i nie poznawać aktualnych trendów w devie. No chyba ze na codzien wogole nie zajmujesz sie kompami, to by tlumaczylo sprawe :)

Offline DanielMz25

  • Użytkownik

  • +1
# Luty 12, 2017, 21:45:29
Oczywiście że wiem że Visual to standard. Ale przecież, co z pewnością przyznasz, IDE jest rzeczą drugorzędną, więc nikt nie powie, że nie nadaję się do tego czy tamtego, bo nie jestem "programistą Visuala". NIe?
Apple i Google też nie lubię. Wkurza mnie ich polityka, ale przecież odciąć się od nich nie da, prawda?
Nie mówię że nie używam Visuala tylko dlatego że to Microsoft, tylko że moje zapatrywania i sympatie mają wpływ na moje wybory, chociażby podświadomy, ale na pewno mają. Tylko i aż tyle.

A czy jestem odludkiem? Trochę tak, żeby rozwijać skilla programistycznego trzeba czasem trochę poodludkować ;)
Czy cyfrowym odludkiem? Też trochę tak, żeby pisać własny silnik trzeba trochę nim być, wszyscy inni robią w UNITy i UE.

Co do vi, to nie używam tego, nie wyobrażam sobie jak z tym pracować. Ale jeśli ktoś to robi, to nie nazwę go przez to złym programistą. Dlatego o tym napisałem, że napisałeś o tym używaniu Visuala jakby to była jakaś zbrodnia, używanie czegokolwiek innego.
Tymczasem dobry programista, poradzi sobie nawet z notatnikiem. Zabawa z wyborem IDE na początku swojej przygody z programowaniem to strata czasu i zajmują się tym głównie tacy konfiguratorzy, którzy po pół roku nauki programowania, nie mają nic, po za idealnie skonfigurowanym pod siebie IDE.
« Ostatnia zmiana: Luty 12, 2017, 21:54:29 wysłana przez DanielMz25 »

Offline .c41x

  • Użytkownik
    • homepage

  • +1
# Luty 13, 2017, 20:04:00
Jaką można mieć wymówkę aby nie używać Visual Studio 2015/2017? będącego standardem w branży i jednocześnie dostępnego za darmo?
To "za darmo" trochę naciągane jest, trzeba mieć licencję na Windows wpierw :)

Linux? Wiem że ciężko w to uwierzyć, ale istnieje życie po za Microsoftem. Sam nie mam nawet na laptopie Windowsa. Odpalam go sporadycznie na stacjonarce, kilka razy na rok, jak trzeba coś przetestować na Windzie.
Programowanie gier pod Linuxa to generalnie katorga (mimo że to system dużo bardziej przyjazny do programowania), raczej nie polecał bym początkującym.

Offline MDW

  • Użytkownik
    • www.encore-games.com

# Luty 14, 2017, 12:57:17
GLUT już wręcz nie istnieje. (...) W dzisiejszych czasach sama okienkowość jest dużo prostsza (SDL2, SFML, GLFW3).
Ale przecież GLUT był wręcz absurdalnie prosty w użyciu. Miał prawie zerowe możliwości i przez swoją multiplatformowowść słabo integrował się z danym systemem operacyjnym. Ale prosty był niesamowicie. Był dobry do szybkich prób, testów, prototypów.

Offline DanielMz25

  • Użytkownik

  • +1
# Luty 14, 2017, 16:25:19
Programowanie gier pod Linuxa to generalnie katorga (mimo że to system dużo bardziej przyjazny do programowania), raczej nie polecał bym początkującym.

Ja tego jakoś nie odczułem żeby to była katorga. Pobieram z repo OpenGLa OpenALa, SDLa i już mam prawie wszystko czego mi potrzeba. Zero zamodzielnego kompilowania bibliotek, nie trzeba dodawać żadnych ścieżek, jedna komenda w konsoli i już. Być może chodzi Ci o jakieś UNITy i UE, albo hmmm. Może to zależy od dystrybucji linucha. Albo... Sam nie wiem. Piszemy multiplatformowy silnik jednocześnie na (win/Linux/Android) , i jak dotąd to Windows sprawiał więcej problemów chyba. Oczywiście nie ma nawet porównania do androida który jest bardzo wyczulony na wszelkie najmniejsze błędy, nie mniej w starciu Windows vs Linux, zdecydowanie łatwiej mieliśmy na linuxie. Bardzo rzadko byliśmy zmuszani do samodzielnego kompilowania libów, a jeśli już to z cmake jest to na prawdę bardzo proste.
Faktycznie, pewne problemy mogą sprawiać sterowniki do GPU... Ale obecnie nie jest już z nimi tak źle.. Ostatnio zdaje się nawet że otwarte sterowniki Vulkana (bodajże dla Intela) prześcignęły te zamknięte... Także czy jest tak ciężko? Nie powiedziałbym.

Offline .c41x

  • Użytkownik
    • homepage

  • +2
# Luty 14, 2017, 23:58:27
Ja tego jakoś nie odczułem żeby to była katorga. Pobieram z repo OpenGLa OpenALa, SDLa i już mam prawie wszystko czego mi potrzeba. Zero zamodzielnego kompilowania bibliotek, nie trzeba dodawać żadnych ścieżek, jedna komenda w konsoli i już. Być może chodzi Ci o jakieś UNITy i UE, albo hmmm. Może to zależy od dystrybucji linucha. Albo... Sam nie wiem. Piszemy multiplatformowy silnik jednocześnie na (win/Linux/Android) , i jak dotąd to Windows sprawiał więcej problemów chyba. Oczywiście nie ma nawet porównania do androida który jest bardzo wyczulony na wszelkie najmniejsze błędy, nie mniej w starciu Windows vs Linux, zdecydowanie łatwiej mieliśmy na linuxie. Bardzo rzadko byliśmy zmuszani do samodzielnego kompilowania libów, a jeśli już to z cmake jest to na prawdę bardzo proste.
Faktycznie, pewne problemy mogą sprawiać sterowniki do GPU... Ale obecnie nie jest już z nimi tak źle.. Ostatnio zdaje się nawet że otwarte sterowniki Vulkana (bodajże dla Intela) prześcignęły te zamknięte... Także czy jest tak ciężko? Nie powiedziałbym.

Problemem jest na pewno jakość sterowników graficznych, duże różnice między dystrybucjami, piekło dynamicznych libek i ich wersji generalnie. Otwarte sterowniki to bardzo świeża sprawa - dla nvidii są słabe, dla intela są ok pod warunkiem że masz nową wersję mesy i jądra, amd teraz jest w fazie przejściowej na nowy sterownik (amdgpu) i różnie ze stabilnością i wydajnością. Poza tym z całą resztą się zgadzam :)