Autor Wątek: Co się stało z Warsztatem?  (Przeczytany 953 razy)

Offline Reg

  • Administrator
    • Adam Sawicki - Home Page

  • +4
# Listopad 30, 2016, 10:50:51
Chciałbym podzielić się przemyśleniami i spytać o wasze, na temat tego, co się ostatnio zmieniło na Warsztacie. Liczba odwiedzin spada, a nowe wątki na forum to ostatnio prawie same informacje o projektach albo ogłoszenia o pracę. Dawniej mieliśmy tu mnóstwo dyskusji i technicznych pytań. Jakie są tego przyczyny? Polacy nie przestali chyba tworzyć gier? To prawda, że portal nie jest jakoś dynamicznie rozwijany, ale wszystko przecież działa tak, jak działało. Na "konkurencyjnym" https://forum.gamedev.pl/ wygląda to podobnie. Moim zdaniem przyczyny mogą być takie:

- Nowe, bardziej przystępne metody tworzenia gier - szczególnie Unity i inne silniki, które są łatwe w użyciu i mają mnóstwo materiałów edukacyjnych. Kiedyś prawie każdy, kto chciał tworzyć gry, uczył się C++ i OpenGL lub DirectX. Było przy tym mnóstwo problemów, a więc i pojawiało się wiele technicznych pytań. Teraz prościej jest zacząć.

- Lepsze perspektywy ukończenia i wydania gry. Mam wrażenie, że dawniej traktowaliśmy tworzenie gier jako zabawę (jasne, każdy chciał napisać grę taką jak GTA czy WoW, ale w końcu przekonywał się, że to niemożliwe) i marzył o pracy w firmie robiącej "duże" gry. Teraz, po pojawieniu się i spopularyzowaniu gier mobilnych, przeglądarkowych i gier indie, App Store, Google Play i Steam Greenlight, więcej osób chce - zamiast tylko się bawić i uczyć - to ukończyć i wydać jakąś małą grę, bo mają na to realną szansę.

- Nowe metody nauki. Kiedyś był kanał IRC i listy mailingowe, potem fora internetowe przez WWW (takie, jak nasze). Możliwe, że teraz, kiedy mamy tak dużo tutoriali i videotutoriali, a StackOverflow pokazuje na górze najlepiej ocenione odpowiedzi, tradycyjna formuła forum nie ma już racji bytu jako mająca za mały "stosunek sygnału do szumu".

Co o tym myślicie?

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline st3tc

  • Użytkownik

  • +1
# Listopad 30, 2016, 11:59:16
Też mam Adam podobne przemyślenia :) Nie to, żeby to było złe, bo łatwy dostęp do bardzo nowoczesnych silników wszystko zmienił (ułatwił), ale jednak widać jak pokolenie "silnikowców" powoli wymiera ;) To samo chyba spotyka (spotkało?) polską demoscenę. Trochę szkoda.

PS. Ale chyba nie likwidujecie forum ? ;)

Offline ld

  • Użytkownik

# Listopad 30, 2016, 12:47:15
Od pewnego czasu wchodzę na forum prawie codziennie.  Przyglądam się nowym wpisom. Dziennie jest ich zaledwie kilka. Bardzo mnie to zaskoczyło.  Teraz widzę ze nie mnie jednego.
Przyczynę upatrywał bym w dostępności materiałów do nauki na stronach silników/frameworków.  Na co dzień używam Corony SDK. Kiedy czegoś nie wiem sprawdzam na ich stronie, sprawdzam dokumentację lub piszę na  forum. Ponadto prowadzą kanał na którym omawiają różne zagadnienia. W takiej sytuacji nie  mam potrzeby pisania tutaj.  Smutne to ale prawdziwe.  Szkoda że  bardziej doświadczenie użytkownicy nie prowadzą dyskusji na Youtube. Z dalszą dyskusją na tym forum.  To mogłoby przyciągnąc więcej osób i ożywić forum. 

Offline damoch

  • Użytkownik

# Listopad 30, 2016, 14:11:19
Teraz, po pojawieniu się i spopularyzowaniu gier mobilnych, przeglądarkowych i gier indie, App Store, Google Play i Steam Greenlight, więcej osób chce - zamiast tylko się bawić i uczyć - to ukończyć i wydać jakąś małą grę, bo mają na to realną szansę.
TO. Każdy marzy o napisaniu "appki która zarobi miljony", "drugiego fejsbuka" albo "pokemon go, ale z [czymś innym] zamiast pokemonów!". 

Każdy chce jak najszybciej swój produkt wrzucić do cyfrowej dystrybucji i jak najszybciej zacząć zarabiać na reklamach.

Cytuj
Szkoda że  bardziej doświadczenie użytkownicy nie prowadzą dyskusji na Youtube
To prawda, ale ci "bardziej doświadczeni" raczej nie mają na to czasu. Dodatkowym problemem jest to, że merytoryczna dyskusja o grach raczej sporej widowni nie przyciągnie (w przeciwieństwie do drących się strimerów).



Offline Karol

  • Użytkownik

# Listopad 30, 2016, 15:30:06
To prawda, że portal nie jest jakoś dynamicznie rozwijany, ale wszystko przecież działa tak, jak działało.
No nie wiem, od roku gdzieś nie działają żadne avatary ani załączniki i nikomu to nie przeszkadza (oprócz mnie chyba).

Offline koirat

  • Użytkownik

# Listopad 30, 2016, 15:32:38
Znaczna część odpowiedzi na wiekszość pytań jest już gdzieś na necie, między innymi na forach.
Wiec można powiedzieć iż powoli przekształcają się one z medium wymiany informacji w wielką informacyjną bazę danych.

Offline moonshield

  • Użytkownik
    • ::devBlog

# Listopad 30, 2016, 18:16:36
A nie jest tak, że fora jako takie wymierają? Ludzie przenoszą się na fejsy, stacki etc. Wzrasta też umiejętność korzystania z googla (ktoś pamięta jeszcze lmgtfy? ;) ). Coraz więcej materiałów jest o tworzeniu gier. Faktycznie, niemałe znaczenie ma tu również dostępność takich zabawek jak Unity czy inny UE.
Coraz mniej osób robi gry od zera, co ma swoje dobre strony.
Oczywiście, możemy wspominać "stare dobre czasy" (ktoś pamięta jeszcze aferę ze Złośliwcem, albo akcję gdy stare forum było jeszcze na phpBB i zniknęło w jeden wieczór?), ale prawda jest taka, że o ile w 2007 roku Warsztat był dość prężnie działającą społecznością (aczkolwiek mocno zamkniętą) to teraz po prostu czasy się zmieniły i sama społeczność też. 
 

Offline Rakieta

  • Użytkownik

# Listopad 30, 2016, 20:30:31
@moonshield (popieram)

Pozwolicie, że rzucę swoimi przemyśleniami na ten temat, choć ze starym warsztatem mam mało wspólnego. Wiem tylko, że istniał i że trafiałem tutaj kiedy szukałem kursów programowania gier. Za każdym razem nerwy mi skakały bo wcale nie chciałem tu trafić - kursy mnie nie dotyczyły.

-

Po pierwsze umierają fora.

Są grupy facebookowe (które zresztą mi tu ktoś kiedyś polecił). Nie muszę chyba pisać o zaletach tego rozwiązania. Wiele stron upadło przez ten portal i jeszcze wiele upadnie.

Dwa.

Wydaje mi się, że ludzie już nie mają takiej potrzeby rozmawiania gdziekolwiek w internecie. Po części pewnie przez prostsze silniki, ilość materiałów w sieci (kiedyś nie można było sobie obejrzeć tutoriali na Youtube, trzeba było szukać pomocy, dzisiaj pakują nam darmowe kursy pod nos).

Ale nie zapominajmy, że internet to teraz syf. Gdy byłem młodszy patrzyłem na to jak na technologię, która łączy ludzi z różnych części świata (Polski). Na forach przebywały osoby, które coś sobą reprezentowały w życiu publicznym (znani muzycy, artyści w przypadku moich zainteresowań). Dzisiaj uważam, że nic tak nie dzieli i nie ma nic gorszego jak internet.

Nie chcę już dzielić się swoją opinią, bo zawsze pojawia się ktoś komu zależy wyłącznie na rozpętaniu "gównoburzy" i trollowaniu. Nie chcę już pytać, bo do mojego tematu wejdzie "beermaster" i palnie jakąś durną wypowiedź. Później sam będzie szukał pomocy, a mnie będzie kusiło. Nie mam do tego nerwów.

Kiedy na jednej z grup Facebookowych skomentowałem Cyber Sentinela, bo autor coś zbyt często wrzucał link i wychwalał jak to go wszyscy chcą okraść z projektu, próbując jednocześnie ich trollować, dostałem w odpowiedzi, że jestem chory psychicznie i mam zaburzenia osobowości. Do dzisiaj trzymam zrzuty ekranu w pliku PSD na pulpicie, żeby pamiętać by nie wdawać się w dyskusje. Kurcze, może ma racje :P

Więc lepiej siedzieć na społecznościówkach, bo tam można trollować bez ograniczeń i nawet dostaniemy pare "polubień" za to :) Na forach zawsze był ktoś kto pilnował poziomu.

Trzy.

No jakość Warsztatu spadła. Są błędy, funkcjonalności niedorobione, nie ma avatarów. I jest to jedna z niewielu wciąż istniejących stron, która się nie rozwija. Przecież kiedy pojawia się Summer of Code to na stronie głównej powinna być osobna sekcja promująca event, odliczająca czas do początku i do końca, co tam jeszcze człowiek może dzisiaj wymyślić.

A my tu siedzimy jak pewnego rodzaju wymierający gatunek, który nie potrafi o siebie zadbać. Czekamy na śmierć witryny.

Tak na to patrzę. Pewnie trochę przesadzam. Ale chciałem wyrazić dlaczego sam nie udzielam się zbyt często na forach i gdziekolwiek.

Offline koirat

  • Użytkownik

# Listopad 30, 2016, 21:42:46
Ale nie zapominajmy, że internet to teraz syf. Gdy byłem młodszy patrzyłem na to jak na technologię, która łączy ludzi z różnych części świata (Polski). Na forach przebywały osoby, które coś sobą reprezentowały w życiu publicznym (znani muzycy, artyści w przypadku moich zainteresowań). Dzisiaj uważam, że nic tak nie dzieli i nie ma nic gorszego jak internet.
Odłącz się, to będziesz miał problem z głowy.

Osobiście uważam że internet to jedno z największch osiągnieć ludzkości.

Offline Reg

  • Administrator
    • Adam Sawicki - Home Page

  • +2
# Grudzień 01, 2016, 22:38:39
Ale nie zapominajmy, że internet to teraz syf. Gdy byłem młodszy patrzyłem na to jak na technologię, która łączy ludzi z różnych części świata (Polski). Na forach przebywały osoby, które coś sobą reprezentowały w życiu publicznym (znani muzycy, artyści w przypadku moich zainteresowań). Dzisiaj uważam, że nic tak nie dzieli i nie ma nic gorszego jak internet.
Ja bym raczej powiedział: ...jak komentarze w internecie. Kiedy czytam jakieś newsy albo oglądam video na YT, to zawsze przewijam tak, żeby komentarze nawet mi się nie pokazały :) Strony wyszukane na Google często są wartościowe, a komentarze - najczęściej nie są. Dlaczego tak jest? Osobiście myślę, że to dlatego, bo żeby napisać i opublikować dłuższy artykuł na jakiejś stronie albo nagrać filmik, to już trzeba mieć coś do powiedzenia, chwilę nad tym pomyśleć i włożyć w to trochę pracy, a komentarz może napisać każdy w jednej chwili.

Wracając do tematu: Forum to też takie miejsce, gdzie różni ludzie mogą łatwo wypisywać różne rzeczy. Jednak dzięki rozpisanemu regulaminowi i aktywnej moderacji zawsze udawało się trzymać to jakoś w ryzach i skupiać na sprawach merytorycznych.

Offline Rakieta

  • Użytkownik

# Grudzień 01, 2016, 23:05:16
Racja, powinienem był napisać komentarze :)

@koirat - Niestety pech sprawił, że jako dzieciak zajarałem się internetem, technologiami web i dzisiaj zajmuję się tym zawodowo, wiążę spore plany.

@Reg - To też miałem na myśli - jeśli chodzi o różnice między forum a społecznościówkami, to właśnie w dużej mierze regulaminy i moderacja.

-

Moim staniem Warsztat można jeszcze rozwinąć i zwiększyć zainteresowanie stroną. Jest czego się zaczepić. Potrzeba byłoby jednak sporo pracy.

Offline Frondeus

  • Użytkownik

  • +1
# Grudzień 02, 2016, 15:44:21
Cześć!
Nie pisałem tu chyba z milion lat.

Powiem, że po części wszystko po trochu składa się na ten stan rzeczy.

1. Strona - kurcze, przydałoby się gruntowne jej odświeżenie. Jakieś takie "Mobile First".
Niestety nie mam już tyle wolnego czasu co kiedyś w liceum - a to oznacza że rzadko kiedy mogę sobie pozwolić na pisanie czegoś np. w OpenGL (for fun, z czystej przyjemności grzebania w tym, a nie po to aby napisać grę).

Najwięcej wolnego czasu więc mam... Na wykładzie lub w tramwaju. O ile na wykładzie laptopa wyciągnę, to w tramwaju już nie bardzo - a dobra i wygodna strona mobilna byłaby sporym ułatwieniem.

Z resztą... myślałem już kiedyś o czymś takim aby zrobić to samemu i podesłać do Daba prototyp - no ale czas...

2. Tak jak wyżej wspomniałem - czas. Po 8 h w pracy + uczelnia zostaje mało sił na to aby w domu siąść do kodu.

3. Forum warsztatowe nauczyło mnie jednej konkretnej rzeczy za którą jestem ogromnie wdzięczny: "Jak zadawać pytania". Oraz drugiej - "Jak wyszukiwać odpowiedzi w internecie".
A że 90% pytań została już zadana na ... Stack Overflow.

4. Silniki, technologie i języki.
Jeśli już piszę jakąś grę to mam zwykle na to 48h na ludum dare (najbliższe 9.12, ktoś chętny ;-)? ).
A to oznacza że wybieram technologie łatwe w obsłudze. Np. Unity, lub Html5. Nie ma tu miejsca na typowe silnikowe pytania i problemy. A te trywialne rozwiązuję sam lub na SO.


// Edit: Miałem angielską klawiaturę i przy "ś" wysłało...
« Ostatnia zmiana: Grudzień 02, 2016, 15:56:02 wysłana przez Frondeus »

Offline stefanozord

  • Użytkownik

# Grudzień 04, 2016, 16:42:02
No warsztat umarl i tyle. O przywrocenie konta nie moglem sie doprosic u adminow juz od 2 lat. Chodzilo o glupiego maila aktywacyjnego. Szkoda tej strony, bo an fb nie ma takiej techniki jak wlasny profil z projektami itd. Szkoda
  • .

Offline moonshield

  • Użytkownik
    • ::devBlog

# Grudzień 05, 2016, 01:02:51
To może zorganizować kolejne "pospolite ruszenie" i rozruszać tu jakąś imprezę?

Może jacyś wielcy tego świata (Intel, Techland, CDPR, PCF, etc) byliby zainteresowani wsparciem?

Offline MrKaktus

  • Użytkownik

  • +1
# Grudzień 05, 2016, 19:06:31
Może jacyś wielcy tego świata (Intel, Techland, CDPR, PCF, etc) byliby zainteresowani wsparciem?
A co maja wielcy tego swiata do jakiegos forum? Przeciez sila userow tutaj nie nagonia zeby pisali i dzielili sie wiedza. A wielcy tego swiata maja swoje fora i dev blogi ;)