Autor Wątek: Zespół, a formalności  (Przeczytany 1554 razy)

Offline jerryharpman

  • Użytkownik

# Sierpień 06, 2016, 18:20:50
Witam.
Od jakiegoś czasu chodzi za mną takie pytanie. Powiedzmy, że jestem programistą i mam już bardzo dużą część kodu gry. Nadal jednak brakuje grafiki bo albo jest dość specyficzna, albo są to placeholdery, a gotowe assety nie pokrywają się z wizją gry.

Logicznym wiec będzie zwerbowanie do zespołu grafika, lub też grafików.

I tu wątpliwość - jak formalnie utrzymać taki zespół w kupie? Każdy chce mieć pewność - programista, że dostanie grafike. Grafik - że dostanie kasę.
A co jeśli kasa będzie, ale po wydaniu gry?

Czy są jakieś formalne środki, czy raczej odbywa się to wszystko "na gębę" i trzeba liczyć na uczciwość ?

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline JasonVoorhees

  • Użytkownik
    • The Immortal Life of the Son of Jay

# Sierpień 06, 2016, 20:38:01
Można spisać umowę. Wiadomo, to nikogo nie chroni przed nieuczciwością, ale w razie procesu sądowego pomaga.

Poza tym jeśli w grę wchodzi kasa, to zazwyczaj wypadałoby spisać umowę o dzieło. Zapłacić od tego zaliczkę podatku PIT-4R. A na koniec roku przesłać do ZUS PIT-4R, a grafikowi PIT-11.

Grafikowi co miesiąc płacisz w zależności od wykonanej pracy. W umowie o dzieło zapisujesz sposób wyznaczenia należnej kwoty (albo po prostu cała kwota wynosi tyle, będzie wypłacana co miesiąc w zależności od stopnia wykonanego dzieła).

Dodatkowo jest umowa o przekazaniu autorskich praw majątkowych. Można ją sporządzić oprócz umowy o dzieło, albo zamiast, jeśli grafik pracuje za sam profit.

Dobrze jest trzymać wszystkie maile w skrzynce, żeby w razie sporów, sąd mógł coś wyczytać.

W umowie o dzieło dobrze jest zawrzeć termin wykonania dzieła i kary umowne za przekroczenie tego terminu - zwykle pomniejszenie kwoty o jakiś procent za każdy dzień zwłoki. Można też dorzucić coś o poufności jako załącznik do umowy oraz specyfikację dzieła również jako załącznik.

Offline deadeye

  • Użytkownik

  • +1
# Sierpień 09, 2016, 10:43:39
A co jeśli kasa będzie, ale po wydaniu gry?
Możesz proponować podział zysków z gry po wydaniu, czym masz większe doświadczenie i czym lepsza gra, tym większa szansa. Ale ogólnie podział zysków bez gwarancji zarobków jest małą motywacją dla grafika, bo ludzi którzy obiecują zyski, a później nawet nie kończą gry jest sporo - szczególnie na forach takich jak to :)