Autor Wątek: Promocja w mediach - gry mobilne  (Przeczytany 2908 razy)

Offline andbst

  • Użytkownik

  • +1
# Lipiec 12, 2016, 00:05:12
Hej,

próbuje na różne sposoby promować swoją grę i niedawno zrobiłem małe rozeznanie w polskich serwisach o grach mobilnych. Mimo, że odnoszę wrażenie, że portale te nie mają jakiegoś dużego zasięgu, to warto i ten  sposób promocji wykorzystać. Nie oczekujcie cudów na tej niwie... ale kto wie. I jeszcze jedna rada zanim przejdę do listy którą przygotowałem - róbcie krótkie rozeznanie do kogo piszecie. Niektóre portale dają tylko krótkie newsy, niektóre recenzję itd. Dla niektórych mobilki to tylko cześć działalności. Warto personalizować wiadomości, przynajmniej w niewielkim stopniu. Z pracy zawodowej wiem, że nic tak nie irytuje, jak masowe wiadomości (oferty, CV) od osób, które nie zadały sobie najmniejszego trudu, żeby sprawdzić profil firmy (tu, analogicznie, portalu internetowego).

Ok. Poniżej lista, sposób kontaktu i trochę moich uwag "personalizacyjnych":

http://gramynawynos.pl/
kontakt@gry-online.pl
Recenzje i newsy o grach mobilnych. Bodajże największy portal w Polsce. Część portalu gry-online.
- odpowiedzieli po kliku dniach, odmownie ale grzecznie

http://www.appmaniak.pl/
pr@techManiaK.pl - wiadomości prasowe
Portal zawiera newsy i recenzje gier i aplikacji mobilnych. Są rankingi najlepszy gier miesiąca i poradniki.
- umieścili news z rozbudowanym opisem

http://antyapps.pl/
Na stronie jest (po prawej stronie ekrany) opcja "Podeślij aplikację", pozwalająca zgłosić coś ciekawego co się znalazło. Z założenia dla czytelników ale... Jest też standardowy formularz kontaktu.
Na pierwszy rzut oka, więcej o aplikacjach niż grach. Ale są recenzję z ocenami. Więc to broń obosieczna.
- póki co brak reakcji


http://www.gry-na-fony.pl/
kontakt@gry-na-fony.pl
Newsy i recenzje z ocenami. Związany z Interią i cd-action.
- póki co brak reakcji

http://www.benchmark.pl/kategoria/gry-mobilne.html
kontakt poprzez http://www.benchmark.pl/kontakt.html
Benchmark ma swoją podstronę poświęconą grom mobilnym, której szefem jest Maciej Piotrowski. Podstrona zawiera głównie newsy, informacje o pojawiających się grach.
- póki co brak reakcji

http://www.appki.com.pl/
appki.com.pl@gmail.com - informacje prasowe
Portal zawiera głównie newsy z branży ale są i recenzje gier.
- póki co brak reakcji

http://planetagracza.pl/
http://planetagracza.pl/kontakt/
Portal o grach na różne platformy, ale jest niewielki dział z newsami o grach mobilnych.
- póki co brak reakcji

To tyle. Pomału zabieram się do portali zagranicznych. Trafiłem kiedyś na taki wykaz:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1sWjJMLk65FgPoF9acJsEeeXp_g4nVNlBYTSKGh-KlPI/edit#gid=551061784

Ale podobnie jak w przypadku portali polskich, muszę najpierw zrobić osobiste rozeznanie.

A Wy macie jakieś doświadczenia "z mediami"? Może jakieś rady? Będę wdzięczny.

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline JasonVoorhees

  • Użytkownik
    • The Immortal Life of the Son of Jay

  • +2
# Lipiec 12, 2016, 12:53:05
Przydałoby się jeszcze wylistować YouTuberów ;)

Ludzie obecnie bardzo dużo czasu spędzają na YouTube i Facebooku i grając w inne gry. Żeby do nich dotrzeć, trzeba pokazywać reklamy właśnie tam :) Trzeba się reklamować na YouTube, Facebooku i w innych grach.

A teraz pesymistycznie....

Ogólnie to jakakolwiek darmowa reklama (czy nawet płatne) ssą. Za dużo jest wszystkiego. Kiedy było mało produktów, to reklama miała większą skuteczność. Teraz kiedy jednocześnie chce się reklamować setki gier, to ludziom po prostu szkoda czasu i fatygi, by to wszystko sprawdzać, pograć itd.

Bezpłatnie można cały czas na różnych grupach facebookowych spamować odnośnikami do naszej gry.

Dzięki nieograniczonemu przepływu informacji, na rynku gier wystarczy, że powstanie kilka dobrych gier w roku i wszyscy mogą w nie grać. Większość gier, która obecnie powstaje nie zarabia nawet tyle, żeby pokryć koszty wytworzenia.

Offline andbst

  • Użytkownik

# Lipiec 13, 2016, 20:07:25
Coś w tym jest. Ja już wyczuwam tą "ścianę", którą bez kasy na promocję lub uśmiechu losu trudno będzie przeskoczyć. Nachodzą mnie też myśli, że to co zrobiłem, nie jest po prostu zbyt dobre, ciekawe, innowacyjne itd. Ale uważam, że to akurat pozytywne myśli. Dają nadzieję na przyszłość i pozwalają wierzyć, że naprawdę dobra gra "sprzeda" się sama.

Cytuj
Bezpłatnie można cały czas na różnych grupach facebookowych spamować odnośnikami do naszej gry.

Z tym facebookiem, to będę musiał zbadać, co to za grupy na których można tak spamować ;-) Dzięki :-)

Offline JasonVoorhees

  • Użytkownik
    • The Immortal Life of the Son of Jay

# Lipiec 14, 2016, 22:27:54
Coś w tym jest. Ja już wyczuwam tą "ścianę", którą bez kasy na promocję lub uśmiechu losu trudno będzie przeskoczyć. Nachodzą mnie też myśli, że to co zrobiłem, nie jest po prostu zbyt dobre, ciekawe, innowacyjne itd. Ale uważam, że to akurat pozytywne myśli. Dają nadzieję na przyszłość i pozwalają wierzyć, że naprawdę dobra gra "sprzeda" się sama.
Kiedyś w to wierzyłem (że dobra gra sprzeda się sama). Jednak prawda wydaje się być GORZKA... Zaglądam często na gry promowane w grupach Indie Game Promo ( https://www.facebook.com/groups/IndieGamePromo/?fref=ts ), czy Indie Game Developers ( https://www.facebook.com/groups/IndieGameDevs/?fref=ts ) i niekiedy trafiają tam naprawdę dobrze zapowiadające się gry. Kiedy zaglądam na ich strony Google Play, zwykle mają kilkanaście ściągnięć - i ta wartość raczej się nie zwiększa jak sprawdzam po kilku dniach. Tak czy inaczej nie ma szans, by zwróciły się zainwestowane w produkcję środki...

Tak wygląda nasycony rynek ;) Nawet jeśli gra jest innowacyjna, to co z tego, jeśli potencjalni gracze nie będą wiedzieć o jej istnieniu?

Wszystko jest tak pomyślane, żeby korporacje na tym skorzystały.

System reklam Unity? Ich to wali czy 10 gier wyświetli po 1000 reklam, czy jedna gra wyświetli 10 000 reklam. Ważne, że dali każdemu możliwość łatwego wsadzenia reklam do swojej gry. Wiele osób z tego skorzysta i zarobi grosze, o ile w ogóle coś zarobi. Najwięcej zarobią duże firmy, które mają po pierwsze fundusze, żeby się reklamować oraz dobrze planują zarobek z wyświetlania reklam.

Greenlight? Powstały instytucje greenlightujące gry. Nie wiem na jakiej zasadzie działają ale nawet mojej grze ( www.tilotsoj.com ) oferowali gwarancję przejścia przez Greenlight - http://otakumaker.com/index.php/indie-game-publishing . Na razie z ich usług nie korzystam, muszę się zastanowić :) Tak czy inaczej wydawcy mają doświadczenie w marketingu produktu. I koniec końców, niezależny twórca i tak skazany jest na jakiś większy byt, bo sam nic nie wskóra. Chyba, że ma jakieś dotacje unijne, czy coś ;)

Sam Greenlight to fajna promocja dla platformy Steam. Bo twórcy inwestują środki w promowanie swojego produktu, ludzie zakładają konta i kupują gry na Steam, tylko, żeby móc zagłosować. Steam zwiększa w ten sposób swój zasięg diametralnie. Także developerzy w znacznym stopniu przysługują się Steamowi :)
« Ostatnia zmiana: Lipiec 14, 2016, 22:33:46 wysłana przez JasonVoorhees »

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Lipiec 15, 2016, 11:24:34
Psst, promocja się nie kończy na internecie! Dobrze też pojeździć po wszelkiego rodzaju eventach growych i rozstawiać sie ze straganem. Koszta pewnie* rzędu 200-500zł (dojazd, budka, trochę poligrafii :-)), a w zamian wiele osób grę zobaczy, wiele podejdzie, zagada, a wliczone w cenę masz user-testy :-)

A propos user testów, znajomi fajnie robili ze swoją grą: jeździli po eventach już z dość wczesnym grywalnym prototypem, dawali każdemu zagrać, potem do późnych godzin poprawki i następnego dnia na tym samym evencie pokazywali ulepszoną wersję >:D

* dobrze liczę? niech mnie ktoś poprawi!

Offline Rakieta

  • Użytkownik

# Lipiec 15, 2016, 20:11:10
Panowie, bez przesady. Promocja czy kończy czy nie kończy się na internecie, nie powinna polegać na wrzucaniu linków gdziekolwiek, spamowaniu grup na facebookach, czy oszczędzaniu środków na siłę. Ci wszyscy ludzie u których chcemy wypromować stronę - portale, blogi, youtuberzy, wszyscy na swój sukces musieli zapracować i zainwestować. Inaczej nie chcielibyśmy z nich korzystać.

Zdarzyło mi się kiedyś czytać na jakimś blogu mniej więcej coś takiego "ja znam się na marketingu, pracowałem mocno, dlatego trafiłeś na mój blog" - napisał człowiek, który wrzucił link do wpisu na popularnej grupie na facebooku. Jego strony już więcej nie było na moim ekranie. To samo dzieje się z większością gier, która mi się pojawia na tej stronie.


Promocja musi być przemyślana. Nie lubię dzisiejszego wciskania kitu "jakże trudne jest tworzenie gier!", ale tu akurat jest prawda. Tworzymy dobrą grę strategiczną i chcemy by fani gatunku do niej dotarli, to musimy promować się tam, gdzie ci ludzie nas znajdą.

Kto czyta grupy "Indie Game Devs"? "Devs". Jak deweloperzy będą mili to kupią tą grę. To pierwszy przykład.

Drugi przykład. Mamy platformówkę 3D. Czy powinniśmy pisać do Gry-Online.pl? Kto przegląda takie strony? Myślę, że gdy fan serii Call Of Duty widzi platformówkę 3D to ją omija i zapomina. A gdybyśmy tak znaleźli portal dedykowany platformówkom? Bum, docieramy do fanów tego gatunku. Czy kupią nasz produkt? Jeśli ich zainteresujemy i jeśli na portal zaglądają ludzie, którzy kupują gry. Inna sprawa, że sam w ogóle nie przeglądam stron o grach. Tym bardziej z członem "indie" w nazwie.


No i to samo będzie ze Steamem. Niby szansa dla naszej gry. Z drugiej strony, czy fani naszego gatunku w ogóle będą posiadać Steama? I jeśli nie posiadają to czy pofatygują sie o rejestracje?


Nie ma nic za darmo przecież wszyscy to wiemy. To wszystko jest wiele bardziej skomplikowane i już nie chcę dłużej pisać, ale chcąc osiągnąć sukces nie możemy patrzeć liniowo "link tu + lunk tu = 5000 wyświetleń" bo to nie zadziała.

Offline andbst

  • Użytkownik

# Lipiec 16, 2016, 00:18:58
@Kos zagrałem w grę Twoich znajomych. Przyjemna, na pewno nie gorsza niż Flappy Bird. Co nie zmienia faktu, że ma między 500 a 1000 pobrań, a więc sukces powiedzmy umiarkowany.

@Rakieta dużo napisałeś. I mimo, że w sumie jakiejś konkretnej porady w tym nie ma, to dałeś mi do myślenia. Po pierwsze, należy trafiać do graczy, nie do innych programistów ;-) Po drugie, chyba muszę zbadać jak gracze (ci bardziej "profesjonalni" i ci "niedzielni") trafiają na gry i co decyduje, że je pobierają.


Offline Magross

  • Użytkownik

# Wrzesień 20, 2016, 12:44:52
apki można promować w adwords