Autor Wątek: Plugin VST - Budowa, propozycje  (Przeczytany 1541 razy)

Offline komorra

  • Użytkownik
    • Blog naszego teamu (o grze Voxelfield)

# Listopad 01, 2015, 16:05:31
Mam takowy plugin, widoczny w załączniku, załączam go również tutaj (można potestować).

Link do demka muzycznego: https://www.youtube.com/watch?v=98_SRwzE6zQ
W trakcie odgrywania sekwencji, zmieniam po prostu parametry dostępne dla pluginu.

Pytanie moje jest następujące: Jak można rozbudować ten plugin, żeby możliwościami przypominał taki Sylenth1 (https://www.youtube.com/watch?v=0674CZ01IiU) albo Z3TA2 (https://www.youtube.com/watch?v=wfDhXgEIcW4) ?

Chodzi mi o już wyższy poziom abstrakcji, nie na poziomie sygnału, ale na poziomie połączeń poszczególnych bloków - czyli jak połaczyć ze sobą LFO, Filtry (jakie np.?), Oscylatory, VCA, Apregiator, efekty, jak można coś ciekawego uzyskać, żeby miało to ciekawy zestaw brzmień.

Znacie może jakieś przykłady schematów połączeń typowych syntezatorów VST? Albo jakiś tutorial (tylko nie podstawowy a bardziej advanced / na wyższym poziomie abstrakcji)?

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

  • +1
# Listopad 01, 2015, 17:08:32
Cytuj
Znacie może jakieś przykłady schematów połączeń typowych syntezatorów VST? Albo jakiś tutorial (tylko nie podstawowy a bardziej advanced / na wyższym poziomie abstrakcji)?
Typowy właśnie zrobiłeś. :) Brakuje Ci tylko dodatkowego ADSR na Cutoff od Mooga.

Za to na poziomie advanced, sporo informacji można znaleźć w necie. Przykładowo, artykuł o Massive, ale nie sądzę, byśmy w życiu wszystkie takie featury zakodowali.

Z rzeczy bardziej przyziemnych i fixed całkiem fajnie sprawdził mi się układ w moim syntezatorze do 4k. Próbki możliwości:
- https://www.youtube.com/watch?v=wIxgGYtgCbA
- https://www.youtube.com/watch?v=mhJy705g9Vk
- https://www.youtube.com/watch?v=RAMdZhQXMWc

Tutaj pojedynczy instrument to do 4 niezależnych oscylatorów z których każdy ma do wyboru szum, sinusa i piłę oraz parametry Volume, Transpose, Detune, Cutoff i Resonance (filtr typu bandpass regulowany przez Resonance od całkowitego all-passa do wąskiego peak potrafiącego zrobić gwizd z szumu). Każdy z pięciu parametrów ma własną niezależną dwupunktową envelopkę (start/nachylenie/koniec) i własny LFO (sinus o regulowanej szybkości i amplitudzie).

Całość ostatecznie wygląda tak: link


Cytuj
Chodzi mi o już wyższy poziom abstrakcji, nie na poziomie sygnału, ale na poziomie połączeń poszczególnych bloków - czyli jak połaczyć ze sobą LFO, Filtry (jakie np.?), Oscylatory, VCA, Apregiator, efekty, jak można coś ciekawego uzyskać, żeby miało to ciekawy zestaw brzmień.
Ja zacząłem niedawno coś tam dłubać przy nowym syntezatorze i zdecydowałem się na pełną swobodę połączeń (interfejs w stylu Massive). Mając na stałe połączone modulacje może być ciężko Ci uzyskać niektóre efekty.

A arpeggiator sobie daruj, podobnie jak echo i reverb w samej wtyczce, chyba że chcesz ją sprzedawać - to są efekty które włączają w presetach chyba wyłącznie po to, żeby się zareklamować brzmieniem, a które zawsze trzeba po zmianie presetu ręcznie wyłączać (może poza delay/reverb jeśli akurat potrzebujesz, nie żal ci CPU, a reverb jest naprawdę porządny). :)

Offline tengv

  • Użytkownik

  • +1
# Listopad 01, 2015, 17:29:25
Znacie może jakieś przykłady schematów połączeń typowych syntezatorów VST? Albo jakiś tutorial (tylko nie podstawowy a bardziej advanced / na wyższym poziomie abstrakcji)?

W Reaktorze można przeglądać bebechy syntezatorów.

Offline komorra

  • Użytkownik
    • Blog naszego teamu (o grze Voxelfield)

# Listopad 01, 2015, 17:51:19
@Krzysiek K: Ciekawy artykuł, właśnie o coś takiego mniej więcej mi chodziło. Spróbuję też pokombinować, jak mówisz ADSR na Mooga.

@tengv: Ciekawe. Może być to również przydatna porcja wiedzy.


Do głowy przyszły mi jeszcze trzy rzeczy:

1) pokombinować z samym szumem, tak filtrować go i "tentegować" żeby uzyskać jakieś ciekawe brzmienia.
2) pokombinować z bitmapami. Chodzi mi po głowie żeby każdy piksel bitmapy zawierał w sobie informację dla oscylatora (kolor piksela). Jakiś plugin był taki w FL, bodajże beepmap o ile pamiętam, bazujący na podobnej koncepcji.
3) pokombinować z "customizowalną" tablicą routingową.

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

  • +1
# Listopad 01, 2015, 18:31:06
Cytuj
@Krzysiek K: Ciekawy artykuł, właśnie o coś takiego mniej więcej mi chodziło. Spróbuję też pokombinować, jak mówisz ADSR na Mooga.
ADSR do filtrów to podstawa. A na dobrą sprawę sam Decay, bo najczęściej po prostu filtrem się jedzie w ten czy inny sposób o pewną wartość w dół (jadąc w górę brzmi jak kaczka). Oczywiście jeśli chcesz robić dubstepy, to to nie wystarczy.

Cytuj
1) pokombinować z samym szumem, tak filtrować go i "tentegować" żeby uzyskać jakieś ciekawe brzmienia.
Żeby w ogóle uzyskać konkretny ton to musisz go mocno przefiltrować, a wtedy ci wyjdzie najczęściej po prostu gwizd, bo zostanie tylko ton podstawowy z szumem w pewnym paśmie i zero harmonicznych. Można by próbować składać N filtrów by dodać te harmoniczne, ale tym sposobem wyjdzie brzmienie raczej organowe, bo harmonicznych będzie za mało (chyba że zrobisz naprawdę naprawdę dużo filtrów). Można by coś pomyśleć tu o filtrach grzebieniowych, ale one przepuszczają bardzo dużo pomiędzy pasmami i najprawdopodobniej wyjdzie więcej szumu niż tonu. Podsumowując - można się pobawić, ale nie wiązał bym z tym wielkich nadziei.

Cytuj
3) pokombinować z "customizowalną" tablicą routingową.
Myślę, że to najszybciej dało by wymierne efekty.