Autor Wątek: Tutoriale do OpenGL  (Przeczytany 1831 razy)

Offline ekicam2

  • Użytkownik

# Lipiec 18, 2015, 19:40:33
Cześć jakiś czas temu kupiłem Księge Eksperta OpenGL wydanie V slyszałem że wszyscy polecają tę książke i w sumie fajnie się to czyta aczkolwiek mało jest tam OpenGL'a :/ w chwili obecnej jestem na rozdziale 6 GLSL i w ogóle magia modern OpenGl'a się przede mną otwiera niestety, kody przykładowe z książki nie chcą się kompilować... Ogólnie zaczynają się robić niezłe jaja. W chwili obecnej jestem napakowany wiedzą której nie jestem w stanie przetestować... Zapomniałem powiedzieć że pracuję na linux'ie dystrybucja ubuntu i tutaj pojawia się pytanie czy jest jakiś łopatologicznie pisany tutorial OGL może być po ingliszowemu byle żebym zrozumiał co i jak, oraz czy jest ktoś zainteresowany zostać moim mentorem- przynajmniej chwilowo żeby mnie wprowadzić, z góry dzięki i miłego dnia ;)

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline P@tyS

  • Użytkownik
    • Patys coding

# Lipiec 18, 2015, 20:34:28
Ostatnio również się uczyłem opengl'a i używałem tego:
https://open.gl/
http://www.opengl-tutorial.org/beginners-tutorials/tutorial-1-opening-a-window/
Mam nadzieję że pomoże. W obu jest jak postawić to pod wybranym systemem.

Offline Xender

  • Użytkownik

# Lipiec 18, 2015, 23:01:18
Dorzucę swoje 3 grosze: zamiast GLEW można użyć generatora nagłówków lepiej przystosowanych pod konkretny program.

Takie generatory mogą np. wystawić tylko funkcje z danego profilu (core/compat) i zadanej wersji, wybranych rozszerzeń GL etc.
Mogą np. zamknąć całe API w namespace C++, czy wystawić wszystkie funkcje nie jako pointery, a jako funkcje inline, które wołają odpowiedni pointer (ten zabieg podobno czasem jest potrzebny, żeby podpowiadanie w niektórych edytorach/IDE poprawnie działało).

Z takich generatorów, używałem i mogę generalnie polecić glLoadGen (napisany w Lua): https://bitbucket.org/alfonse/glloadgen/wiki/Home. I jego autor zasiada też chyba w konsorcjum GL, więc jest niejaka "gwarancja", że ogarnia temat.
Dzisiaj znalazłem też flextGL, napisany w Pythonie, ale nie testowałem: https://github.com/ginkgo/flextGL.


GLM to też dobry pomysł - raczej lepszy, niż ta libka, która była dostarczana wraz z kodem do OpenGL Superbible 5.


BTW, jakbyś chciał pobawić się GL pod językami innymi, niż C/C++, to generalnie da się.
Są bindingi (lub większe frameworki bazujące na GL) do mnóstwa popularnych języków: Javy, C# itd.
Ja właśnie zacząłem bawić się Pythonowym Pyglet.

Framework wyższego poziomu lub libka do 2D (np. SFML, SDL2) w roli "czegoś do ogarniania kontekstu GL" pozwoli na np. w miarę łatwe renderowanie tekstu na framebufferze bez pisania kodu, który musi wyrenderować glify do tekstury, przerobić tekst na listę wierzchołków i texcoordów i wyrenderować to jak resztę geometrii na GPU.
Ja bym się raczej zniechęcił, gdybym musiał implementować taki renderer tekstu na gołym GL, tylko żeby wyświetlić np. licznik FPS...


P.S. Popracuj trochę proszę nad dzieleniem treści postów na akapity, oddzielone przeważnie pustą linią.
To sporo ułatwia czytanie.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 18, 2015, 23:11:31 wysłana przez Xender »

Offline laggyluk

  • Użytkownik
    • twitter

# Lipiec 19, 2015, 07:24:18

Offline MDW

  • Użytkownik
    • www.encore-games.com

  • +1
# Lipiec 19, 2015, 10:19:20
Ja bym się raczej zniechęcił, gdybym musiał implementować taki renderer tekstu na gołym GL, tylko żeby wyświetlić np. licznik FPS...
No tak ale przecież nie robisz tego przy każdym projekcie. Robisz to raz, zamykasz w zgrabnych klasach i używasz przez resztę życia. :)

Offline Xender

  • Użytkownik

  • +1
# Lipiec 19, 2015, 11:04:39
@up - Tylko, że próba zaimplementowania tego po raz pierwszy podczas czytania tutoriala i zastanawiania się, jak wyświetlić sześcian z podstawowymi shaderami nie brzmi obiecująco.

I tak pewnie trzeba by było przepisać potem, bo ciężko od siebie oczekiwać, że napisze się to dobrze na początku nauki GL.
Więc może lepiej użyć gotowca.

Jak jest się na etapie, że gotowiec nie wystarcza, to można napisać swoje, pewnie.

Offline ekicam2

  • Użytkownik

# Lipiec 19, 2015, 21:27:18
Dzięki wszystkim za pomoc!
Wrzucam dla potomnych:
https://www.youtube.com/channel/UCnlpv-hhcsAtEHKR2y2fW4Q tutoriale na temat grafiki, dźwięku i innych bajerów
https://www.youtube.com/channel/UCUkRj4qoT1bsWpE_C8lZYoQ tutorial OGL dla javy oraz ciekawy devlog z projektu mmorpg