Autor Wątek: Shadery. Zaawansowane programowanie w GLSL- Zapowiedź konkursu!  (Przeczytany 2163 razy)

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

  • +7
# Czerwiec 15, 2015, 13:04:31
http://warsztat.gd/news/1308/shadery_zaawansowane_programowanie_w_glsl-_zapowiedz_konkursu

Razem z Wydawnictwem Naukowe PWN mamy dla Was ciekawą akcję związaną z premierą książki "Shadery. Zaawansowane programowanie w GLSL" (Karol Sobiesiak, Piotr Sydow).

Książka ta jest z pewnością cenną pozycją dla osób zainteresowanych poznaniem OpenGL w najnowszej wersji - w dodatku dostępna jest w języku polskim! Zobaczmy, co do powiedzenia mają o niej jej autorzy:

Cytuj
Programowanie procesorów graficznych (GPU) staje się coraz popularniejsze. Dzieje się tak przede wszystkim z powodu dynamicznie rozwijającego się rynku gier i zapotrzebowania na deweloperów w tej dziedzinie, ale również z powodu dużych możliwości obliczeniowych dostarczanych przez te układy.

Shadery (programy wykonywane przez GPU) w ciągu kilku ostatnich lat znacząco się rozwinęły. Aktualnie w OpenGL 4.5 dostępnych jest ich sześć, co jest znacznym wzrostem w stosunku do dwóch, w nadal wszechobecnym, choć archaicznym już OpenGL 2.1. Są one wykorzystywane głównie do zadań związanych z odwzorowywaniem fizycznych własności świata w celu wyświetlania realistycznej grafiki trójwymiarowej, ale także coraz częściej do rozwiązywania bardziej ogólnych problemów natury matematycznej i algorytmicznej.

Książka zawiera wyczerpujący opis języka programowania shaderów GLSL w wersji 4.50. Stanowi niezbędnik dla każdego, kto zamierza szybko odnaleźć się w nowoczesnej grafice trójwymiarowej.

Dowiesz się

  •     Czym są shadery
  •       Jak wygląda architektura współczesnego GPU i jakie ma ona znaczenie od strony programistycznej
  •       Jak programować potok renderujący
  •       Na czym polega i jak działa teselacja
  •       Czym jest i jak programuje się shader obliczeniowy (ang. compute shader)

Aby przetestować swoją znajomość shaderów GLSL w praktyce, w najbliższych tygodniach na Warsztacie zorganizowana zostanie seria konkursów polegających na tworzeniu shaderów na określony temat. Użyjemy do tego celu serwisu Shadertoy. Każdy konkurs będzie polegał na stworzeniu w czasie kilku godzin shadera nawiązującego do podanego tematu. Można będzie użyć wszystkich możliwości języka GLSL, jak również wbudowanych funkcji Shadertoy takich jak przekazywanie czasu i pozycji myszki. Jedynym ograniczeniem poza tematem będzie wyłącznie dostępność tekstur - w każdym shaderze będzie można użyć wyłącznie tekstur podanych w konkursie (oraz jednej, wybranej przez siebie, tekstury szumu dostępnej w serwisie).

Pierwszy konkurs zostanie ogłoszony niebawem, a tworzenie shaderów można zacząć ćwiczyć już dziś! https://www.shadertoy.com/new

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

  • +3
# Czerwiec 15, 2015, 15:10:20
Nieźle się zapowiada. :) Skoro PWN w tym macza palce, to jakieś nagrody będą? ;)


Cytuj
Każdy konkurs będzie polegał na stworzeniu w czasie kilku godzin shadera nawiązującego do podanego tematu.
Ramy czasowe będą narzucone odgórnie? Jeśli tak, jest jakaś lista planowanych terminów, czy jak to będzie ustalone? Ludzie pracują, studiują, więc szkoda przegapić. :)

Online lethern

  • Użytkownik

  • +1
# Czerwiec 15, 2015, 15:34:16
(hmm, o ile nagroda "jakaś" za najlepszą wiedzę i umiejętności brzmi naturalnie, o tyle nagroda w postaci "masz doucz się" dla osoby o najlepszych umiejętnościach.. zawsze mnie zastanawia.. no ale co zrobić, nikt nie zabroni najlepszym dołączyć dla samego choćby wzięcia udziału ;p)

Offline Xender

  • Użytkownik

# Czerwiec 15, 2015, 15:43:27
Łał, polska książka o najnowszym GL?
I to nie będąca tłumaczeniem z angielskiego?

Fajnie.

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Czerwiec 15, 2015, 15:45:08
Pewne szczegóły zostaną jeszcze doprecyzowane, ale:
  • nagrodą za wygraną w edycji shaderowego konkursu jest książka "Shadery. Zaawansowane programowanie w GLSL"
  • edycje będą w różnych terminach, tak aby były dostępne dla większej ilości osób
  • jedna osoba może wygrać tylko jedną książkę
  • ale może wziąć udział w dowolnej ilości edycji, ponieważ na zakończenie całego konkursu podliczymy również wyniki łączne (i być może pojawi się tu jeszcze niespodzianka :))


Offline skowronkow

  • Użytkownik
    • skowronkow devsite

# Czerwiec 16, 2015, 00:03:28
najs move :)

Offline Paweł

  • Użytkownik

# Lipiec 15, 2015, 16:34:21
Czy mi się zdawało czy to compo miało być dzisiaj?

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Lipiec 15, 2015, 16:38:04
Compo startuje o 18:00.

Offline Kyroaku

  • Użytkownik

# Lipiec 16, 2015, 20:08:33
Ale mnie zrobiliscie :D
Patrze na terminy compo:
Sroda, czwartek, piatek, sobota
Ok. 4 dni kodzenia, ale cos slabo zaznaczylisce, ze to co 8 dni jest c( :