Autor Wątek: BPG przyszłość gier i internetu?  (Przeczytany 3711 razy)

Offline timus

• Użytkownik

• +6
# Maj 04, 2015, 17:11:47
BPG (Better Portable Graphics) to format grafiki stratnej i bezstratnej o wysokim stopniu kompresji który ma być następca jpeg(jak dla mnie to również idealny następca png). Kilka ważniejszych jego cech:
  • Znacznie mniejsze pliki niż jpeg przy zbliżonej jakości
  • Wsparcie kanału alpha(przeźroczystość)
  • Wsparcie animacji
  • Możliwość osadzenia metadanych np. EXIF
  • Dzięki obecności dekodera w JS, już teraz jest obsługiwany przez większość przeglądarek
  • open-source
  • oparty na kompresorze video HEVC

Posiada jednakże jeden bardzo duży problem, HEVC jest opatentowany w USA, nie jestem prawnikiem ale wydaje mi się, że może to być spora przeszkoda.

Przykłady:

Więcej informacji i szczegółowy na stronie libbpg.org.

Co o tym formacie sądzicie? Czy nadaje się na następce JPEG? Czy nadaje się do użycia w grach? Czy ktoś obeznany z prawem może powiedzieć coś na temat problemu z patentem?

Offline Mr. Spam

• Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Krzysiek K.

• Redaktor
    • DevKK.net

• +6
# Maj 04, 2015, 19:11:37
Czy nadaje się do użycia w grach?
A co ma format pliku do gier? Nie sądzę, żeby kiedykolwiek karty graficzne pozwalały na trzymanie tekstur skompresowanych jako BPG, więc co najwyżej zmniejszy to samą paczkę z grą, ale na samo działanie nie wpłynie kompletnie.

Offline koirat

• Użytkownik

• +2
# Maj 04, 2015, 21:30:21
Animacja może się przydać.

Offline Xion

• Redaktor
    • xion.log

• +2
# Maj 04, 2015, 22:40:49
Hah, przeczytałem ten wątek jako "BGP, przyszłość Internetu" i myślę sobie "Jaka przyszłość? Przecież na BGP Internet działa od dekad!" :) Następnym razem dodaj, że chodzi o grafikę w grach i Internecie.

A co do samego BPG, to zamiast porównań z formatem z zeszłego stulecia, chętniej bym zobaczył, jak się sprawuje w starciu z wynalazkami bliższymi teraźniejszości, jak WebP.

Offline aphity

• Użytkownik