Autor Wątek: Narzędzie do robienia prostych modeli  (Przeczytany 3790 razy)

Offline Xirdus

  • Redaktor

# Październik 03, 2014, 18:56:35
Szukam jakiegoś programu do grafiki 3D. Chcę, żeby był w miarę prosty w obsłudze dla kogoś kto nigdy nie modelował (czyli Blender odpada w przedbiegach). Modele jakie chcę robić są bardzo proste: płaskie wielokąty wklęsłe potraktowane narzędziem extrude, coś jak to:

Na przedniej i tylnej ścianie byłoby po jednym obrazku. Do tego proste animacje na kościach.

Próbowałem Blendera, Wings3D i Art Of Illusion i w żadnym nie udało mi się osiągnąć tego czego chciałem. Mógłby ktoś polecić jakiś inny program?

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

  • +4
# Październik 03, 2014, 19:05:44
Mimo wszystko polecam Blendera - mi przy trzecim podejściu udało się w końcu przebić przez podstawowy tutorial, a teraz jego znajomość przydaje się bardzo.

Offline Xirdus

  • Redaktor

# Październik 03, 2014, 19:23:49
Mimo wszystko polecam Blendera - mi przy trzecim podejściu udało się w końcu przebić przez podstawowy tutorial, a teraz jego znajomość przydaje się bardzo.
Trzecie podejście miałem godzinę temu - i dalej nic nie potrafię zrobić. Znasz może jakiś tutorial, gdzie krok po kroku tłumaczą jak zrobić oteksturowaną bryłę? Ja szukałem i nie mogłem znaleźć żadnego, który jest od kompletnych podstaw ORAZ nie zaczyna od omawiania wszystkich pięciuset funkcji.

Offline JasonVoorhees

  • Użytkownik
    • FotoGry

# Październik 03, 2014, 19:33:26
Tytuł wątku nie powinien brzmieć "Narzędzie do robienia prostych modeli", tylko "Proste narzędzie do robienia modeli" :)

Teksturowanie żaden problem. Robisz sobie jeden obszar typ UV/Image Editor, w trybie edycji zaznaczasz na modelu fejsy, które chcesz teksturować, wciskasz U, wybierasz typ mapowania, i w UV Editorze wybierasz obrazek, który chcesz nałożyć na te fejsy, tam też zmieniasz kształt, w zależności jak chcesz teksturować obiekt. Jeszcze w edycji materiału musisz w Options zaznaczyć "Face Textures". Spotkałem się z grafikiem, który trochę inaczej nakładał tekstury, żeby były widoczne na renderach Blendera. Ale za to nie były one wtedy nałożone w silniku graficznym i trzeba było tylko zaznaczyc to "Face Textures".
« Ostatnia zmiana: Październik 03, 2014, 19:39:54 wysłana przez JasonVoorhees »

Offline Meic

  • Użytkownik

  • +1
# Październik 03, 2014, 19:37:29
Jak chcesz możesz rzucić okiem na pdf, które zrobiłem jak sam ogarniałem podstawy blendera http://thelostfable.nspace.pl/Blender/ . Zaznaczam, że było to dawno temu i na własny użytek ale może do czegoś się przyda :P...

Offline karaluch666

  • Użytkownik
    • Moje folio

# Październik 03, 2014, 19:53:33
W 3d studio max możesz sobie narysować wzór splajnami i dać mu extrude. Animacje na kościach i tekstury też możesz łatwo dodawać. Podejrzewam, że w blenderze i modo też jest takie coś.

Offline koirat

  • Użytkownik

  • +1
# Październik 03, 2014, 20:22:16
Powtarzając za Krzyśkiem.K powiem krótko, przebolej tego blendera nie będziesz żałował.
Polecam różne filmiki na Youtube które pokazują jak robić teksturowanie. Naprawdę otworzyły moje oczy.

Kiedyś robiłem tak że wstawiałem UV Layout na obrazek, przenosiłem to do gimp-a i tam po tym malowałem, potraficie sobie państwo wyobrazić tą gehennę ;)

Offline Kitsune

  • Użytkownik

# Październik 03, 2014, 20:24:17
Zobacz SketchUp. Kiedyś się tym bawiłem (dużo starszą wersją), podstawy można było ogarnąć w kilka minut. Bardzo prosty program. Oczywiście możliwościami nie dorówna takim kombajnom jak Blender czy 3ds Max.
« Ostatnia zmiana: Październik 03, 2014, 20:30:10 wysłana przez Kitsune »

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Październik 03, 2014, 20:56:15
Cytuj
Trzecie podejście miałem godzinę temu - i dalej nic nie potrafię zrobić.
No ja nie twierdzę, że po trzecim podejściu coś potrafiłem. No, może postawić sferę i ją przesunąć. Ale próbuj dalej. :)

Cytuj
Ja szukałem i nie mogłem znaleźć żadnego, który jest od kompletnych podstaw ORAZ nie zaczyna od omawiania wszystkich pięciuset funkcji.
To poszukaj takiego, który tłumaczy interfejs i podstawową obsługę.

Cytuj
Znasz może jakiś tutorial, gdzie krok po kroku tłumaczą jak zrobić oteksturowaną bryłę?
Zacznij od podstaw, a nie od środka. :)

Offline koirat

  • Użytkownik

# Październik 03, 2014, 21:03:13
Aha i jeszcze jedno, na początku staraj się nie używać za dużo skrótów.

Hint: pod spacją masz fajną kontrolkę do wyszukiwania funkcji.

Offline laggyluk

  • Użytkownik
    • twitter

# Październik 03, 2014, 22:21:04
najbardziej user-friendly narzędzie z jakim miałem do czynienia to sculptris ale nie ma tych wszystkich ficzerów

Offline Incorrect

  • Użytkownik
    • TrollWitchGames

  • +6
# Październik 03, 2014, 22:41:56
Dodaj obrazek, menu po prawej:



Stwórz punkt, i naciskając E dodawaj nowe punkty wokół obrazka, na końcu połącz pierwszy i ostatni punkt naciskając F (Obrys Gotowy). Zaznacz wszystko i naciśnij F, płaszczyzna gotowa.



Zaznacz wszystko, naciśnij E i ogranicz współrzędne wyciągania do jednej osi wciskając Y,Z lub X, ja wcisnąłem Y by model wyciągnął się po tej osi.



Jeśli chcesz na ściance dodać obrazek, zaznacz ją i naciśnij U, wybierz Project from view by idealnie odwzorować kształt UV i wyeksportuj UV, przerób w Gimpie i dodaj jako teksturę




Offline Xirdus

  • Redaktor

# Październik 04, 2014, 00:15:14
Dzięki, świetny tutorial! Że ci się chciało... :)

Chociaż utknąłem w momencie łączenia punktów w krawędzie - wciskam E i F na różne sposoby i nic się nie dzieje, nie mogę też znaleźć w żadnym menu czegokolwiek co w nazwie ma "edge"... Ale do tego wrócę jutro. I tak jest 1000% progress jeśli chodzi o opanowanie Blendera.

Offline Incorrect

  • Użytkownik
    • TrollWitchGames

# Październik 04, 2014, 01:16:50
Zajęło mi to 5 minut :), naucz się podstaw, tutoriali masz multum.

http://www.youtube.com/watch?v=e9Vo1n4Nyag

http://polskikursblendera.pl/
« Ostatnia zmiana: Październik 04, 2014, 02:03:43 wysłana przez Incorrect »

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Październik 04, 2014, 02:07:58
Cytuj
Chociaż utknąłem w momencie łączenia punktów w krawędzie - wciskam E i F na różne sposoby i nic się nie dzieje, nie mogę też znaleźć w żadnym menu czegokolwiek co w nazwie ma "edge"...
Ano z "discoverability" wielu funkcji w Blenderze jest strasznie słabo. Sam pamiętam, jak jedną podstawową dla mnie rzecz znalazłem dopiero w źródłach, jak już byłem na tyle zdeterminowany by je ściągnąć, skompilować i samemu to dopisać. :)

Cytuj
Zajęło mi to 5 minut :), naucz się podstaw, tutoriali masz multum.
No właśnie tak to wygląda, jak ktoś już jest z Blenderem oswojony. Wiele rzeczy robi się podświadomie nawet o tym nie myśląc, a dla kogoś nieobeznanego jest to kompletnie nieintuicyjne i wymaga konkretnego wytłumaczenia.
Chociażby stwierdzenia "dodaj obrazek", "stwórz punkt", "zaznacz wszystko", "zaznacz", czy "wyeksportuj UV" są dla początkującego totalną magią.