Autor Wątek: Coloniae - klon Anno 1602  (Przeczytany 4269 razy)

Offline Khrone

  • Użytkownik

  • +6
# Sierpień 30, 2014, 01:01:26
Hej,

Od jakiegoś czasu rozwijam klona uroczej gry mojego dzieciństwa - Anno 1602. Zakładam że uda mi się mniej więcej (niektórych algorytmów nie ma opisanych / nie pamiętam ich tak dobrze) odtworzyć całą mechanikę rozgrywki i ubrać w oryginalną grafikę. To naprawdę dużo roboty - Anno samych grafik ma ponad 25000 (!!!, tak, tysięcy :D).

Projekt na Warsztat.gd

Aktualnie cała ekonomia wyspy (produkcja rawu przez fermy/farmy/kopalnie, zamiana rawu na towary w warsztatach) oraz system mieszkańców (zadowolenie, przyrost naturalny (i śmierć głodowa), system levelowania grup społecznych (Pionerów, Kupców itd.)) już są dostępne. Zanim zacząłem wprowadzać oryginalne grafiki można było nawet budować budynki, co powodowało że w grę już można grać :D Brakuje statków, większego niż 1 mała wyspa świata, zakładania nowych kolonii, przeciwników, piratów, kupców NPC, tubylców, urodzajności wysp itd.

Od strony technicznej całość jest pisana w JavaScript (testuje przy tym jak się sprawdza RequireJS), wyświetlam w canvasie. GUI (którego jeszcze za dużo nie ma :P) pisane w HTML i CSS, od strony JS dane updateuje framework AngularJS. Grać będzie można więc przez przeglądarkę. Myślę że w pewnym momencie (prawdopodobnie przy pierwszej alphie) wrzucę kod na githuba niniejszym sprawiając że projekt będzie open-source. Bo czemu nie? :)

Jednak mam do was pytanie: czy stworzenie własnego, autorskiego GUI będzie gwałtem na takim klonie (czy wymagane jest trzymanie się kurczowo starego, oryginalnego GUI)? Problem z oryginalną grafiką GUI jest taki, że jest dostosowana tylko pod rozdzielczość 1024x768. Co oznacza że w przeglądarce gdzie są różne rozmiary ekranów nie będzie to fajnie wyglądało (i trzeba będzie dodać jakiś stary ekran komputera jako obramowanie :D). Dodatkowo, szczerze mówiąc, o ile grafika budynków, ludzi, statków są po prostu miłe dla oka - GUI odstrasza wyglądem, też z powodu "nikt tak już GUI nie robi". W remakeach Dune II nikogo specjalnie nie denerwuje wprowadzenie możliwości zaznaczania wielu jednostek jednocześnie czy zmiany w orygialnym GUI przy wyborze budynków itd.

No i w ogóle: co myślicie o projekcie? :)
« Ostatnia zmiana: Sierpień 30, 2014, 01:23:39 wysłana przez Khrone »

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Liosan

  • Moderator

# Sierpień 30, 2014, 01:14:36
To było zdecydowanie najlepsze Anno :) Ostatnie odsłony... pozostawię bez komentarza.

GUI to jest rzecz która w najnowszych klonach powinna być zmieniana - przynajmniej ja tak uważam. Bo stare GUI odstrasza, nawet nie tyle brzydotą co topornością i niewygodą. Przez te parę lat wymyślono mnóstwo nowych, dobrych rozwiązań - trzeba je wykorzystywać :) Zwłaszcza jeśli gra ma być na przeglądarkę - powinna obsługiwać np. płynną zmianę rozdzielczości okna.

Liosan

Offline Xion

  • Redaktor
    • xion.log

# Sierpień 30, 2014, 06:08:06
Cytuj
Problem z oryginalną grafiką GUI jest taki, że jest dostosowana tylko pod rozdzielczość 1024x768.
Prawdziwy problem z oryginalną grafiką jest taki, że nie masz do niej praw. :) Dlatego tak czy siak będziesz potrzebował czegoś własnego, więc lepiej żeby było dostosowane do dzisiejszych czasów. Dodatkowo w grach tego typu dobre GUI to podstawa, bo gracz spędza w nim dużo (większość?) czasu.

Nie wspomniałeś jeszcze, czy chcesz to GUI rysować i obsługiwać całkowicie sam (co notabene może być zagadnieniem o porównywalnym rozmiarze co reszta gry), czy używać elementów DOM. W tym drugim przypadku proponuję np. spróbować jakoś klimatycznie ostylować Bootstrapa.

Offline Khrone

  • Użytkownik

# Sierpień 30, 2014, 10:54:54
Prawdziwy problem z oryginalną grafiką jest taki, że nie masz do niej praw. :)
Myślę że nikt z właścicieli praw nie będzie mnie o to ścigać po tylu latach, nie? Bo w chwili gdy wszyscy wiedzą że to po prostu klon Anno 1602 a nie autorska strategia z grafiką z Anno to wszystko jest ok.

Nie wspomniałeś jeszcze, czy chcesz to GUI rysować i obsługiwać całkowicie sam (co notabene może być zagadnieniem o porównywalnym rozmiarze co reszta gry), czy używać elementów DOM. W tym drugim przypadku proponuję np. spróbować jakoś klimatycznie ostylować Bootstrapa.
GUI (którego jeszcze za dużo nie ma :P) pisane w HTML i CSS, od strony JS dane updateuje framework AngularJS.
Więc generalnie GUI opieram na DOM. Z Bootstrapem dużo zabawy, ale ma tą zaletę że interfejs będzie spójny. Pomyślę, na razie celem jest żeby jakieś było, dopiero później by było ładne :)

Offline beermaster

  • Użytkownik

  • +1
# Sierpień 31, 2014, 17:17:51
Cytuj
Myślę że nikt z właścicieli praw nie będzie mnie o to ścigać po tylu latach, nie? Bo w chwili gdy wszyscy wiedzą że to po prostu klon Anno 1602 a nie autorska strategia z grafiką z Anno to wszystko jest ok.

To żart, prawda ?

Offline Khrone

  • Użytkownik

# Wrzesień 01, 2014, 12:56:50
To żart, prawda ?
Nierozumiem.

W chwili gdy projekt:
- jest niekomercyjny
- pisany tylko by się czegoś nauczyć
- nie udaje że grafiki są własne, otwarcie mówi "grafika nie jest moja, pełne prawa ma (miał) Sunflowers"

To czy ktoś ma jakiś problem że użyję te grafiki? Nagle tak wielka firma jak Ubisoft (kupił Sunflowers i prawa do gier) zacznie mnie ścigać bo użyłem grafik sprzed 16 lat, nikomu przy tym nie szkodząc? Zauważ że ja wiem że nie mam do nich prawa, nie przyznaję sobie, jeden mail od Ubisoftu i grafiki nie ma.

Offline Boski

  • Użytkownik

# Wrzesień 01, 2014, 13:40:48
Cytuj
- jest niekomercyjny
To nic nie zmienia, w takim wypadku darmowe gry rżnęły by grafiki z wysoko-budżetowych produkcji.
Cytuj
- nie udaje że grafiki są własne, otwarcie mówi "grafika nie jest moja, pełne prawa ma (miał) Sunflowers"
To też nic nie zmienia. To tak, jak powiedzieć "Podj*bałem samsunga note, jestem jego posiadaczem, ale właścicielem jest Marek".
Cytuj
- pisany tylko by się czegoś nauczyć
Wiem, że istnieje jakiś zapis, o możliwości 'naginania' prawa autorskiego/majątkowego, w wypadku gdy jest to pomoc edukacyjna czy coś. Ale to bardziej na zasadzie: Robie film pokazowy dla uczniów gimnazjum o reakcjach chemicznych, a w tle wrzucam czyjąś muzykę, do której nie mam żadnych praw.
( (art. 29 ust. 1 ustawy) - a z drugiej strony uderza (art. 29 ust. 2), info z wiki więc czy pewne - nie wiem)
Cytuj
nikomu przy tym nie szkodząc?
Pamiętaj, duże firmy bywają bezlitosne, ale..

Cytuj
Nagle tak wielka firma jak Ubisoft (kupił Sunflowers i prawa do gier) zacznie mnie ścigać
Myślę, że nie. Tylko należy nazywać sprawy po imieniu - grafiki są kradzione. Bardzo podoba mi się Twój projekt, tak jak podobało mi się stare anno. Trzymam kciuki, i nie przejmował bym się prawami do grafik.

// A jeszcze tak z ciekawostek prawnych:
"nawet od użycia dzieł, które nie są objęte ochroną autorskich praw majątkowych, należy odprowadzać od 5 do 8% wpływów brutto ze sprzedaży ich egzemplarzy na odpowiedni dla danego pola eksploatacji fundusz promocji twórczości". Polska : )

Offline jelcynek

  • Użytkownik

# Wrzesień 01, 2014, 15:08:43
Zrób tak jak robią to przy swoistej maści portach. Wypuszczaj binarke bez assetów i ewentualnie mrugnij do użytkowników oczkiem w postaci "nieoficjalnej" instrukcji jak/skąd dołączyć grafiki z Anno. Moralnie i prawnie będzie chyba czysto.

Co do moralnej strony to w przypadku takiego projektu poważnie nie widzę nic złego w kradzieży grafik do amatorskiego projektu. Kiedyś na grupach dyskusyjnych związanych z grami abandonware była zasada, że gra co ma 5 lat jest uznawana za abandonware i jeśli gry nie można kupić to, że się wyraże "moralnie usprawiedliwione" (moralność ustalona przez członków grupy dyskusyjnej)  jest spiracenie gry. Teraz to się zbytnio nie aplikuję bo wiele firm zwietrzyło łatwy hajs i odgrzewają raz po razie stare tytuły, na co sam zresztą daję się nabierać i kupuję te kotlety bo przecież to klasyka! Chociaż wydawanie gry ze scummvm'em zaembedowanym to troszkę bezczelność, ale i tak płacę (o głupi ja!).

Offline Xirdus

  • Redaktor

# Wrzesień 01, 2014, 15:14:53
@jelcynek, w dzisiejszych czasach niemal każda gra jest sprzedawana dalej, w tej czy innej formie - np. Wolf3D, kiedyś abandonware, teraz na Steamie jest za 5 euro(?).

Offline Khrone

  • Użytkownik

# Wrzesień 03, 2014, 01:48:43
No więc nakradłem więcej grafik ( :P ) i wsadziłem je do projektu. Myślę że zaczyna to wyglądać :). Jestem zadowolony z obecnego wyglądu. Jednak widać że jest on monotomny - np. grafik wybrzeża jest w Anno kilka rodzajów, ja zaimportowałem tylko 1. Nie ma możliwości obracania budynków. No i dalej brak dedykowanego GUI budowy/wyburzania (obecnie to lista rozwijana widoczna po prawej stronie). Jest jeszcze parę rzeczy do zrobienia w samym systemie wysp (np. pojemność magazynów - aktualne są nieskończenie wielkie, w anno tak nie było; brakuje co najmniej 2ch budynków - kto zgadnie jakich? ;> itd.) i rozwój GUI (np. klikanie w budynek pokazuje informację o tym co budynek robi (jakiś popup?) czy bardziej naturalne i intuicyjne budowanie budynków).

Offline Khrone

  • Użytkownik

# Październik 02, 2014, 00:34:55
By pograć wystarczy wejść na stronę: http://khronedev.github.io/ (UWAGA: może zająć chwilę by gra się załadowała). Projekt jest open-source, kod można zobaczyć pod adresem https://github.com/khronedev/coloniae.

Wszelkie uwagi dot. kodu mile widziane :) Niestety nie zdążyłem poprawić paru rzeczy, wielu rzeczy nie zdążyłem skończyć... ale w coś pograć można :) Klikajcie, dotykajcie, testujcie jak działa, starałem się pomimo braku czasu by to jednak jakoś fajnie działało.

"Nie działa" -> sprawdź co wypisuje w konsoli przeglądarki ("prawy przycisk myszy -> inspect element -> console" w chrome). Taki feedback też bardzo potrzebny :) Nie testowałem na innych przeglądarkach niż Chrome.
« Ostatnia zmiana: Październik 02, 2014, 00:39:46 wysłana przez Khrone »