Autor Wątek: Modele 3D w grze 2D i licencja  (Przeczytany 4981 razy)

Offline glaz

  • Użytkownik

# Sierpień 28, 2014, 18:49:14
Witam.

Pytanie które mnie nurtuje jest następujące. Jest sobie taka strona http://tf3dm.com/ - znajdziemy na niej masę ciekawych modeli 3D. Przy każdym (albo nie każdym, a ja po prostu miałem szczęście tylko na takie trafiać) znajdujemy informację "Personal use only License".

Co to w praktyce oznacza dla mnie, kiedy moim sprytnym planem było pobranie takiego modelu, odpalenie Blendera, odpowiednie ustawienie kamery, "pstryknięcie foty" z interesującej mnie perspektywy, a następnie obróbka renderu paintem i gimpem, a na koniec wrzucenie takiej grafiki do mojej gry?

Czy owa licencja oznacza, że jeżeli chciałbym gdzieś grę upublicznić, to nie mogę wykorzystać materiałów z tamtej strony wcale?

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Xirdus

  • Redaktor

# Sierpień 28, 2014, 19:42:58
Problem w tym, że nigdzie nie ma tekstu licencji. "Personal use" jest na tyle nieścisłym terminem, że teoretycznie możesz złamać licencję wrzucając filmik na Youtube'a. Ja bym się trzymał od tej strony z daleka.

Offline beermaster

  • Użytkownik

# Sierpień 28, 2014, 22:08:43
Sorry że się wtrącę ...ale jaka to musi byc licencja że moge z danym rysunkiem/muzyczką/modelem robić co tylko chcę za darmo (oprócz przypisania sobie autorstwa oczywiście) ?

Offline Halajo

  • Użytkownik

# Sierpień 28, 2014, 22:23:54
WTFPL ?

Offline TukanHan

  • Użytkownik

# Sierpień 28, 2014, 22:34:20
Public domain (CC0)

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Sierpień 28, 2014, 22:41:56
Public domain (CC0)
Poza PD, CC0 i WTFPL przychodzi do głowy MIT, BSD, ZLIB i CC-BY.

Offline zx81 (taxi_dr...

  • Użytkownik
    • Something Beautiful team

# Sierpień 29, 2014, 01:46:08
Moim skromnym zdaniem mozesz robic z nich 2d ile wlezie. Autor porobil modele 3d i tyle. Zaraz sie okaze ze trzeba aresztowac wszystkich malarzy -kopistow, bo kopiuja czyjes dzielo.  Ty tworzysz swoje 2d i tyle. Co tworzysz swoje, jest Twoje- proste. Inaczej to ujmujac... ide na rynek glowny i rysuje sukiennice -moge? Pewnie ze moge, zwlaszcza ze one sa 3d, a ja rysuje na papierze w 2d.

Offline timus

  • Użytkownik

# Sierpień 29, 2014, 01:52:22
@up
Idąc dalej tym tokiem myślenia doszedłem do pytania czy jeżeli napisze softwarowy renderer i przy jego pomocy wyrenderuje obraz to czym mam do tego obrazu prawa autorskie? A może prawa należą do programu? A możne do właściciela komputera?
« Ostatnia zmiana: Sierpień 29, 2014, 01:54:01 wysłana przez timus »

Offline Xirdus

  • Redaktor

# Sierpień 29, 2014, 10:17:51
Zaraz sie okaze ze trzeba aresztowac wszystkich malarzy -kopistow, bo kopiuja czyjes dzielo.
Właściwie to kopiowanie obrazu bez zezwolenia autora jest nielegalne - tak samo jak piracenie muzyki (tj. można po 70 latach od śmierci autora).

Co do tego jakiej licencji szukać, może być dowolna licencja która pozwala tobie na to co chcesz zrobić - trzeba zwyczajnie ją przeczytać. Problem z TF3DM polega na tym, że nie podaje tekstu licencji, na którą się zgadzasz (TRWTF).
« Ostatnia zmiana: Sierpień 29, 2014, 10:20:07 wysłana przez Xirdus »

Offline kubera

  • Użytkownik
    • Prywatna strona

# Sierpień 29, 2014, 19:22:51
Jest jeszcze jedna możliwość-powołanie się na źródło.

Offline walkinguer

  • Użytkownik

# Sierpień 30, 2014, 12:00:31
Bez przesady panowie. Szanujmy cudzą pracę.

Jasne, że kopiowanie czegokolwiek to łamanie praw autorskich. Nawet naszkicowanie twarzy aktora bez jego pozwolenia i sprzedaż na koszulkach, jest złamaniem jego praw - mimo, że wiele osób tak robi..

Tu już nie chodzi o to, czy sięgnie mnie prawo, czy nie. Jeśli ktoś jest na tyle życzliwy i udostępnił ci swój model, ale nie chciał, żebyś się na tym wzbogacił i napisał np. For personal use only, to Ty wchodzisz, ściągasz, pakujesz do swojej gry i w świat? Wszyscy tak robicie?

Jeszcze inna sprawa, że opublikowanie gry, a zarobek na niej to co innego, ale tego nie trzeba tłumaczyć. Jeśli ktoś użyłby mojego modelu w darmowym projekcie i napisał skąd go wziął, to bym się cieszył.

Natomiast co do głównego wątku. Jak najbardziej można tak robić, ale taka praca nie kończy się na "obróbce" renderu. Użyj go jako Reference Image, narysuj na nim własną postać, o własnych kolorach, najlepiej w wektorze (na forum jest tutorial) i będziesz w 100% legalny i dumny z siebie.

Sam rysując coś do gry korzystam z gotowych zdjęć czy nawet klipów na youtube, jeśli tworzę animację.

Nie zawsze trzeba iść na łatwiznę. Czasami warto się postarać, a wysiłek i poświęcony czas zwrócą nam się w przyszłości.

Offline beermaster

  • Użytkownik

# Sierpień 30, 2014, 13:11:09
Czyli twórcy 99,9% gier powinni siedzieć za sugerowanie sie innymi tytułami przy tworzeniu swoich. To przecież jest kopiowanie pomysłów.

Offline Xirdus

  • Redaktor

# Sierpień 30, 2014, 13:54:21
Czyli twórcy 99,9% gier powinni siedzieć za sugerowanie sie innymi tytułami przy tworzeniu swoich. To przecież jest kopiowanie pomysłów.
Sugerowanie się, a kopiowanie żywcem to co innego.

Offline ArekBal

  • Użytkownik

# Sierpień 30, 2014, 14:29:10
Public domain a creative commons to co innego

Offline deadeye

  • Użytkownik

  • +2
# Sierpień 30, 2014, 16:22:32
To przecież jest kopiowanie pomysłów.
Pomysły nie są chronione prawem autorskim (ani żadnym innym), tylko realizacja tych pomysłów. Więc np koncept działania jakiegoś mechanizmu może być kopiowany legalnie, ale już jego implementacja w grze nie.