Autor Wątek: Mniej popularne, ale ciekawe języki programowania  (Przeczytany 17056 razy)

Offline Karol

  • Użytkownik

# Sierpień 07, 2014, 21:04:36
FPC i Lazarus to nie są żadne triale, tylko klony wypuszczone na GPL.
Wiem, wiem, zabrakło tam magicznej emotki ";)". Ale jeżeli chodzi o funkcjonalność IDE to Lazarus jest daleko w tyle, stąd moja wzmianka o "trialu".

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Xion

  • Moderator
    • xion.log

# Sierpień 08, 2014, 06:53:15
@Xender: Podpisuję się pod twoim postem obyczterema kończynami... z wyjątkiem tego kawałka, w którym twierdzisz że wg mnie shell ma "bugi". Tym bardziej to dziwne, że potem to jeszcze parafrazujesz w bardziej zbliżony do rzeczywistości sposób ;P

Cytuj
Niestety Xenderowi brakuje dystansu do niektórych żartów i jakikolwiek naskok na *nix'a traktuje jako personalną obrazę :U
Dla jednych to brak dystansu, a dla innych konieczny powiew świeżego powietrza, poruszający nieco zasiedziałą tutaj windowsowo-microsoftową monokulturę.

Cytuj
A `git notes' znasz?
Wow! Ciekawe czy dałoby się na tym zbudować np. system do code review.

Cytuj
Co do tematu to bardzo ciekawy, a mało znany jest Delphi/Objective Pascal, (...)
Heheh, co za ironia losu. Jeszcze jakieś 7-9+ lat temu, Delphi był zupełnie poważnym kandydatem jeśli chodzi o kodowanie gier w DX/OGL. Gdzieś na Warsztacie nawet walał się gigantyczny wątek pt. "C++ vs Delphi", i sporo wypowiedzi w nim było przychylnych temu drugiemu. A teraz? Konferencje nt. Delphi odwołują, bo jeden uczestnik się rozchoruje, a drugi stwierdza, że sam nie pojedzie ;)

Offline Karol

  • Użytkownik

  • +4
# Sierpień 08, 2014, 12:08:02
Heheh, co za ironia losu. Jeszcze jakieś 7-9+ lat temu, Delphi był zupełnie poważnym kandydatem jeśli chodzi o kodowanie gier w DX/OGL. Gdzieś na Warsztacie nawet walał się gigantyczny wątek pt. "C++ vs Delphi", i sporo wypowiedzi w nim było przychylnych temu drugiemu. A teraz? Konferencje nt. Delphi odwołują, bo jeden uczestnik się rozchoruje, a drugi stwierdza, że sam nie pojedzie ;)
Stało się tak, bo wycofano wersje personal z obiegu (darmowe, ale tylko dla użytku non-profit), wycofano także Turbo Delphi, które miało swoje ograniczenia funkcjonalne, ale pozwalało na wykorzystanie komercyjne (to było coś wielkiego), a to wszystko stało się kiedy Embarcadero przejęło CodeGear. Tym ruchem zablokowali napływ nowych użytkowników i strzelili sobie w stopę. Delphi jako IDE było super, edytor GUI był nowatorski, a Microsoft zwęszył na tym deal i zakosili głównego twórcę do pracy nad C#.

Wszystko co dobre kiedyś się kończy - opłakuję to tak samo jak brak kolejnych sezonów Firefly :(.

Offline koirat

  • Użytkownik

# Sierpień 08, 2014, 13:43:06
+1 za Firefly ;)

Offline zx81 (taxi_dr...

  • Użytkownik
    • Something Beautiful team

# Sierpień 11, 2014, 13:37:04
Napewno zaslugujacym na uwage na forum o tworzeniu gier jest GML czyli jezyk ktory wiele wybacza, co jest super wygodne do prototypowania.
Z jednej strony swietny jezyk dla rozpoczynajacych przygode z tworzeniem gier, z drugiej strony jednak by zamienic prototyp w gotowa gre wymaga wczesniejszego obycia z programowaniem. 
GML jest ostatnio intensywnie rozwijany.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 11, 2014, 13:40:16 wysłana przez zx81 (taxi_driver) »

Offline Xender

  • Użytkownik

  • +1
# Sierpień 11, 2014, 19:15:59
@up - Chodzi Ci o Game Maker, tak? Bo Języków o nazwie o skrócie GML jest co najmniej kilka.

No dobra, a czy ten język ma jakąkolwiek implementację, nie będącą własnościowym oprogramowaniem działającym wyłącznie na Windows (kompletny vendor lock-in), w dodatku ze złośliwymi dodatkami1?

Bo jeśli nie, to LOLNOPE.

1. Ok, złośliwe dodatki zostały usunięte z powodu zniszczeń, jakich dokonały - ale czy nauczyło to czegokolwiek twórców, czy może znów popełnią podobną głupotę?

Offline zx81 (taxi_dr...

  • Użytkownik
    • Something Beautiful team

# Sierpień 11, 2014, 20:56:19
Tak, mowiac o jezyku GML mialem na mysli game maker language.
Nic nie wiem o tym czy tworcow cos czegos nauczylo bo po prostu tym sie nie interesuje. Tak samo zreszta jak nie interesuje mnie zycie Andersa Hejlsberga czy czego nauczylo zycie pana Bjarne Stroustrupa.
Co do tego ostatniego( czyli pana Bjarne Stroustrupa) moge tylko nawiazac ze jezeli ktos dobrze czuje sie w c++ to napewno odnajdzie sie w gml.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 11, 2014, 21:02:48 wysłana przez zx81 (taxi_driver) »

Offline Xender

  • Użytkownik

# Sierpień 11, 2014, 21:16:36
Uspokój pogrubianie tekstu, niczemu tu nie służy. Podkreślasz GML już 4 raz, a C++ jest tu dobrze znany.

Ja tam bym się porządnie zastanowił, zanim miałbym odpalić program, który zepsuje mi wczytywane pliki, ale skoro Cię to nie interesuje, to polecam Darik's Boot and Nuke, ot takie fajne, zobacz sobie, najlepiej odpal od razu <ironia>. :3

Offline zx81 (taxi_dr...

  • Użytkownik
    • Something Beautiful team

# Sierpień 11, 2014, 21:26:36
Jestes nielogiczny. Raz napisales ze zlosliwe dodatki zostaly usuniete, a pozniej ze "Ja tam bym się porządnie zastanowił, zanim miałbym odpalić program, który zepsuje mi wczytywane pliki"
Pogrubionym tekstem pisze tylko nazwy jezykow tak dla czytelnosci w tym watku. Jezeli Ci to przeszkadza, to juz tego robic nie bede.
To ze c++ jest tutaj znany to tak jak wspomnialem napewno pomoze w poznawaniu gml'a. Natomiast brak logicznego myslenia zabije nawet najprostszy program napisany w basic'u ^^

Offline Xender

  • Użytkownik

# Sierpień 11, 2014, 21:35:54
Tak, ten konkretnie DRM został usunięty.
Nie, nie wiadomo, czy nie ma tam podobnych dodatków, ani czy autor nie doda ich wraz z aktualizacją.

Dlatego podejście autora (to, czy nauczył się, że szkodliwe dodatki to zły pomysł) ma znaczenie.

A póki *jedyną* implementacją GML jako języka jest GM, własnościowe oprogramowanie działające pod własnościowym systemem operacyjnym, to ciężko nawet traktować to poważnie.

Offline zx81 (taxi_dr...

  • Użytkownik
    • Something Beautiful team

# Sierpień 11, 2014, 22:31:57
Jesli chcialbym szukac dziury w calym, to zaraz bym Ci wytknal ze gml dziala nie tylko w GM ale rownie dobrze sprawuje sie pod GMS.
Piszac tu post napisalem o gml jako o ciekawym i malo znanym jezyku, a Ty zaraz zaczales rozszerzac moja wypowiedz takze na srodowisko.
Twoje argumenty o tym ze nikt Ci nie moze zagwarantowac ze kolejne aktualizacje beda pozbawione bledow sa z dupy wziete. Pokaz mi kto Ci takich gwarancji udziela.
Jezeli juz wspomniales o calym srodowisku gm osobiscie nie znam zadnej firmy ani nie slyszalem o zadnej firmie z gd pracujacej na gm ale..
Wlasnie "ale" uwazam ze to sie szybko zmieni***. Trzeba tylko zdjac odium latki jaka przylgnela do gm.
W Polsce bedzie to pewnie szczegolnie trudne, ze wzgledu na specyficznych ludzi skupionych wokol polskiego :) forum. Po prostu wstyd jest sie przyznac w czym gra byla robiona. Wiem o tym dobrze ze tak jest, zreszta widzialem juz posty tutaj na forum o "specyficznych" uzytkownikach tej strony- wiec problem jest znany.
*** dlaczego pisze ze szybko sie to zmieni? to tylko takie moje gdybanie, ale jezyk i srodowisko bardzo szybko sie rozwija i to rozwija w naprawde dobrym kierunku. Nic nie stoi na przeszkodzie by studio indie testowalo pomysly wlasnie na gm?  Znasz Xender jakies "przeciw"? bo plusow( dodatnich) jest sporo :)
Dla tego wlasnie( o czym juz wspomnialem) uwazam ze GML powinien znalezc sie w watku o ciekawych jezycha programowania ze umozliwia latwe i bezbolesne przesiadniecie sie programisty z jednego stanowiska na drugie i szybkie sprototypowanie gry.
Co do przyszlosci, ze tak sobie pofantazjuje obecna nazwa to game maker lub game maker studio czyli takie niepowazne narzedzie do tworzenia gier. Jednak obecnie rozwija sie i rosnie wraz ze swoimi uzytkownikami. Zmiana nazwy + ludzie ktorzy na nim wyrosli =zaowocuje pewnie pierwszymi studiami gier... no ale ja tylko chcialem wspomniec o gml'u a nie rozpisywac sie :)

Offline Xender

  • Użytkownik

  • +1
# Sierpień 11, 2014, 22:42:26
Twoje argumenty o tym ze nikt Ci nie moze zagwarantowac ze kolejne aktualizacje beda pozbawione bledow sa z dupy wziete. Pokaz mi kto Ci takich gwarancji udziela.
Nie błędów, tylko malware. Błędy popełniamy wszyscy, bugi są wszędzie, ale wsadzenie kawałka kodu, która uszkadza użytkownikowi pliki to nie żaden błąd, tylko celowe, złośliwe działanie.
Wymierzone było w użytkowników pirackich kopii, ale jak widać odbiło się rykoszetem. Jak ogromna większość DRM.
A gdyby nie usunięto go kilka tygodni później, to znów, jak w ogromnej większości DRM, crack usuwałbym również ten "feature".

I nie kto, tylko co - fakt, że istnieje implementacja danego języka dostępna na licencji wolnego oprogramowania. Istnienie takiej implementacji niemalże gwarantuje, że jeśli twórcy / głównemu maintainerowi coś odwali, to społeczność użytkowników przejmie sprawy we własne ręce i zrobi fork.

Problem z tym językiem jest taki, że o ile mi wiadomoo, istnieje tylko jedna, własnościowa implementacja.
Czy istnieje chociaż formalna specyfikacja języka?

Jeśli nie, to nie można mówić o GML w oderwaniu od GM, bo są zbyt ściśle ze sobą związane.

Offline Xirdus

  • Redaktor

# Sierpień 11, 2014, 22:45:28
Jesli chcialbym szukac dziury w calym, to zaraz bym Ci wytknal ze gml dziala nie tylko w GM ale rownie dobrze sprawuje sie pod GMS.
A to nie to samo?

W Polsce bedzie to pewnie szczegolnie trudne, ze wzgledu na specyficznych ludzi skupionych wokol polskiego :) forum.
Nie gadaj. Mentalność forumowiczów na przestrzeni lat się zmieniła. Bardzo pomogły w tym Unity i UDK.

A tak w ogóle - dlaczego uważasz że GML jest fajny? Jakieś niespotykane bajery składniowe? Unikalne ficzery? Obiektowość "done right (for once)"? Konkrety proszę.

Offline zx81 (taxi_dr...

  • Użytkownik
    • Something Beautiful team

# Sierpień 11, 2014, 23:11:13
Nie gadaj. Mentalność forumowiczów na przestrzeni lat się zmieniła. Bardzo pomogły w tym Unity i UDK.
Mentalnosc forumowiczow warsztat.gd jest calkiem fajna, co do reszty sie nie wypowiem zeby nie prowokowac off-topu.
Wspomnialem juz o tym kilka razy. Zaleta gml jest pozliwosc szybkiego wyprobowania swojego pomyslu. Pozniej mozna sie spokojnie przesiac na unity lub w pocie czola zmagac sie z gml'em w ktorym to co jest ulatwieniem na poczatku ( np: jeden typ zmiennych***) staje sie za chwile kula u nogi.
Jednak obstaje za tym ze w gml'u szybciej zrobisz prototyp niz w innym srodowisku/jezyku.

« Ostatnia zmiana: Sierpień 11, 2014, 23:13:06 wysłana przez zx81 (taxi_driver) »

Offline Xirdus

  • Redaktor

  • +1
# Sierpień 12, 2014, 00:54:19
Zaleta gml jest pozliwosc szybkiego wyprobowania swojego pomyslu.
Zaletą GML czy Game Makera w ogóle?

Jednak obstaje za tym ze w gml'u szybciej zrobisz prototyp niz w innym srodowisku/jezyku.
Ja czekam na konkurencję w postaci Ptakopyska :)