Autor Wątek: Technologie 3D na stronach internetowych  (Przeczytany 3181 razy)

Offline scalarvector

  • Użytkownik

# Luty 08, 2006, 14:08:45
Od pewnego czasu śledzę technologie 3D. Większość z nich powstaje głownie po to aby wykorzystać moce obliczeniowe procesrów kart grafiki i po to aby napisac jakąś grę.

Załóżmy że chcę zrobić galerię mebli. W większości przypadków klientowi zaproponuje się zrobienie zdjęć i ustawienie tych zdjeć na stronie WWW.
 
W innym przypadku zaproponuje się każdy model mebla odobno tak że użytkownik może go ogladać obracajać nim.

Ciekawym wyzwaniem będzie osadzenie tych mebli w jakimś pomieszczeniu gdzie użytkownik mógłby poczuć się jak w grze np przesuwać krzesło, widzieć cienie, połyski.

Taka technologia powinna być w miarę prosta w zrozumieniu dla koderów (używać znanej składni) modelarzy (stosować dośc popularne formaty) i korzystać z otwartego kodu różnych bibliotek.

Jakie warunki musi spełniać ta technologia aby wg was stała sie popularna, biorać pod uwagę że szybkośc ściągania nie ma znaczenia, ona będzie wzrastać  i coraz wiecej ludzi będzie miało sprzęt z kartą grafiki zgodną z DirectX 9 

Pozdrawiam
Michał


 


Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline W0jciechZ

  • Użytkownik
    • WOJZAB Computers

# Luty 08, 2006, 16:48:43
Na stronie aazero interactive mają taką galerię gdzie można wszystko obracać. Zobacz.

Offline Hans

  • Użytkownik

# Luty 08, 2006, 17:00:51
yo

zanim pomyślisz że to jakaś niezgłębiona dziedzina czekająca aż ktoś się za to weźmie to polecam ostatnie wyniki golden polygon'a ( http://www.goldenpolygon.org/ )

dość dużo tego (choć dziwnym zbiegiem okoliczności "wygrali" sponsorzy nagród)

Offline scalarvector

  • Użytkownik

# Luty 08, 2006, 17:56:49
No znam ten konkurs tylko zastanawiam się nad tym czy ktoś pokusił się o zreferowanie możliwosci jakie dają te technologie. Bo ja ich naliczyłem bardzo dużo coś ok 15.

Trzymajac się wymogów jakie powyzej postawiłem:
- 1 pomieszczenie z oknami przez które wpada światło i przedmioty dają cień
- 1 stół (nie da się przesuwać)
- na stole jest szklany dzbanek
- 4 krzesła (dają się przesuwać)
- meble dają połysk
- użytkownik może poruszać się po pokoju i przesuwać krzesła
 
Jaką techologię proponawaliścieby i orientacyjny koszt wykonania?

Michał
 

 

Offline Hadrian W.

  • Użytkownik
    • Homepage

# Luty 08, 2006, 18:48:55
Zgodna z DirectX 9? Cos sugerujesz? Po pierwsze raczej nie na konkretnym api :P

Offline scalarvector

  • Użytkownik

# Luty 08, 2006, 19:16:10
Zgodna z DirectX 9? Cos sugerujesz? Po pierwsze raczej nie na konkretnym api :P

Czy byś mnie zrozumiał gdybym napisał że karty mogą obsługiwać profil vertex i pixel shader 2?

Czy jest technologia 3D oferująca wykorzystanie shaderów na stronach internetowych?

Może i karta obsługiwać OpenGL (jezeli ta technologia 3d dla stron internetowych ma tego wymagać)

Pozdrawiam
Michał

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Luty 08, 2006, 21:19:54
Cytuj
Czy byś mnie zrozumiał gdybym napisał że karty mogą obsługiwać profil vertex i pixel shader 2?
Wsparcie dla DirectX 9 nie oznacza od razu, że karta ma mieć vs2.0/ps2.0. Pełne wsparcie dla DirectX 9 może mieć chyba każda karta potrafiąca renderować trójkąty. :)

Cytuj
Czy jest technologia 3D oferująca wykorzystanie shaderów na stronach internetowych?
Jest - ActiveX. :P Pozatym, weź pod uwagę, że większość użytkowników internetu posiada "zwykłe" komputery z kartą nie przekraczającą możliwościami GeForce 2 (ew. jakiś wbudowany Intel).

bies

  • Gość
# Luty 08, 2006, 21:27:48

Offline scalarvector

  • Użytkownik

# Luty 08, 2006, 22:30:05
Można też użyć appletów Javy [1] i JGL. [2]

Jak wyżej wspominałem potrzebuję jakiegoś gotowej technologii której by wspierała fizykę tj. przesuwanie krzeseł.  Te aplety pochodzą z 2001 roku. Ale teraz mamy 2006 rok i chcę skorzystać z dobrodziejstwa postępu technologicznego (szybsze karty graficzne z GPU).

Myślę że trzeba czasami myśleć jak programiści gier - wypuścimy grę o dużych wymaganiach sprzętowych, to nic że teraz większośc nie będzie teraz mogła oglądać, za rok dwa coraz więcej ludzi będzie dysponowała coraz lepszymi komputerami ( bo co jaki okres wymieniacie komputery na nowsze modele - co dwa lata?)

Pozdrawiam
Michał 



Offline scalarvector

  • Użytkownik

# Luty 08, 2006, 22:50:14
Cytuj
Czy byś mnie zrozumiał gdybym napisał że karty mogą obsługiwać profil vertex i pixel shader 2?
Wsparcie dla DirectX 9 nie oznacza od razu, że karta ma mieć vs2.0/ps2.0. Pełne wsparcie dla DirectX 9 może mieć chyba każda karta potrafiąca renderować trójkąty. :)

Myslę że to nie jest żaden problem.  Obsługa shaderów powinna być niezależna w technologii 3D. Wystarczy napisać plik HLSL czy Cg badz kod asemblerowy pod kątem możliwości danego sprzetu i obsługiwanych przez niego profili. Nie każda karta graficzna może obsługiwać HAL DirectaX9 (muszą być spełnione pewne warunki)

Cytuj
Czy jest technologia 3D oferująca wykorzystanie shaderów na stronach internetowych?
Jest - ActiveX. :P Pozatym, weź pod uwagę, że większość użytkowników internetu posiada "zwykłe" komputery z kartą nie przekraczającą możliwościami GeForce 2 (ew. jakiś wbudowany Intel).

Tutaj chodzi o to żeby strona WWW funkcjonowała przez dłuższy czas w przyszłości. To czy ta technologia 3D przetrwa to dla mnie nie ma znaczenia - bo i tak plugin do niej będzie do ściagnięcia ze strony WWW.
Przyzwyczaiłem się do tego że jedne technologie 3D rozwijają się a inne upadają (np. Adobe Atmoshpere)
Zauważyłem że większośc uzytkowników korzysta z Windowsa XP więc wybór ActiveX czy Pluginów do FF jest jak najbardziej zalecany.   Tutaj chodzi o to żeby porozmawiać o tym jaką technologię wybrać a potem "wycenić" to

Pozdrawiam
Michał

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Luty 09, 2006, 03:45:01
Cytuj
Wystarczy napisać plik HLSL czy Cg badz kod asemblerowy pod kątem możliwości danego sprzetu i obsługiwanych przez niego profili. Nie każda karta graficzna może obsługiwać HAL DirectaX9 (muszą być spełnione pewne warunki)
Nie wiem, jakie to są warunki, ale nie są to z pewnością zbyt wygórowane wymagania, bo Voodoo3, Rage i S3 Virge się łapią. System właściwości urządzenia w Direct3D 9 jest na tyle rozbudowany, że karta może praktycznie nic nie obsługiwać, a być zgodną z DirectX 9 - po prostu zgłasza przez Direct3D 9 co potrafi, a czego nie.

Poza tym, jak pisałem wcześniej, większość użytkowników Internetu ma karty nie wspierające żadnych profili (GeForce 2, wbudowane Intele) - po prostu fixed pipeline i tyle. :)