Autor Wątek: Grafika Wektorowa - Tutorial  (Przeczytany 8763 razy)

Offline ByerN

  • Użytkownik

  • +8
# Październik 25, 2013, 22:08:49
    Witajcie!
    Jestem w trakcie robienia małego tutorialu, który ma za zadanie ukazanie metodyki działania przy tworzeniu obiektów do gry w grafice wektorowej. Edytorem który wykorzystuję jest dobrze wszystkim znany program Inkscape. Nie jestem grafikiem, tylko programistą. Dlatego też, kieruję tutorial do twórców gier którzy chcą wynieść poziom graficzny swoich dzieł z poziomu Paint'a. Jeżeli mi się udało, to wam też. :) Kurs ma formę filmów video na youtube. Opis merytoryczny zawarty jest w napisach, dlatego warto je włączyć.  Polecam także uruchomić film w jakości HD.

    Celem tutorialu jest ukazanie:
    • Podstawowych technik projektowania obiektu wektorowego
    • Funkcji programu Inkscape
    • Podstawowej wiedzy na temat grafiki wektorowej
      • Troszkę teorii
      • Opis zalet i wad
      • Porównanie z grafiką rastrową
    • Przekazanie informacji na temat podstaw cieniowania
    • Rozmaitych sztuczek stosowanych przeze mnie
    • Zastosowania grafiki wektorowej w praktyce
      • Parsowanie postaci dla swobody wprowadzania dynamicznych zmian z poziomu kodu
      • Animacja postaci w oparciu o proste funkcje matematyczne
    • Odpowiedzi na pytanie: "Dlaczego warto się za to brać?"
    Chcę uwiecznić go dla potomności. Dlatego postanowiłem założyć o nim osobny temat na forum. Nie wiem czy komuś się to przyda. Jeżeli tak, to będzie mi bardzo miło, jeżeli nie- no to trudno. :)

    Linki to kolejnych części tutorialu:


    Animacja:

    Dodatki:


    Jeszcze bardziej dodatki:


    Logotypy:
    Oczywiście, to nie są wszystkie części. Jestem w trakcie tworzenia kolejnych. Będę na bieżąco aktualizował listę gdy tylko dojdzie nowy epizod. Nie wiem czy wybrałem dobry dział na ten temat, dlatego jeżeli się pomyliłem to proszę o sprostowanie. :)

    Wątek na warsztacie:
    http://warsztat.gd/projects/Warsztat_Wujka_ByerNa
    Mój profil na warsztacie: (Można tam obejrzeć jak moja grafika się sprawdza w praktyce)
    http://warsztat.gd/user/ByerN
    Będę wdzięczny za wszelkie uwagi, komentarze i krytykę. Mam nadzieję, że tutorial okaże się przydatny. :)[/list]
    « Ostatnia zmiana: Czerwiec 21, 2014, 19:57:22 wysłana przez ByerN »

    Offline Mr. Spam

    • Miłośnik przetworów mięsnych

    Offline Nsuidara

    • Użytkownik
      • Site

    # Listopad 01, 2013, 23:43:01
    Zasadniczo mi bardziej przydała by się wiedza jak tworzyć animacje...
    tzn. widziałem rysowanie kratka po kratce lub składanka z elementów :P

    Offline Xender

    • Użytkownik

    # Listopad 01, 2013, 23:58:42
    @up - Klatka po klatce to co najwyżej do pixelartu. "Wektorowość czasowa" animacji ma nawet większe znaczenie, niż "wektorowość przestrzenna" grafiki.

    Oczywiście bezpośrednim przeniesieniem idei grafiki wektorowej na dziedzinę czasu będzie animacja szkieletowa. Jest trochę programów do niej w 2D, osobiście widziałem w akcji Spine, wyglądało to nieźle (niestety płatny $kilkadziesiąt).

    Offline Fladimir Miel...

    • Użytkownik

    # Listopad 02, 2013, 01:01:26
    Świetnie :) Zabieram się za oglądanie. Już od dawna chciałem sobie porobić grafikę i póki co wychodzi mi z mizernym skutkiem. Ale może dzięki Tobie coś w tej kwestii się poprawi. Cieszę się :)

    Offline MDW

    • Użytkownik
      • www.encore-games.com

    # Listopad 02, 2013, 02:57:39
    Inkscape wkurza mnie dwoma szczegółami:
    • Nie można sobie przesuwać w dowolny punkt układu współrzędnych (tak żeby ustawić punkt 0,0 w dowolnym miejscu obrazka).
    • Nie da się ustawic obrysu (stroke) na: outside, inside lub center. Jest zawsze center.

    To pierwsze da się jeszcze jakoś przeżyć. No ale to drugie doprowadza mnie do szału, bo robienie różnych obejść na to jest trochę męczące i sprawia, że obiekt nie jest potem tak wygodnie edytowalny jak w innych tego typu programach. No ale jak to zwykle bywa - na darmowy soft nie można narzekać. :)

    Offline ByerN

    • Użytkownik

    # Listopad 02, 2013, 03:09:04
    Dla każdego coś miłego. :) Będzie i animacja. Najpierw muszę pokazać jak stworzyć obiekt który będzie animowany. Metod animacji jest trochę, warto wybrać najlepszą do naszych zastosowań i możliwości. Pokażę kilka prostych w implementacji metod na końcu.

    Prosiłbym też osoby które znają się na grafice wektorowej bardziej niż ja, o wytknięcie ewentualnych błędów. Chcę by tutorial służył ludziom, a nie podbijaniu ego twórcy. :)

    ad. 1. Ten punkt układu współrzędnych jak się kiedyś orientowałem to wielka bolączka inkscape'a. Idzie się przyzwyczaić. :)
    ad. 2. No trudno. Twórcy wolą się trzymać unifikacji, a format svg nie wspiera atrybutu offsetu dla konturu. Tak jak wspomniałeś, na darmowy soft nie można narzekać. :P

    Jest update. Kolejna część tutoriala. Tym razem rysujemy ręce z uwzględnieniem dalszego etapu animacji. Miłego oglądania. :) Idę spać. Dobranoc.

    « Ostatnia zmiana: Listopad 02, 2013, 04:27:45 wysłana przez ByerN »

    Offline ByerN

    • Użytkownik

    # Listopad 14, 2013, 16:46:45
    Dodałem update. Zapraszam do oglądania. :)

    Offline Likassono

    • Użytkownik

    # Grudzień 07, 2013, 17:39:29
    Mi filmiki bardzo się podobają, ale z chęcią zobaczył bym jakieś grafiki Top view :)

    Offline ByerN

    • Użytkownik

    # Grudzień 14, 2013, 17:12:34
    Top view? Co np.? :)

    Offline Estivo

    • Użytkownik
      • Blog

    # Grudzień 14, 2013, 19:25:34
    Chyba chodzi o rzut top down. Sam jestem zainteresowany ;)

    Offline ByerN

    • Użytkownik

    # Grudzień 15, 2013, 18:48:17
    Wiem, że o to chodzi. xD Tylko co konkretnie was interesuje. Rzut z góry z reguły jest bardzo prosty. O wiele łatwiejszy niż z boku do przedstawienia. Nie wiem co miałbym narysować. :)

    Offline Estivo

    • Użytkownik
      • Blog

    # Grudzień 15, 2013, 21:46:08
    najlepiej kolesia z karabinem :D a najlepiej z kilkoma karabinami, kilka samochodów, smietniki i inne rzeczy do shootera top-down ;p

    Offline walkinguer

    • Użytkownik

    # Grudzień 26, 2013, 14:52:27
    Ja bym chciał. Ale nie z grafiki wektorowej.

    Pokaż nam jak rysować takie koncepty. Jak masz szkic prędzej czy później zrobisz postać. Ale największym problemem dla nas wszystkich jest chyba rysowanie szkiców.

    Właśnie się przymierzam do jakiejś prostej gierki 2D i zaprojektowanie postaci to będzie dla mnie tak naprawde największy problem :D

    No chyba że to nie twoje szkice. :(

    Offline ByerN

    • Użytkownik

    # Grudzień 26, 2013, 15:14:43
    Moje. Co to by była za zabawa gdybym używał czyjeś szkice. :P
     
    Na dniach zrobię coś o tym i wrzucę razem z top down. Aktualnie jestem trochę zabiegany.

    Offline DarkEngineer

    • Użytkownik

    # Grudzień 26, 2013, 15:23:09
    Inkscape to jeden z tych programów, w których przyjemnie się rysuję