Autor Wątek: Why cisza?  (Przeczytany 1255 razy)

Offline mechaniczny_s...

  • Użytkownik

  • +3
# Wrzesień 20, 2013, 00:47:07
Dobra ej z góry zaznaczam, że użytkownicy ze stażem krótszym niż dwa lata mnie nie zrozumieją (i nie patrzcie na czas mojej rejestracji, bo siedzę na forum od 2007).

Dlaczego tak tu kurcze cicho na tym forum?

Bywają dni, że powstają 2-3 posty. Nowe projekty pojawiają się raz na parę tygodni. Pomysły jeszcze rzadziej (O_o). Gdyby nie WSoC to byłby jeden projekt miesięcznie. Compo? Ostatnie było 9 miesięcy temu, było okołoświąteczne i wzięło udział tylko 5 osób (kiedy w świąteczne kiedyś brało udział po 15 osób...).

Jak to jest, że kilka lat temu forum (i portal) tętniło życiem, pojawiały się dziesiątki gier, pomysłów, świetne silniki, było ponad 20 blogów naprawdę ciekawych osób skupionych wokół Warsztatu. Jak to jest, że teraz tak nie ma, mimo że nastąpił ZŁOTY okres dla wszystkich twórców gier, bo teraz można po prostu zacząć utrzymywać się z gier bez silników pisanych godzinami - w rynku mobilnym wystarczy dobry pomysł i trochę szczęścia. Kurcze, przecież te 6 lat temu pisano tutaj gry oparte o genialne pomysły, ale gry były tekstowe / w 2D / ze słabą grafiką 3D i przez to rozchodziły się po kościach jako freeware znany tylko na Warsztacie, a dzisiaj te same gry na Androidzie albo iPhonie robiłyby furrorę.

Gdzie się podziali wszyscy twórcy?
Pozakładali rodziny, zmienili pracę, mniej czasu na kompa?
Może porozchodzili się do firm gamedev, odwalają 8 godzin i już nie pasjonują się tematem po godzinach?

Dorośliśmy i nikt nie przyszedł w "nasze" miejsce?
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 20, 2013, 00:54:39 wysłana przez mechaniczny_schód »

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Antek

  • Użytkownik
    • blog

# Wrzesień 20, 2013, 02:24:52
pewnie robią gry, niestety na warsztacie nadal utrzymuje się hejt skierowany na wszelkiej maści gejmmejkery, za dużo ludzi, którzy so far nie ukończyli żadnej gry i uważają, że c++ to droga dla prawdziwych mężcznyzn, a wszystko inne dla dzieci.

also dla prawdziwych (?) twórców są jakieś tajne fora z tego co wiem, dla nas mniej elitarnych pozostaje fejsbukowa grupa
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 20, 2013, 02:29:03 wysłana przez Antek »

Offline Xion

  • Redaktor
    • xion.log

# Wrzesień 20, 2013, 02:33:33
Cytuj
Bywają dni, że powstają 2-3 posty.
Ostatnio był weekend WGK, więc siłą rzeczy forum na chwilę się zatrzymało.

Cytuj
(...) nastąpił ZŁOTY okres dla wszystkich twórców gier, bo teraz można po prostu zacząć utrzymywać się z gier bez silników pisanych godzinami (...)
No właśnie - a przecież to "silniki pisane godzinami" (godzinami? latami!) to była, jest i chyba zawsze będzie sól tego forum :)

Cytuj
Dorośliśmy i nikt nie przyszedł w "nasze" miejsce?
Płaczących, że "Warsztat umiera" były już tuziny i pewnie będzie ich w przyszłości jeszcze więcej. Nostalgia to potężne złudzenie poznawcze.

Offline mechaniczny_s...

  • Użytkownik

  • +1
# Wrzesień 20, 2013, 09:14:44
nadal utrzymuje się hejt skierowany na wszelkiej maści gejmmejkery
Był od zawsze i w niczym nie przeszkadzał, nie w tym rzecz na pewno.

Płaczących, że "Warsztat umiera" były już tuziny i pewnie będzie ich w przyszłości jeszcze więcej. Nostalgia to potężne złudzenie poznawcze.
Nie no k**wa, o czym ty mówisz chłopie?
Specjalnie dla ciebie i twojej ignorancji wyklikałem kilkaset tematów, żeby sprawdzić kiedy są założone i pokazać ci to na liczbach.

Okres styczeń-czerwiec 2013 dał nam:
- 41 projektów
- 10 pomysłów
- 1 Compo

Okres styczeń-czerwiec 2008 dał nam:
- 72 projekty
- 28 pomysłów
- 5 Compo

Więc nie mów, że to nostalgia, bo jeśli ktoś tu ma złudzenia poznawcze to ty je masz.

Szkoda, że nie mam dostępu do statystyk typu "ile postów w danym miesiącu", bo jak dzisiaj tematy projektów mają zazwyczaj po kilka postów, tak wtedy większość się rozciągała na kilka stron po 15 postów.

Swoją drogą zabawnie się czyta tematy pomysłów, które np. były kopią słowo w słowo pomysłu na minecrafta (który wyszedł na świat dopiero rok później) i niektórzy eksperci pisali mu, że "ten pomysł to syf i nikt w to nie będzie chciał grać" :)
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 20, 2013, 09:16:49 wysłana przez mechaniczny_schód »

Offline Xion

  • Redaktor
    • xion.log

  • +1
# Wrzesień 20, 2013, 09:50:52
Cytuj
(...) wyklikałem kilkaset tematów, żeby sprawdzić kiedy są założone i pokazać ci to na liczbach.
Świetnie, że podałeś na poparcie swoich tez jakieś, no wiesz, dane.

Cytuj
Więc nie mów, że to nostalgia, bo jeśli ktoś tu ma złudzenia poznawcze to ty je masz.
Zapewne, i to mnóstwo. Lubię jednak twierdzić, że domaganie się dowodów na poparcie argumentów, które przytaczają inni uczestnicy dyskusji nie jest jednym z nim. Być może jest to, jak stwierdziłeś, ignorancja; ja wolę raczej określenie "zdrowy sceptycyzm".

Cytuj
Swoją drogą zabawnie się czyta tematy pomysłów, które np. były kopią słowo w słowo pomysłu na minecrafta (który wyszedł na świat dopiero rok później) i niektórzy eksperci pisali mu, że "ten pomysł to syf i nikt w to nie będzie chciał grać" :)
I mieli rację. Pomysły są tanie i właściwie bez znaczenia, bo 99.9% sukcesu to realizacja + szczęście. Dla przykładu: iPhone nie był pierwszym smartfonem; Facebook nie był pierwszą siecią społecznościową; Google nie był pierwszą wyszukiwarką.

Offline mechaniczny_s...

  • Użytkownik

  • +1
# Wrzesień 20, 2013, 11:23:52
Być może jest to, jak stwierdziłeś, ignorancja; ja wolę raczej określenie "zdrowy sceptycyzm".
Carl Sagan przewraca się w grobie. Sceptyk sprawdza źródła i dopiero osądza. Ignorant od razu osądza (np. że to tylko nostalgia), a jak już dostanie źródła to nic sobie z tego nie robi (np. dalej brnie w szczegóły, zamiast chociaż się zastanowić dlaczego Warsztat wysycha). Dobry byłby tu cytat "you miss the whole thing". Pozdrawiam gorąco ;).

Offline dynax

  • Użytkownik

  • +5
# Wrzesień 20, 2013, 11:54:08
Kiedyś jak ludzie mieli problem to pisali tutaj. Teraz mogą poszukać rozwiązania na takim Stack Overflow.

Offline Xion

  • Redaktor
    • xion.log

# Wrzesień 20, 2013, 12:22:26
Cytuj
Sceptyk sprawdza źródła i dopiero osądza. Ignorant od razu osądza (...)
Ty przedstawiasz hipotezę, więc na tobie spoczywa ciężar argumentacji. Chciałem ci o tym przypomnieć, jednocześnie dając do zrozumienia, że podobnych twierdzeń było tu już trochę, więc każde kolejne naturalnie traktuje się z nieufnością - co nie znaczy, że jest automatycznie bezpodstawne.
Prosta analogia: kolejny z rzędu wątek spod znaku "chcę napisać MMO" spowoduje co najwyżej ziewnięcie. Jeśli jednak takiego wyzwania podjęłyby się osoby o znanych osiągnięciach i doświadczeniu (np. Dab, Krzysiek K. albo Reg) i przedstawiły na początek coś więcej niż sam tylko Standardowy Pomysł nr 6221, to z pewnością spotkałyby się z o wiele bardziej entuzjastycznym przyjęciem.

Ponieważ zebrałeś i przedstawiłeś statystyki, to cel swój osiągnąłem, chociaż nie bez kilku obelg jakie poleciały w moją stronę. Cóż, przeżyję.

Cytuj
(...) zamiast chociaż się zastanowić dlaczego Warsztat wysycha
Zacząłbym od zastanowienia się, jak zmieniła się branża IT w ogóle, oraz Internet, między 2008 a 2013 rokiem. dynax częściowo poruszył ten temat.

Offline Liosan

  • Redaktor

  • +2
# Wrzesień 20, 2013, 12:34:53
Osobiście zauważyłem, że od kiedy jest nowa, lepsza odsłona serwisu (warsztat.gd), to całkiem sporo aktywności jest tam i tylko tam. Niektóre projekty (ani ich autorzy) nie pojawiają się na forum w ogóle. I nie mówię tylko o Złośliwcu :)

Zacząłbym od zastanowienia się, jak zmieniła się branża IT w ogóle, oraz Internet, między 2008 a 2013 rokiem. dynax częściowo poruszył ten temat.
Forum tigsource żyje i ma się całkiem nieźle, ergo ciągle istnieją fora o tworzeniu gier ;)

Szkoda, że nie mam dostępu do statystyk typu "ile postów w danym miesiącu", bo jak dzisiaj tematy projektów mają zazwyczaj po kilka postów, tak wtedy większość się rozciągała na kilka stron po 15 postów.
http://forum.warsztat.gd/index.php?action=stats

Liosan
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 20, 2013, 12:39:38 wysłana przez Liosan »

Offline mechaniczny_s...

  • Użytkownik

# Wrzesień 20, 2013, 12:41:53
Kiedyś jak ludzie mieli problem to pisali tutaj. Teraz mogą poszukać rozwiązania na takim Stack Overflow.
Problemy problemami, projektów o połowę mniej jest.

Ponieważ zebrałeś i przedstawiłeś statystyki, to cel swój osiągnąłem, chociaż nie bez kilku obelg jakie poleciały w moją stronę. Cóż, przeżyję.
Przepraszam jeżeli odebrałeś to za obelgi. Nic osobistego, mam alergię na pustą krytykę w necie.

http://forum.warsztat.gd/index.php?action=stats
Wow i po co liczyłem, tam wszystko widać jak na dłoni :)

Hm, w takim razie w jaki sposób internet się zmienił między 2008, a 2013 rokiem? Ciężko w ogóle mi zacząć od jakiegoś punktu.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 20, 2013, 12:43:26 wysłana przez mechaniczny_schód »

Offline Estivo

  • Użytkownik
    • Blog

  • +2
# Wrzesień 20, 2013, 13:18:30
Szczerze? Jeżeli mam oglądać projekty typu Pong/Kółko krzyżyk, to wolę nie oglądać wcale. Poziom jaki teraz projekty prezentują jest wyższy (według mnie).

Tematy na forum hm. Kolejne, czy chcemy czytać tematy z złym napisaniem poruszania (wrzucanie kodu odpowiedzialnego za poruszanie rt w eventy okna), czy problemy z mapa kaflkową, ba klasyczne zróbcie mi grę, to także wolę by ich nie było. Chętniej natomiast czytam, gdy lepsi ode mnie piszą o ciekawszych aspektach ( zagwostki w DX11, czy OGL ).

Co do samego Warsztatu, to chciałbym , aby ruszyła ta baza z artykułami. Tylko tego do szczęścia mi potrzeba. Społeczności nic nie brakuje.

Offline Xion

  • Redaktor
    • xion.log

  • +3
# Wrzesień 20, 2013, 13:24:12
Cytuj
Hm, w takim razie w jaki sposób internet się zmienił między 2008, a 2013 rokiem? Ciężko w ogóle mi zacząć od jakiegoś punktu.
Aż chce się zapytać, na jakiej pustyni mieszkałeś przez ten czas :) Zacznijmy chociażby od dwóch trendów, które zaczęły rosnąć na znaczeniu właśnie gdzieś w okolicach 2008, a które opisują dwa buzzwordy: "mobile" i "social".

Wzrost rynku aplikacji mobilnych ma wiele, wiele skutków, ale tym który (przypuszczam) może być ważny w uzasadnieniu spadku liczby projektów na Warsztacie jest paradoksalnie to, o czym wspominałeś na początku.
Łatwo teraz (a przynajmniej w 2008 było) wystartować z prostym, dobrze wykonanym pomysłem i zacząć na nim dobrze zarabiać. To jest realny koszt alternatywny klepania fafnastego silnika, żeby pochwalić się kilkoma screenami z Motion Occlusion Culling Blurem, które ładnie wyglądają na stronie projektu na Warsztacie, ale do żadnej gry jeszcze nie prowadzą. Gdy zaś zajmujemy się już dyskontowaniem możliwości oferowanych przez sklepy z apkami, to poświęcane czasu na utrzymywanie strony z projektem na Warsztacie czy wątku na forum z aktualności w postępach prac itp. będzie odbywało się kosztem czasu, który można poświęcić albo na bardziej produktywny (docierający szerzej) marketing, albo na dopracowanie samej produkcji.

Kwestia "social" - oprócz oczywistego wpływu na rodzaj tworzonych gier - wpisuje się w bardziej ogólny trend zmian w preferowanych formach komunikacji w Internecie. Akurat tak wypada, że kilka dni temu wspomniany StackOverflow obchodził piątą rocznicę istnienia; idealnie wpisuje się więc w omawiany przez nas okres. Dodaj do tego media społecznościowe - nawet nie Facebook, Google+ czy Twitter, ale raczej Reddit, Tumblr czy nawet Hacker News, dokąd dyskusje przenoszą się z for internetowych.
Sam dodałbym jeszcze lokalny akcent. Od zawsze mówiliśmy początkującym, żeby byli samodzielni oraz uczyli się angielskiego, bo obie te rzecz są niezbędne do sukcesu w programowaniu w ogóle, nie tylko gier. Guess what? Najwyraźniej zaczęli słuchać :)

Offline Antek

  • Użytkownik
    • blog

# Wrzesień 20, 2013, 13:43:36
Był od zawsze i w niczym nie przeszkadzał, nie w tym rzecz na pewno.
myślę, że jednak ma znaczenie, jeśli twórcy przerzucili się na te silniki/narzędzia, a tu nadal jest na nie nagonka.

anyway, z twórców polskich, których kojarzę praktycznie żadnego na tym forum nie widuję, każdy kogo znam ma naprawdę nienajlepszą opinię o tym miejscu i/lub tym community.

Offline rm-f

  • Użytkownik

# Wrzesień 20, 2013, 13:55:41
Guess what? Najwyraźniej zaczęli słuchać :)
I want to belive.


Co do powodów, powodzenia w ich szukaniu. :)

Offline Raptor

  • Użytkownik

# Wrzesień 20, 2013, 15:00:24
anyway, z twórców polskich, których kojarzę praktycznie żadnego na tym forum nie widuję, każdy kogo znam ma naprawdę nienajlepszą opinię o tym miejscu i/lub tym community.

Na tegorocznym Polconie, na jednym z paneli dyskusyjnych Adrian Chmielarz wymienił Warsztat jako miejsce, gdzie można uzyskać niepotwierdzone albo i nieprawdziwe informacje :P