Autor Wątek: Założenia licencji GNU GPL  (Przeczytany 4502 razy)

Offline Matinho

  • Użytkownik

# Lipiec 31, 2013, 23:09:33
Witam, po kilku miesiącach ćwiczeń na różnych oprogramowaniach chciałbym wykonać do końca pewien projekcik, następnie go sprzedać. Do wykonania, będę potrzebował Blendera + pythona, Gimpa oraz coś darmowego do muzyki. Gdzieś przeczytałem, że można modele z Blendera używać w celach komercyjnych, gdzie indziej przeczytałem że taki produkt musi być udostępniany z kodem źródłowym oraz o innych "gwiazdkach" (pewnie coś źle zrozumiałem ale zanim zacznę, muszę mieć pewność :D). Dlatego chciałbym zapytać, czy mogę grę stworzoną przy użyciu wymienionych narzędzi komercyjnie udostępniać ?

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline koirat

  • Użytkownik

# Lipiec 31, 2013, 23:13:27
Tak. Chyba że masz na myśli zmodyfikowanie Blendera i wydanie go jako osobna aplikacja.

Offline sir_xeno

  • Użytkownik

  • +1
# Sierpień 01, 2013, 00:54:37
Chyba że masz na myśli zmodyfikowanie Blendera i wydanie go jako osobna aplikacja.
Nie ma żadnych przeciwwskazań do sprzedawania programów na GPL.
(o ile nie przeszkadza tobie konieczność umożliwienia klientowi dostępu do źródeł, które może udostępnić dalej za darmo)
« Ostatnia zmiana: Sierpień 01, 2013, 00:57:16 wysłana przez sir_xeno »

Offline Xirdus

  • Redaktor

  • +2
# Sierpień 01, 2013, 16:13:09
Jeśli stworzyłeś coś w Blenderze, nie zmieniając jego kodu, licencja GPL cię nie dotyczy - w sensie, że możesz zrobić ze swoim modelem co ci się żywnie podoba. Tak samo ze wszystkimi grami, w których potem tego modelu użyjesz. Analogicznie z Gimpem.


Co do sprzedaży programów na GPL: normalnie nie ma to sensu, jednakże branża gier jest jak zawsze inna - ponieważ 90% gry to assety. Wypuszczając kod na GPL, i tak nikt nie zagra nie kupując od ciebie całej reszty.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 01, 2013, 16:15:53 wysłana przez Xirdus »

Offline JasonVoorhees

  • Użytkownik
    • The Immortal Life of the Son of Jay

# Sierpień 02, 2013, 14:40:04
Co do sprzedaży programów na GPL: normalnie nie ma to sensu, jednakże branża gier jest jak zawsze inna - ponieważ 90% gry to assety. Wypuszczając kod na GPL, i tak nikt nie zagra nie kupując od ciebie całej reszty.
Pod warunkiem, że ktoś mu zabroni skorzystać z chomikuj, itp.

« Ostatnia zmiana: Sierpień 02, 2013, 14:42:29 wysłana przez JasonVoorhees »

Offline Xirdus

  • Redaktor

# Sierpień 02, 2013, 15:07:28
Pod warunkiem, że ktoś mu zabroni skorzystać z chomikuj, itp.
Ale GPL tu nic nie zmienia.

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Sierpień 02, 2013, 15:11:52
Cytuj
Co do sprzedaży programów na GPL: normalnie nie ma to sensu, jednakże branża gier jest jak zawsze inna - ponieważ 90% gry to assety. Wypuszczając kod na GPL, i tak nikt nie zagra nie kupując od ciebie całej reszty.
Tyle że jeżeli w grze używasz kodu na GPL, to na GPL musisz wypuścić całą grę, a nie tylko kod. Dodatkowo także na życzenie musisz udostępnić źródła tychże assetów (pliki .psd, .max, itp).

Oczywiście sytuacja wygląda inaczej, gdy w grze nie masz nieswojego kodu na GPL - nie masz przymusu płynącego z GPL, a na GPL możesz wypuścić tylko fragmenty, które chcesz.

Offline Xirdus

  • Redaktor

# Sierpień 02, 2013, 15:13:18
Tyle że jeżeli w grze używasz kodu na GPL, to na GPL musisz wypuścić całą grę, a nie tylko kod. Dodatkowo także na życzenie musisz udostępnić źródła tychże assetów (pliki .psd, .max, itp).
Osz w cholerę... Aż mi się zachciało czytać ten cały prawniczy bełkot.

Offline bies

  • Użytkownik

  • +1
# Sierpień 02, 2013, 15:24:53
Tyle że jeżeli w grze używasz kodu na GPL, to na GPL musisz wypuścić całą grę, a nie tylko kod. Dodatkowo także na życzenie musisz udostępnić źródła tychże assetów (pliki .psd, .max, itp).
Skąd ten pomysł?

// edit
Kontrprzykład: http://en.wikipedia.org/wiki/Steel_Storm -- engine GPLv2, assety non-free.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 02, 2013, 15:27:09 wysłana przez bies »

Offline JasonVoorhees

  • Użytkownik
    • The Immortal Life of the Son of Jay

# Sierpień 02, 2013, 15:30:49
Skąd ten pomysł?

// edit
Kontrprzykład: http://en.wikipedia.org/wiki/Steel_Storm -- engine GPLv2, assety non-free.
Czy oni wkompilowali ten silnik do pliku wykonywalnego gry?

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Sierpień 02, 2013, 15:35:09
Osz w cholerę... Aż mi się zachciało czytać ten cały prawniczy bełkot.
Generanie cały trik polega na tym, że w GPL nie ma określeń "program" ani "kod".

Są za to określenia typu "dzieło" oraz "forma źródłowa" czy coś w tym rodzaju. I licencja GPL na dane "dzieło" z udostępnioną "formą źródłową" jest udzielana wszystkim, pod warunkiem że wszelkie pochodne "dzieła" będą miały tak samo udostępnioną "formę źródłową" na licencji GPL.

Przy czym w założeniach jest, że:
- "dzieło" - cokolwiek, co istnieje jako całość niepodzielna bez utraty funkcjonalności,
- "forma źródłowa" - cokolwiek, nad czym odbywała się bezpośrednio praca, a z czego powstało "dzieło"

Cytuj
engine GPLv2, assety non-free.
Ten przykład potwierdza tylko to, co pisałem.

Należy odróżnić dwie sytuacje:
1. Używasz czegokolwiek GPL - wtedy obowiązuje cię zobowiązanie, żeby cokolwiek wypuścisz skażonego przez GPL, to musisz wypuścić kompletną całość na GPL.
2. Robisz produkt sam i wypuszczasz go komercyjnie. Równocześnie albo po czasie możesz wypuścić coś z niego na GPL, tyle że robisz to z własnej woli, więc sam ustalasz co wypuszczasz i w jakim zakresie. Oczywiście (albo i nie oczywiście) wypuszczenia kodu na GPL nie umniejsza Twoich praw do tego kodu - możesz nadal równolegle używać go komercyjnie, a także licencjonować gdzie chcesz na inne sposoby (np. brać grubą kasę za komercyjne licencje silnika).

Offline bies

  • Użytkownik

# Sierpień 02, 2013, 15:49:24
Ten przykład potwierdza tylko to, co pisałem.
Nie. Autorzy Steel Storm nie są autorami silnika (pierwotnym autorem jest ID Software).

Offline JasonVoorhees

  • Użytkownik
    • The Immortal Life of the Son of Jay


Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Sierpień 02, 2013, 15:59:04
Nie. Autorzy Steel Storm nie są autorami silnika (pierwotnym autorem jest ID Software).
No to się po prostu nie wywiązali z GPL.

Offline JasonVoorhees

  • Użytkownik
    • The Immortal Life of the Son of Jay

# Sierpień 02, 2013, 16:12:42
No w sumie... silnik musiałby być na LGPL, żeby go używać w komercyjnych aplikacjach bez udostępniania ich kodu.