Autor Wątek: Jaki format dźwięku na PC i mobile?  (Przeczytany 2192 razy)

Offline NPS

  • Użytkownik

# Marzec 25, 2013, 11:12:55
Mam nadzieję, że nie było (nie znalazłem).

Sprawa niby podstawowa, a do dziś nie wiem i, zdaje się, nie tylko ja. Jakiego formatu dźwięków i muzyki używać/używacie w komercyjnych grach na PC oraz platformy mobilne (android/ios, ew. inne)? MP3 jest wszędzie, ale MP3 zdaje się ma płatną (i bardzo drogą) licencję. Jest OGG (darmowe, tak?), ale chyba nie wszystkie platformy to wspierają. Są też inne formaty, ale również nie wiem, jak z ich licencjami i wsparciem na różnych platformach/urządzeniach.

Jest jakiś jeden złoty środek? Czego wy używacie? Ponadto niektóre platformy/narzędzia mają chyba umowę/z góry opłacone licencje (np. Unity i MP3)?

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Marzec 25, 2013, 11:55:43
Cytuj
MP3 jest wszędzie, ale MP3 zdaje się ma płatną (i bardzo drogą) licencję.
Płaci się bodajże od robienia odtwarzaczy, a jak dla mnie to zawołanie API z podanym plikiem/URL to tylko użycie gotowego odtwarzacza. Trzeba by się wczytać.

Cytuj
Jest OGG (darmowe, tak?), ale chyba nie wszystkie platformy to wspierają.
Poszukaj jakiejś darmowej biblioteczki do dekompresji i już wszystkie platformy to wspierają. ;)

Offline dynax

  • Użytkownik

# Marzec 25, 2013, 13:24:13
Jak targetuję natywne platformy (PC, Android, iOS) to otwarty Ogg wydaje się najlepszy. Jak piszę na flasha to używam MP3 bo innej opcji tam nie ma :)

Offline laggyluk

  • Użytkownik
    • twitter

# Marzec 25, 2013, 15:18:25
poprawcie mnie jeśli się mylę ale odtwarzać mp3 w swoim sofcie można. nie można konwertować audio do mp3 bez licencji
edit: chociaż dekodowanie mp3 raczej się dzieje w kodekach systemowych i w pc i na mobile więc może ktoś już za to zapłacił ;p
« Ostatnia zmiana: Marzec 25, 2013, 15:21:23 wysłana przez laggyluk »

Offline Super Vegeta

  • Użytkownik
    • SV Games

# Marzec 25, 2013, 17:09:02
@laggyluk: Prawnikiem nie jestem, ale sądząc po tym, że wiele distro Linuxa z powodów patentowych nie posiada obsługi mp3 w bazowej instalacji, to jednak sprawa aż tak miło nie wygląda.

Sam popieram ogg, na większości Linuxów można bez problemu znaleźć do tego jakiś pakiet, na Winderpsach i innych platformach też nie powinno być problemu ze znalezieniem jakiejś libki do dekodowania.

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Marzec 25, 2013, 17:31:21
@laggyluk: Prawnikiem nie jestem, ale sądząc po tym, że wiele distro Linuxa z powodów patentowych nie posiada obsługi mp3 w bazowej instalacji, to jednak sprawa aż tak miło nie wygląda.

To nie z powodów patentowych, tylko z powodu koszerności. Dystrybucje z serii "Nie wrzucamy nic, co nie jest open source".

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Marzec 25, 2013, 18:11:59
Cytuj
To nie z powodów patentowych, tylko z powodu koszerności. Dystrybucje z serii "Nie wrzucamy nic, co nie jest open source".
Jest cała masa dekoderów mp3 open source.

Offline gothicgirl

  • Użytkownik

# Marzec 25, 2013, 18:37:02
OGG chyba najlepszy moim zdaniem. biblioteki do tego:

http://wss.co.uk/pinknoise/tremolo/  (zoptymizowane dla ARM)
http://wiki.xiph.org/Tremor (fixedpoint version)
http://www.nothings.org/stb_vorbis/ (w jednym pliku)
http://xiph.org/downloads/  (no i jeden z głównych)