Autor Wątek: Jakie książki do OpenGL >= 3 i OpenGL ES >= 2 polecacie?  (Przeczytany 2762 razy)

Offline lgromanowski

  • Użytkownik
    • OpenMW, Elderscrolls III: Morrowind engine reimplementation

# Luty 06, 2013, 21:07:34
Cześć,
poszukuję jakichś sensownych książek (mogą być po angielsku) o OpenGL >= 3 i OpenGL ES >= 2. Z tym, że zależy mi na tym by nie było w nich przykładów na jakimś śmiesznym frameworku wymyślonym przez autora książki i tylko przez niego używanego. Jakie książki moglibyście polecić?
« Ostatnia zmiana: Luty 06, 2013, 21:11:01 wysłana przez lgromanowski »

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline flexi

  • Użytkownik

  • +1
# Luty 06, 2013, 21:12:26
Nie lepiej tutoriale z neta?

http://www.opengl.org/wiki/Main_Page
http://opengl-tutorial.org/
http://opengl-book.com/
http://swiftless.com/
http://ogldev.atspace.co.uk/

+ dokumentacja

Offline lgromanowski

  • Użytkownik
    • OpenMW, Elderscrolls III: Morrowind engine reimplementation

# Luty 06, 2013, 21:14:38
Dziękuję za linki, ale zależy mi bardziej na wersjach papierowych.

Offline Xender

  • Użytkownik

# Luty 06, 2013, 23:29:33
OpenGL Księga Eksperta wydanie 5 (chyba, że wyszło nowsze. Wystrzegać się pierwszego, na które można się nadziać). Tylko nie korzystać z ich biblioteki do macierzy, a po ludzku z glm.

@flexi - tutoriale nie - ja natykałem się tylko na stary GL albo kiepskiej jakości tutoriale (mowa o wprowadzających, o tesselacji znalazłem coś dobrego). Specyfikacja, dokumentacja, Wiki, przykłady - zdecydowanie tak.

I jeden fajny, ale mało popularny loader - https://bitbucket.org/alfonse/glloadgen/src.

Offline ismu

  • Użytkownik

  • +2
# Luty 07, 2013, 00:26:57
Ja na początek polecam tutorial http://www.januszg.hg.pl/opengl/ + Księgę eksperta tą najnowszą(trzeba trochę z dystansem do niej podejść, odrzucić tą bibliotekę co autorzy proponują a napisać swoje, odrazu operować na VAO, VBO itp.) ale książka daje ogólne pojęcie o programowaniu 3D. Ja obecnie jestem w trakcie czytania OpenGL Insights http://www.amazon.com/OpenGL-Insights-Patrick-Cozzi/dp/1439893764 książka stosunkowo nawet ciekawa(omówione featury ogla 4.0+ teselacje itp.). Jest coś tam powiedziane o WebGL i OpenES, ale jeszcze nie jestem w stanie ocenić tego. Jednak książka wymaga trochę orientacji w temacie, więc można zostawić na później. W sumie tutorial Ganczarskiego na start wystarczy, później jakieś książki do shaderów, metod renderowania itp. cała seria GPU pro, perełki programowania gier, real time rendering shaderX i dużo by tego wymieniać ;)
« Ostatnia zmiana: Luty 07, 2013, 00:30:13 wysłana przez ismu »

Offline Xender

  • Użytkownik

# Luty 07, 2013, 01:09:35
@up - Księga Eksperta od razu uczy na VBO i VAO - tzn. od momentu, gdy przebrniesz przez rozdziały "pierwszy oteksturowany sześcian" - bo do tametego momentu lepiej używać ich biblioteki, która bazuje na VBO. Ich biblioteka jest bardzo biedna i do zastąpienia własną lub gotową (OpenGL Unofficial SDK?), ale do nauki jest ok - jak każesz początkującemu robić VAO i VBO z palca zanim wyświetli pierwszy trójkąt, to za daleko nie zajedziesz,, bo zniechęci się już na wstępie...

Z rzeczy na później jeszcze GPU Gems.

Offline ismu

  • Użytkownik

  • +1
# Luty 07, 2013, 01:36:54
Wiadomo na początku można używać tej biblioteki co dają autorzy, ale ile to może trwać 1-2 miesiące. Autor zresztą napisał, że chciałby uniknąć takich tworów, więc dałem komentarz. Co do tych GPU Gems itp to wiadomo, że to nie są książki na start, trzeba co nieco najpierw ogarnąć matmy a raczej początkujący mają z nią problem. Ja zaczynałem programować w 3D jakieś 4 lata temu i jak poznałem VBO, shadery itp to wtedy dopiero złapałem bakcyla, bo doszedłem do wniosku, że to jest potężne ;)  Ja nie patrzyłem i nie patrze na to, że czegoś nie rozumiem, coś jest trudne(wszystko jest możliwe) tylko trzeba zrobić i koniec ;p No ale nie stet niewiele chyba jest takich początkujących z tego co obserwuje, wszyscy by chcieli jak najmniej się narobić a zrobić wodotryski i najlepiej MMORPG ;p Ja tylko pokazuje co czeka człowieka, który chce umieć programować 3D na niezłym poziomie. Jak dla mnie pierwszym warunkiem jest mieć stalowe nerwy i cierpliwość dążącą do nieskończoności, bo bez tego ciężko coś ugrać w tym temacie ;p
« Ostatnia zmiana: Luty 07, 2013, 01:47:22 wysłana przez ismu »

Offline flexi

  • Użytkownik

# Luty 07, 2013, 02:21:28
@ismu ma 100% racji.

Offline lgromanowski

  • Użytkownik
    • OpenMW, Elderscrolls III: Morrowind engine reimplementation

# Luty 08, 2013, 20:20:41
Dzięki za odpowiedzi! Jeśli ktoś miałby jeszcze jakieś tytuły (niekoniecznie opisujące OpenGL od podstaw) to niech dopisze :)