Autor Wątek: Proceduralna generacja dźwęku  (Przeczytany 3017 razy)

Offline Xender

  • Użytkownik

# Styczeń 10, 2013, 01:23:39
Witam.

Czytając różne artykuły o proceduralnej grafice, zacząłem się zastanawiać nad proceduralnym dźwiękiem - na temat grafiki istnieje cała masa opracowań - teren, obiekty, animacje, wyraz twarzy... A jak z dźwiękiem? Ten temat wydaje mi się być mniej popularny i gorzej zbadany, może trudniejszy?...

Znacie jakieś publikacje o tym? Generowanie muzyki, efektów, z sampli, całkowicie algorytmicznie, prymitywy (będące odpowiednikiem tego, czym dla grafiki jest np. szum Perlina), itp. itd... Cokolwiek macie o tym ciekawego, podlinkujcie proszę ;).

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Styczeń 10, 2013, 01:41:07
Proceduralną generację dźwięku można rozumieć na wielu poziomach, np. generowanie PCM z MIDI (czy pseudo MIDI) to w jakimś sensie PG. Z drugiej strony są systemy gdzie muzyka/otoczenie dźwiękowe dynamicznie dopasowuje się do sytuacji w grze. Jak połączysz je oba i dodasz trochę losowości to wyjdzie już mocna PG. :)

Jak dorwę się do mojej bazy linków to podrzucę więcej, póki co (drugie zagadnienie):
http://vimeo.com/16034304 Contextually Driven Dynamic Music System for Games (Iain Macanulty & Gordon Durity)
http://uk.pc.gamespy.com/pc/spore/853810p2.html Dynamic Music in Spore

Offline Xender

  • Użytkownik

# Styczeń 10, 2013, 01:50:18
Cóż, jestem doskonale świadom tego, że to zagadnienie wielopoziomowe i wieloobszarowe - z zresztą grafiką jest podobnie, dlatego chcę uzyskać przegląd różnych zagadnień.

Dzięki za linki, przejrzę jak tylko znajdę chwilkę czasu i czekam na więcej ;).

Offline Reg

  • Administrator
    • Adam Sawicki - Home Page

# Styczeń 10, 2013, 17:58:28
Ja się na tym nie znam (a kiedyś chciałbym się poznać), natomiast jeden link który miałem pod ręką na ten temat to:
http://www.procedural-audio.com/

Ogólnie radzę poszukać wkoło tematyki demosceny. W intrach (czyli takich demach o rozmiarze ograniczonym np. do 4 KB albo 64 KB) muzyka jest generowana proceduralnie. Są dostępne kody źródłowe niektórych takich produkcji, jak również artykuły napisane przez demoscenowców.

Ponadto, bardziej lub mniej w kontekście demosceny możesz zainteresować się działaniem układów dźwiękowych z platform retro takich jak Atari. To też daje pewne podstawowe pojęcie o tym, jak można generować efekty dźwiękowe, chociaż one zwykle brzmią podobnie (tak jak dźwięki generowane przez Sfxr - http://www.drpetter.se/project_sfxr.html a jeśli muzyka to określa się ją zwykle jako chiptunes).

Poszukaj też czegoś o przetwarzaniu dźwięku albo ogólnie sygnałów (ang. DSP - Digital Signal Processing) - to też jest związane z tematem, przynajmniej na poziomie podstaw teoretycznych (różne filtry, efekty itp.).

Możesz też zainteresować się programami do tworzenia muzyki, tymi z grupy trackerów albo innymi takimi jak Fruity Loops.

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

# Styczeń 10, 2013, 18:46:25
Cytuj
W intrach (czyli takich demach o rozmiarze ograniczonym np. do 4 KB albo 64 KB) muzyka jest generowana proceduralnie.
Sama muzyka baardzo rzadko jest proceduralna. Nuty są zapisane (kompaktowo) + syntezator robi z tego wave.

Offline .c41x

  • Użytkownik
    • homepage

# Styczeń 10, 2013, 21:56:24
SuperCollider:
http://supercollider.sourceforge.net/

ChucK:
http://chuck.cs.princeton.edu/

Max - płatny, ale niezły potwór. Można ściągnąć wersje testowe i się pobawić ;)

Polecam przeglądnąć takie wideo (proste wprowadzenie do tematu): http://www.youtube.com/watch?v=ogFAHvYatWs prototypy można testować w tym oprogramowaniu które wymieniłem wyżej (polecam ChucK :).

Offline Krzysiek K.

  • Redaktor
    • DevKK.net

  • +1
# Styczeń 11, 2013, 01:33:25
No i oczywiście nieśmiertelne w tym temacie już hasło "Experimental music from very short C programs".
http://www.youtube.com/watch?v=GtQdIYUtAHg

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

  • +1
# Styczeń 11, 2013, 10:53:31
@up :DDD
Przypomniała mi się jedna z moich pierwszych linuksowych zabaw (sprawdzanie, jak "brzmią" różne systemy plików).

Offline dextero

  • Użytkownik

# Styczeń 11, 2013, 22:58:50
Kiedyś trafiłem na online'owy generator WAV, może Ci się przyda :)