Autor Wątek: Rekawiczki anty-RSI?  (Przeczytany 5918 razy)

Offline Liosan

  • Redaktor

# Listopad 27, 2012, 12:41:05
U mnie się sprawdza duże biurko, dużo miejsca na biurku, ręce wyciągnięte na wprost i na całej długości przedramienia oparte o blat. Do tego klawiatura - niewymyślna, ale szeroka. Dzięki temu mogę swobodnie obracać ręce w trakcie pisania, więcej niż normalnie manewrować dłońmi i palcami. Klawiaturę mam praktycznie opartą o przeciwległą krawędź biurka - mieści się pod szeroką podstawką pod monitory. Dobrze, że piszę bezwzrokowo, bo klawiatury w ogóle nie widzę ;)

Inna sprawa, że kiedyś ćwiczyłem sztuki walki, to może mi się trochę nadgarstki wzmocniły. Ale to w sumie popularne zajęcie, więc pewnie wielu z Was coś ćwiczyło :) I nie wiem czy to ma jakiś wpływ.

Pamiętaj, że jesteśmy anatomicznie stworzeni do niemal bezustannego i swobodnego ruchu (bez napięć).
Nasi przodkowie biegali w parodniowych pościgach za antylopami, czekając aż padną z przegrzania. A my mamy maratony z klawiaturą, a klawiatury to wytrzymałe bestie ;)

Liosan
« Ostatnia zmiana: Listopad 27, 2012, 12:42:47 wysłana przez Liosan »

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline .

  • Użytkownik

  • +2
# Listopad 27, 2012, 13:35:46
Wyszo, a ty nam się dobrze odzywiasz? Dbasz o dostateczna ilosc witamin, makro i mikroelementow w swoim organizmie (i wiesz o takich szczegolach ze np. w przypadku duzego niedoboru magnezu, ktory musi byc znaczaco uzupelniany go sie nie je, a lepiej wcierac w skore jak olejek, ze witamina C musi byc lewoskretna a nie prawoskretna, itp).

Mam nadzieje takze, ze Twoje biurko jest dostatecznie dlugie tak bys mogl swobodnie polozyc reke od lokcia po nadgarstek i moc swobodnie pisac, tj. 30-50cm do klawiatury. Wiem, ze to wyda sie smieszne ale dla mnie to dosc istotny detal.

No i jak kodzisz 6+ godzin to bardzo dlugo :/. Szybko sie wypalisz, rob cos na boku, zeby moc przejsc na emeryture po 30-tce, bo z wiekiem bedzie tylko gorzej.
« Ostatnia zmiana: Listopad 27, 2012, 13:39:11 wysłana przez . »

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Listopad 27, 2012, 14:01:39
Wyszo, a ty nam się dobrze odzywiasz?

Na razie to ja przez Ciebie jestem niedotleniony. :D

Cytuj
Mam nadzieje takze, ze Twoje biurko jest dostatecznie dlugie tak bys mogl swobodnie polozyc reke od lokcia po nadgarstek i moc swobodnie pisac, tj. 30-50cm do klawiatury. Wiem, ze to wyda sie smieszne ale dla mnie to dosc istotny detal.

Ha!
Frankly, nie widziałem, by jakikolwiek spec od ergonomii coś takiego zalecał (często pokazują pisanie z ręcyma lewitującymi w powietrzu - weird). Ale pisałem tak całe lata i podobało mi się! Brakuje mi tego brakuje (ostatnie mce koduję w sypialni na namiastce biurka, gdzie mi się ledwo mieści książka i myszka jednocześnie :)).

Przedramię oparte na biurku to generalnie fajny układ (tylko do tego podkładka pod nadgarstek, żeby nie wyginać całej dłoni w górę). Ale podłokietniki też dają radę w tej roli, jeśli klawierka jest na dobrej wysokości względem fotela.

Offline dario

  • Użytkownik

# Listopad 27, 2012, 14:50:12
Inna sprawa, że kiedyś ćwiczyłem sztuki walki, to może mi się trochę nadgarstki wzmocniły. Ale to w sumie popularne zajęcie, więc pewnie wielu z Was coś ćwiczyło :) I nie wiem czy to ma jakiś wpływ.

Jedna z lepszych aktywności fizycznych która bardzo wszechstronnie rozwija nasze ciało. Polecam, aczkolwiek łatwo sobie krzywdę zrobić :)

Można wiedzieć co trenowałeś i czy było to coś bardziej na poważnie? :)

Nasi przodkowie biegali w parodniowych pościgach za antylopami, czekając aż padną z przegrzania. A my mamy maratony z klawiaturą, a klawiatury to wytrzymałe bestie ;)

Liosan

Świetna analogia :) Spracyzuję. Nie chodzi o bieganie. Ale o ruch. Jakikolwiek, w różnych płaszczyznach, mniej czy bardziej intensywny ale ruch. Wszelkie patologie, gdzie jesteśmy w bezruchu albo ruchy te mamy bardzo ograniczone i powtarzalne, prowadzą do "kontuzji", urazów, napięć i bóli. Problem z klawiaturą jest taki, że nasze nadgarstki są często w nieodpowiedniej pozycji a ruchy nimi są niewielkie.

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

  • +1
# Listopad 27, 2012, 15:22:56
@up Fajna teoria, rzucisz źródłem? :)

Offline dario

  • Użytkownik

# Listopad 28, 2012, 08:43:25
@Kos

Przykro mi, nie ma jednego konkretnego źródła. Teoria jest podparta dawnym zainteresowaniem anatomią, dietetyką, sportem (to akurat nadal), rozmowami z zawodnikami, lekarzami, leczeniem kontuzji i podupadającego zdrowia :) Nie znajdziesz nigdzie artykułu o tym, o czym napisałem. Musiałbyś przeanalizować masę badań nad schorzeniami "cywilizacyjnymi" (jak choćby RSI), poczytać o aktywności naszych dawnych przodków i wyciągnąć wnioski. W medycynie nie wszystko jest takie proste i oczywiste jak w Informatyce :)

"Sport to zdrowie" - tak mawiają. Coś w tym jest, bo sport to głównie ruch :)

Offline Wyszo

  • Użytkownik

# Listopad 30, 2012, 02:38:09
Kinesis Freestyle jest sporo tańsza od Advantage, jak coś (i zamierzam ją sobie kupić, jak tylko dorwę nowe biurko :)).

Niby o polowe tansza (wraz z akcesoriami, bez ktorych imo nie ma sensu jej w ogole kupowac), ale ma stadardowe membranowe klawisze. Kupilem w zeszlym (albo nawet jeszcze w tym?) miesiacu pierwsza klawiature mechaniczna i cos mi sie zdaje, ze nie wroce do gumkowych :)

Jesli Ci to nie przeszkadza, to faktycznie dobra opcja. Daj znac jak sie sprawuje, jesli ja kupisz.

Cytuj
Ergonomiczne klawierki robi jeszcze Goldtouch.

Taa.. ale po pierwsze sa membranowe, po drugie afaik nie ma do nich w ogole palm restow (nawet jako opcjonalne akcesorium). Czyli lapy Ci caly czas wisza w powietrzu, nie ma zadnego oparcia (chyba zeby oprzec sie okolicami lokci o krawedz biurka, no nie wiem). Imo lepiej doplacic do Freestyle/Advantage.

Oczywiście że możesz [pisac mniej na klawiaturze].

Nie bardzo - trzebaby zostawic prace + hobby. O ile to drugie daloby rade, o tyle to pierwsze zapewnia mi pelny zoladek ;P I samo w sobie wymaga wiekszosci dnia pracy spedzonego na klepaniu kodu.

Oczywiście że możesz. Idź popracuj przedramionami na siłowni czy innych treningach :) Zamiana pisania na czytanie niekoniecznie pomoże. Leczenie poprzez unieruchomienie i pasywność to jedno z najgorszych rozwiązań.

Ta, zgadzam sie z tym. Tylko nie pytam w tym watku o long-term solution, tylko o cos co mogloby pomoc w zlagodzeniu objawow/spowolnilo rozwoj problemu.

Cytuj
Późniejsze leczenie może być droższe [od Kinesis Advantage], a cierpienie z powodu bólu nie warte zaoszczędzonych pieniędzy.

True, pozniejsze leczenie jest prawdopodobnie przynajmniej o rzad wielkosci drozsze ;)

Cytuj
Aczkolwiek ja bym tego nie kupił. Są tańsze środki zapobiegawcze :)

A konkretnie? Poza spedzaniem mniejszych ilosci czasu przed klawiatura i dbaniem o sprawnosc fizyczna?

Cytuj
Na problemy pracowałeś kilka lat. Nie licz na to że w ciągu jednego weekendu, tygodnia czy miesiąca,  trwale się ich pozbędziesz i zapomnisz do końca życia.

Pewnie, ze nie. Ale ludzilem sie, ze po weekendzie przerwy przynajmniej przez pierwszy dzien nic nie bedzie bolec, itp. No i dupa.
Z reszta jesli juz raz wystapily tego typu problemy, to pewnie od tej pory bedzie tylko gorzej, wiec teraz trzeba zadbac o to, zeby przynajmniej rozwoj tego badziewia byl mozliwie powolny.

U mnie się sprawdza duże biurko, dużo miejsca na biurku, ręce wyciągnięte na wprost i na całej długości przedramienia oparte o blat. Do tego klawiatura - niewymyślna, ale szeroka. Dzięki temu mogę swobodnie obracać ręce w trakcie pisania, więcej niż normalnie manewrować dłońmi i palcami. Klawiaturę mam praktycznie opartą o przeciwległą krawędź biurka - mieści się pod szeroką podstawką pod monitory. Dobrze, że piszę bezwzrokowo, bo klawiatury w ogóle nie widzę ;)

Mi sie tez wydawalo, ze mam w miare fajny setup i nic mi nie grozi... do niedawna ;) 

Cytuj
Inna sprawa, że kiedyś ćwiczyłem sztuki walki, to może mi się trochę nadgarstki wzmocniły. Ale to w sumie popularne zajęcie, więc pewnie wielu z Was coś ćwiczyło :) I nie wiem czy to ma jakiś wpływ.
(...)
Wydaje mi sie ze nie ma zadnego, ale moge sie mylic :P

Wyszo, a ty nam się dobrze odzywiasz? Dbasz o dostateczna ilosc witamin, makro i mikroelementow w swoim organizmie (i wiesz o takich szczegolach ze np. w przypadku duzego niedoboru magnezu, ktory musi byc znaczaco uzupelniany go sie nie je, a lepiej wcierac w skore jak olejek, ze witamina C musi byc lewoskretna a nie prawoskretna, itp).

Nie mam o tym bladego pojecia, nigdy sie tym kompletnie nie intersowalem. Jem generalnie 'domowe' jedzenie + ze 1-2x w tygodniu, kiedy akurat nie mam za bardzo czasu zjesc czegos normanego, wcinam jakies badziewie (kebab/chinol/pizza itp).

Rzucisz tytulami jakis artykolow/ksiazek, ktore obowiazkowo wypadaloby przeczytac na ten temat?

Cytuj
Mam nadzieje takze, ze Twoje biurko jest dostatecznie dlugie tak bys mogl swobodnie polozyc reke od lokcia po nadgarstek i moc swobodnie pisac, tj. 30-50cm do klawiatury. Wiem, ze to wyda sie smieszne ale dla mnie to dosc istotny detal.

Dla mnie tez, z tym akurat nie ma problemu.

Cytuj
No i jak kodzisz 6+ godzin to bardzo dlugo :/. Szybko sie wypalisz,

Dlugo? Sama praca to jest minimum 5h kodzenia dziennie (przy 8h dniu pracy), wiec 6h+ to chyba norma :P

Bez przesady. A jesli sie wypale, to mnie to nie boli. Najwyzej wyjade sobie na dluzej gdzies za granice poleniuchowac. Albo na jakis czas zajme sie jakims analitykowaniem czy czymstam, zeby sobie troche odpoczac.

Cytuj
rob cos na boku, zeby moc przejsc na emeryture po 30-tce, bo z wiekiem bedzie tylko gorzej.
Nie mam glowy do takich rzeczy.

Offline Limal

  • Użytkownik
    • http://wolnik.co.uk

  • +2
# Listopad 30, 2012, 09:49:40
@up Fajna teoria, rzucisz źródłem? :)
Historia człowieka na Ziemi. Kiedyś, aby sobie pokodzić w spokoju trzeba była chociaż rano drewna narąbać do kominka. A teraz? Szkoda gadać.

Offline nameczanin

  • Użytkownik
    • devlog

# Grudzień 07, 2012, 14:48:40
Ja miałem problem z nadgarstkami kiedy wyjechałem na studia i dostałem laptopa. Używałem go przez rok i po paru miesiącach często bolały mnie nadgarstki. Problemem okazała się klawiatura laptopa - była zbyt wąska i moje dłonie były w nienaturalny sposób skierowane na zewnątrz (zbytnio skręcone). Najlepiej w tej sytuacji dokupić klawiaturę zewnętrzna. Potem od razu przesiadłem się na stacjonarny komputer z klawiaturą Logitech K350 - ergonomicznie bardzo dobra, ale cholernie głośna. Nadgarstki oczywiście ozdrowiały. Teraz mam Logitech K730 - w ogóle nie jest w jakiś sposób ergonomiczna, ale ma nisko położone klawisze, przez co na razie jeszcze problem nadgarstków nie wrócił.

Z tego co pamiętam z zajęć z ergonomii na studiach, to najważniejsze jest zachowanie naturalnej postawy nadgarstków. Być może to nie kwestia podkładek a tego jak wysoko siedzisz czy jak wysoko masz klawiaturę (biurko).

Offline Wyszo

  • Użytkownik

# Grudzień 09, 2012, 20:01:02
@nameczanin

Thx, niezly trop. To raczej nie jest problem klawiatury (?), niedawno zajalem sie ta sprawa i w tej chwili rowniez uzywam zewnetrznych (+ do jednej podkladka pod nadgarstki).
Tak btw. mnie akurat same nadgarstki nie bola - raczej kilka miesc w dloniach + przedramie w 2ch miejscach.