Autor Wątek: UDK czy CryEngine 2 ? - Survival typu Robinson Crusoe  (Przeczytany 3650 razy)

Offline reptile

  • Użytkownik

# Sierpień 19, 2012, 19:00:09
Witam
Z gory przepraszam za brak polskiej czcionki ale jestem poza Polska i nie moge instalowac jej na obecnym sprzecie... Wybaczcie :)

Chcialem zapytac o opinie ludzi zaawansowanych w pracy z UDK lub CryEngine 2...
Ktory engine nadawalby sie lepiej (jesli wogole) do stworzenia rozgrywki single + ew. coop opartej na popularnych dzisiaj trendach czyli crafting i survival. Przyklady tytulow takie jak MineCraft czy DayZ (mod pod AMRA II) pokazuje ,ze na rynku (zarowno indie jak i profesjonalnych developerow) wystepuje nisza tytulow laczacych te oba elementy a zainteresowanie nimi jest olbrzymie (1 pozycja 6 mln sprzedazy, a 2 okolo 1mln uzytkownikow w niecale 5 msc).

Juz od dawna chodzil mi po glowie ten pomysl... Pozwole sobie przedstawic kluczowe wg mnie cechy:
-Gra skupiajaca sie glownie na przezyciu laczaca elementy survival (glod, pragnienie, zmeczenie itp), rpg (prosty rozwoj cech postaci w formie umiejetnosci : stamina, walka, wytrzymalosc itp. ; oraz ew. perkow czyli jakis unikatowych bonusow czy umiejetnosci), craftingu (zbieranie materialow budulcowych, jedzenia, farming, crafting przedmiotow, czy niewielkie modyfikacje terenowe jak np. drazenie niewielkiej jaskini czy budowa ogrodzenia czy domku, scinanie drzew)
-Miejsce akcji - duza wyspa tropikalna (najlepiej gdyby engine mogl ja udzwignac bez stref ladowania chociaz to nie jest koniecznosc)
-Mozliwosc prostego inventory zarowno postaci jak i wybranych objektow np. skrzyn), modyfikacja wygladu i parametrow postaci poprzez uzycie danych przedmiotow mile widziana
-Symulacja cyklu dnia i nocy oraz efektow pogodowych.
-Relatywnie prosta symulacja fauny wyspy (zwierzeta typu zolwie, sarny, duze ryby itp) i potencjalnych przeciwnikow ludzkich
-System walki oparty na typowych rozwiazaniach klasycznych FPS-ow
-Mozliwosc plywania na i pod powierzchnia wody
-Mozliwosc implementacji prostych questow czy notatek
-Kilku osobowy coop
-Grafika jest mniej istotna kwestia. Zamiast na ultra-realistyczne efekty stawia sie na gameplay

Nie bede rozpisywal sie bardziej szczegolowo na temat designu. Generalnie - mniej strzelania wiecej kombinowania jak przezyc na wyspie w XVI wieku w pojedynke lub z kolegami. O ile mi wiadomo nie ma i nigdy nie bylo czegos takiego a potencjal moim zdaniem jest olbrzymi.
Bylbym wdzieczny za opinie ludzi ktorzy poznali dobrze mozliwosci obu enginow aby wypowiedzieli sie o szansie (i poziomie trudnosci) wygenerowania w nich wyzej opisanych cech (w warunkach indie oczywiscie).

Dzieki z gory i pozdrawiam

P.S. Wszelka dyskusja (takze krytyczna, jak najbardziej) o pomysle rowniez mile widziana

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline m4tx

  • Użytkownik
    • m4txblog

  • +1
# Sierpień 19, 2012, 21:05:44
Cytuj
O ile mi wiadomo nie ma i nigdy nie bylo czegos takiego
Hm... Stranded II? :P

Offline MadBonsai

  • Użytkownik
    • Ifrit

# Sierpień 20, 2012, 00:08:57
CryEngine sam w sobie nie daje zbyt wiele, jeśli chodzi o implementacja własnego gameplayu. Musiałbyś pisać masę systemów i narzędzi samodzielnie. Gdzie UDK daje choćby Kismeta.
Z drugiej strony CryEngine był budowany z myślą o otwartym świecie... ;)

Offline reptile

  • Użytkownik

# Sierpień 20, 2012, 00:18:04
1. Sluszna uwaga co do Stranded II -faktycznie widzialem cos takiego wiele lat temu ale nie bylo to moim zdaniem zbyt grywalne i coop byl bardzo nijaki.
2. Samo wygenerowanie swiata to chyba mniej priorytetowa sprawa. Taki projekt to pole do popisu glownie dla programistow bo wymaga wiele skryptow itp. Wiem ,ze w UDK unrealscript i actionscript pozwala na calkiem sporo. O CryEngine nie mam pojecia. A co do jego mozliwosci wygenerowania w nim otwartego swiata to mysle, ze jest to trudniejsze niz sie wydaje - owszem widzialem kiedys na pokazie w Niemczech edytor ale chyba bez gotowych bibliotek itp. jest bezuzyteczny.

Nie znam sie prawie wogole na tych enginach dlatego pytam.

Dzieki za obie odpowiedzi :)

Offline MadBonsai

  • Użytkownik
    • Ifrit

# Sierpień 20, 2012, 00:41:18
Świata nie generuje się. Świat buduje zespół level artu.
Jeśli CryEngine nie pozwala na swobodne budowanie otwartego świata (jak Crysis i Far Cry), to na co niby pozwala? ;) Zważ, że UE 3 zupełnie nie był pisany pod tym kątem.

Cytuj
Taki projekt to pole do popisu glownie dla programistow bo wymaga wiele skryptow itp.
Skrypty to zazwyczaj narzędzie designerów.

Cytuj
Wiem ,ze w UDK unrealscript i actionscript pozwala na calkiem sporo.
Nie tyle co Unreal Script, a Unreal Script + Kismet ;)
Action Script to język wykorzystywany przez Flasha, czyli tworzenie GUI przez Scaleform. I niczego więcej. Ale tak, możliwość korzystania ze Scaleforma to błogosławieństwo przy robieniu własnej gry :)

Offline mipo57

  • Użytkownik

# Sierpień 20, 2012, 02:33:41
Na twoim miejscu zainteresowałbym się Unity.
Jakby nie patrzeć UDK to moloch i bez mocnego opierania się na UT w pojedynkę za daleko nie zajdziesz. Świadczy o tym chodź by stosunkowo niewielka liczba ukończonych i grywalnych gier zrobionych przez hobbystów. A jak już taką znajdziesz to najczęściej większość mechaniki jest pożyczona z UT.

Z kolei Unity to dużo mniejszy silnik, ale swoje też potrafi. Na nim oparte jest wiele ukończonych projektów hobbystycznych (http://unity3d.com/gallery/made-with-unity/game-list). Jeżeli nie potrzebujesz grafiki na miarę AAA, to warto się zainteresować, zwłaszcza że dostępna jest okrojona wersja darmowa. Zawsze warto przetestować.

O CryEngine się nie wypowiem bo nie testowałem. Pobieżnie patrząc wydaje się niezłym wyborem na tego typu grę, ale podobnie jak UDK - pewnie zbyt rozbudowany dla hobbystów.

Wiadomo, UE/CryEngine i Unity to zupełnie inna klasa silników, ale zawsze warto mierzyć siły na zamiary.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 20, 2012, 02:51:42 wysłana przez mipo57 »

Offline reptile

  • Użytkownik

# Sierpień 20, 2012, 02:59:28
Dzieki za porade ale ja nie zamierzam robic gry - tym bardziej sam - do takiego projektu potrzeba sporego zespolu. Mam znajomego grafika ktory podchwycil pomysl ktory mu rzucilem podczas rozmowy - na tyle ,ze postanowil cos z tym zrobic a nawet zainwestowac "troche" kasy w to. Ja pytam z czystej ciekawosci na ile jest to do zrobienia co mu w zarysie przedstawilem z uzyciem 1 z tych 2 silnikow :)

Offline iniside

  • Użytkownik

# Sierpień 20, 2012, 11:11:49
CryEngine sam w sobie nie daje zbyt wiele, jeśli chodzi o implementacja własnego gameplayu. Musiałbyś pisać masę systemów i narzędzi samodzielnie. Gdzie UDK daje choćby Kismeta.
Z drugiej strony CryEngine był budowany z myślą o otwartym świecie... ;)
Nie prawda. Flowgraph jest dużo potężniejszym narzędziem niż Kismet, i pozwala prototypować i implementować cały gameplay (coś co w Unrealu umożliwia dopiero Kismet 2.0).

Co do reszty to częściowa prawda. W zależności od tego co sie chce osiągnąć trzeba pisać od zera albo mocno modyfikować kod C++ odpowiedzialny na gameplay. Ale z drugiej strony możliwości są większe niż w Unrealu. W praktyce w Game.dll mozna zaprogramować wszystko, w Unrealu jednak jesteśmy ograniczni tym co zostało wyeksponowane z silnika do Unreal Script.

Pomijajac już to, to trzeba sie zmierzyć z tym, ze dokumentacja kodu w CE3 w praktyce nie istnieje, a przebicie sie i analizowanie co robia dostarczone sample to iscie syzyfowa praca.

Odpowiadajac na pytanie w temacie. CryEngine 2 napewno nie. CryEngine 3 jak najbardziej. Jeśli planujsz zrobić survialowego shootera, to naprawde niewiele trzeba bedzie modyfikować.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 20, 2012, 11:13:56 wysłana przez iniside »

Offline MadBonsai

  • Użytkownik
    • Ifrit

# Sierpień 20, 2012, 11:25:02
Świadczy o tym chodź by stosunkowo niewielka liczba ukończonych i grywalnych gier zrobionych przez hobbystów. A jak już taką znajdziesz to najczęściej większość mechaniki jest pożyczona z UT.
Proszę cię... Choćby Hawken, Q.U.B.E., Sanctum. To z gier, którym zasadniczo wystarczało UDK bez dostępu do kodu silnika.
http://www.unrealengine.com/showcase/udk/
http://www.indiedb.com/engines/unreal-development-kit/games

Nie kojarzę żadnej ciekawej gry na Unity poza http://store.steampowered.com/app/15560/

Cytuj
Pobieżnie patrząc wydaje się niezłym wyborem na tego typu grę, ale podobnie jak UDK - pewnie zbyt rozbudowany dla hobbystów.
Tylko, że to w UDK implementacja gameplaya opiera się o wygodne narzędzia jak Kismet. W Unity takie narzędzia dokupujesz za kilkaset dolców ;) To w kwestii "silnika dla hobbystów". W żadnym razie nie gloryfikuję UDK. Ot, każdy musi rozważnie dobrać silnik pod projekt.

@iniside
Podrzuciłbyś więcej info odnośnie Flowgraph? :)

Offline Joker

  • Użytkownik

# Sierpień 20, 2012, 13:00:01
UDK, to jeden z lepszych silników w ogóle jak dla mnie. Świętna grafika, intuicyjne toolsy ( Lepsze od tych w unity, a działają na podobnej zasadzie ) jak robimy tylko małą grę możemy używać jedynie Kismet'a na dowód screen z mojej gry:
http://i.imgur.com/lltcE.jpg
Strzelający Tower jest zrobiony w kismecie, kamera też.
Przy dużych projektach w kismecie nie zalecam tworzenia mechaniki gry, bo od tego jest UnrealScript, który ma świetną dokumentacje a w razie jakiegoś zagmatwania mamy forum na którym zawsze ktoś odpowie. No i daje nam pełną możliwość tworzenia gameplaya. Nie wiem jak to wygląda gdzie indziej, używałem tylko UDK i Unity, i polecam UDK. Chyba że komuś faktycznie przeszkadza ociężałość UDK ( działa toto wolniej od Unity, ale wiadomo czemu )
http://warsztat.gd/screens/877bd389fd44e6c10264b33f5ae137d8.jpg
Ale przynajmniej taką scenkę można b. łatwo zrobić ( baa, nawet lepszą, i to nie w tydzień tylko chwile ! )

Offline iniside

  • Użytkownik

# Sierpień 20, 2012, 13:54:34
@iniside
Podrzuciłbyś więcej info odnośnie Flowgraph? :)
http://freesdk.crydev.net/display/SDKDOC2/Flow+Graph+Editor

Do FG można pisać własne nody w C++.

Możesz też sciągnąć FreeSDK z crydev.net i samemu zobaczyć jak to wygląda. Ja ekspertem w tym nie jestem ale widziałem jeszcze jak w do Crysis robili w tym mechanike RTS.