Autor Wątek: Corona SDK na mobile  (Przeczytany 7969 razy)

Offline tomBladko

  • Użytkownik
    • Bladko Fun o'Mobile

# Lipiec 07, 2012, 10:23:01
Hej,

Ciekawi mnie czy rozważacie takie SDK 2D jako ciekawe do wykorzystania, ostatni public release miał miejsce niedawno i dodano sporo nowych rzeczy.

http://www.coronalabs.com/products/corona-sdk/

W skrócie
Platforma docelowa: iOS / Android / Kindle Fire / Nook Color
Platforma developera: Windows / mac
Język: Lua
Koszty: 200$ za rok
IDE: jest sporo np takie http://www.mydevelopersgames.com/CIDER/
Architektura: zamknięta, tylko to co udostępni dostawca, modyfikacje tylko w Lua
Monetyzacja: sporo wbudowanych opcji
Dokumentacja: bardzo dobra
Społecznosć: także duża
Sample / Tutoriale: bardzo dobra
Wydajnosć: srednia
Produktywnosć: bardzo duża
Wielkosć binarki: niestety za duża w stosunku do tego co powinno być
Kompilacja: tylko online, zawsze z serwerem dostawcy

Ja wiem że prawdziwy developer pracuje tylko w C++, ale dla małego studia takie SDK może dać ciekawą rentowno

Tom
« Ostatnia zmiana: Lipiec 07, 2012, 11:16:08 wysłana przez tomBladko »

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline beermaster

  • Użytkownik

# Lipiec 07, 2012, 13:22:10
Czyli w tym całą aplikacje pisze się w LUA ? I kompiluje ten kod i na IPhona i na Andka ? Nie potrzebny jest Mac i znajomość języka C(jakiśtam) ?

Offline tomBladko

  • Użytkownik
    • Bladko Fun o'Mobile

# Lipiec 07, 2012, 13:52:02
licencja na Andka i iOS jest oddzielnie po 200$. Wspólna licencja roczna 300$ bodajże. Pisać można na pececie ten sam kod, i tak wszystko w Lua. Jest dosyć dobry i szybki symulator nastawiony na dużą produktywność, ale bez natywnego IDE, trzeba sobie znaleźć (plugin do IDEA, plugin do Eclipse, albo to co podałem). Do pracy na iOS nie potrzeba Maca żeby pracować i testować, ale potrzeba żeby skompilować binarkę. Dodatkowo na Macu można kompilować i na iOS i na Androida a na PC można tylko na androida. Z tego co mi wiadomo nie działa hackintosh, musi być natywny MacOS.

Co ważne to ostatnio wyszedł w pełni funkcjonalny trial bez ograniczeń, z jedynym limitem że nie można publikować tego co się na andka skompilowało.

kilka przydatnych linków jak ktos chce zacząć się w to bawić:
API http://docs.coronalabs.com/api/
SDK https://developer.coronalabs.com/user/register?destination=downloads/coronasdk (wymagana rejestracja do darmowego triala w pełni funkcjonalnego)
tutoriale http://www.learningcorona.com/index.html
lua http://www.lua.org/pil/
jedno z wielu IDE http://www.jetbrains.com/idea/ + plugin LUA https://bitbucket.org/sylvanaar2/lua-for-idea/wiki/Home

PS: nie pracuje w tej firmie, po prostu dla mnie osobiście Lua jest prosta i intuicyjna, C obj jest pogrzany bardziej niż grzane wino a Java jest fajna ale android jest sfragmentowany strasznie i dlatego odpadła u mnie.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 07, 2012, 14:05:19 wysłana przez tomBladko »

# Lipiec 07, 2012, 14:36:31
Może phonegap lub mosync ?    Darmowe.

Offline tomBladko

  • Użytkownik
    • Bladko Fun o'Mobile

# Lipiec 07, 2012, 14:50:40
assembler jest też darmowy :)

ważne są opcje do monetyzacji, bo w większości SDK możliwości odnośnie gry są podobne plus minus. Jak umiesz web to html5 jest dla Ciebie :)

a tak serio to koszty produkcji poza SDK są o rząd czy wiecej większe niż koszt samego SDK, np tablet czy mac do pracy nad iOS, nie wspomnę już o promocji bo to kosi najwięcej kasy.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 07, 2012, 15:06:25 wysłana przez tomBladko »

Offline vashpan

  • Użytkownik
    • Strona

# Lipiec 07, 2012, 18:11:55
Zastanawiam sie jakim niby cudem sprawili ze IDE nie dziala na Hackintoshu :) System to system, co ma hardware do tego? Skoro dzialaja na nim wszystkie aplikacje na OS X, takze te od Apple, takze XCode i wszelkie deweloperskie narzedzia z mozliwoscia bezproblemowego budowania aplikacji na urzadzenia, debugowania, tworzenia buildow do dystrybucji i wysylania na AppStore ?

Srodowisko jest ciekawe, jezyk to jak zwykle kwestia preferencji, Lua ma moze latwa, elegancka skladnie, ale latwo sobie strzelic w stope ( jak w kazdym dynamicznym jezyku ) no i nie ma prawdziwej obiektowosci


Dla indie dewelopera jedyne koszty to device i ew. komputer. Kazde +200$ robi jednak roznice ;) Ale SDK wyglada na calkiem sprawne jezeli ktos juz ma troche doswiadczenia albo po prostu mysli w kategoriach biznesowych.

I tak btw: Obj-C, po przebrnieciu przez pierwsze WTF jak sie zobaczy skladnie, to nowoczesny, prosty i jednoczesnie skuteczny jezyk, znacznie latwiejszy do ogarniecia niz C++ i znacznie lepiej od niego nadajacy sie do programowania rzeczy opartych na "zdarzeniach" ( np. UI )

Offline tomBladko

  • Użytkownik
    • Bladko Fun o'Mobile

# Lipiec 07, 2012, 20:45:37
Nie daje głowy co z tym hackintoshem, może działa. Do takiej zabawy można zaopatrzyć się w używanego mini maca, który jest ciekawą alternatywą dla droższych maców.

Jeśli liczysz tylko device i SDK na indie developera to raczej z takim budżetem to się nawet device nie zwróci. Chyba że się robi wszystko u ludzi za darmo, czyli grupa zapaleńców którzy mają dużo czasu i nie pracują lub studiują zaocznie. To wtedy wszystko jest możliwe :) Nawet wielki CRPG robiony 6 lat.

Ogólnie jak porównuje prace na hackintoshu i emulatorach a na urządzeniach to produktywność jest bez porównania.

Tak dokładnie to jest SDK dla osoby która myśli w kategoriach biznesowych np jak Ci państwo

http://www.youtube.com/watch?v=WTpldq3myV0

doświadczenie + viral + proste SDK = $$$

Tom
« Ostatnia zmiana: Lipiec 07, 2012, 20:51:46 wysłana przez tomBladko »

Offline tomBladko

  • Użytkownik
    • Bladko Fun o'Mobile

# Lipiec 22, 2012, 00:51:52
Witam,

Chciałem dodać że Corona SDK ma teraz opcje Enteprise w której dowolnie można pisać pluginy w natywnym języku czyli C-obj dla iOS oraz Java dla Android. Jest to trochę droższe niż zwykłe ale otwiera nowe możliwości.

Tom

Offline tomBladko

  • Użytkownik
    • Bladko Fun o'Mobile

# Grudzień 11, 2012, 23:32:50
Corona ma w tej chwili nowy publiczny build (link jak wyżej)

Enterprise płatne bardzo to może nie dla nas

ale także to http://www.coronalabs.com/blog/2012/12/11/what-is-project-gluon/

czyli pluginy dla każdego :) A to zmienia to SDK dosyc ciekawie.

PS: jak dla kogos to ważne do firma dostała ostatnio 2mln$ na rozwój od inwestorów więc cos do przodu.

Tomek


Offline gotji

  • Użytkownik

# Grudzień 12, 2012, 13:10:38
Obecnie używam Cocos2d-x(przerobionego na własne potrzeby) i jest dosyć surowo ze wsparciem, na szczęście to opensource więc wszystko można łatać we własnym zakresie:).

Na pierwszy rzut oka Corona wygląda bardzo obiecująco. Wiesz może czy jest wersja darmowa(trial), która pozwoli zrobić lokalny deploy na iPhona?
I jeszcze jedna ważna sprawa, jak jest z debugowaniem na urządzeniu?

Offline koirat

  • Użytkownik

# Grudzień 12, 2012, 14:03:44
Jak już zostało wspomniane LUA trochu odrzuca. Skryptowanie to jedno ale pisanie całej gry w tym to co innego - pytanie jeszcze jakiej gry.

Offline tomBladko

  • Użytkownik
    • Bladko Fun o'Mobile

# Grudzień 12, 2012, 19:35:43
- trial jest w pelni funkcjonalny tylko ma ograniczenie ze nie można tego sprzedawać i kompilacja trwa ciutke dłużej, ale wszystkona device smiga.

- ja nie mam problemów z debugowaniem na urządzeniu są do tego pluginy co bo można było wyłapać to z urządzenia (albo po prosto message w x-code)

- Do lua jest debuger w IDE oraz profiler i fajne IDE GLider, można eclipsa plugin (bania) albo IDEA IDE (bania), tam sa watchery, break pointy, stosy i co tam chcecie. Jakos to działa (takze na urządzeniu bo to dalej jest Lua VM).

- mnie osobiście odrzuca C++ i podobne ze swoimi (*&)& i tak samo ObjJ ze swoim * [], za to takie rzeczy jak C#, Java czy właśnie Lua są o wiele (mi) bardziej zrozumiałe. Dodatkowo to jezyk dynamiczny ale IDE Glider w sumie traktuje go jak statyczny i rozwiązuje mnóstwo problemów z pod

Offline koirat

  • Użytkownik

# Grudzień 12, 2012, 20:26:13
C++ też mnie odrzuca ale zestawienie C# i Javy z Lua uważam za dość niedobre. Już bliżej tym językom do C++ niż do Lua.

Offline phaza

  • Użytkownik

# Sierpień 01, 2014, 07:20:37
Lua jest dość prostym językiem w zasadzie jak ktoś pracował w C lub PHP czy JavaScript to nie powinien mieć najmniejszych problemów z nauką tego języka. W zasadzie prawie nie trzeba się go uczyć. Gorzej jest z obeznaniem się z bibliotekami, silnikiem fizycznym itd. Tu niestety trzeba trochę poświęcić czasu ale to się powinno zwrócić. Minusem jest niewiele tutoriali w języku polskim. Z tego co udało mi się znaleźć w miarę sensowny to http://www.pcwiedza.pl/tworzenie-gier/ pozostałe to często jakieś zalążki tylko...

Od niedawna Corona SDK ma również edytor wizualny ale w tej chwili działa tylko na komputerach Appla... ale ma się to zmienić niebawem.

Offline laggyluk

  • Użytkownik
    • twitter

# Sierpień 10, 2014, 13:42:20
edytor w którym teraz robię większość rzeczy ma niby eksport do corony i działa na windowsie natomiast nie wiem jak dobrze bo corony nie używam
http://www.gojieditor.com/