Autor Wątek: Fizyka w skokach narciarskich.  (Przeczytany 1560 razy)

Offline Mike148

  • Użytkownik

# Kwiecień 21, 2012, 14:13:48
Witam!
Chciałbym w najbliższym czasie rozpocząć pisanie gry sportowej skoki narciarskie. Jedyny mój problem to fizyka.Nie chodzi tu o oto, że z fizyki jestem tępy bo bardzo dobrze ją rozumiem tylko jak "wymodelować" skoczka.

Zastanawiałem się aby to podzielić na kilka etapów:

1.Rozbieg
W zależności od smarowania nart wyznaczamy współczynnik tarcia na podstawie smarowania nart ( Jak to wyliczyć ??? ) oraz wyliczenia prędkości.Nie wiem tylko uwzględnić wybicie.

2.Lot
Liczyć wypadkową wszystkich sił i w zależności od wyniku zmieniać wysokość skoczka.Nie wiem tylko jak dodać zależność od wiatru.

3.Lądowanie
Tutaj wielkiej filozofii nie ma.

Jeżeli uważacie, że trzeba coś jeszcze dodać lub poprawić to napiszcie.

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Kos

  • Użytkownik
    • kos.gd

# Kwiecień 21, 2012, 14:20:43
Uch, zabierasz się za grę o skocach narciarskich nie mając pomysłu jak to zrobić? :)

Wiesz, mechanika takiej gry to nie jest coś, co można ad hoc opisać- tu trzeba zrobić prototyp gry a potem siedzieć, kombinować na 50 różnych sposobów i szukać tego, który okaże się najbardziej grywalny...

Offline Kuba D.

  • Użytkownik

# Kwiecień 21, 2012, 14:47:53
1.Rozbieg
W zależności od smarowania nart wyznaczamy współczynnik tarcia na podstawie smarowania nart ( Jak to wyliczyć ??? ) oraz wyliczenia prędkości.Nie wiem tylko uwzględnić wybicie.
Wybicie to tylko impuls sily skierowany w gore - w zaleznosci od sily skoczka impuls bedzie wiekszy lub mniejszy

2.Lot
Liczyć wypadkową wszystkich sił i w zależności od wyniku zmieniać wysokość skoczka.Nie wiem tylko jak dodać zależność od wiatru.
Sam sobie odpowiedziales - wypadkowa wszystkich sil - po prostu traktujesz wiatr jako kolejna sile i wtedy wypadkowa tych sil bedzie uwzgledniac wiatr. Dodasz tez sile oporu powietrza w zaleznosci od pozycji skoczka ( gorsza pozycja, ulozenie, nachylenie itd - wiekszy opor itd.) - zmiana pozycji skoczka bedzie miala wplys na dlugosc lotu.
Bedzie zabawa z dobraniem odpowiednich wspolczynnikow - bedziesz musial to wszystko dobrac doswiadczalnie. Generalnie cala fizyka to jest zabawa z silami - trzeba sie zastanowic jakie sily dzialaja na skoczka w konkretnym momencie i starac sie to uwzglednic w symulacji.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 21, 2012, 14:50:08 wysłana przez Kuba D. »

Offline st3tc

  • Użytkownik

# Kwiecień 22, 2012, 10:03:02
Wiatru nie można uwzględnić jako siłę. Tutaj podchodzi to troszkę pod aerodynamikę. Skoczek leci pochylony - pod pewnym kątem natarcia w stosunku do powietrza opływającego skoczka. Z tego opływu obliczasz siłę oporu i siłę nośną (jakąś tam generuje :) ). Wiatr przed tymi obliczeniami dodajesz wektorowo do wektorka powietrza opływającego skoczka.
To wersja uproszczona. W rzeczywistości będziesz musiał robić wynikowy wektor ruchu powietrza na płaszczyznę poziomą i pionową i obliczyć siły podwójnie - dopiero to leci do integratora. Będziesz miał wtedy wrażliwość również na podmuchy boczne :)
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 22, 2012, 10:08:20 wysłana przez st3tc »

Offline Mike148

  • Użytkownik

# Kwiecień 22, 2012, 15:20:51
Rozumiem.
A kiedy skoczek rozpędza się po rozbiegu to dużo zmieni jeśli jako płaszczyzna równi to będzie odcinek łączący początek z końcem skoczni (skocznia to nie idealna równia) czy można to jakoś policzyć ?
Do tego czy podczas lotu prędkość zwiększa czy wręcz przeciwnie maleje i jak wyliczyć spowolnienie ?

Offline Oti

  • Użytkownik

# Kwiecień 22, 2012, 15:55:13
Za dużo zbędnych pytań. To wszystko wychodzi w praniu i naprawdę, nie potrzebujesz się zastanawiać, czy wypadkowa prędkość skoczka rośnie czy maleje.

Offline Kuba D.

  • Użytkownik

# Kwiecień 22, 2012, 16:13:08
Zeby zaspokoic Twoja ciekawosc - podczas lotu predkosc maleje - poprzez opor powietrza predkosc spada a mniejsza predkosc przeplywu powietrza przez krawedzie nart powoduje, ze jest coraz to mniejsza sila nosna, do tego dochodzi stala grawitacja i skoczek opada w dol.
Sytuacja jest analogiczna do przypadku symulacji fizyki rozpedzonego samolotu ale bez sily napedowej - jesli predkosc spadnie do odpowiednio niskiej wartosci - zaczyna sie gwaltowne opadanie.