Autor Wątek: Programowanie gier - potrzebne rozjaśnienie.  (Przeczytany 2801 razy)

Offline wozix

  • Użytkownik

# Kwiecień 20, 2012, 23:05:21
Witam,
jestem domorosłym programistą (znam c++ i Java tak, że jakieś zadania mogę wykonać) i wręcz od zawsze fascynuje mnie temat tworzenia gier. Zapewne mój wątek wygląda bardzo podobnie jak zwykle zadawane pytania czyli "jak się nauczyć robić gry". No cóż, w pewnym sensie chcę o to zapytać.
Wiem, że do robienia gier potrzebuję w czymś programować grafikę: OpenGL, DirectX lub inne bilbioteki. Mogę użyć gotowego silnika, ale chcę raczej eksperymentować samemu. Drugą kwestią jest to, że jedyne co wiem o grach, to to, że działają w pętli czasu rzeczywistego. No niestety znam takie ogóły, że nawet szukając materiałów do nauki w środku znajduje się tyle niewiadomych, że po pewnym czasie rzucam to wszystko - po prostu gubię się w tym. Czytając coś o OpenGL'u jest to tak dalekie od standardowego programowania (w sumie takiego z jakim miałem do czynienia), że już nie wiem co z czym połączyć. I tu przychodzi czas na moje pytanie - czy istnieje jakaś pozycja, może tutorial, który przybliży schemat działania gry, lekko naprowadzi na właściwą drogę? Będę wdzięczny za jakiekolwiek odpowiedzi. Pozdrawiam!

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Avaj

  • Użytkownik

  • +1
# Kwiecień 20, 2012, 23:50:58
olej 3D, rób 2D. Wtedy możesz olać OpenGL/DirectX i robić w np. SFML.

Albo bierzesz coś wysokopoziomowego jak HTML5 albo Flash i wtedy takie bajery jak rysowanie obrazków będziesz miał już w standardzie.

generalnie to zdecyduj się na konkretne technologie, a wtedy coś się poradzi.

Offline Troll

  • Użytkownik
    • Oficjalna strona gry Gizarma

# Kwiecień 21, 2012, 00:06:20
Z książek mogę polecić "Perełki programowania gier".

Avaj ma rację, olej 3D, 2D rządzi :)

Offline Cerberus

  • Użytkownik
    • Moja strona

# Kwiecień 21, 2012, 00:28:48

Offline Oti

  • Użytkownik

  • +1
# Kwiecień 21, 2012, 00:43:43
@Cerberus
Tak, nie ma to jak robić mu wodę z mózgu na starcie.

Offline flexi

  • Użytkownik

# Kwiecień 21, 2012, 00:58:33
Moze chcial go zniechecic xD (joke)

Offline wozix

  • Użytkownik

# Kwiecień 21, 2012, 09:28:57
Załóżmy, że chcę iść drogą C++ i 2D (SDL?). Co dalej? Czemu nie korzystać z materiałów poleconych przec Cerberusa?

Offline jjoker8

  • Użytkownik

# Kwiecień 21, 2012, 10:14:16
www.lazyfoo.net -tu masz bardzo dobry tutorial do SDL, wszystko po kolei omówione jak zrobić grę w SDLu. Przy okazji poznasz jak działa wyświetlanie grafiki, kolizje, pętla główna, timer itp. czyli niezbędne rzeczy w każdej grze.
A artykuły podane przez Cerberusa rzeczywiście dla początkujących mogą być ciężkostrawne ;). Np. zagadnienia dotyczące timera w bibliotekach sprowadzają się raczej do biblioteka->timer.setFPS() niż samodzielnego pobierania czasu i sprzęgania z grą :). Chociaż akurat w SDLu trzeba samemu pisać timer
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 21, 2012, 10:26:23 wysłana przez jjoker8 »

Offline wozix

  • Użytkownik

# Kwiecień 21, 2012, 10:31:10
Świetna strona, o coś takiego mi chodziło. Dzięki za pomoc!

Offline Fladimir Miel...

  • Użytkownik

# Kwiecień 21, 2012, 10:53:53
O zgrozo. Po co mu znowu wpychacie tego ślimaka SDL? Na nic mu to. Lepiej przysiądź przy Unity, przynajmniej szybko zauważysz jakieś efekty swojej pracy. W SDL wszystko będziesz musiał dodać sam, bo jest to cholernie niskopoziomowa biblioteka. Może z zewnątrz wygląda cool, ale ja na Twoim miejscu trzymałbym się póki co z daleka. Unity to prawdziwy silnik, jedyne co musisz robić to programować grę, nie engine.

Offline jjoker8

  • Użytkownik

# Kwiecień 21, 2012, 11:14:15
no niby tak ale autor chciał
Cytuj
pozycja, może tutorial, który przybliży schemat działania gry, lekko naprowadzi na właściwą drogę?
Cytuj
Mogę użyć gotowego silnika, ale chcę raczej eksperymentować samemu.
SDL jest rzeczywiście wolny i prymitywny ale prosty
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 21, 2012, 11:15:49 wysłana przez jjoker8 »

Offline Oti

  • Użytkownik

# Kwiecień 21, 2012, 19:25:00
SDL (..) to cholernie niskopoziomowa biblioteka.
To Ty chyba cholernie niskopoziomowej biblioteki nie widziałeś. :) SDL/allegro to biblioteki w sam raz nadające się na rozpoczęcie przygody z programowaniem.

Czemu nie korzystać z materiałów poleconych przec Cerberusa?
Bo podał dwa artykuły, które na samym początku niekoniecznie powinny Cię interesować(tak jak ktoś wyżej napisal, zamiast tego możesz użyć timerów), dodatkowo, przedstawiające dwa odmienne schematy działania pętli głównej. Czytasz artykuł Xiona, by po chwili przeczytać, że 'ten drugi jest lepszy i masz zapomnieć o tym co czytałeś'. ;P Obejdzie się bez tego, przynajmniej do czasu.

Offline Fladimir Miel...

  • Użytkownik

# Kwiecień 21, 2012, 19:51:45
Ta, tylko że jak przyjdzie mu zaimplementować animacje, jakieś super-pro kolizje(a to wszystko będzie tak mulić, że najnowsze procesory niewydolą) i inne badziewia to mu od razu zapał zejdzie.

Offline Vipa

  • Redaktor

# Kwiecień 21, 2012, 19:56:31
Zejdzie? Właśnie wtedy zacznie się właściwe programowanie ;). Napisać by działało jest łatwo. Napisać by to działało w miarę szybko to już wyzwanie. Albo ktoś te wyzwania lubi albo nie. Bankowo go to nie ominie.

Offline Fladimir Miel...

  • Użytkownik

# Kwiecień 21, 2012, 21:16:41
Vipa, jedni wolą korzystać z gotowych rozwiązań inni wolą te rozwiązania tworzyć. Nie wiemy jak będzie z autorem, w każdym razie słusznie mówisz. ;)