Autor Wątek: Inspiracja grą a prawo  (Przeczytany 2844 razy)

Offline Krolik

  • Użytkownik

# Kwiecień 17, 2012, 23:03:29
Wiem że podobne tematy juz sie pojawiały, jedna gra grze nie równa, podobnie jak odwzorowanie, dlatego postanowiłem załozyc zeby sie cos dopytac. Pewnie wielu z was kojarzy gre LIMBO. Chciałbym stworzyc gre, ktora bedzie inspirowana własnie tym tytułem. Grafika 2d, rzut od boku, kolorystyka czarno kolorowa - zamiast czerni i bieli pojawia sie rowniez inne barwy, ale beda to 2 kolory np czern i żółć lub czerń i granat ... Kolor ma odpowiadac za swiatło. W limbo poruszalismy sie chłopcem u mnie bedzie to dziewczynka. Czarna, z białymi oczami. Poruszanie juz nieco inne - dodatkowe mozliwosci, gameplay rowniez zmieniony, wiecej przeciwnikow, inne zagadki. Lokacje rowniez odmienne. Zastanawia mnie tylko co w przypadku jesli gra by odniosła spory sukces, czy tworcy limbo mieli by jakiekolwiek podstawy zeby mnie o cos oskarzyc?

Ponizej screen
http://imageshack.us/photo/my-images/171/limbosdfghj.jpg/

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline AS

  • Użytkownik
    • Homepage

# Kwiecień 17, 2012, 23:13:20
Jeśli zrobisz grę tak jak opisałeś, to będzie to dzieło inspirowane. Moim zdaniem możesz tak zrobić i twórcy Limbo nie mają Ci nic do zarzucenia. (w sumie fajny pomysł, Limbo to super gierka)

utwory inspirowane - które nie są jasno zdefiniowane prawnie, ale wg opinii prawnych są to utwory stworzone w efekcie kontaktu z utworem pierwotnym i mogącym mieć pewne do niego cechy podobieństwa ale jednak na tyle różnym, że nie ma wątpliwości, że to dzieło samoistne, nie zawierające oprócz uprawnionych cytatów żadnych fragmentów dzieła pierwotnego[13]; twórca utworu pierwotnego nie może sobie rościć żadnych szczególnych praw w stosunku do dzieła inspirowanego.

Chodzi o to, żeby nie zabronić ludziom wykorzystania tego samego pomysłu. To by znacznie ograniczyło twórców. Nie byłyby możliwie różne remake'i, satyry, pastisze itd. Z drugiej strony, nie można kopiować wykonania. Bo twórca też musi mieć jakieś prawa. Jak skopiujesz jakąś część to to już będzie plagiat i jeśli autor zgłosi to do sądu to mogą być problemy. Czyli pomysł może być ten sam, ale wykonanie musi być inne.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 17, 2012, 23:27:24 wysłana przez AS »

Offline Krolik

  • Użytkownik

# Kwiecień 17, 2012, 23:24:48
Cytuj
Jak skopiujesz jakąś część to to już będzie plagiat i jeśli autor zgłosi to do sądu to mogą być problemy. Czyli pomysł może być ten sam, ale wykonanie musi być inne.

AS masz na mysli wykorzystanie contentu gry czy np wzorowanie sie na nim? Napewno nie wykorzystam zadnych materiałow z gry, ale niektore elementy moga przypominac te, ktore pojawiły sie w Limbo.

Offline Xirdus

  • Moderator

# Kwiecień 17, 2012, 23:30:00
Jeśli grafika różni się w dość znaczący sposób, to nikt się nie przyczepi.

Offline AS

  • Użytkownik
    • Homepage

# Kwiecień 17, 2012, 23:30:23
Mam na myśli dosłowne wykorzystanie, skopiowanie jakiś elementów z Limbo. Wzorować się jak najbardziej można.

Offline Krolik

  • Użytkownik

# Kwiecień 17, 2012, 23:42:07
Xirdus czyczy w mojej grze grafika rozni sie w dosc znaczacy sposob? Mi sie wydaje ze bardzo przypomina ta z Limbo. Czy to znaczy że wykorzystanie 2 barw oraz głebi widoscznosci - otrzejsze i bardziej rozmazane elementy juz beda niedozwolone? Jesli podobnych gier było by kilkadziesiat to pewnie nikt by nic nie powiedział, ale jako ze byłaby to jedna z pierwczych gier inspirowanych, i by odniosła jakis wiekszy sukces to juz tworcy maja prawo oskarzyc o plagiat?

Offline AS

  • Użytkownik
    • Homepage

# Kwiecień 17, 2012, 23:53:31
Oskarżyć o plagiat to twórca ma zawsze prawo. Najwyżej przegra i straci kasę za rozprawę. Idziesz do sądu no i musisz ich przekonać, że to rzeczywiście Ty stworzyłeś rzekomo swoją grę, a nie skopiowałeś i wtedy wygrywasz. Pokazujesz np. historię z repozytorium kodu, commity z twoim nazwiskiem gdzie faktycznie widać, że jakiś kod powstawał powiedzmy miesiąc część po części i wszystko co w grze jest Twoje. Aczkolwiek mówię od razu, że żadnym prawnikiem nie jestem, nie będe i gówno się tam znam bo byłem tylko na paru wykładach z prawa własności intelektualnego.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 18, 2012, 00:00:11 wysłana przez AS »

Offline Xirdus

  • Moderator

# Kwiecień 18, 2012, 00:07:47
Krolik, szczerze mówiąc to to wygląda tak, jakbyś chciał na siłę zrobić Limbo z grafiką nie-Limbo.

Offline jjoker8

  • Użytkownik

# Kwiecień 18, 2012, 00:24:58
Z tego co mi wiadomo jeśli nie użyjesz stricte contentu z gry tzn. postaci, planszy, tytułu itp. to możesz tworzyć co i jak ci się podoba. Co, zabronimy ludziom tworzyć gry dwukolorowe dlatego że jeden tytuł to ma? Wychodząc z takiego założenia po wolfenstein 3d nie mogłyby wyjść żadne gry 3d. Albo nikt nie mógłby napisać snake'a ani tetrisa

Offline Dosia

  • Użytkownik

# Kwiecień 18, 2012, 00:27:00
Nie znam się na prawie, ale moim zdaniem nie powinno być problemu o ile faktycznie gameplay będzie inny i grafika nie będzie w podobnym stylu (nie mam na myśli kolorystyki), chodzi raczej o to by Twoje drzewo nie wyglądało jak drzewo z Limbo. Nie będzie to klon tylko inna platformówka/zręcznościówka (Limbo kojarzę jedynie z krótkich filmików oglądanych jakiś czas temu) z zastosowaniem kolorów szarości, chyba że rzeczywiście zamierzasz stworzyć kopie gry by jak najmniej ją przypominała (ale to raczej nie wróży sukcesu). Jest to moja subiektywna opinia tak bardziej "na chłopski rozum", ale prawo często tak nie działa. A patrzenie na własny twór przez pryzmat innej produkcji i czy aby nie za bardzo ją przypomina wydaje mi się nie być dobrą metodą pracy.


Offline Krolik

  • Użytkownik

  • +1
# Kwiecień 18, 2012, 02:13:40
Chce zrobić połączenie Limbo oddworlda i własnej koncepcji. Nie zamierzam Na sile robić kopii. Grafika 2 kolorowa jest latwa w tworzeniu i można uzyskać dobry klimat na którym mi najbardziej zależy. Chce stworzyć nietypowy świat do którego trafia nasza postać. W grze zamierzam umieścić elementy skradania, chowania się w cieniu, omijania oraz atakowania przeciwników. Także zamierzam dodać elementy podejmowania trudnych decyzji - pojawia się do wyboru rożne decyzje, które zawaza na losach postaci. Chce aby świat był abstrakcyjny i mroczny. Akurat widok od boku pasuje do tego najbardziej oraz ciemniejsze odcienie kolorów.

Offline AS

  • Użytkownik
    • Homepage

# Kwiecień 18, 2012, 10:17:02
No to rób i nie martw się o prawo, a jak skończysz to daj znać np. w tym wątku, bo sam bym przyciął w coś a'la Limbo