Autor Wątek: Sprzedaż gier - strona prawna  (Przeczytany 5718 razy)

Offline darkhog

  • Użytkownik

# Marzec 13, 2012, 22:36:53
Czyli jak to zrobić legalnie. Celuję raczej w "małą dystrybucję", coś na zasadzie jak są sprzedawane Chicken Invadersy, Warblade, VVVVVV, itd. Nie chcę jednak być na bakier z prawem. Zakładanie firmy to z kolei duży problem - regony, nipy, krsy, itd. - nawet przy jednoosobówce jest to w ch... roboty.

Czyli w skrócie jak legalnie ominąć prawo żebym firmy zakładać nie musiał a żebym mógł legalnie sobie sharewarówki sprzedawać. No i w razie "w" nie mogli mi nic zrobić.

Offline Mr. Spam

  • Miłośnik przetworów mięsnych

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Marzec 13, 2012, 22:43:40
Najłatwiej skorzystać z jakiegoś portalu dystrybucyjnego. Dla małych gier dobra może być np. Desura. Podpisujesz z nimi umowę i dostajesz od nich co miesiąc/kwartał kasę z tytułu praw autorskich, którą można już rozliczyć bez DG.

Offline Oti

  • Użytkownik

# Marzec 13, 2012, 22:46:28
Można też sprzedawać wszelkie prawa do dystrybucji za jednorazowe honorarium-wtedy to już zwykła umowa o dzieło.

Offline darkhog

  • Użytkownik

# Marzec 13, 2012, 22:51:41
Dab, a jak to jest dokładnie z tym rozliczaniem? Mam na myśli od jakiej kwoty trzeba się rozliczać, jakie formularze, itd.

Oti, nie dzięki, postoję. Coś takiego mi się po prostu nie opyla. A jak gra np. stanie się jakimś wielkim hitem? Pomyślmy, jak by np. taki Notch sprzedał prawa do MC na etapie classica (zakładamy, że gra rozwijałaby się tak samo nawet bez Notcha i reszty Mojangu)? Byłby nadel biednym devkiem pracującym dla king.com o którym nikt by nie słyszał, a kto inny by trzepał kasę.

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

  • +3
# Marzec 13, 2012, 22:58:48
Dab, a jak to jest dokładnie z tym rozliczaniem? Mam na myśli od jakiej kwoty trzeba się rozliczać, jakie formularze, itd.

Jeżeli jesteś jedynym autorem: dochody z praw autorskich możesz rozliczyć na PIT-36/37, jest od nich 50% kosztów uzyskania (czyli podatek płacisz od połowy kwoty). Nie ma jakiś specjalnych kwot poza wynikającymi z progów (18/32% a z uwagi na koszty uzyskania realnie 9/16%).

Jak nie jesteś jedynym autorem to wypłać kasę z bankomatu i przekaż reszcie zespołu w nocy pod opuszczoną stacją benzynową... ;)

Offline heavymental

  • Użytkownik

# Marzec 13, 2012, 23:12:22
Jeśli zakładanie firmy "regony, nipy, krsy, itd. " - to trudność - to na serio o zarobkowaniu ciężko mówić. ;P
Wszelkich dystrybucyjnych platform szukaj - tam szansa.

Offline albireo

  • Użytkownik

# Marzec 13, 2012, 23:56:58
Wg interpretacji podatkowej z zeszłego roku (aby zobaczyć cały tekst, trzeba niestety się zarejestrować) "sprzedaż" licencji na oprogramowanie (a gry też są oprogramowaniem) nie wymaga prowadzenia działalności gospodarczej, wlicza się to po prostu jako przychody uzyskane z praw majątkowych.

Offline Krolik

  • Użytkownik

# Marzec 14, 2012, 00:11:19
Up. A co w przypadku kiedy mowa o setkach rysiecy czy mln, czy dalej działalnosc gospodarcza jest niepotrzebna? Chyba tu firma to najmniejszy problem, najpierw trzeba zrobic gre ktore te mln'y na siebie zarobi :).

Offline albireo

  • Użytkownik

# Marzec 14, 2012, 00:55:46
O skali zarobków tam nic nie ma, więc ciężko powiedzieć, ale stawiałbym, że nie ma znaczenia. Aczkolwiek to jest interpretacja indywidualna, więc jest wiążąca tylko wobec tego kto o nią wystąpił (co osobiście uważam za kretynizm), dla pewności trzeba by samemu o taką interpretację wystąpić. Przy tych setkach tysięcy czy milionach rzeczywiście znaczenia to nie ma, ale jeśli to będą to zaledwie setki czy tysiące miesięczne, to zakładanie działalności gospodarczej jest bez sensu.

Offline Oti

  • Użytkownik

# Marzec 14, 2012, 02:38:04
Oti, nie dzięki, postoję. Coś takiego mi się po prostu nie opyla. A jak gra np. stanie się jakimś wielkim hitem? Pomyślmy, jak by np. taki Notch sprzedał prawa do MC na etapie classica (zakładamy, że gra rozwijałaby się tak samo nawet bez Notcha i reszty Mojangu)? Byłby nadel biednym devkiem pracującym dla king.com o którym nikt by nie słyszał, a kto inny by trzepał kasę.
A jak gra okaże się totalną klapą? Sporo jest takich gier wśród produkcji AAA(np. duke nukem forever, nfs the run), a wśród indyków z pewnością wiele więcej. Możliwe, że nie zwrócą się nawet koszty produkcji-a przy umowie o dzieło miałbyś wszystko 'bezpieczne'-można to wyliczyć tak, żeby ten jednorazowy dochód był równowartością kilku miesięcznych pensji każdego ze współautorów-wtedy wszystko byłoby tak, jakbyście pracowali sobie etatowo. Ale rozumiem-chcesz spróbować swojego szczęścia, zaryzykować, może Tobie akurat się uda. :)

Offline nembutal

  • Użytkownik

# Marzec 14, 2012, 02:54:09
Jeżeli jesteś jedynym autorem: dochody z praw autorskich możesz rozliczyć na PIT-36/37, jest od nich 50% kosztów uzyskania (czyli podatek płacisz od połowy kwoty). Nie ma jakiś specjalnych kwot poza wynikającymi z progów (18/32% a z uwagi na koszty uzyskania realnie 9/16%).

Czy w przypadku sprzedaży licencji przez własną stronę (czyli za pośrednictwem payment providera) też obowiązuje te 50% kosztów uzyskania przychodów?

Offline Dab

  • Redaktor
    • blog

# Marzec 14, 2012, 05:32:54
50% kosztów uzyskania przychodów to ryczałtowa stawka przy prawie autorskim. Sprzedaż gry przez stronę to raczej handel/świadczenie usług (zdania są podzielone ;)), co zresztą bardziej (ze względu na ciągłość) podchodzi już pod DG.

Inna opcja to coś w rodzaju AIP. Widziałem kilku autorów którzy sprzedawali w ten sposób swoje książki/komiksy, więc dałoby się i gry.

Offline albireo

  • Użytkownik

# Marzec 14, 2012, 09:35:54
Sprzedaż gry przez stronę to raczej handel/świadczenie usług (zdania są podzielone ;)), co zresztą bardziej (ze względu na ciągłość) podchodzi już pod DG.
Jeśli prowadzi się "sprzedaż" programów w ramach DG, to będzie to handel/świadczenie usług, ale jeśli się nie prowadzi DG, to zastosowanie ma raczej "Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych", w której przychody ze zbycia praw majątkowych są wyraźnie wyłączone ze źródeł przychodu zaliczanych jako DG (gdyby nie były, to np malarz malujący na zamówienie portrety musiałby prowadzić DG), wątpliwość może ewentualnie budzić to, czy odpłatne udzielenie licencji na użytkowanie programu jest przychodem ze zbycia praw autorskich, wg mnie jest, ale że prawnicy i urzędnicy skarbówki żyją w jakimś swoim dziwnym, niepojętym dla zwykłego śmiertelnika świecie, najbezpieczniej by było wystąpić o indywidualną interpretację przepisów.

Offline bies

  • Użytkownik

# Marzec 14, 2012, 12:00:10
Jeśli prowadzi się "sprzedaż" programów w ramach DG, to będzie to handel/świadczenie usług, ale jeśli się nie prowadzi DG, to zastosowanie ma raczej "Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych", w której przychody ze zbycia praw majątkowych są wyraźnie wyłączone ze źródeł przychodu zaliczanych jako DG (gdyby nie były, to np malarz malujący na zamówienie portrety musiałby prowadzić DG), wątpliwość może ewentualnie budzić to, czy odpłatne udzielenie licencji na użytkowanie programu jest przychodem ze zbycia praw autorskich, wg mnie jest (...)
Dlaczego? Jakie prawa majątkowe zbywasz? Podpowiedź: jeśli coś zbywasz to tym samym to tracisz. Program na zamówienie z przekazaniem autorskich praw majątkowych OK, licencja, IMO (IANAL) NIE.

// edit
Poczytałem trochę i jest to bardziej skomplikowane... Więc powyżej nie mam racji i udzielenie licencji też można rozliczyć jako przychody z praw majątkowych ale stała i zorganizowana działalność polegająca na udzielaniu licencji wskazuje na działalność gospodarczą.

Reasumując, jakbym miał takie dylematy i nie chciał skonsultować się z księgowym lub dwoma, jeśli udzielam wielu licencji założyłbym DG. Jeśli piszę oprogramowanie na zlecenie podpisałbym odpowiednią umowę i rozliczył bez DG.
« Ostatnia zmiana: Marzec 14, 2012, 12:30:05 wysłana przez bies »

Offline albireo

  • Użytkownik

# Marzec 14, 2012, 13:35:05
Więc powyżej nie mam racji i udzielenie licencji też można rozliczyć jako przychody z praw majątkowych ale stała i zorganizowana działalność polegająca na udzielaniu licencji wskazuje na działalność gospodarczą.
No właśnie że nie, stała i zorganizowana działalność jest jednym z wymogów by uznać coś za działalność gospodarczą, ale jest jeszcze dodatkowy warunek, że przychody nie są zaliczone do przychodów z pewnych innych źródeł, wśród których wymienione są między innymi przychody z praw majątkowych (do których zaliczają się również prawa autorskie).

Cytat: Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
art. 5a
[...]
6) działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9,

[...]

art. 10
[...]

7) kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c),

[...]

art. 18
Za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności, przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Aczkolwiek, jak zwykle US może to zinterpretować po swojemu, więc bezpieczniej mieć indywidualną interpretację przepisów.